مربای بالنگ به شکل گل رز


مواد لازم
بالنگ:۱ کیلو

شکر:۱ کیلو

آب : ۵۰۰ میلی لیتر ( دو پیمانه)

طرز تهیه
برای تهیه مربای بالنگ ، بالنگ رو با چاقو از وسط نصف می‌کنیم و قسمت میانی بالنگ رو خارج می‌کنیم. با یک چاقوی تیز از کناره‌ها به صورت نواری و نازک شروع به برش دادن بالنگ می‌کنیم. برش‌های نواری رو از یک سمت شروع به پیچیدن می‌کنیم و در انتها با خلال دندون فیکس می‌کنیم، بزرگی و کوچیکی گل‌ها هم دست خودتونه.

قسمت های ته بالنگ که دیگه نمیشه نواری برش داد رو هم می‌تونید شکل برگ برش بدین و همراه گل ها بپزین و موقع سرو کنار گل ها قرار بدین. وقتی گل هاتون آماده شد داخل ظرف با آب سرد به مدت دو ساعت خیس می‌کنیم.

بعد گل‌ها رو آبکش می‌کنیم و توی قابلمه می‌ریزیم و داخل قابلمه آب میریزیم تا جایی که آب روی گل‌ها رو بپوشونه و بعد روی حرارت بالایی که متناسب با اندازه قابلمه باشه میذاریم و اجازه میدیم بجوشه. وقتی شروع به جوشیدن کرد سه الی چهار دقیقه زمان میدیم. ( بسته به اندازه گل‌ها تون) و بعد آبکش میکنیم، سه بار این کار رو تکرار می‌کنیم و بعد از سومین بار گل ها رو داخل ظرفی با آب سرد خیس میکنیم و هر ساعت یکبار آبش رو عوض می‌کنیم و دوباره با آب سرد خیس میکنیم. ( این کار رو 4 بار تکرار کنید. )

در آخر گل‌ها رو آبکش می‌کنیم و میریم سراغ آماده سازی شیره مربا: شکر و آب رو مخلوط می‌کنیم و روی حرارت بالا قرار میدیم تا شکر حل بشه و شروع به جوشیدن کنه. حرارت رو کم می‌کنیم و اجازه میدیم کمی بجوشه تا به قوام نسبی برسه. بعد گل‌ها رو به شیره اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دیم یک ساعت با حرارت کم بجوشه تا هم به قوام بیاد و هم گل های بالنگ کاملا بپزن در آخر عصاره قسمت میانی بالنگ رو می‌گیریم و از صافی رد می‌کنیم و به مربا اضافه میکنیم و حرارت رو خاموش میکنیم و اجازه میدیم خنک بشه بعد خلال دندون‌ها رو خارج می‌کنیم و داخل ظرف مورد نظر می‌چینیم.


مربای بالنگ ساده


مواد لازم برای یک شیشه متوسط
بالنگ۱ کیلوگرم

شکر۱ کیلو گرم

آب لیمو ترش۳ قاشق غذاخوری

آب۳ لیوان

دستور تهیه مربای بالنگ
مرحله اول
برای تهیه مربای بالنگ مجلسی ابتدا بالنگ ها را تمیز می شوییم و با چاقو پوست روی آنها را نازک می بریم و بعد بالنگ ها را روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و از وسط نصف می کنیم و محتویات وسط آن را خالی می کنیم.

مرحله دوم
سپس با قالب یا با دست هر مدلی که دوست داریم آن ها را خرد می کنیم، اگر بخواهیم مربا شبیه به گل شود، باید بالنگ را به صورت نازک مثل پوست گرفتن برش بدهیم. سپس در کاسه ای بزرگ آب سرد می ریزیم و بالنگ های خرد شده را داخل کاسه می ریزیم.

مرحله سوم
حالا اجازه ی دهیم بالنگ ها به مدت ۱۰ دقیقه در آب سرد بمانند و در همین حین داخل قابلمه ای (متناسب با مقدار بالنگ های خرد شده) تا نصف آب می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر آب به جوش بیاید.

مرحله چهارم
بعد از گذشت ۱۰ دقیقه بالنگ ها را در آبکشی می ریزیم و بعد از گذشت ۱ دقیقه آب داخل قابلمه که در حال جوشیدن است بالنگ ها را داخل آب در حال جوشیدن می ریزیم و اجازه می دهیم تا ۱ دقیقه داخل آب در حال جوش بمانند.

مرحله پنجم
بعد از گذشت ۱ دقیقه بالنگ ها را در آبکش یا صافی می ریزیم و مجددا داخل کاسه آب سرد می ریزیم تا ۱۰ دقیقه داخل آن بماند، حالا باید مجددا بالنگ ها را داخل آبکش بریزیم و همان مراحل قبل را مجددا انجام دهیم.

مرحله ششم
۴ مرتبه این کار را انجام می دهیم و در مرحله ۴ بالنگ ها را اجازه می دهیم تا به مدت ۱۵ دقیقه داخل آب در حال جوش بمانند تا نرم شوند و بعد در صافی می ریزیم و داخل کاسه آب سرد می ریزیم و بعد در آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم تا آب اضافه بالنگ ها خارج شود.

مرحله هفتم
دقت کنید آب کاسه نیز باید در هر ۴ مرحله تعویض شود و حتما آب سرد داخل کاسه ریخته شود. سپس ۳ لیوان آب داخل قابلمه ای متناسب با حجم بالنگ ها می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر به جوش بیاید.

مرحله هشتم
سپس کم کم شکر را به آن اضافه می کنیم و آرام با قاشق هم می زنیم تا شکر کاملا در آب حل شود و شربت کمی به غلظت برسد و از روی حرارت قابلمه را بر می داریم و کنار می گذاریم.به این نکته دقت کنید که شربت پس از سرد شدن غلیظ تر می شود.

مرحله نهم
اجازه می دهیم تا شربت خنک شود و بالنگ ها را داخل شربت می ریزیم و قابلمه را مجددا روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم تا شربت به جوش بیاید و بالنگ ها نیز به مدت ۱۵ دقیقه طعم دار شوند و مربا نیز به غلظت مطلوبمان برسد.

مرحله دهم
در آخر زمانیکه مربا آماده شد و به غلظت مطلوب رسید آبلیمو را به آن اضافه می کنیم و ۱ دقیقه بعد از روی حرارت مربا را بر می داریم و کنار می گذاریم تا خنک شود و داخل شیشه کاملا خشک می ریزیم و درب آن را محکم می بندیم و در یخجال نگهداری می کنیم.2


مربای بالنگ زعفرانی


مواد لازم مربای بالنگ
بالنگ : 2 عدد

شکر :هم وزن بالنگ

گلاب : یک چهارم لیوان

زعفران : دم کرده به میزان لازم

طرز تهیه مربای بالنگ
پس از شستن بالنگ ها ، پوست آن را با یک چاقوی تیز به صورت یک لایه نازک بردارید و اگر مقدار کمی از پوست روی آن باقی بماند در عطر بیشتر مربا تاثیر گذار است .

سعی کنید از بالنگ هایی استفاده کنید که برجستگی کمتری داشته باشد تا در موقعه پوست کردن راحت بتوانید این کار را انجام دهید.

بالنگ های پوست گرفته  را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و قسمت داخلی آن یعنی مغزش را در بیاورید. آب یکی از بالنگ ها را بگیرید و صاف کنید.

بخش داخلی بالنگ که شبیه پنبه و سفید رنگ است را برای مربا جدا کنید و به تکه هایی  به طول 1 در 2 سانتی متر برش بزنید.

قطعات خرد شده بالنگ را وزن کنید و به همان مقدار از شکر استفاده کنید.

بالنگ ها را در آب به مدت 12 ساعت خیس کنید.

شکر را هم با دو لیوان آب بجوشانید تا قوام بیاید.

بالنگ ها بعد از 12 ساعت مقداری آب جذب میکنند که با فشار باید این آب را آز آنها بکشید. سپس در ظرفی آب بریزید و بالنگ ها را در آن  به مدت 10 دقیقه بجوشانید و آبکش کنید.

دوباره این کار را تکرار کنید و در ظرفی آب بجوشانید و بالنگ ها را به مدت 10 دقیقه دیگر بجوشانید . با این عمل تلخی مربا گرفته میشود.

و هر چه میزان آب داخل ظرف بیشتر باشد میزان ازبین بردن تلخی بالنگ ها بیشتر است.بعد از اینکه دوبار بالنگ ها را جوشاندید آن را از صافی رد کنید .

چند بار آب سرد رویشان بریزید و با فشار دست آبش را بکشید و در شهد آماده شده شکر بریزید.

آب بالنگی که گرفتید و صاف کردید را به جای آبلیمو در آن بریزید تا از شکرک زدن مربا جلوگیری کند.

ظرف را روی حرارت قرار دهید تا بالنگ ها بپزند و شکر کاملا به خورد بالنگ برود و در آخر کمی از شهد برایش باقی بماند.

زعفران و گلاب را هم اضافه کنید و بعد از 2 الی 3 جوش ظرف از روی حرارت بردارید.بعد از پخت مربا آن را به مدت 24 ساعت در گوشه­ ای بگذارید.که  اگر مربا آب انداخت آن را10 دقیقه­ ی دیگر روی حرارت قرار دهید تا آب آن تبخیر شود.3


پی نوشت:
1.www.blog.okala.com
2.www.chishi.ir
3.www.namnak.com