یکی از انواع جوجه کباب ها، جوجه کباب ماستی است که دارای طعم فوق العاده عالی و بی نظیری است و به خاطر ترد و خوشمزه بودن طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است که نحوه تهیه آن بسیار ساده است و به راحتی می توانید در مهمانی ها و دور همی ها آن را تهیه و نوش جان کنید.


جوجه کباب ماستی


مواد لازم
پیاز : ۳۰۰ گرم

سینه مرغ : دو عدد

ماست چکیده : دو لیوان

روغن زیتون : ۳ قاشق غذاخوری

پودر سیر : ۱ قاشق سوپخوری

فلفل سیاه : ۱ قاشق سوپخوری

نمک : ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه جوجه کباب ماستی در خانه
برای پخت جوجه کباب ماستی ابتدا سینه مرغ را به صورت کبابی تکه تکه کنید و سینه های تکه تکه شده را درون آبکش بریزید تا آب آن ها به خوبی گرفته شود.

سپس پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و تکه های مرغ را با پیاز مخلوط کنید و هم بزنید تا آب پیاز به خوبی به خورد مرغ های تکه شده برود سپس نمک و فلفل سیاه را به مرغ تکه شده اضافه کنید و مخلوط این مواد را به خوبی هم بزنید و پودر سیر را هم به مخلوط تکه های مرغ اضافه کنید و مواد جوجه کباب را با کمک دست با یکدیگر مخلوط کنید سپس مواد جوجه کباب را به مدت ۱۲۰ دقیقه درون یخچال قرار دهید و اجازه دهید تا سینه مرغ تکه شده مزه دار شود سپس بعد از مدت زمان ذکر شده ظرف حاوی تکه های سینه مرغ را از درون یخچال بیرون آورید و ماست چکیده و روغن زیتون را به مخلوط این مواد اضافه کنید (توجه داشته باشید که در دستور پخت جوجه کباب ماستی حتما باید از ماست چکیده استفاده کنید).سپس سینه مرغ تکه شده را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.در مرحله آخر بعد از مدت زمان ذکر شده تکه های مزه دار شده سینه مرغ را از درون یخچال بیرون آورید و سینه مرغ تکه شده را به سیخ بکشید. می توانید سینه مرغ به سیخ کشیده را روی زغال و یا درون کباب پز کباب کنید سپس جوجه کباب پخته شده را در ظرف مناسبی برای سرو بکشید و این غذای خوشمزه را به کمک روش های تزیین جوجه کباب به زیبایی تزیین کنید و با همراه گوجه، لیمو ترش و نان یا برنج میل کنید، نوش جان.1


جوجه کباب با استخوان ماستی


مواد لازم
پیاز خرد شده سه عدد بزرگ

مرغ تکه شده دو کیلو

ماست یک لیوان

نمک به مقدار لازم

هل و زنجبیل کمی

آبلیمو نصف لیوان

فلفل به مقدار دلخواه

زعفران دم کرده نصف لیوان

کره آب کرده به میزان کافی

برای تهیه نصف لیوان زعفران دم کرده ،مقدار نیم گرم زعفران کافی است

طرز تهیه جوجه کباب استخوانی
مهم ترین مرحله تهیه جوجه کباب همان مرحله اول یعنی طعم دار کردن مرغ است که باعث خوشمزگی و برند شدن جوجه کباب شما می شود . پس این مرحله را با دقت تمام انجام دهید و مواد را به اندازه ای که در قسمت بالا توضیح دادیم استفاده کنید.

ابتدا جوجه ها در یک ظرف گود می ریزیم . پیاز را به صورت درشت خرد می کنیم و روی جوجه ها می ریزیم . توجه داشته باشید بهترین کار استفاده از آب پیاز است زیرا کاملا وارد گوشت مرغ  می شود و به خورد آن می رود. توجه داشته باشید به هیچ وجه پیاز را رنده نکنید چون در زمان کباب کردن مقداری از پیاز روی جوجه ها می ماند و با سوختن پیاز ها روی طعم جوجه کباب شما تاثیر منفی می گذارد.

حالا نوبت ادویه هاست ؛ نمک ، فلفل ، هل و زنجبیل را به ظرف جوجه ها اضافه می کنیم. نکته مهم در مورد زنجبیل تند و تیز بودن آن است و اگر مقدار زیادی داخل جوجه ها بیریزید طعم جوجه کباب شما از کنترل خارج می شود . اگر کلا به تندی غذا حساسیت دارید می توانید کلا زنجبیل را از مواد حذف کنید.

مواد را با پنجه دست زیرو رو کنید تا کاملا به خورد جوجه ها بروند . بعد از مخلوط شدن ادویه ها ماست ، زعفرون دم کرده و آبلیمو را داخل ظرف جوجه ها اضافه می کنیم و با دست مواد را زیر و رو می کنیم تا کاملا یکدست شوند.

حالا نوبت استراحت کردن جوجه هاست تا بتوانند طعم موادی که به آنها اضافه کرده ایم را به خود بگیرند . برای این منظور جوجه ها را در یک ظرف درب دار می ریزیم و اگر ظرف درب دار موجود نبود روی همان ظرف گود را با سلفون می پوشانیم و در یخچال قرار می دهیم . مدت زمان استراحت جوجه ها باید حداقل ۱۲ ساعت باشد که زمان مصرف جوجه کبابی لذیذ و نرم داشته باشیم.

در زمان سیخ کردن جوجه ها باید به این نکته توجه داشته باشید که تکه های سینه و فیله را با هم و تکه های بال ، کتف و ران مرغ را جداگانه به سیخ بکشید. این موضوع به این دلیل می باشد که گوشت نقاط مختلف بدن مرغ با هم فرق دارد و برخی نقاط سریعتر کباب می شوند. توجه داشته باشید برای کباب کردن ران حتما از دو سیخ موازی استفاده کنید سر ران ها از یک سیخ و پایین ران ها از سیخ دیگر رد کنید.

حتما زمانی جوجه ها را روی ذغال قرار دهید که ذغال ها کاملا سرخ شده باشند زیرا ذغال های نیم سوز شده علاوه بر بد طعم کردن جوجه کباب حاوی مواد سمی نیز هستند. حالا برای لذیذ تر شدن جوجه ها می توانید در یک کاسه فلزی مقداری کره آب کنید و کمی هم زعفران دم کرد با ان مخلوط کنید.

در اواسط کباب شدن جوجه ها با قلمو از مخلوط کره و زعفران روی جوجه ها می زنیم تا هم لذیذ تر شوند و هم رنگ بهتری به خود بگیرند. امیدواریم این آموزش آشپزی سایت نمکستان مورد توجه شما قرار گرفته باشد.2


نکاتی برای تهیه جوجه ماستی

برای پخت جوجه کباب ماستی، به هیچ عنوان از ماست دیگر به غیر از ماست چکیده استفاده نکنید زیرا آب نباید داشته باشد. ماست باید در حدی باشد که مرغ ها آغشته به ماست باشند اما در آن شناور نباشند.

برای درست کردن جوجه ماستی لازم نیست از پیاز، آبلیمو، زعفران یا زردچوبه استفاده کنید.

می توانید به مقدار خیلی خیلی کم از رزماری با سبزی های معطر مخلوط کنید و استفاده کنید.
 
همان طور که می دانید جوجه ماستی زرد رنگ نیست.
 
اگر خواستید می توانید گل محمدی را حذف کنید گل محمدی برای این است که مقداری از سردی گوشت مرغ را بگیرد. زیرا گل محمدی طبعی گرم دارد. و طعم خوبی به جوجه می دهد.3


پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namakstan.net
3.www.beytoote.com