بیماری پریودنتال لثه

بیماری پریودنتال که بیماری لثه هم نامیده می‌شود، عمدتا به‌دلیل تجمع باکتری‌های ناشی از پلاک و جرم دندان در دهان ایجاد می‌شود. به غیر از باکتری‌ها، عوامل دیگری مانند مصرف تنباکو، دندان‌قروچه کردن یا فشاردادن دندان‌ها روی هم، مصرف برخی داروها و عوامل ژنتیکی نیز ممکن است سبب بیماری لثه شوند. انواع بیماری‌های لثه عبارت‌اند از:
 
ورم و التهاب لثه
بیماری لثه معمولا در مراحل اولیه تشخیص داده نمی‌شود. این مرحله از بیماری در صورت عدم درمان به بیماری پریودنتال می‌انجامد.
 
بیماری پریودنتال
التهاب و ورم لثه درمان نشده، پس از مدتی به مرحله بعدی بیماری لثه که به آن بیماری پریودنتال می‌گوییم می‌رسد. بیماری پریودنتال از هر سطحی که باشد، سبب واکنش التهابی مزمن می‌شود. این بیماری زمانی به وجود می‌آید که بافت و اجزای نگهدارنده استخوان در محیط عفونی دهان ضعیف می‌شود و دیگر قدرت نگه داشتن دندان‌ها را ندارد. در نهایت این بیماری به ازدست‌رفتن بافت و لق‌شدن دندان‌ها می‌انجامد.1
 

علت بیماری لثه

پلاک ها علت اصلی بیماری های لثه است.

با این حال، عوامل دیگر می تواند به بیماری پریودنتال کمک کند.

این عوامل عبارتند از:

تغییرات هورمونی مانند تغییراتی که در دوران بارداری اتفاق می افتد. بلوغ، یائسگی و سیکل ماهانه لثه را حساس تر می کند که در این صورت افراد به راحتی مبتلا به التهاب لثه و در نهایت پریودنتیت می شوند.

برخی بیماری ها ممکن است بر وضعیت لثه ها تاثیر بگذارد. این شامل بیماری هایی مانند سرطان یا اچ آی وی که با تداخل سیستم ایمنی بدن همراه است. از آنجا که دیابت بر توانایی بدن در استفاده از قند خون تاثیر می گذارد، بیماران مبتلا به این بیماری در معرض خطر بالاتری از عفونت ها، از جمله: بیماری های پریودنتال و حفره می شوند.

داروها می تواند سلامت دهان را تحت تاثیر قرار دهند. زیرا برخی از آن ها موجب کاهش جریان بزاق، که دارای یک اثر محافظتی بر روی دندان و لثه دارند. برخی از دارو ها، مانند دارو های ضد تشنجی و داروی ضد آنژین Procardia، می توانند باعث رشد غیر طبیعی بافت لثه شوند.

عادات های بد مانند سیگار کشیدن از ترمیم بافت لثه جلوگیری می کند.

عادات بهداشتی نامناسب دهان مانند مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان به صورت روزانه، لثه را آسان تر برای التهاب آماده می کتد.

سابقه خانوادگی از بیماری های دندان پزشکی می تواند یک عامل بالقوه برای ابتلا به بیماری التهاب لثه  می باشد.2
 

علائم بیماری پریودنتال

 
تصلب شریان و بیماری قلبی
بیماری های لثه باعث مسدود شدن شاهرگ و حتی در موارد بسیار زیادی منجر به سکته در فرد به دلیل بسته شدن رگ می شود.
 
زایمان زودرس
خانم های باردار اگر بیماری های لثه را دارا باشند به دلیل این که این بیماری یک بیماری عفونی می باشد باعث می شود جنین آن  ها زودتر به دنیا بیاید و کودک نارسی را به دنیا آورند و این کودکان دارای وزن کمتری نیز می باشند و حتی در مواردی منجر به سقط جنین شده است.


 
دیابت
بیماران دیابتی به همراه بیماری لثه در مقابل یک بیمار دیابتی با لثه سالم کنترل قند خون خود را نمی توانند داشته باشند و مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند.
 
بیماری تنفسی
باکتری موجود در لثه باعث ایجاد عفونت در ریه  می شود و این عفونت می تواند به بدتر نمودن شرایط ریه بپردازد و اگر این باکتری ها از دهان به ریه منتقل گردند باعث التهاب ریه می شود و بیماری ریه را به همراه بیماری پریودنتال فرد تجربه می نماید.
 
بوی بد دهان
به دلیل وجود عفونت در دهان و دستگاه تنفسی به ایجاد بوی بد در دهان می کند و فرد از آن رنج می برد و برای درمان باید به یک دندانپزشک مراجعه نمود تا از پیشرفت بیماری پریودنتال و درمان بوی بد دهان پرداخت.

حساسیت دندان ها

خونریزی در لثه ها.3
 

درمان بیماری لثه

بسته به نوع بیماری پریودنتال، برخی از روش‌های درمان عبارت‌اند از:

از بین بردن جرم و پلاک دندان که توسط دندانپزشک انجام می‌شود؛

مصرف داروهایی مانند کلرهگزیدین گلوکونات و دهان‌شویه که توسط دندانپزشک تجویز شده است. این داروها باکتری‌های دهانی را از بین می‌برند.

در موارد خاص برای جلوگیری یا متوقف کردن پیشرفت بیماری پریودنتال ممکن است از روش جراحی استفاده شود. همچنین برای جایگزینی و ترمیم دندان‌های از بین رفته، از روش‌های دندانپزشکی زیبایی استفاده می‌شود.1
 

پیشگیری از بیماری لثه

التهاب لثه تقریبا در انواع مختلف با کنترل و برداشتن پلاک ها قابل درمان است.

برداشتن پلاک که شامل تمیز کاری حرفه ای حداقل دو بار در سال و روزانه مسواک زدن و استفاده نخ دندان است.

مسواک زدن به حذف پلاک ها از سطوح دندانی که در دسترس هستند کمک می کند. با توجه به گفته های انجمن دندان پزشکی آمریکا، استفاده از نخ دندان به حذف ذرات و پلاک مواد غذایی از بین دندان و زیر خط لثه کمک می کند. شست و شوی دهان با استفاده از دهان شویه های ضد باکتری می تواند باعث کاهش باکتری هایی که موجب التهاب لثه و پلاک می شوند گردد.

درمان های دیگر و تغییر در شیوه زندگی که می تواند باعث کاهش خطر، شدت و سرعت رشد بیماری لثه شوند عبارتند از:
 
سیگار کشیدن را متوقف کنید
مصرف دخانیات یک عامل خطرناک برای توسعه پریودنتیت است.

افراد سیگاری هفت برابر بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری در مقایسه با افراد غیرسیگاری هستند.

ترک سیگار باعث کاهش خطر ابتلا به این نوع بیماری می گردد.


 
کاهش استرس
استرس می تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده و سیستم ایمنی نتواند به درستی با عفونت ها مبارزه کند.

حفظ یک رژیم غذایی متعادل. تغذیه مناسب به سیستم ایمنی بدن شما در مبارزه با عفونت کمک می کند.

خوردن غذاهای با خواص آنتی اکسیدانی برای مثال، غذاهای حاوی ویتامین E (روغن نباتی، آجیل، سبزیجات برگ سبز) و ویتامین C (مرکبات، کلم بروکلی، سیب زمینی) می تواند به بدن شما در ترمیم بافت آسیب دیده کمک کند.

با وجود راه های پیشگیرانه فوق و انتخاب نوع مناسبی از شیوه زندگی با این حال ۳۰ درصد از افراد به دلیل استعداد ژنتیکی به بیماری پریودنتیت مبتلا می شوند. اگر فردی در خانواده شما درگیر این بیماری می باشد این بدان معناست که شما هم در معرض خطر ابتلا به این بیماری می باشید.2

پینوشتها
1.www.dentalcrystal.com
2.www.pezeshket.com
3.www.mobindentalclinic.com