سالاد یونانی

سالاد یونانی از این ویژگی برخوردار است که اجزای سالاد با هم مخلوط نشده و هر کس از هر چیزی که دوست دارد می تواند لذت ببرد.

مواد لازم
کاهو سالادی 2 بته

پنیر فتا (سفید) 2 پیمانه

خیار 2 عدد

گوجه فرنگی 2 عدد

فلفل دلمه ای قرمز 1 عدد

فلفل دلمه ای سبز 1 عدد

فلفل دلمه ای زرد 1 عدد

لوبیا قرمز پخته شده به مقدار دلخواه

پیاز قرمز 1 عدد متوسط

زیتون سیاه به مقدار دلخواه

سرکه بالزامیک به اندازه دلخواه

زیتون سبز بی هسته به تعداد دلخواه

روغن زیتون به میزان لازم

انگور به میزان دلخواه

نمک و فلفل به مقدار کافی

طرز تهیه
کاهو را به اندازه های دلخواه خرد کنید. پیاز ها را پوست بکنید و به صورت حلقه ای برش بزنید. فلفل دلمه ای های رنگی  را هم به صورت طولی برش دهید و خیار ها را حلقه ای خرد کنید . گوجه فرنگی ها را هم  خرد کنید و به همراه زیتون ها، لوبیای پخته ، پنیر فتا  و انگور در ظرف مورد نظر سرو بچینید.

در ظرف کوچک دیگری روغن زیتون  را با سرکه و فلفل و نمک مخلوط کنید  و به عنوان سس روی سالاد یونانی بریزید و نوش جان کنید.

نکات تکمیلی در مورد سالاد یونانی
سالاد یونانی جزو انواع سالاد میباشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه.

سالاد یونانی را می توانید در وعده پیش غذا - سرو کنید .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 5 نفر مناسب میباشد .1


جوجه کباب سولاکی

سفر به یونان بدون خوردن سوولاکی، مثل این است که مسافری به ایران سفر کند و طعم دیزی را نچشد. سوولاکی در غذافروشی‌های کنار خیابان به راحتی پیدا می‌شود و اغلب رستوران‌های یونان هم این غذا را سرو می‌کنند. سوولاکی با انواع گوشت قرمز یا گوشت مرغ درست می‌شود اما این غذا مدل گیاهی هم دارد که مخصوص گیاه‌خواران است و از بادمجان، فلفل و قارچ تهیه می‌شود.

توصیه می‌کنیم این غذا را با نان پیتا، سیب‌زمینی سرخ شده و سس تزاتزیکی بخورید. این ترکیب رویایی به اسم ژیرو، در اغذیه فروشی‌ها و رستوران‌ها موجود است.

مواد لازم برای ۴ نفر
سینه مرغ۷۰۰ گرم

سیر۲ حبه

پونه کوهی۱.۵ قاشق غذاخوری

گشنیز۱ قاشق غذاخوری

آب لیمو ترش¼ پیمانه

روغن زیتون۳ قاشق غذاخوری

پودر چیلی۱ قاشق چایخوری

پودر زیره۱ قاشق چایخوری

فلفل سیاه½ قاشق چایخوری

نمک۱ قاشق چایخوری

دستور پخت
مرحله اول
برای تهیه جوجه کباب سولاکی خوشمزه ابتدا سینه مرغ ها را می شوییم و روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و به صورت مکعب های متوسط مانند جوجه کباب خرد می کنیم و داخل یک کاسه جادار و مناسب می ریزیم.

مرحله دوم
در این مرحله سیرها را پوست می گیریم و می شوییم، سپس به صورت پوره له می کنیم و به تکه های مرغ اضافه می کنیم. در ادامه پونه کوهی را به همراه گشنیز خرد شده، پودر چیلی، پودر زیره و فلفل سیاه به مواد می افزاییم.

مرحله سوم
در این مرحله لیمو تازه را از وسط نصف می کنیم و هسته های آن را جدا می کنیم و آب آن را به باقی مواد اضافه می کنیم. همچنین روغن زیتون و نمک را نیز اضافه می کنیم و همگی مواد را با هم ترکیب می کنیم.

مرحله چهارم
مواد را با دست کاملا زیر و رو می کنیم تا تکه های مرغ آغشته به طعم دهنده ها شود. روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا به مدت ۳ ساعت تکه های مرغ در ادویه ها و طعم دهنده ها استراحت کند و مزه دار شود.

مرحله پنجم
پس از گذشت زمان استراحت مواد، فر را روشن می کنیم و روی ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا گرم شود. کاسه محتوی تکه های مرغ را از یخچال بیرون می آوریم و آن ها را به سیخ می کشیم.

مرحله ششم
سپس روی توری و طبقه بالا فر سیخ ها را می چینیم و اجازه می دهیم تا به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه بسته به مدل فرتان تکه های مرغ بپزد و در آخر گریل را روشن می کنیم تا تقریبا ۵ دقیقه تکه های مرغ طلایی و برشته شود.

مرحله هفتم
زمانیکه ۵ دقیقه مانده به انتهای پخت مرغ ها یک تکه زغال را روی اجاق قرار می دهیم و حرارت را زیاد می کنیم تا داغ شود و در ظرفی زغال داغ شده را می گذاریم و زمانیکه گریل را روشن کردیم روی زغال یک قطره روغن می ریزیم.

مرحله هشتم
سپس داخل فر قرار می دهیم تا بوی دود حاصل از زغال فر را فرا بگیرد و مرغ ها نیز عطر دودی به خود بگیرند. سیخ ها را از داخل فر بیرون می آوریم و سوولاکی آماده شده را در ظرفی می چینیم و با پلو نوش جان کنید.2


لوکومادس شیرینی یونانی


مواد لازم
شیر یا آب ولرم 3/4 لیوان

خمیر مایه3/4 قاشق سوپخوری 

عسل1/2 قاشق چایخوری 

وانیل1/4 قاشق چایخوری 

نمک1/4 قاشق چایخوری 

آرد1 و 1/4 لیوان 

شکر 1/2 قاشق چایخوری 

گردوی خرد شده و پودر دارچین برای تزیین

مواد لازم برای شربت :
عسل  نصف لیوان

شکر1/3 لیوان 

دارچین یا چوب دارچین به مقدار لازم 

 آب 1/3 لیوان

طرز تهیه
1/4 شیر گرم و مخمر و شکر را داخل لیوان بریزید و در آن را بگذارید و حدود 5-10 دقیقه کنار بگذارید تا فعال شود.
 
آرد، نمک، وانیل و عسل را با هم مخلوط کنید و مخمر و شیر فعال شده را اضافه کنید و کمی هم بزنید و شیر ولرم باقی مانده را کم کم اضافه کنید.
 
این خمیر شل و چسبنده است و نیازی به اضافه کردن آرد نیست اگر خمیرتان سفت شده بود مقداری شیر ولرم به آن اضافه کنید. و اگر خمیرتان روان بود به آن کمی آرد اضافه کنید و روی آن را بپوشانید و کنار بگذارید 1/5 الی 2 ساعت قرار بدهید. تا حجم آن دو برابر شود و روی آن حالت حباب بزند.
 
در این حین به سراغ تهیه ی شربت می رویم همه ی مواد را با هم داخل قابلمه ای بریزید و مخلوط کنید روی شعله ی ملایم قرار بدهید. اصل شربت این شیرینی از چوب دارچین تهیه شده است و اگر به طعم دارچین علاقه ی زیادی دارید می توانید از پودر دارچین استفاده کنید.
 
میزان پودر دارچین نباید زیاد باشد زیرا تلخ می شود. زمانی که شکر حل شد اجازه بدهید 2-3 دقیقه ای بجوشد و آن را خاموش کنید.

سپس داخل قابلمه ای روغن مایع فراوان بریزید و اجازه بدهید روغن داغ شود. این خمیر به علت شل بودن نمی توان با دست بردارید و داخل روغن بریزید. یک ظرف کوچک روغن کنار دستتان قرار بدهید و با 2 تا قاشق مرباخوری که یکی از آن را چرب کرده اید. از خمیر بردارید و داخل روغن داغ قرار بدهید. و اجازه بدهید سرخ شوند.

سپس آن را داخل سبدی قرار بدهید تا روغن اضافی آن خارج شود بعد از اینکه خنک شد آن ها را داخل شربت قرار بدهید و بعد خارج کنید. و در پایان با گردوی خرد شده و پودر دارچین و یا پودر پسته و ... تزیین کنید.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chishi.ir
3.www.beytoote.com