شیرینی مادلین


مواد لازم برای شیرینی مادلین
کره 115 گرم (کمی بیشتر برای چرب کردن قالب)

تخم مرغ بزرگ 2 عدد

شکر 1/2 پیمانه (100 گرم)

رنده پوست لیمو 2 قاشق چایخوری

وانیل 1/2 قاشق چایخوری

آرد سفید الک شده 1 پیمانه (115 گرم)

بیکینگ پودر 1/2 قاشق چایخوری

نمک 1/8 قاشق چایخوری

پودر قند دلخواه برای تزیین

طرز تهیه شیرینی صدفی یا مادلین
مرحله اول
تخم مرغ ها را از قبل بیرون از یخچال بگذارید تا به دمای اتاق برسند. در شروع کار کره را روی حرارت کم یا در مایکروفر آب کنید و بگذارید در طول هم زدن تخم مرغ، کمی خنک شود.

مرحله دوم
تخم مرغ ها را در کاسه بزرگی بشکنید. شکر را اضافه کنید. به مدت 8 دقیقه با سرعت زیاد هم بزنید. بهتر است از همزن برقی استفاده کنید. اما با همزن دستی هم میشود در تهیه شیرینی صدفی استفاده کرد. بعد از هشت دقیقه هم زدن مایه غلیظ و روشنی ایجاد میشود. وقتی سر همزن را بلند میکنید به شکل روبانی از آن آویزان میشود. از اینجا به بعد دیگر نیازی به همزن برقی ندارید. وانیل و رنده پوست لیمو را اضافه و مخلوط کنید.

مرحله سوم
آرد الک شده، نمک و بیکینگ پودر را در ظرف دیگری با هم مخلوط کنید. مخلوط آرد را در دو مرحله به مایه شیرینی صدفی اضافه کنید و هر بار به آرامی زیر و رو کنید تا خوب با هم مخلوط شوند.

مرحله چهارم
یک چهارم از کل مایه را داخل کره آب شده بریزید. یک دقیقه آرام هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند. سپس این مخلوط را به مایه اصلی کیک اضافه کنید. مجدداً هم بزنید تا مایه یکدست و براقی ایجاد شود. روی ظرف خمیر را با سلفون بپوشانید و 30 تا 60 دقیقه در یخچال قرار دهید تا خنک شود. بیش از این خمیر را در یخچال قرار ندهید. چون کره جامد میشود و نمیگذارد شیرینی در فر پف کند.

مرحله پنجم
چند دقیقه قبل از بیرون آوردن مایه از یخچال، فر را روی دمای 177 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. بگذارید کاملاً گرم شود. دو قاشق کره را آب کنید و با آن کف قالب شیرینی صدفی را چرب کنید.

مرحله ششم
خمیر بعد از ماندن در یخچال اسفنجی میشود. این نشانه خوبی است. سعی نکنید هوای داخلش را خالی کنید. وسط هر حفره از قالب یک قاشق پر از خمیر بریزید. نیازی نیست آن را پخش کنید. اگر خمیر اضافه دارید دوباره روی آن را بپوشانید و در یخچال بگذارید.

مرحله هفتم
10-12 دقیقه مادلین ها را در فر بگذارید. شیرینی وقتی آماده است که وقتی رویش را آرام با انگشت فشار میدهید حالت فنری داشته باشد. بگذارید یکی دو دقیقه بعد از خارج کردن از فر خنک شوند. سپس قالب را برگردانید. شیرینی ها را روی دیس یا خنک کننده کیک بچینید تا کمی از داغی بیافتند.

در آخر هم پودر قند بپاشید.1


شیرینی فلپ جک

فلپ جک (Flap Jack) را بیشتر به عنوان یک شخصیت کارتونی می شناسند، ولی بهتر است بدانید فلپ جک نوعی کیک صبحانه است که اصالتی انگیسی دارد. امروز طرز تهیه ی یک فلپ جک خوشمزه که با میوه های خشک تهیه می شود را برای شما قرار داده ایم. با ما همراه باشید:

مواد لازم برای شیرینی فلپ جک پرتقالی با شکلات چیپسی
 کره 295 گرم

شکر قهوه ای 150 گرم

سیروپ طلایی 110 گرم

پرک جودوسر 500 گرم

نمک 1 پینچ

رنده ی پوست پرتقال 2 عدد متوسط

آب پرتقال 3 ق غ

شکلات چیپسی 110 گرم

پودر شکر و پودر کاکائو برای پاشیدن روی شیرینی ها

طرز تهیه شیرینی فلپ جک پرتقالی با شکلات چیپسی
 یک سینی 20 سانتی را کاملا چرب کرده کف سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید .

کره ، شکر قهوه ای ، سیروپ طلایی را با هم مخلوط نموده در یک ظرف نچسب روی حرارت ملایم بگذارید تا ذوب شوند . شعله را خاموش کرده پرک جودوسر و نمک را اضافه کرده مخلوط نمایید و سپس آب و رنده پوست پرتقال را اضافه کرده و کناری بگذارید تا کاملا خنک شود.

فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد / 350 درجه فارنهایت / شماره 4 روشن کنید تا گرم شود.

شکلات را به مواد شیرین اضافه کرده هم بزنید و کف سینی به صورت یکدست صاف کرده پرس کنید و به مدت 30 – 35 دقیقه در فر بگذارید تا بپزد و طلایی شود .

شیرینی را بعد از پخت کناری بگذارید و 10 دقیقه اجازه دهید از حرارت بیوفتد و تا گرم است خطهای برشتان را رویش مشخص کنید . کاملا که سرد شده از سینی برگردانده و با چاقویی تیز برش بزنید و رویشان پودر شکر و کاکائو بپاشید .2


شیرینی پسته ای

شیرینی پسته ای یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و سنتی ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. این شیرینی خوشمزه که ظاهری شیک و مجلسی دارد یک گزینه بسیار مناسب برای شیرینی پذیرایی می باشد و می توانیم از آن در مهمانی های کوچک یا حتی مجالس مهم خود استفاده کنیم.

مواد لازم شیرینی پسته ای
آرد سفید۳۵۰ گرم

پودر پسته۲۵۰ گرم

پودر قند۲۰۰ گرم

روغن جامد۲۲۰ گرم

زرده تخم مرغ۱ عدد

دستور پخت شیرینی پسته ای
مرحله اول
برای تهیه شیرینی پسته ای خوشمزه  ابتدا آرد را داخل کاسه ای می ریزیم و پودر پسته را به همراه پودر قند به آن اضافه می کنیم و با قاشق آن ها را مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم. روغن جامد را داخل کاسه ای می ریزیم.

مرحله دوم
در ادامه زرده تخم مرغ را به روغن جامد می افزاییم و با همزن برقی آن ها را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا ترکیب و یکدست شوند. در ادامه ترکیب آرد، پودر قند و پودر پسته را کم کم در سه مرحله به مخلوط روغن اضافه می کنیم.

مرحله سوم
برای مرحله اول که اضافه می کنیم با دور متوسط همزن برقی مواد را مخلوط می کنیم و برای مرحله دوم که مخلوط آرد را می افزاییم با لیسک مواد را مخلوط می کنیم و در مرحله سوم با دست مواد را خوب ورز می دهیم تا مواد حالت پودر به خود بگیرد.

مرحله چهارم
مواد منسجم نیست نگران نباشد.با استفاده از چرخ گوشت مواد خمیر را دو مرتبه چرخ می کنیم و داخل کاسه ای می ریزیم و با دست مجددا ورز می دهیم تا منسجم شود و به شکل یک دایره تقریبا بدون ترک خوردگی بشود.

مرحله پنجم
سپس به اندازه یک گردو از خمیر را بر می داریم و با کمک دست ها آن را به صورت یک دایره حالت می دهیم اگر دایره بدون ترک خوردگی بود، از ورز دادن مجدد جلوگیری می کنیم. در ادامه روی صفحه کار پلاستیک قرار می دهیم.

مرحله ششم
سپس خمیر را در وسط آن قرار می دهیم و یک پلاستیک نیز روی خمیر می گذاریم و با وردنه روی آن می کشیم تا خمیر پهن شود و داخل یخچال قرار می دهیم تا به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کند.بعد خمیر را از داخل یخچال خارج می کنیم.

مرحله هفتم
سپس سینی فر را از داخل فر بیرون می آوریم و فر را روشن می کنیم و روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا گرم شود.کف سینی کاغذ روغنی می اندازیم و با قلمو آغشته به روغن روی کاغذ را چرب می کنیم و خمیر را قالب می زنیم.

مرحله هشتم
سپس با فاصله آن ها را داخل سینی می چینیم و در طبقه وسط فر سینی را می گذاریم و به مدت ۱۵ دقیقه صبر می کنیم تا شیرینی ها بپزند.شیرینی پسته ای ها را بعد پخت از داخل فر بیرون می آوریم و در ظرف مورد نظرمان می چینیم و نوش جان کنید.3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.namnak.com
3.www.chishi.ir