شیرینی عربی بسبوسه با تزیین کاستر

مواد لازم:
ارد سمولینا 1 پیمانه

پودر نارگیل 3/4 پیمانه

بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری

تخم مرغ 2 عدد

روغن مایع نصف پیمانه

خامه صبحانه نصف پیمانه

وانیل مقدار کافی

زعفران دمکرده مقدار کافی

اب 1 پیمانه

شیر 2و 1/3 پیمانه

کاستر 3 قاشق غذاخوری

شکر 1.5 پیمانه + 1/3 پیمانه

وانیل مقدار کافی

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول
ابتدا و برای شروع کار، 1 پیمانه شکر را داخل 1 قابلمه می ریزیم و به ان 1 پیمانه اب اضافه می کنیم و قابلمه را ر وی شعله گاز می گذاریم و منتظر می شویم شکر در اب حل شود و اب درون قابلمه شروع به جوشیدن کرده و کم کم غلیظ شود.سپس وقتی شربت غلیظ شد به ان مقداری زعفران دمکرده اضافه می کنیم و باز هم منتظر می شویم تا مواد ما خوب غلظت پیدا کند.سپس شربت را از روی گاز برداشته و منتظر می شویم تا خنک شود. چون شربت بار باید به صورت سرد روی دسرها و شیرینی ها ریخته شود.

مرحله دوم
در ادامه سراغ تهیه بسبوسه میرویم و برای این منظور، 2 عدد تخم مرغ را که از قبل در دمای محیط قرار داده بودیم را شکسته و با ان را وانیل مخلوط می کنیم و با همزن انها را خوب مخلوط می کنیم وسپس 1/3 پیمانه شیر و نصف پیمانه شکر و نصف پیمانه خامه و نصف پیمانه روغن مایع را اضافه می کنیم و هم می زنیم و مواد را با هم مخلوط می کنیم تا کاملا همه مواد با هم مخلوط شده و یکدست شوند.

مرحله سوم
در ادامه 1 پیمانه ارد سمولینا و 3/4 پیمانه پورد نارگیل و 1 قاشق غذاخوری بکینگ پودر( مواد خشک )را به مواد اضافه می کنیم و با انها مخلوط می کنیم تا یکدست شود و ارد کاملا با مواد ما قاطی شود.اکنون خمیر شیرینی عربی بسبوسه ما اماده است.

مرحله چهارم
در ادامه کف یک قالب را با روغن مایع چرب می کنیم و ان را ارد پاشی می کنیم و مایه شیرینی تهیه شده در مرحله قبل را در قالب می ریزیم و قالب را داخل فر از قبل گرم شده با حرارت 170 درجه سانتی گراد برای مدت 30 دقیقه قرار می دهیم تا بپزد و اماده شود.سپس وقتی بسبوسه پخت قالب را از فر بیرون اورده و تا وقتی داغ است از شربت با رتهیه شده در مراحل قبل که خنک شده است ، روی ان می ریزیم . شیرینی عربی بسبوسه را داخل ظرف دلخواه قرار می دهیم و سراغ اماده کردن قسمت دسری این شیرینی یعنی کاستر می رویم.

مرحله پنجم
در ادامه کاستر  روی کار را درست می کنیم و برای این منظور 2 پیمانه شیر را با 1/3 پیمانه شکر داخل یک قابلمه می ریزیم و به ان 3 قاشق غذاخوری پورد کاستر و وانیل اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت می گذاریم و مواد را هم می زنیم تا کاستر در شیر حل شده و شیر کم کم بجوشد و کم کم غلیظ و هم مانند فرنی شود.سپس ان را خاموش می کنیم و منتظر می شویم تا خنک شود.

مرحله ششم
سپس کاستر خنک شده را روی بسبوسه می ریزیم و روی کاستر را در صورت تمایل با مواد دلخواه مانند پسته خرد شده و پودر نارگیل و ...مانند شکل نهایی تزیین می کنیم.

 اکنون بسبوسه ما اماده است و ان را برای عصرانه همراه با چای و یا قهوه میل می کنیم و یا برای دسر بعد از غذا می خوریم. امیدوارم از دستور تهیه این شیرینی عربی خوشتان امده باشد و ان را تهیه کنید.1


کاک یا نان یوخه


مواد لازم برای کاک یا نان یوخه
آرد شیرینی پزی 300 گرم

آب ولرم 50 گرم

مخمر فوری 1 قاشق چایخوری

تخم مرغ 1 عدد

روغن حیوانی یا جامد 50 گرم

نمک 1/2 قاشق چایخوری

پودر قند 160 گرم

پودر بادام 1/2 پیمانه

پودر هل 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه کاک یا نان یوخه
مرحله اول: عمل آوردن مخمر
برای تهیه این شیرینی سنتی ایرانی اول باید یک کاسه کوچک بردارید. حالا آب ولرم را به همراه یک قاشق غذاخوری پودر قند و یک قاشق چایخوری مخمر فوری در کاسه بریزید و خوب مخلوط کنید. درب ظرف را ببندید تا هوا وارد آن نشود و به مدت ده دقیقه مخمر پف کرده و آماده شود.
 
مرحله دوم: آماده سازی روغن
یک تابه را روی حرارت قرار دهید. روغن حیوانی یا روغن جامد را درون تابه بریزید و صبر کنید تا روغن ذوب شود. حالا حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید کمی دمای روغن پایین آمده و خنک شود.

مرحله سوم: هم زدن تخم مرغ برای کاک
یک کاسه با اندازه مناسب بردارید. تخم مرغ را بشکنید و آن را در کاسه بریزید. مقداری نمک به آن اضافه کنید و خوب بهم بزنید. سپس تخم مرغ را در روغن ذوب شده بریزید.
 
مرحله چهارم: مخلوط کردن مواد اولیه
در این مرحله از تهیه کاک ساده یا نان یوخه باید مخلوط مخمر که حالا پف کرده است را در تابه بریزید. و آن را با روغن و تخم مرغ خوب بهم بزنید. حالا آرد را اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا حدی که خمیر یک دستی حاصل شود. خمیر شما نباید چسبنده و یا زبر باشد.
 
مرحله پنجم: استراحت کردن خمیر
روی سطح کار کمی آرد بپاشید. سپس خمیر را روی آن قرار دهید و به مدت 10 الی 15 دقیقه آن را خوب ورز دهید. خمیر را در ظرفی بگذارید و روی آن را با دستمال حوله ای تمیز بپوشانید. ظرف را در کناری قرار دهید تا به مدت یک الی دو ساعت خمیر استراحت کرده و حجمش افزایش پیدا کند.
 
مرحله ششم: ورز دادن خمیر نان یوخه
حالا خمیر را از کاسه بیرون آورید و آن را روی سطح آرد پاشی شده قرار دهید. اگر احساس کردید خمیر هنوز کمی نرم و شل است می توانید مقدار کمی آرد را کم کم به آن اضافه کنید. خمیر را لوله کرده و به تکه های مساوی تقسیم نمایید. به کمک وردنه خمیرها را کاملا باز کرده و به ورقه های نازک تبدیل کنید.
 
مرحله هفتم: پخت نان
یک تابه بزرگ یا ساج بردارید و آن را روی حرارت بگذارید. ورقه های نازک خمیری را درون تابه بگذارید تا بپزند. پس از چند دقیقه که دورشان کمی قهوه ای رنگ شد، آن ها را برگردانید تا طرف دیگرشان هم خوب بپزد.
 
مرحله هشتم: آماده سازی افزودنی های کاک
در یک کاسه، پودر قند، هل و بادام را با هم ترکیب کنید. تا زمانی که خمیر شیرینی هنوز گرم است باید روی آن ها مخلوط قند، بادام و هل بریزید. سعی کنید این کار به طور منظم انجام شود. حالا ورقه های خمیر را با احتیاط و به آرامی رول کنید.
 
مرحله آخر: برش و سرو
حالا خمیر شیرینی را با وردنه صاف، منسجم و یک دست کنید. یک چاقو بردارید و به شکل اریب و با فاصله های 3 تا 4 سانتی متری خمیر را برش دهید. این شیرینی خوشمزه محلی را می توانید با انواع نوشیدنی های گرم مثل چای سرو کنید.2


شکر پاره


مواد لازم برای تهیه شکر پاره با آرد ذرت
مواد شربت

شکر   5 لیوان

آب 5 لیوان

یک برش کوچک لیمو

مواد لازم  برای تهیه خمیر
کره در دمای اتاق 125 گرم

روغن مایع  2 قاشق غذاخوری

پودر قند  1 لیوان (حدود 140 گرم)

آرد ذرت 1 لیوان حدود 110 گرم

تخم مرغ 2 عدد  (یک زرده برای رومال شکر پاره جدا شود )

فندق ریز خرد شده 1 استکان (حدود 65 گرم ،گردو هم میشه)

پودر نارگیل 1 استکان (35 گرم)

1 پاکت وانیل شکری  یا وانیل ایرانی 5 گرم

ارده 1 قاشق غذاخوری

بکینگ پودر 10گرم یا ‌2.5 قاشق چای خوری

آرد 2 الی 3 لیوان

اندازه لیوان 200 میلی و اندازه استکان 125 میلی است.

دستور تهیه شربت
برای شربت آب و شکر را داخل قابلمه بریزید و یک برش نازک لیمو را داخل قابلمه بندازید.

روی اجاق بگذارید وقتی شروع به جوش کرد زمان بگیرید و 3 دقیقه بعد اجاق را خاموش کنید و شربت را کنار بگذارید سرد شود.

دستور تهیه خمیر
کره نرم شده در دمای اتاق ، تخم مرغ ، روغن مایع ، آرد ذرت ، پودر قند ، پودر نارگیل ، فندق ریز خرد شده، وانیل و ارده را داخل ظرفی بریزید و با دست ورز دهید.

بکینگ پودر و آرد را کم کم و با کنترل بریزید و ورز دهید. آرد به اندازه ای بریزید که خمیر نرمی شود و به دست نچسبد.

نکته 
اگر خمیر سفت باشد نتیجه خوبی نمی گیرید.

دستور پخت شکر پاره
از خمیر تکه هایی بردارید و با دست هر شکلی دوست دارید بدهید و داخل سینی بچینید.

نکته 
نیاز به چرب کردن سینی نیست چون تاتلی های شربتی به سینی نمی چسبند. ضمنا طعم روغن در تاتلی خوب نیست. می توانید کف سینی کاغذ روغنی بندازید.
یک قاشق چای خوری روغن مایع به زرده تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید و با فرچه روی شکر پاره ها بزنید.

با چنگال روی شکر پاره ها خط بندازید.

با این مقدار خمیر، یک سینی فر سایز بزرگ پر شد و 6-5 عدد هم داخل سینی کوچک گذاشتم.

سینی کوچک را هم در طبقه پایین فر گذاشتم. شیرینی را در فر 180 درجه از قبل گرم شده تا وقتی که سرخ شود بپزید. (مدت پخت بستگی به فر شما دارد).
بعد از بیرون آوردن از فر بلافاصله شربت سرد را روی شکر پاره ها بریزید.

نکته 
شربت کمی ولرم هم باشه میشه نیاز نیست کاملا سرد باشد ولی گرم نباشد. شربت سرد و شکر پاره گرم باشد.

شربت را فراوان بریزید چون جذب میکند. وقتی شربت را خوب جذب کرد روی شکر پاره ها را با فندق یا پسته ریز خرد شده تزیین کنید.

نکات 
دقت کنید آرد ذرت حالت پودری نداشته باشد کمی دانه درشت باشد اگر درشت باشد شکر پاره از نظر طعم و ظاهر خیلی بهتر میشود)

می توانید خودتان دانه های ذرت را آسیاب کرده و آرد کنید.

از آرد سمولینا هم می توانید استفاده کنید.3


پی نوشت:
1.www.mamifood.org
2.www.irancook.ir
3.www.tasvirezendegi.com