پوست متفاوت کودکان






پوست کودک مانند سپري محافظ در برابر عوامل بيروني است و نقش به سزايي در حفظ سلامت و حفاظت او در مقابل تحريک‌ها و عفونت‌ها ايفا مي‌کند.
پوست همچنين دماي داخلي بدن کودک را تنظيم مي‌کند و وسيله‌اي براي شناخت محيط اطراف از طريق لمس کردن است. پوست کودک نياز به مراقبت ويژه دارد، چرا که بسيار حساس‌تر و آسيب‌پذيرتر از پوست بزرگسالان است. پوست کودک تازه متولد شده بسيار نازک است و بايد در مقابل سايش، مواد شوينده و ساير عوامل آزار دهنده از آن محافظت شود و به علت تماس با ادرار، مدفوع و استفراغ نياز به تميز کردن مداوم دارد.

پس اين خود نشان مي‌دهد که پوست کودک بايد از مراقبت ويژه‌اي برخوردار باشد. از تماس پوست او با مواد شوينده يا صابون‌هاي قوي بايد خودداري شود. لباس‌هاي گشاد و راحت به او بپوشانيد و سعي کنيد با کنترل دماي اتاق و رطوبت منزل، رطوبت کافي براي پوست‌اش را حفظ کنيد. حساسيت‌هاي نوزاد نسبت به پوشک از زماني که رطوبت در محل پوشک جمع مي‌شود، آغاز شده و اصطکاک و سايش سبب تحريکات پوستي مي‌شود. اين تحريکات ادامه پيدا مي‌کند و وجود ادرار و مدفوع در داخل پوشک نيز وضع را بدتر مي‌کند. اين تحريکات پوستي نه تنها موجب ناراحتي و اذيت کودک مي‌شوند بلکه چنانچه برطرف نشده و ادامه يابند، به بروز عفونت‌ نيز منجر خواهند شد. براي سالم نگه داشتن محيط پوشک کودک به نکات زير توجه کنيد:
1- پوشک بچه را به طور مرتب عوض کرده و از تماس کودک با پوشک خيس و آلوده جلوگيري کنيد.
2- از پمادهاي مخصوص اين حساسيت‌ها در هر بار تعويض کودک استفاده کنيد تا لايه محافظي براي مقابله با حساسيت و رطوبت روي پوست ايجاد شود.
3- چنانچه پوست کودک تاول زده يا بسيار قرمز شده است و به درمان‌هاي مربوط نيز جواب نمي‌دهد، سريع با متخصص اطفال خود تماس بگيريد.
منبع: http://salamat.com