حلوای انبه


مواد لازم
آرد قنادی ۱/۲ پیمانه
آرد سمولینا ۱/۲ پیمانه
شکر ۱و نیم پیمانه
انبه پوره شده ۱ پیمانه
روغن و کره مجموعا ۵۰ گرم
شیر ۲/۳ پیمانه یا ۱۳۰ گرم
هل پودر شده ۱/۲ قاشق چایخوری
زعفران آب کرده به میزان لازم
خلال بادام برای تزیین


طرز تهیه
برای شروع کار ما نیاز داریم که آرد را الک کنیم. آرد سفید و آرد سمولینا را با هم مخلوط می کنیم و الک می کنیم. آرد الک شده را داخل تابه ای مناسب با حرارت ملایم و با حوصله تفت می دهیم تا خامی آرد گرفته شود و رنگ آرد به رنگ کرم نزدیک به طلایی برسد. باید آرد را مدام هم بزنید تا نسوزد و ته نگیرد. اگر آرد سمولینا در دسترس نبود می توانید از همان آرد سفید جایگزین کنید ولی تردی این حلوا از آرد سمولیناست. بعد از اینکه حلوا به رنگ مناسب رسید باید روغن و کره را که روی هم ۵۰ گرم می شود را به آرد اضافه کنیم و با کمی حرارت بیشتر روغن را به مدت ۱ دقیقه با آرد تفت می دهیم. روغن را به خاطر روان شدن حلوا و کره را بخاطر عطر و طعم دلپذیرحلوا استفاده می کنیم. هنگامی که آرد و روغن درحال تفت داده شدن هستند بخشی از رنگ حلوا نیز در حین همین تفت دادن تغییر می کند.

سپس انبه را پوره می کنیم و از صافی رد می کنیم تا هیچ دانه ای داخلش نباشد. شکر را با انبه مخلوط می کنیم و این مخلوط را به آردمان اضافه می کنیم و هم می زنیم تا مواد یکدست شود. شیر را داغ می کنیم و با مقداری زعفران دم کرده و هل مخلوط می کنیم و به حلوا اضافه می کنیم و روی حرارت متوسط این مواد را هم می زنیم تا غلیظ شوند و به اصطلاح حلوا جمع شود و آبش گرفته شود.

حلوای آماده شده از ظرف جدا می شود. اگر بخواهید حلوا را داخل قیف بریزید باید کمی آبکی تر و شل تر بردارید. همچنین می توانید حلوا را قالبی هم تزیین کنید به این صورت که داخل قالب نظر را چرب کنید کمی از حلوا را داخل آن محکم فشار دهید و نیم ساعت داخل فریزر قرار دهید. بعد روی آن را با خلال پسته یا ترافل تزیین کنید. 1


مشکوفی دارچینی


مواد اولیه
۴ پیمانه شیر
۱۰۰ گرم نشاسته
۱/۲ پیمانه گلاب
۱ پیمانه شکر
۱ قاشق غذاخوری سرخالی پودر دارچین
۵۰ گرم کره


روش تهیه
ابتدا داخل یک کاسه یک پیمانه از کل شیر و نشاسته رو خوب با هم مخلوط می کنیم.

حالا دو پیمونه دیگه از کل شیر و همه ی شکر رو داخل یه قابلمه ریخته و روی حرارت خیلی ملایم قرار میدیم و مخلوط رو هم میزنیم تا شکر کاملا حل بشه.

بعد شیر و نشاسته ای که با هم مخلوط کردیم رو از یه صافی رد میکنیم و کم کم داخل شیر می ریزیم و مواد رو به صورت مداوم و سریع هم میزنیم.

چون شیر نسبتا گرم شده و نشاسته خیلی زود خودشو میگیره بنابراین باید مخلوط رو سریع و به صورت یکنواخت هم بزنیم و بهتره این کارو با یه همزن دستی انجام بدیم چون بهتر از قاشق مخلوط رو یکنواخت میکنه. دقت کنین که در کل مراحل پخت حرارت باید ملایم باشه.

وقتی مخلوطمون خودش رو گرفت و غلیظ شد کره و دارچین رو اضافه می کنیم و باز خوب با یه همزن دستی مواد رو هم میزنیم تا گوله نشه و دارچین و کره کاملا با مواد مخلوط بشه.

به همزدن ادامه میدیم تا مخلوط یکنواخت بشه.

در این مرحله یک پیمونه آخر شیری که داشتیم و گلاب رو اضافه می کنیم چون درسته که مسقطی فرم گرفته ولی نشاسته هنوز خامه و باید از خامی دربیاد.

حالا مدام مخلوطمون رو هم میزنیم تا نشاسته بپزه و دسرمون هم شروع به سفت شدن دوباره کنه.

همزدن رو تا جایی ادامه میدیم که وقتی با یه چنگال روی مخلوط بکشیم جای پره هاش بمونه در اینصورت مشکوفی ما حاضره.

بعد داخل قالب مورد نظرمون رو چرب میکنیم و مایع مشکوفی رو داخلش میریزیم. و بعد قالب رو برای حدود ۲ الی ۳ ساعت داخل یخچال میذاریم تا خودش رو بگیره …

حالا مشکو فی دارچینی خوشمزه ما حاضره و فقط میمونه در آرودنش از قالب و تزیین با هر چیزی که دوستش داریم … 2


ژله خرده شیشه با دو روش مختلف


روش اول: روش تهیه ژله خرده شیشه شفاف

مواد لازم
پودر ژله آلوئه ورا: ۲ بسته
پودر ژله با رنگ ها و طعم های متفاوت: از هر کدام یک بسته
آب جوش: برای هر بسته یک لیوان
آب سرد: برای هر بسته ۳/۴ لیوان


طرز تهیه
هر کدام از ژله های رنگی را در ظرفی جدا ریخته و هر بسته ژله را در یک لیوان آب جوش کاملا حل کنید. سپس برای بر روی هر کدام از ژله های رنگی ۳/۴ لیوان آب سرد بریزید. هر کدام از ژله ها را در قالب ریخته و درون یخچال بگذارید تا کاملا بسته شوند.

بهتر است از قالب های مستطیل شکل استفاده کنید تا بهتر و زیباتر بتوانید ژله ها را برش بزنید. زمانی که ژله ها کاملا خودشان را گرفتند آن ها را از قالب جدا کرده و برش های کوچک یک تا دو سانتی بزنید. سعی کنید برش ها یکسان و یک اندازه باشند تا زیبایی خود را از دست ندهند.می توانید از قالب های کوچک برای فانتزی شدن دسر ژله خرده شیشه استفاده کنید. سپس خرده ژله ها را در ظرفی بزرگ تر ریخته و همه را با هم مخلوط کنید. بهتر است این خرده ژله را در یخچال بگذارید تا مرحله آخر که نیاز به آن ها بود سپس از یخچال خارج کنید. قالب بزرگ اصلی را از قبل به مدت ۱۵ دقیقه داخل فریزر گذاشته تا سرد و خنک شود. ژله آلوئه ورا را کاملا در آب جوش حل کرده سپس یک لیوان یا ۳/۴ لیوان آب به آن اضافه کنید و در یخچال بگذارید و اجازه دهید نیم بند شود. قالب را از فریزر بیرون آورده و مقداری از ژله آلوئه ورا نیم بند شده را درون قالب بریزید. سعی کنید ژله به تمام دیواره قالب بچسبد. سپس خرده ژله ها را در قالب بچینید توجه کنید که باید یک سانتی متر سر قالب خالی باشد.ژله آلوئه ورا باقی مانده را روی خرده های ژله بریزید و قالب را درون یخچال بگذارید. وقتی ژله کاملا بسته شد، آن را از قالب جدا کنید و دسر ژله را در ظرف سرو قرار دهید.

روش دوم: طرز تهیه ژله خرده شیشه سفید

مواد لازم
پودر ژله در ۴ رنگ و طعم های مختلف: هر کدام یک بسته
شیر سرد: ۱ لیوان
شیر داغ: ۱ لیوان
پودر ژلاتین: ۳ قاشق غذاخوری
شیرعسلی: ۱/۲ لیوان


طرز تهیه
پودر ژله ها را جداگانه در یک لیوان آب جوش حل کرده و در قالب مناسبی بریزید و آن ها را درون یخچال بگذارید تا کاملا خودشان را بگیرند. زمانی که ژله ها کاملا خودشان را گرفتند آن ها را از قالب جدا کرده و برش های کوچک یک تا دو سانتی بزنید. سعی کنید برش ها یکسان و یک اندازه باشند تا زیبایی خود را از دست ندهند. از قالب های کوچک فانتزی هم می توانید برای برش های ژله استفاده کنید.

در مرحله بعدی طرز تهیه ژله خرده شیشه، خرده ژله ها را در ظرفی بزرگ تر ریخته و همه را با هم مخلوط کنید. بهتر است این خرده ژله را در یخچال بگذارید تا مرحله آخر که نیاز به آن ها بود سپس از یخچال خارج کنید. پودر ژلاتین را با شیر سرد مخلوط کرده و سپس شیر داغ را به آن اضافه کنید تا کاملا پودر ژلاتین حل شود. شیر عسل را نیز به این مخلوط اضافه و هم بزنید و آن را در یخچال بگذارید تا خنک شود. ژله های رنگین کمانی را درون قالب خنک و سرد ریخته و ژله سفید رنگ را بر روی خرده ژله ها بریزید. قالب را در یخچال به مدت ۱۲ ساعت بگذارید تا کاملا خودش را بگیرد. سپس از قالب جدا کرده و نزدیک به ۱۵ دقیقه آن را در یخچال نگه دارید تا حسابی سفت و گرفته شود. سپس دسر ژله زیبای موزاییکی را برای میهمانان عزیز خود سرو کنید.در طرز تهیه ژله خرده شیشه برای اینکه در هنگام برش، ژله به چاقو نچسبد، بهتر است کارد را مقداری خیس کنید. در ژله با زمینه سفید حتما ژله پایه را در یخچال بگذارید تا خنک شود و گرنه باعث قاطی شدن رنگ های خرده های ژله می شود. 3


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.article.tebyan.net
3.www.arga-mag.com