شور و ترشی فقط به خیار شور و ترشی کلم و بادمجان محدود نمی شود. انواع ترشی های مختلف در دنیا وجود دارد که ما ایرانی ها از بسیاری از آنها بی خبر هستیم و حتی تصور هم نمی کنیم با این مواد هم می توان ترشی درست کرد. آیا تاکنون ترشی ترب خورده اید؟ یا ترشی زردآلو امتحان کرده اید؟ از همه جالب تر، ترشی هندوانه خورده اید یا اصلا دیده اید؟


ترشی هندوانه


مواد لازم
4 کیلو و 500 گرم هندوانه

6 پیمانه آب

1/3 پیمانه نمک ترشی

آب سرد

3.5 پیمانه شکر

1.5 پیمانه سرکه سفید

1.5 پیمانه آب

35 سانتی متر چوب دارچین، خرد شده

دو قاشق چایخوری میخک

طرز تهیه
برای تهیه این ترشی به سفیده میانی پوست هندوانه نیاز دارید. ابتدا رویه سبز پوست هندوانه را جدا کنید. سپس بخش میوه که صورتی است را جدا کنید. همه اضافی های پوست داخلی هندوانه را تمیز و از آن جدا کنید تا لایه ای سفید رنگ باقی بماند. سپس آن را به مربع های سه سانتی متری برش دهید. باید حدود 9 پیمانه مکعب هندوانه به دست بیایید.

این 9 پیمانه را داخل یک کاسه تا تشت بسیار بزرگ بریزید. در یک کاسه بزرگ دیگر، 6 پیمانه آب، نمک ترشی را با هم مخلوط کنید و روی پوست های هندوانه بریزید. روی آن در بگذارید و اجازه دهید یک شبانه روز بماند.

مخلوط پوست هندوانه را داخل آبکش بریزید و زیر آب سرد بشویید. اجازه دهید آب آن به خوبی گرفته و خشک شود. سپس آنها را داخل قابلمه بریزید. آب سرد روی آنها بریزید تا روی پوست را بگیرید. روی حرارت ملایم اجازه دهید تا آب بجوشد. سپس در قابلمه را بگذارید و به مدت 20 تا 25 دقیقه روی حرارت کم بگذارید به حالت نیم جوش باقی بماند تا پخته شود.

در این مرحله، شیره را درست کنید. در یک قابلمه نچسب، شکر، سرکه و 1.5 پیمانه آب را با هم مخلوط کنید. چوب دارچین و میخک را داخل آن بیندازید. مواد را آبکش کنید و آب آن را نگهدارید. آب صاف شده را داخل همان قابلمه برگردانید.

پوست های هندوانه را به قابلمه مخلوط شیره اضافه کنید. اجازه دهید بجوشد. سپس حرارت را کم کنید، در قابلمه را بگذارید و به مدت 25 تا 30 دقیقه بگذارید پخته و پوست ها شفاف و بی رنگ شوند.

پوست های شفاف هندوانه و شیره آن را داخل شیشه تمیز و استرلیزه بریزید. حدود  یک سانتی متر از بالای آن را خالی بگذارید. سپس در شیشه را محکم ببندید.

شیشه را 10 دقیقه داخل آب در حال جوش روی حرارت قرار دهید. سپس در گوشه ای قرار دهید تا خنک شود.


ترشی تربچه


مواد لازم
900 گرم تربچه

2.5 پیمانه آب

دو قاشق غذاخوری نمک

2 3/4   پیمانه سرکه سفید

3 قاشق غذاخوری شکر

دو قاشق چایخوری دانه فلفل

10 عدد میخک

نصف قاشق چایخوری ادویه هفت بیجار

طرز تهیه
تربچه ها را بشویید و سر و ته آنها را جدا کنید. آنها را حلقه ای خرد کنید. در یک کاسه بزرگ، 2.5 پیمانه آب و نمک را با هم مخلوط کنید. سپس تربچه را اضافه کنید. روی آنها را بپوشانید و به مدت 1 تا 2 ساعت داخل یخچال خنک کنید. به طور مرتب هم بزنید. سپس با آب سرد آبکش کنید.

در یک قابلمه لعابی سرکه، شکر، دانه های فلفل، میخک و ادویه را با هم مخلوط کنید. روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد و تا زمانی هم بزنید تا شکر آب شود. سپس حرارت را کم کنید و 15 دقیقه در قابلمه را بگذارید.

تربچه ها را داخل شیشه های استرلیزه شده بریزید. سرکه داغ شده را روی تربچه ها بریزید و حدود یک سانتی متر از سر آن را خالی بگذارید.

شیشه را 10 دقیقه داخل آب در حال جوش روی حرارت قرار دهید. سپس در گوشه ای قرار دهید تا خنک شود. 1


ترشی آلبالو

ترشی آلبالو یکی از انواع ترشی های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که در فصل تابستان تهیه می شود.

مواد لازم ترشی آلبالو
آلبالو۱ کیلوگرم

آب۱ لیوان

سرکه۳ لیوان

شکر۱ قاشق غذاخوری

نمک۱ قاشق غذاخوری

تخم گشنیز½ قاشق چایخوری

برگ نعناع۸ عدد

دستور تهیه ترشی آلبالو
مرحله اول
ابتدا سرکه را به همراه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه شکر و نمک را به قابلمه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا مخلوط سرکه و آب به جوش بیاید و نمک و شکر به طور کامل حل شوند.

مرحله دوم
پس از اینکه مخلوط آب و سرکه به جوش آمدند، ۲ دقیقه صبر می کنیم تا قل بزنند سپس حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم سرکه کاملا خنک شود. در همین حین به سراغ آماده کردن آلبالوها می رویم.

مرحله سوم
دم های پشت آلبالوها را می گیریم و آنها را می شوییم، سپس داخل آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان خارج شود. توجه داشته باشید که آلبالوها باید کاملا خشک شوند و هیچگونه رطوبتی نداشته باشند، چون رطوبت باعث کپک زدن ترشی می شود.

مرحله چهارم
در این مرحله آلبالوها را داخل یک ظرف شیشه ای مناسب می ریزیم، سپس تخم گشنیز و برگ های نعناع را روی آلبالوها قرار می دهیم. حالا مخلوط آب و سرکه را که کاملا خنک شده است را روی مواد اضافه می کنیم.

مرحله پنجم
سطح سرکه باید حداقل یک بند انگشت بالاتر از سطح مواد ترشی باشد. پس از اینکه ترشی آماده شد، درب شیشه را محکم می بندیم و به مدت دو روز در دمای محیط قرار می دهیم، سپس ترشی را به یخچال منتقل می کنیم.

مرحله ششم
پس از گذشت ۲ هفته ترشی ما آماده مصرف است و بعد از هر بار مصرف باید درب ظرف را محکم ببندیم. این ترشی هم مثل ترشی های دیگر ماندگاری بالایی دارد و اگر در یخچال در ظرف درب دار نگهداری شود می تواند تا ۲ سال هم سالم و با کیفیت بماند.2


ترشی زردآلو با سرکه بالزامیک

 
مواد لازم برای تهیه ترشی زردآلو با سرکه بالزامیک
سرکه بالزامیک سفید یک پیمانه

عسل نصف پیمانه

آب نصف پیمانه

چوب دارچین ۵ تا ۷ سانتی متری

میخک کامل ۶ عدد

زردآلوی رسیده ۹۰۰ گرم

طرز تهیه ترشی زردآلو با سرکه بالزامیک
برای تهیه شربت، در یک قابلمه متوسط سرکه، عسل، آب، دارچین و میخک را با هم مخلوط کنید. اجازه دهید بجوشد سپس حرارت را کم کنید. به مدت ۵ دقیقه بگذارید نیم جوش باقی بماند. از روی حرارت بردارید و ۳۰ دقیقه کنار بگذارید. سپس میخک و دارچین را جدا کنید.

یک قابلمه را آب کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. کاسه بزرگی را با آب یخ پر کنید. زردآلو‌ها را ۳۰ تا ۶۰ ثانیه داخل آب جوش بیندازید. سپس با قاشق آن‌ها را داخل آب یخ بریزد تا پوست آن‌ها به راحتی جدا شوند.

این کار را با همه زردآلو‌ها تکرار کنید. آن‌ها را چهار قاچ کنید. سپس آن‌ها را داخل شیشه شسته و استرلیزه شده بریزید.

شربت را دوباره گرم کنید و بجوشانید سپس روی زردآلو‌ها بریزید و حدود یک سانتی متر از بالای شیشه را خالی نگه دارید. در شیشه را محکم ببندید.

شیشه را ۱۰ دقیقه داخل آب در حال جوش روی حرارت قرار دهید. سپس در گوشه‌ای قرار دهید تا خنک شود.3


پی نوشت:
1.www.bartarinha.ir
2.www.chishi.ir
3.www.parsine.com