مربای نارنج درسته

نارنج در ایران بیشتر در سواحل دریای خزر یافت می شود و از آنجا که خواص تمام مرکبات را داراست، آن را به عنوان میوه ممتاز مرکبات می شناسند. این ممتاز بودن به سبب وجود ماده صمغی و لعابی موجود درآن است.

این میوه برای درد سینه و سرفه مفید است و نوشیدن آب آن با شکر، مسهل صفرا و کاهش دهنده فشار خون است.از پوست این میوه خلا ل نارنج تهیه می کنند که برای قلب و معده مفید است. نارنج همچنین جهت خارش و جوشهای جلدی و نرم کردن پوست بدن و موی سر بسیار مؤثر می باشد. علا وه بر این زایمان را آسان کرده و برای گزش عقرب و سایر حشرات نقش پادزهر را ایفا می کند.

مواد لازم
نارنج متوسط کاملاً رنگ گرفته 12 عدد

شکر 2 کیلو

آب نارنج یک استکان

طرز تهیه
نارنج ها را شسته و پوست آنها را با رنده ریز یک لایه نازک برمی داریم و سر هر کدام از آنها را به اندازه یک ریالی بر می داریم و داخل آنها را با ته قاشق چایخوری خیلی با دقت و ظرافت خالی می کنیم و آنها را در ظرف آب سرد قرار می دهیم.

در ظرف بزرگی آب را جوش آورده و آنها را می جوشانیم. چون بار اول آب خیلی زود زرد می شود، بعد از 10 دقیقه آن را صاف و در دفعات بعد هر بار نیم ساعت بجوشانیم و این عمل را چهار بار تکرار می کنیم تا نارنج ها پخته و تلخی آنها گرفته شود و هر دفعه آنها را در آب سرد قرار می دهیم. شکر را با 4 لیوان آب می جوشانیم تا شربت کمی غلیظ شود و پس از خنک شدن آن، نارنج ها را از آب خارج و در شربت طوری قرار می دهیم تا داخل آنها پر از شربت شود.

ظرف را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا مربا جا بیفتد و 15 دقیقه قبل از برداشتن از روی حرارت آب نارنج را اضافه می کنیم . سپس شربت را امتحان کرده و پس از قوام آمدن کافی حرارت را خاموش می کنیم و وقتی مربا خنک شد، آنها را در شیشه سرپهن قرار می دهیم.1


مربای پوست نارنج

نارنج یک میوه ترش از خانواده مرکبات است که علاوه بر کاربرد و مصارف مختلف، خواص زیادی برای سلامتی دارد. از آب این میوه برای تهیه سس سالاد و از شکوفه‌های درخت نارنج، شربت بهار نارنج و مربای بهار نارنج با عطری بی‌نظیر تهیه می‌کنند. در این میان از پوست میوه نارنج نیز می‌توان برای تهیه مربا استفاده کرد. این مربا مانند مربای پوست پسته و یا مربای پوست هندوانه طرز تهیه آسانی داشته و دارای ظاهری جالب و خاص است. در این مطلب طرز تهیه مربای پوست نارنج با طعمی عالی و عطری دل‌انگیز برای شما آورده شده است.

مواد لازم
خلال پوست نارنج خشک ۱۰۰ گرم

شکر ۱ کیلو

آبلمیو ۲ قاشق غذاخوری

آب ۳ لیوان

دستور تهیه
ابتدا نارنج‌ها را بشویید، پوست آن‌ها را گرفته و به صورت خلال خرد کنید.

پوست نارنج‌ها را به مدت ۳ ساعت در آب گرم بخیسانید.

مقداری آب در قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید و اجازه دهید کاملا جوش بیاد.

سپس پوست نارنج‌ها را در آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت چند دقیقه جوش بخورد.

بعد از گذشت چند دقیقه، پوست نارنج‌ها را از آب بیرون آورده، آبکش کنید و با آب سرد به خوبی بشویید.

مجددا یک قابلمه را آب کنید، اجازه دهید بجوشد، خلال‌ها را در آن بریزید و بعد از چند دقیقه آبکش کنید. (این کار را ۴ الی ۵ بار تکرار کنید تا کاملا تلخی پوست نارنج از بین برود.)

در این مرحله شکر را با ۳ لیوان آب درون ظرفی ریخته و روی حرارت گذاشته تا قوام بگیرد.

حال خلال‌های پوست نارنج را درون شهد ریخته و اجازه دهید بجوشد تا کمی غلیظ شود.

در انتها، ۲ قاشق غذاخوری آبلمیو به مربا اضافه کنید و بعد از چند دقیقه ظرف را از روی حرارت بردارید.

اجازه دهید مربای شما کاملا سرد شود، سپس آن را در یک ظرف شیشه‌ای مناسب ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

نکته: در صورت تمایل، هنگام تهیه شهد، می‌توانید یک عدد دانه هل به آن اضافه کنید تا عطر و طعم بی‌نظیری به خود بگیرد. همچنین میزان شکر استفاده شده را بنا به ذائقه خود می‌توانید تغئیر دهید.

جالب است بدانید که پوست نارنج همانند میوه نارنج دارای خواص درمانی متعددی از جمله درمان افسردگی، تقویت قلب و تقویت معده است، بنابراین با مصرف این مربای خوش‌طعم و لذیذ می‌توانید از خواص و مزایای درمانی آن بهره ببرید.2


مربای نارنج فوق العاده خوشمزه


مواد لازم برای تهیه مواد داخلی نارنج
هویج متوسط ۴عدد

شکر یک ونیم لیوان یا پیمانه

آب یک لیوان

خلال پسته کمی

جوهر لیمو نوک قاشق چایخوری

مواد لازم برای شهد مربا نارنج
نارنج ۸عدد کوچک

شکر ۳لیوان

آب دو لیوان

جوهر لیمو نوک قاشق چایخوری

طرز تهیه مربای نارنج
اول نارنجها رو شسته وبا رنده ریز قسمت نارنجی پوست رو رنده کنید ورنده شده پوست نارنج رو نگه دارید تا بهتون بگم باهاش چکار کنید. سر نارنج رو با چاقو جدا کنید ومواد داخل اون رو به کمک قاشق مرباخوری خارج کنید. حالا یه قابلمه آب رو بزارید جوش بیاد، نارنج ها رو داخل آب جوش بندازید تا حدودا ۲دقیقه بجوشه بعد داخل صافی بریزید وروشون آب سرد بگیرید .این کار رو انقدر ادامه بدید تا تلخی نارنجها گرفته بشه من ۸بار اینکارو کردم تا تلخی نارنجها گرفته شد شما باز هم مزه کنید که تلخ نباشه اگر بود بازم این پروسه رو تکرار کنید.

گرفتن تلخی نارنج
در زمانی که دارید تلخی نارنجها رو میگیرید مواد داخلی نارنج رو درست کنید. پوست نارنج ها رو هم تلخی بگیرید ،یعنی بجوشونید و آب سرد روشون بگیرید و اینکارو چند بار انجام بدید تا تلخی پوست نارنجها از بین بره. هویج ها رو رنده ریز کنید .شکر و آب رو روی حرارت بزارید به محض اینکه شکر در آب حل شد هویج های رنده شده رو داخلش بریزید به همراه پوست نارنج که تلخیشو گرفتید و بزارید بجوشه تا غلیظ بشه و قوام بیاد در آخر کمی بهش جوهر لیمو اضافه کنید ومقداری خلال پسته وکنار بزارید.

تلخی نارنجهاتون رو کامل گرفتید.حالا داخل نارنجهاتون رو با مربای هویجی که درست کردید پر کنید ودرش رو بزارید. داخل یه قابلمه شکر وآب رو بریزید و بزارید تا به نقطه جوش برسه و بعد حرارت روکم کنید تا کمی قوام بیاد و بعد نارنجها رو داخل قابلمه بچینید و در ظرف رو بزارید و حرارت رو کم کنید تا مربا جابیفته حدودا ۲ساعتی زمان میبره .

نارنجها بعد پخت حسابی نارنجی و کمی بافت خارجیشون سفت میشه . در آخر زمان پخت مربا بهش جوهر لیمو اضافه کنید وبعد از ۵ دقیقه از روی حرارت بردارید.3


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.article.tebyan.net
3.www.golemanoto.ir