مارمالاد انجیر سیاه

مارمالاد نوعی مربای ژله مانند تلخ وشیرین است که به ویژه درانگلستان سرسفره صبحانه بانان وکره یاخامه خورده می شود. این مرباازآب وپوست مرکبات درست می شود. مارمالاد انجیر بسیار خوشمزه ست

مواد لازم
انجیر ۱ کیلو

شکر ۱کیلو و ۲۰۰ گرم

پودر ژلاتین ۱ قاشق مرباخوری سرپر

ابلیمو ۱ قاشق غذاخوری

گلاب نصف فنجان

طرز تهیه 
انجیر را درون غذا ساز یا مخلوط کن ریخته به طوری که فقط کمی له شود ولی آب نیندازد. سپس با شکر مخلوط کرده و روی شعله میگذاریم تا قوام بیاید . در حالت عادی برای هر کیلو انجیر همان مقدار شکر اضافه میکنیم ولی در اینجا چون می خواهیم ژلاتین استفاده کنیم ۲۰۰ گرم بیشتر می ریزیم. تا انجیر به قوام می رسد. گلاب را با پودر ژلاتین مخلوط کرده و روی بخار کتری به روش بن ماری قرار می دهیم تا حسابی مخلوط شود. در پایان کار آبلیمو را به انجیر اضافه کرده و زیر شعله را خاموش میکنیم . سپس ژلاتین و گلاب را اضافه میکنیم و کاملا مخلوط میکنیم. پس از سرد شدن درون شیشه با درب محکم نگهداری میکنیم.


مارمالاد هلو 

مارمالاد هلو را برای صبحانه ها، عصرانه های تابستان همراه با بستنی و طعم دلچسب آن همراه با کرپ و پنکیک را امتحان کنید.

مواد لازم 
هلو ۴ کیلوگرم

شکر ۱ کیلوگرم

ژلاتین ۲ تا ۳ ورق

آبلیمو نصف استکان

طرز تهیه
هلوها را می شوییم و هسته آنها را می گیریم. سپس آنها را کمی له می کنیم و چرخ می کنیم. شکر را روی آن می ریزیم و می گذاریم ۲ الی ۳ ساعت بماند تا شکر، کمی آب شود.

مواد را داخل یک قابلمه لعابی می ریزیم و آن را روی حرارت می گذاریم و گاهی بهم می زنیم تا مارمالاد به جوش آید و مایه، کاملاً سفت شود.

ژلاتین را در کمی آب جوش حل می کنیم و آن را همراه آبلیمو داخل مارمالاد می ریزیم و می گذاریم یکی دو جوش دیگر بزند. سپس آن را از روی حرارت بر می داریم و می گذاریم کمی خنک شود.

مارمالاد باید بعد از سرد شدن، کاملاً غلیظ و بدون آب باشد.1


مارمالاد هویج


مواد لازم برای مارمالاد هویج
هویج درشت 1 کیلو

شکر 1 کیلو

گلاب 1/2 فنجان

هل ساییده 1 قاشق غذاخوری

آب لیمو تازه 1 قاشق غذاخوری

زعفران دم شده غلیظ 1 قاشق چایخوری

دانه به(به دانه) 1 قاشق غذاخوری

آب 1 پیمانه

با توجه به جایگاه خاص مارمالاد در وعده صبحانه در این نوشته تصمیم داریم روش و فوت و فن تهیه مارمالاد هویج خانگی را آموزش دهیم. تهیه مارمالاد هویج خوشمزه خانگی چندان دشوار نیست اما در صورتی که نکات و اصول تهیه رعایت نشود با مشکلاتی مثل شکرک زدن، کدر شد و کپک زدن مواجه می شویم پس هنگام تهیه کمی حوصله به خرخ دهید تا به نتیجه مطلوب برسید و از خوردن آن لذت ببرید.

طرز تهیه مارمالاد هویج
مرحله اول
هویج ها را پس از شستن و پوست گرفتن درون ظرف مناسب بریزید و با یک پیمانه آب بپزید. هویج باید تا جایی پخته شود که کاملا نرم شود.(آب اضافی باید کشیده شود)
 
مرحله دوم
هویج پخته و خنک شده را در میکسر بریزید تا به شکل پوره درآید.(این کار را با چنگال یا گوشت کوب برقی نیز می توان انجام داد.) همان طور که مشاهده میکنید این دو مرحله اول است که با روش تهیه مربا هویج تفاوت دارد.

 
مرحله سوم
پوره هویج را در قابلمه بریزید  و شکر را به آن بیافزایید و اجازه دهید شکر حل شود. هل و زعفران را هم اضافه کنید و اجازه دهید مارمالاد هویج قوام آید.
 
مرحله چهارم
دانه به را با مقدار کمی آب مخلوط نمایید روی بخار کتری قرار دهید تا کاملا حالت ژله ای پیدا کند . ژله به را پس از قوام آمدن مارمالاد هویج اضافه کنید .

مرحله پنجم
در انتهای کار گلاب و آب لیمو را اضافه کنید و مارمالاد را از روی حرارت بردارید. پس از خنک شدن مارمالاد را در ظرف شیشه ای در دار بریزید.

نکات کلیدی تهیه مارمالاد هویج
برای تهیه مارمالاد هویج یا هر نوع مارمالاد دیگر می توان به جای دانه به از پودر یا ورق ژلاتین استفاده کرد. برای تهیه مارمالاد با ژلاتین باید پودر ژلاتین را به روش بن ماری در آب حل کنید و سپس ژلاتین حل شده را به مارمالاد بیافزایید. (ورق ژلاتین را باید در کمی آب سرد خیس کنید و پس از نرم شدن به مارمالاد اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.)

برای اطمینان از کپک نزدن مارمالاد می توان شیشه مربا را قبل از استفاده در آب بجوشانید و بعد مارمالاد را داخل آن بریزید. (حتی می توان پس از پر کردن ظرف، در ظرف را محکم ببندید و در آب جوش قرار دهید و چند دقیقه بجوشانید)

حواستان باشد مارمالاد هم مانند مربا نباید آبکی و رقیق باشد که در این صورت کپک می زند . همچنین اگر شکر آن زیاد باشد سفت می شود و شکرک می بندد.

برای جلوگیری از شکرک بستن مربا یا مارمالاد بهتر است آ ن را زیاد هم نزنید و اگر نیاز به هم زدن بود از قاشق چوبی استفاده نمایید و به هیچ وجه شکر خشک شده دور قابلمه را جدانکنید.
 
بهتر این است برای تهیه مارمالاد از شکر استفاده شود نه پودر یا خاکه قند، شکر مارمالاد را شفاف و خوشرنگ می کند.

بهترین ظرف برای تهیه مارمالاد و مربا ظرف لعابی است.

هنگام تهیه مربا و مارمالاد بهتر است در ظرف باز باشد تا بد رنگ نشود.2


مارمالاد سیب

مارمالاد سیب عطر و بویی بی نظیر و طعمی دلچسب و فراموش نشدنی دارد.

مواد لازم
سیب  یک و نیم کیلوگرم

شکر  750 گرم

وانیل نصف قاشق چای خوری

ژلاتین یک و نیم ورق (حدود یک و نیم قاشق مرباخوری یا یک قاشق غذاخوری سر صاف پودر ژلاتین )

آبلیمو یک چهارم استکان

طرز تهیه
سیب ها را پوست کنده و قسمت مرکزی آن را جدا کنید.

سیب ها را خرد کرده و در قابلمه ای بریزید.

روی سیب ها را آب بریزید قابلمه را روی حرارت بگذارید تا بپزند.

پس از پخت سیب ها را له کنید. روی آنها شکر بریزید، مخلوط کنید و بگذارید چند ساعت بماند.

وقتی شکر حل شد، مجددا روی حرارت بگذارید تا بجوشد، آبش برود و غلیظ شود.

آبلیمو و ورقه های ژلاتین را به مواد اضافه کنید.

دو سه جوش که زد از روی حرارت بردارید.3


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.irancook.ir
3.www.tasvirezendegi.com