شیرینی قارچی


مواد اولیه برای 15 نفر
آرد نشاسته ذرت (یا ۳۰۰ گرم آرد نشاسته ذرت و ۱۰۰ گرم آرد سفید) ۴۰۰ گرم

پودر قند ۱ لیوان

وانیل یک سوم قاشق چایخوری

بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری

تخم مرغ 2 عدد

کره مارگارین ۱۰۰ گرم

پودر کاکائو مقداری

طرز تهیه
پودر قند ، تخم مرغ و کره ( در دمای محیط ) را با وانیل آنقدر می زنیم تا کرم رنگ شود . 

بیکینگ پودر و آرد را با هم الک کنید . 

آرد را به مواد اضافه کنید و کمی ورز دهید ، البته نه زیاد که شیرینی به روغن می افتد . 

اگر موادمان چسبناک بود از آرد شیرینی کمی روی آن بپاشید و کمی ورز دهید تا حالت چسبندگی آن رفع شود . 

از مواد به اندازه گردو یا کمی کوچکتر برداشته بین دستان خود گوله کنید و روی ورق روغنی توی سینی فر بگذارید . 

سر شیشه نوشابه یا هر شیشه دیگه ای رو داخل پودر کاکائو زده سپس روی خمیرتان فشار دهید . حالا یک قارچ خوشگل دارید .1


شیرینی لندو (شیرینی زابلی)

شیرینی لندو یا خرمالندو یک نوع شیرینی محلی خوشمزه است که به خاطر مقوی بودنش، نوعی میان وعده و حتی خوراک هم به شمار می رود. طبع گرم این شیرینی آن را به یک تنقلات عالی برای روز های سرد سال تبدیل کرده است. اگر برایتان سوال شده که شیرینی لندو مال کجاست؟ باید بگویم که شیرینی لندو بیشتر در مناطق جنوب شرق کشور تهیه می شود و در واقع شیرینی لندو سوغات زابل است. خرما لندو را عمدتا برای مناسبت های مختلف از جمله عید نوروز و مهمانی ها سرو می کنند.

مواد لازم برای شیرینی لندو
خرما 500 گرم

گندم 600 گرم

کنجد به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی خرما لندو
مرحله اول
گندم ها را به مدت دو ساعت در آب بخیسانید. در این مدت لازم است گاهی آب آن را عوض کنید تا گندم ها بو نگیرند. سپس آب ظرف گندم را خالی کرده و گندم ها را روی یک پارچه ی تمیز (و یا سبد آبکش) بریزید تا آبشان به طور کامل گرفته شود اما مرطوب بمانند.
 
مرحله دوم
در این مرحله از تهیه خرما لندو باید هسته های خرما را جدا کنید. سپس خرما را در ظرف مورد نظرتان بریزید و به کمک گوشت کوب آن ها را بکوبید تا کاملا له شوند. توجه داشته باشید که خرماها باید نپخته و خام باشند.

مرحله سوم
ماهیتابه ای را روی حرارت متوسط بگذارید تا گرم شود. سپس گندم ها را در ماهیتابه بریزید و به طور مرتب بهم بزنید. این کار را تا وقتی که گندم ها تغییر رنگ دهند و شروع به پریدن کنند، ادامه دهید.
 
مرحله چهارم
گندم های داغ و برشته را بلافاصله روی خرماها که هسته شان را جدا کرده اید، بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس کنجد ها را مانند گندم در ماهیتابه ریخته و برشته کنید.
 
مرحله پنجم
پس از برشته کردن، کنجد را به مخلوط خرما و گندم اضافه کنید و با هم به خوبی مخلوط نمایید. به کمک یک وسیله ی سنگین روی خرما لندو یک بار سنگین ایجاد کنید. این بار سنگین باید حدودا نصف روز، یعنی 12 الی 13 ساعت، روی شیرینی بماند.

مرحله ششم
پس از این مدت، بار را از روی شیرینی لندو بردارید و آن را به شکل دلخواه (معمولا توپی شکل) درآورید. سپس نوش جان کنید.

نکات کلیدی تهیه شیرینی خرما لندو
خرما لندو ماندگاری بالایی دارد، فقط لازم است آن را در ظرف در بسته نگه دارید تا خشک و سفت نشود.

ریختن کنجد در خرمالندو اختیاری است و میتوانید آن را حذف کنید.

هم چنین میتوان گندم را حذف کرد و فقط با کنجد و خرما این شیرینی خوشمزه را تهیه کرد.

بار سنگین روی شیرینی خرمالندو میتواند بیشتر از 12 الی 13 ساعت هم بماند و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

شیرینی لندو میتواند به هر شکل دلخواهی تهیه شود. برای این کار شما میتوانید از قالب های برش متنوع استفاده کنید و کمی از خلاقیت خودتان را چاشنی این شیرینی سنتی کنید.2


شیرینی مدرن رویال بادامی


مواد لازم
آرد سفید 150 گرم

پودر بادام 25 گرم

پودر هل مقدار کافی

پودر قند 50 گرم

بادام درختی مقدار کافی

روغن جامد قنادی 60 گرم

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول
ابتدا و برای شروع طبق روال تهیه اکثر شیرینی ها ، 60 گرم روغن جامد قنادی یا روغن صاف را داخل یک ظرف می ریزیم و ان را با همزن برقی 1 دقیقه هم می زنیم. سپس 50 گرم پودر قند به ان اضافه می کنیم و 3 دقیقه با همزن برقی آنها را خوب مخلوط می کنیم تا سبک و پفکی و حالت خامه ای شود.

مرحله دوم
در ادامه کمی پودر هل و 25 گرم پودر بادام را اضافه می کنیم و انها را مخلوط می کنیم(در صورت تمایل می توان بجای پودر هل از وانیل استفاده کرد و اختیاری است).

مرحله سوم
سپس 150 گرم ارد را الک می کنیم و ان را به خمیر ارام ارام اضافه می کنیم و با لیسک ارد را با مواد خمیر شیرینی مخلوط می کنیم تا ارد کاملا با خمیر مخلوط شده و خمیر یکدست شود و خمیر جمع شود و آرد گلوله نشود.سپس روی خمیر را با نایلون می پوشانیم و ان را برای مدت 1 ساعت داخل یخچال استراحت می دهیم.

مرحله چهارم
در ادامه پس از استراحت خمیر را بین دونایلون و روی یک سطح صاف با ورده به ضخامت 3 میلیمتر باز می کنیم( باز کردن خمیر این شیرینی کمی سخت است و برای راحتی کار خمیر را بعد از استراحت 1 ساعته داخل یخچال از چرخ گوشت رد می کنیم تا راحت تر بتوان ان را بین دو نایلون باز کرد) و ان را با قالب دلخواه قالب می زنیم.سپس شیرینی ها را کف سینی فری که از قبل چرب شده و یا دارای کاغذ روغنی است با فاصله از هم میگذاریم و رو شیرینی ها را بادام درختی تفت داده در تابه می گذاریم و شیرینی را با بادام درختی تزیین می کنیم .سپس شیرینی را داخل فر از قبل گرم شده با حرارت 170 درجه سانتی گراد برای مدت 15 دقیقه قرار می دهیم تا شیرینی یپزد و اماده شود.

مرحله پنجم
سپس وقتی شیرینی بادامی پخت و اماده شد ، سینی شیرینی را از فر بیرون آروده و بعد از خنک شدن انها را از روی کاغذ روغنی بر می داریم ( حتما وقتی شیرینی خنک شد ان را از کاغذ روغنی جدا کنید تا له نشود) و در ظرف مناسبی می گذاریم و شیرینی را برای عصرانه همراه با چای می خوریم و یا برای مهمانی ها و یا مراسم عید نوروز این شیرینی خوشمزه را درست می کنیم و با این شیرینی از مهمانان پذیرایی می کنیم.3


پی نوشت:
1.www.tasvirezendegi.com
2.www.irancook.ir
3.www.mamifood.org