تفاوت های منطقه ای بسیار زیادی در مورد نحوه انتخاب انواع سس ها وجود دارد و در هر ناحیه افراد با توجه به ذائقه و سلیقه شخصی خود طعم و عطر سس ها را تغییر می دهند. برخی طرفدار سس های تند و فلفلی به همراه سرکه هستند، بعضی ها سس های شیرین و میوه ای را ترجیح می دهند. در این مقاله چند نمونه از محبوب ترین انواع سس ها را به شما معرفی می کنیم.


سس کچاپ

سس کچاپ یکی از انواع سس های پرطرفدار است که به عنوان یک سس بین المللی در سراسر جهان شناخته می شود.

سس کچاپ اصولاً با سیب زمینی سرخ کرده، برگرها، و پیتزا و برخی از غذاهای موجود در فست فودها مورد استفاده قرار می گیرد و با انواع گوشت های بریانی و سرخ کرده نیز استفاده می شود. این سس معمولاً به عنوان مایه اصلی درست کردن سایر سس ها هم به شمار می رود.

مواد لازم سس کچاپ
گوجه فرنگی۱ کیلوگرم

پیاز۱ عدد بزرگ

پودر سیر¼ قاشق چایخوری

سرکه سفید¼ لیوان

شکر قهوه ای۳ قاشق غذاخوری

ادویه کاری¼ قاشق چایخوری

آب سرد¼ لیوان

نشاسته ذرت۱ قاشق غذاخوری

روغن زیتون۲ قاشق سوپخوری

نمک۱ قاشق مرباخوری

دستور تهیه سس کچاپ
مرحله اول
برای تهیه سس گوجه فرنگی کچاپ ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه روغن زیتون تفت می دهیم تا پیاز شفاف و نرم شود. توجه داشته باشید نیاز نیست که پیاز طلایی و کاراملی شود، فقط باید در حدی پیاز را تفت دهیم که کاملا نرم و شفاف شود.

مرحله دوم
در مرحله بعدی پوست گوجه فرنگی ها را می گیریم و به صورت ریز خرد می کنیم و به پیاز اضافه می کنیم. نکته مهم در مورد گوجه فرنگی برای سس کچاپ این است که حتما از گوجه فرنگی های با کیفیت رسیده و کاملا قرمز استفاده شود.

مرحله سوم
پس از کمی تفت دادن درب تابه را می گذاریم تا گوجه فرنگی آب بیندازد و کاملا بپزد، سپس قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. پس از اینکه مخلوط گوجه فرنگی و پیاز کمی سرد شد آنرا داخل میکسر یا مخلوط کن می ریزیم.

مرحله چهارم
چند پالس می زنیم تا مواد به صورت پوره یکدست شود. در ادامه پوره گوجه فرنگی را صاف می کنیم و شکر را به همراه پودر سیر، نمک، ادویه کاری و سرکه به پوره گوجه فرنگی صاف شده اضافه می کنیم و به خوبی مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند.

مرحله پنجم
در مرحله بعدی نشاسته ذرت را در آب سرد حل می کنیم و به دیگر مواد اضافه می کنیم. حالا سس را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم و به صورت متداوم هم می زنیم تا سس کچاپ به غلظت مورد نظرمان برسد، سپس اجازه می دهیم سس در دمای محیط خنک شود.

مرحله ششم
در پایان سس کچاپ را داخل ظرف مورد نظرمان می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم. توصیه می شود این سس را به صورت کم درست کنید، البته اگر تمایل دارید مقدار بیشتری سس درست کنید حتما آنرا در فریزر نگهداری کنید تا خراب نشود.

روش نگهداری سس کچاپ
اگر بخواهیم سس کچاپ را در یخچال نگهداری کنیم، در شرایط مناسب و درون ظرف درب بسته می توانیم این سس را بین ۲ تا ۳ هفته نگهداری کنیم. البته برای مدت بیشتر می توانیم هر وعده مصرف را درون یک کیسه فریزر قرار دهیم و فریز کنیم.1


سس سیر

سس سیر فست فودی را برای غذاهای گوشتی از انواع ساندویچ ها و سوخاری ها تا میگو و ماهی استفاده می‌کنند. سس سیر یا سس توم لبنانی طعمی لذیذ با عطر و بوی تند سیر و آب لیمو به غذا می‌دهد.

سس سیر (Garlic Sauce) مثل سس مایونز حالت خامه ای دارد و لیموی تازه در کنار طعم تند و بی‌ نظیر سیر مزه فوق العاده‌ای به آن می دهد و از خواص سیر شما را بهره مند می کند.در ادامه دو روش سس سیر را به شما آموزش می دهیم. 

مواد لازم روش اول
سیر پاک کرده یک سوم لیوان 

آب یخ دو قاشق غذاخوری

روغن زیتون یک و نیم لیوان

آب لیمو چهار قاشق غذاخوری 

نمک به میزان دلخواه

روش تهیه
سیرها را با آبلیمو داخل همزن یا بلندر می ریزیم  و با دور متوسط روشن می‌کنیم.  بعد از یک دقیقه با لیسک همزن را تمیز کرده و دور مخلوط کن را روی دور کند می‌گذاریم و روغن را آهسته و پیوسته به آن اضافه می‌کنیم تا بافت یکدست و سفیدی شبیه بافت سس مایونز به دست بیاید، که اصطلاحاً به آن ایمالسیفای (emulsify) هم گفته می‌شود.

در آخر آب یخ را به آن اضافه می کنیم و نمک (دلخواه) را اندازه می‌کنیم. سس سیر فست فودی ما آماده است. 

اگر این سس سیر برای شما خیلی غلیظ بود می توانید آن را با یک چهارم لیوان ماست و سس مایونز رقیق کنید تا به ذائقه شما نزدیک شود.

مواد لازم روش دوم
سس مایونز ۹۰۰ گرم

شوید خشک ۱ قاشق غذا خوری

پودر سیر  ۱ قاشق غذا خوری

پودر فلفل سفید ۱ قاشق غذا خوری

پودر فلفل سیاه ۱ قاشق غذا خوری

آبلیمو نصف استکان

آب به مقدار لازم

طرز تهیه
شوید خشک، فلفل سیاه، فلفل سفید و پودر سیر را در ظرفی با هم خوب مخلوط کنید. این مخلوط را به سس مایونز اضافه کرده و ۱۵ دقیقه هم بزنید تا کاملا مخلوط شود. حالا آبلیمو را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. سپس آب را به سس به اندازه ای که سس خیلی غلیظ و خیلی رقیق نشود اضافه کنید. مواد را با همزن بزنید تا کاملا یکدست شوند، بعد از حدود ۵ دقیقه سس سیر فست فودی شما آماده است.


سس مخصوص ماهی

سس مخصوص ماهی سسی کم چرب، سالم و رژیمی که در اغلب نقاط دنیا برای سرو با ماهی سالمون استفاده می شود.

مواد لازم برای سس مخصوص ماهی
ترخون یا شوید خردشده:2 قاشق سوپ‎خوری

تربچه رنده شده :2 قاشق سوپ‎خوری

خامه کم چرب :¼ پیمانه

آب لیموی تازه :2 قاشق سوپ‎خوری

پودر تازه فلفل :سیاه ¼ قاشق چای‎خوری

نمک :  ½ قاشق چای ‎خوری

دستور تهیه سس مخصوص ماهی
ترخون یا شوید ریز شده را با تربچه ، مقداری نمک ، پودر فلفل ،  آب لیمو و خامه کم چرب با هم مخلوط کنید تا ترکیب شوند . سپس هنگام سرو سس را کنار غذا قرار میدهیم.

نکات تکمیلی در مورد سس مخصوص ماهی
سس مخصوص ماهی جزو سس و رب میباشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 2 نفر مناسب میباشد .3


پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.setare.com
3.www.namnak.com