هیچ چیز زیباتر از تماشای کوچولوی خود در حال دست دراز کردن به سمت غذا و برداشتن آن با انگشتان کوچک خود و دیدن احساس رضایت در چهره او زمانی که یک تکه غذای کوچک را در دهان می گذارد نیست.

با رسیدن کودک به سن هشت و نه ماهگی می توانید جهت تشویق او به غذا خوردن مستقل، معرفی غذاهای انگشتی را شروع کنید. بسیار اهمیت دارد که بافت غذاهای انگشتی بسیار نرم باشد به طوری که کودک بتواند با «لثه» خود غذا را بجود. بسیاری از غذاها برای آنکه به اندازه کافی نرم باشند که بتوانند توسط لثه جویده شوند، بایستی به خوبی پخته شوند.

نمونه هایی از غذاهای انگشتی که می توان به صورت خام به کودک داد شامل تکه های کوچکی از خوراکی های زیر می شود:
 
* موز
 
* آووکادو
 
* توفو
 
* پنیر نیمه سفت (معرفی آن به کودک بعد از 12 ماهگی)
 
* غلات صبحانه «O» شکل


 
* غلات صبحانه برنجی
 
نمونه هایی از غذاهای انگشتی پخته شده شامل موارد زیر می شود:
 
* چند قاچ سیب پخته شده
 
* چند قاچ گلابی پخته شده
 
* ساقه مارچوبه پخته شده
 
* هویج دراز یا هویج کوچک بیبی یا هویج گرد پخته شده
 
* حلقه هایی از کدو سبز یا کدو مسما زرد  پخته شده
 
* کلم بروکلی پخته شده
 
* سیب زمینی شیرینی قاچ شده یا نگینی پخته شده
 
* لوبیا سبز کامل پخته شده
 
جهت راحت تر ساختن راه معرفی غذاهای انگشتی به کودک خود در این بخش به چند نکته اشاره می شود که می توانند به شما در این راه کمک کنند:
 
* همیشه به کودک در «حالت نشسته» غذا بدهید. با معرفی غذاهای انگشتی به کودک خطر خفگی نیز افزایش می یابد.
 
* غذا خوردن کودک هرگز نباید بدون نظارت افراد بزرگسال باشد.
 
* در غذا دادن به کودک عجله نکنید. غذاهای انگشتی را یکی یکی معرفی کرده و به تدریج انواع مختلف را اضافه کنید.
 
* در اکثر وعده های غذایی به کودک غذاهای نرم و پوره شده بدهید و طی دوره 6 تا 8 ماهه به غذاهای انگشتی بیشتر روی بیاورید.
 
* با غذاهایی که فرزندتان دوست دارد شروع کنید.
 
در ادامه طرز تهیه چند غذای انگشتی آورده شده است که به شما در شروع به تغذیه مفرح کودک با غذای انگشتی کمک می کنند.
 

سیب زمینی شیرین نگینی شده

فرزندتان از رنگ نارنجی روشن و طعم شیرین این تکه های کوچک خوشش خواهد آمد. کودکان دارای دندان شیری طبیعی هستند که از نوشیدن شیر مادر یا شیر خشک پدید می آید. سیب زمینی شیرین به دلیل برخورداری از شیرینی طبیعی در زمره غذاهای مورد علاقه کودک قرار خواهد گرفت.
 

 
طرز تهیه
یک عدد سیب زمینی شیرین را شسته، پوست بکنید و آن را به صورت نگینی یا مکعبی در اندازه های تقریباً یک دوم اینچی یا 5ر1 سانتیمتری خرد کنید. آنها را در ظرف مخصوص مایکروویو قرار داده، روی آنها را بپوشانید و در درجه HIGH مایکروویو به مدت 5 تا 7 دقیقه بگذارید پخته شوند. پس از اتمام پخت اجازه دهید به مدت 5 دقیقه دیگر به همان حال باقی بمانند. در صورتی سیب زمینی ها پخته شده اند که بتوانید آنها را با چنگال له کنید.
 
استفاده از کمی ادویه در غذای کودک
پیش از پختن سیب زمینی های نگینی شده، به منظور افزودن بر طعم آنها کمی دارچین، جوز هندی یا زنجبیل آسیاب شده بر روی آنها بپاشید.
 
شیوه نگهداری
سیب زمینی های پخته شده در ظرف دربسته به مدت 4 تا 5 روز در یخچال و تا دو ماه در فریزر تازه باقی مانده و قابل استفاده هستند.
 
سن معرفی
حدود نه ماهگی
 

چند قاچ سیب دارچینی

کودک شما طعم آبدار شیرین را دوست خواهد داشت و چالش برداشتن چند قاچ از این خوراکی به رشد مهارت های حرکتی ظریف او کمک می کند. طرز تهیه آن بسیار آسان است و به عنوان وعده غذایی یا میان وعده بسیار مناسب می باشد.
 
طرز تهیه
یک عدد سیب زرد خوشمزه را شسته، پوست بکنید و هسته آن را دربیاورید. آن را به قاچ هایی به ضخامت یک چهارم اینچ یا حدود نیم سانتیمتری (6 میلیمتر) خرد کنید. قاچ های سیب را در یک کیسه فریزر ریخته و مقدار کمی دارچین بر روی آنها بریزید. سر کیسه فریزر را بسته و آن را تکان دهید به طوریکه که تمام سطح قاچ های سیب آغشته به دارچین شوند. قاچ ها را درون ظرف مخصوص مایکروویو گذاشته و آنها را با درجه HIGH به مدت 3 دقیقه بپزید. پس از پخت اجازه دهید به مدت 5 دقیقه به همان حال باقی بمانند. آنگاه چنانچه چنگال به راحتی در آنها فرو رفت، سیب ها پخته شده اند. پیش از سرو این غذا اجازه دهید کاملاً خنک شود.
 
شیوه نگهداری
در یخچال به مدت 4 تا 5 روز یا تا 2 ماه در فریزر قابل استفاده است.
 
سن معرفی
حدود 9 ماهگی
 

توفوی نگینی آغشته به کراکر

توفوی نگینی مغذی خوراکی جالبی برای کودک به حساب آمده و همچنین طعم خوبی نیز دارد. برای کمی تنوع می توانید از موز به جای توفو استفاده کنید.


 
مواد مورد نیاز
* یک چهارم قاشق چایخوری تخم کتان
 
* 1 تا 2 قاشق غذاخوری غلات صبحانه یا 2 تا 3 عدد کراکر گندمی (نوعی بیسکویت)
 
* توفو سفت نگینی یا معکبی شده در اندازه یک دوم اینچی یا 5ر1 سانتیمتری به تعداد 5 تا 6 تکه
 
طرز تهیه
تخم کتان آسیاب شده و کراکرهای گندمی یا غلات را درون کیسه ریخته و خرد کنید. توفو را به این مخلوط افزوده و به آرامی تکان دهید تا سطح توفوهای مکعبی یا نگینی با مخلوط خرد شده کراکر یا غلات پوشانده شود. بلافاصله پس از اتمام کار سرو شود.
 
سن معرفی
بالای 12 ماهگی (در صورت عدم استفاده از تخم کتان 8 تا 10 ماهگی)
 

اطلاعاتی از نویسندگان این مقاله

شریل تالمن (Cheryl Tallman) و جوآن الرز (Joan Ahlers) دو خواهر و مادر 5 فرزند هستند و بنیانگذار کمپانی و سایت فِرش بیبی (Fresh Baby) می باشند. مادر آنها که آشپزی عالی بود به آنها مهارتهای خارق العاده ای از آشپزی آموخت. هر دو با سابقه طولانی در کارهای تجاری موفقیت آمیز تصمیم گرفته مهارت های آشپزی خود را با دانش کسب شده در خصوص غذاهای سالم و کودکان در هم آمیخته و این سایت و کمپانی (فرش بیبی) را راه اندازی کنند. هدف آنها در فرش بیبی آسان ساختن تغذیه سالم کودک برای تمام والدین بوده است.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏