از انواع میوه می‌توان مربا‌های خوشمزه و متنوعی تهیه کرد و بر سر سفره صبحانه از عطر دلچسب آن‌ها لذت برد.

مربای بالنگ، مربای گل سرخ و مربای آلبالو از جمله مربا‌های پرطرفدار هستند که جایگاه خاصی در سفره صبحانه ما ایرانی‌ها دارند؛ اما در این میان مربا‌های خوش‌عطری مانند مربای به، مربای گل سرخ و یا مربای لیمو ترش جزء مربا‌های بسیار خوش‌عطری هستند که طرفداران زیادی دارند. از این‌رو در این مطلب طرز تهیه مربای خاص و خوش‌عطر لیموترش را برای شما آماده کرده‌ایم؛ با ما همراه باشید.


مربا لیموترش بدون پخت


مواد لازم
لیمو ترش شیرازی :500 گرم

شکر :به مقدار لازم

چوب دارچین :چند تکه

هل سبز درسته :چند عدد کمی با دست فشار دهید که بشکنند تا عطر ان در مربا بیرون بزند

طرز تهیه مربا لیموترش بدون پخت
لیمو ترش های سالم و بی لک را بعد از شستن خوب خشک کنید بعد آنها را به صورت حلقه های باریک برش دهید و هسته های وسط آن را در بیاورید.بعد حلقه ها را به ترتیب داخل یک ظرف شیشه ای بچینید و لابه لای ان شکر بریزید .تکه های چوب دارچین و هل را نیز لا به لای آن قرار دهید.تمام شیشه را پر کنید و در آخر به مقدار زیاد شکر روی لیموها بریزید و در شیشه را محکم ببندید.سپس شیشه ها را زیر نور افتاب بگذارید.اگر بعد از چند روز سر شیشه ها خالی شد مجددا روی ان شکر بریزید.بعد از یکماه مربا اماده است و میتوانید نوش جان کنید.

دارچین و هل عطر خوبی به مربا میدهد و اضافه کردن آن اختیاریست.

نکات تکمیلی در مورد مربا لیموترش
مربا لیموترش جزو مربا و کمپوت میباشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30دقیقه

مربا لیموترش را می توانید در وعده صبحانه - میان وعده - سرو کنید .1



مربای لیمو ترش با پخت


مواد لازم
لیمو ترش سالم و ریز نیم کیلوگرم

شکر ۱ کیلوگرم

آب ۳ پیمانه

آبلیمو ۳ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه
به کمک یک چاقوی تیز، لیمو‌ها را چهارقاچ کرده و هسته آن‌ها را خارج کنید.

در یک قابلمه مقداری آب ریخته و روی حرارت بگذارید.

لیموترش‌های برش زده را در قابلمه ریخته و به مدت ۵ دقیقه اجازه دهید تا بجوشد.

سپس لیموترش‌ها را از قابلمه خارج کرده، آب قابمله را عوض کنید و لیمو‌ها را مجددا در قابلمه آب ریخته و روی حرارت بگذارید.

مراحل بالا را برای گرفتن تلخی لیموها، سه بار تکرار کنید.

سپس شکر و آب را مخلوط کرده و به مدت نیم ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید، تا بجوشد.

حال لیموترش‌ها و آبلیمو را به شهد شکر اضافه کنید و اجازه دهید که لیمو‌ها کاملا شفاف شوند و مربای شما به قوام برسد.

بعد از آماده شدن مربا، آن را درون یک شیشه تمیز ریخته و بگذارید کاملا خنک شود.

نکات تکمیلی
در حین پخت این مربا، اگر لیمو‌ها زیاد پخته شوند، له خواهند شد و مربای شما طعم و ظاهر خوبی نخواهد داشت. همچنین توجه داشته باشید که شما می‌توانید به جای اینکه سه بار مرحله جوشاندن لیمو را تکرار کنید، از قبل لیمو‌ها را ۲۴ ساعت در داخل آب سرد بخیسانید، چند بار آب آن را عوض کرده تا تلخی لیموترش‌ها کمتر شود.2


دستور تهیه مربای لیمو ترش به روش دیگر

مربای لیمو ترش همانند انواع مربای گل سرخ و مربای به جزو مرباهای خوش عطر و خاص می باشد که طرفداران خود را دارد، در بخش قبلی با دو روش از تهیه این مربای خوشمزه ایرانی آشنا شدید، اکنون در اینجا می خواهیم دستور تهیه دیگری از این نوع مربا را در اختیارتان قرار دهیم، بنابراین در ادامه همراه ما شوید.

فواید و خواص پوست لیمو ترش باعث شده تا از پوست این میوه خوش‌عطر نیز خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند مربای پوست لیموترش تهیه شود. در این قسمت دستور این مربای خوش‌عطر و مفید آورده شده‌است.

مواد لازم
پوست لیمو ترش/ یک کیلوگرم

آب/ یک و نیم لیوان

شکر/ ۵۰۰ گرم

دانه هل / یک قاشق مرباخوری

آبلمیو/ یک قاشق سوپ خوری

روش تهیه مربای پوست لیمو ترش
در ابتدا برای تهیه این مربا، لیمو ها را از وسط نصف کنید و آب و تفاله های میوه را از داخل پوست آن جدا کنید، سپس پوست لیمو ها را حدود ۲۴ ساعت داخل آب سرد قرار دهید، در طی این مدت باید ۳ تا ۴ بار آب آن را عوض کنید.

بعد از گذشت مدت زمان گفته شده، پوست لیمو ها را داخل آب گرم بریزید و بجوشانید و بعد از گذشتت ۱۵ دقیقه، آب داخل ظرف را خالی کنید و دوباره روی پوست لیمو ها را پر آب کرده و برای دومین بار بجوشانید، برای گرفته شدن تلخی پوست لیمو ها لازم است چهار مرتبه و یا حتی بیشتر این کار را انجام دهید.

حال بعد از اینکه مراحل بالا را انجام دادید، می توانید پوست لیمو های پخته شده را درون یک صافی بریزید تا آب آنها به طور کامل گرفته شود.

سپس مخلوطی از آب و شکر را درست کنید و آن را روی حرارت بگذارید تا شربت غلیظ شده و قوام آید و بعد پوست لیمو ها را داخل آن بریزید و بگذارید کمی بجوشد، در انتها دانه هل و آبلیمو را به آن اضافه کنید و بعد از تقریبا ۱۰ دقیقه مربا آماده شده و می توانید آن را از روی حرارت بردارید.

همانطور که ملاحظه کردید این مربا را می توان به روشهای مختلفی تهیه کرد و برای صبحانه و به عنوان چاشنی در کنار چای می توان استفاده نمود.3


مربای لیمو ترش درسته


مواد لازم
لیموترش500 گرم

شکر1200 گرم

آب برای شربت 1  لیتر(4 پیمانه)

مراحل آماده سازی و طبخ مربای لیمو ترش درسته
لیموها را بشویید. قسمت سر لیمو را که متصل به چوب است، با چاقو ببرید و از چند جا با سوزن سوراخ کنید.

لیموها را داخل قابلمه ریخته و با مقداری آب روی حرارت قرار دهید تا به مدت 5 دقیقه بجوشند. سپس آب را عوض کرده، دوباره 5 دقیقه بجوشانید. این کار را 7-6 بار تکرار کنید و هر دفعه 5 دقیقه بجوشانید تا وقتی که تلخی پوست لیمو گرفته شود.

پس از گرفته شدن تلخی لیمو، آنها را خوب بپزید، طوری که بین دو انگشت نرم باشند. لیموی پخته شده را به مدت 3 ساعت در آب سرد نگه دارید.

آب و شکر را روی حرارت قرار داده، 3-2 بار هم بزنید تا شکر داخل آب حل شود. سپس لیمو ها را اضافه کرده، حرارت را کم کنید.

یک قاشق سوپخوری از آب خود لیمو را داخل شربت بریزید و بگذارید تا شربت مربا بجوشدو قوام آید(دیواره های قابلمه را مرطوب  کنید).

مربا را از روی حرارت بردارید و پس از سرد شدن، در ظرف درب دار ریخته و در یخچال یا فریزر قرار دهید.

نکات ویژه
در صورتی که لیموترش ها خوب پخته نشوند، پس از اضافه کردن به شربت، پوست آن سفت خواهد شد و باعث می شود که لیموترش ها جمع شوند.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.yjc.ir
3.www.arga-mag.com
4.www.saednews.com