وقت سفر به ييلاق






کافي است راه ارتفاعات گيلان رادرپيش بگيريد تا به نقاطي ازايران برسيد که گويي تکه هايي جداشده بهشت اند
ايران کشوري است که يکي از انواع اجتماعات قديمي و باستاني اش عشاير و زندگي ايلي آنهاست. اين مردمان که دامدار هستند، براساس تغيير آب و هوا و گرما و سرماي آن با تمامي وسايل زندگي خود به مناطق مناسب چرا کوچ مي کنند. عشاير در فصلهاي گرم سال به مناطقي موسوم به ييلاق سفر مي کنند. اين مناطق اغلب در نقاط سردسير واقع است که دراين ايام مي تواند خوراک دام عشاير را فراهم کند. ديدن نوع زندگي اين مردمان و عبور از ميان سبزه زارهاي وسيع براي اغلب ما جذابيت خاصي دارد. بسياري از توريستهاي کشورهاي ديگر نيز در اين فصول با هدف ديدن اين نحوه کهن زندگي به ايران سفر ميکنند.

روز اول اين کباب چنجه لعنتي!

حرکت به سمت گيلان و رشت. اگر ساکن تهران هستيد مي توانيد از جاده تهران - رشت سفر خود را آغاز کنيد و از رشت به سمت غرب و آستارا ادامه مسير دهيد. پس از عبور از رضوانشهر به اسالم و تالش خواهيد رسيد. بهتراست سفر را صبح خيلي خيلي زود شروع کنيد. از اسالم جاده اي در ميان جنگلهاي سبز به سمت خلخال کشيده شده است. در اين جاده منطقه اي به نام پيرسون وجود دارد که محل مناسبي براي استراحت است. در حين گذر از اين جاده کم کم شاهد تغير اقليم و پوشش گياهي خواهيد شد و از منطقه اي جنگلي وارد دشت و مرتع مي شويد. اين تغيير بر اثر افزايش ارتفاع و شرايط آب و هوايي ست. از خلخال جاده اردبيل را پيش مي گيريم. اگر صبح خيلي زود حرکت کرده باشيد، در اين جاده وقت نهار است که بهترين انتخاب کباب خواهد بود. به قول خودمان، کباب چنجه. اين جاده پر است از غذاخوري هاي محلي که گوشت تازه را جلوي چشم شما جدا کرده و به سيخ مي کشند و لابه لاي آن تکه هاي چربي مي گذارند که باعث تردي کباب شود. غذايي که تا مدتها مزه آن را فراموش نخواهيد کرد...
پس از حدود 45 دقيقه از دوراهي بودآلالو به سمت درياچه نئور مي رويد و بعد از گذر از جاده اي مارپيچ، ناگهان درياچه اي زيبا و وسيع در مقابل خود مي بينيد! ارتفاع اين درياچه 2700 متر است شب را مي توانيد با چادر زدن در کنار درياچه سپري کنيد. مناطق خاصي براي کمپينگ فراهم شده است. يک سرويس بهداشتي عمومي هم آنجا هست که پيشنهاد مي کنيم حتي نزديکش هم نشويد! و گرنه با آن بو و منظره اي که در انتظار شماست، حتما لذت زيبايي درياچه را فراموش خواهيد کرد... براي اقامت در کنار درياچه، لباس گرم فراموش نشود؛ چون شبهاي نئور بسيارسرد است.

روز دوم: راهپيمايي در آفتاب و باران

امروز پس از صرف صبحانه قرار است مسير نئور به سوباتان را پياده روي کنيم. طول اين مسير حدود 17 کيلومتر است و با توان جسمي متوسط حدود 6 تا 9 ساعت طول خواهد کشيد. فراموش نکنيد،اين مسير را حتما با بلدهاي محلي طي کنيد که مي توانيد تعدادي از آنها را از طريق اينترنت هم پيدا کنيد. براي اين پياده روي به لباس گرم و خنک نياز خواهيد داشت و بايد منتظر برخورد با آفتاب، تگرگ، باران و مه باشيد. نهاري سبک هم با خود داشته باشيد. اينجا همان جايي است که عشاير تالش و شاه سون را خواهيد ديد. براي شناخت اين دو گروه، بهتر است بدانيد که عشاير تالش گوسفندان سپيد و عشاير شاه سون گوسفندان قهوه اي رنگ دارند. در طول اين پياده روي، از ميان دشت هاي پوشيده از گل هاي وحشي عبور خواهيد کرد. قله سبلان دقيقاً پشت سر شماست و مسير پر است از چشمه هاي پر آب. در اين فصل هنوز برف ها کاملاً آب نشده و مي توانيد برف بازي هم بکنيد! بيشترين ارتفاعي که در اين روز از آن عبور مي کنيد، 3400 متر خواهد بود. بعد از ظهر به روستاي زيباي سوباتان خواهيد رسيد. شب را مي توانيد در يکي از خانه هاي محلي سپري کنيد. اهالي اين روستا به جز چند خانوار، فقط در فصل هاي گرم اينجا ساکن اند و زمستان ها اين روستا تقريبا خالي از سکنه است.

روز سوم: تماشاي خزر

امروز را مي توانيد با صبحانه اي محلي آغاز کنيد. پنير محلي منطقه بسيار خوشمزه است. پس از آن مي توانيد گشتي در بازار بزنيد و سپس چند ساعتي را در اطراف روستا بگرديد. اگر هوا صاف باشد از آن ارتفاع مي توانيد حاشيه درياي خزر را ببينيد. براي برگشت از سوباتان جاده اي تا تالش در ميان جنگل هاي انبوه کشيده شده. ناهار را در تالش صرف کنيد و سپس به سمت رشت و تهران باز گرديد.
مطمئناً تا هفته ها با يادآوري آن مناظر بهشتي و ريه هاي سرشار از هواي پاک کوهستان، آلودگي و شلوغي تهران را آنچنان متوجه نخواهيد شد.

مرتفع ترين ييلاق البرز

حتماً اکثر شما نام منطقه تالش را شنيده ايد. در ارتفاعات اين منطقه، روستايي به نام «سوباتان» وجود دارد که مرتفع ترين روستا و ييلاق منطقه است. سوباتان به معني محلي که آب در آن فرو مي رود است. در اين فصل اين منطقه پر از گل هاي وحشي است و زمين يکپارچه سبز و قرمز و زرد و بنفش است.

درياچه نئور

براي سفر به سوباتان چند راه وجود دارد. اما اگر بخواهيد در مسير حرکت عشاير را ملاقات کنيد، يکي از مسيرهاي مناسب، نئور به سوباتان خواهد بود. اين سفر به برنامه اي سه روزه نياز دارد.
منبع:نشريه زندگي ايده آل - ش 43