شیرینی آلمانی

شیرینی آلمانی شباهت زیادی به شیرینی مشهدی خودمان دارد. اما در شیرینی مشهدی به جای کره از روغن قنادی استفاده میشود. به هر حال این شیرینی مارمالادی هم بسیار خوشمزه است و از دو لایه بیسکویت ترد تشکیل شده که میان آنها مربا و مارمالاد ریخته میشود.

مواد لازم برای شیرینی آلمانی
کره 100 گرم

آرد 1 و نیم پیمانه

شکر 1/2 پیمانه

عسل 1 قاشق غذاخوری

تخم مرغ 1 عدد

جوش شیرین 1/2 قاشق چایخوری

سرکه 1 قاشق چایخوری

پودر قند 1/4 پیمانه

مارمالاد مقداری

طرز تهیه
مرحله اول
ابتدا فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود ؛ آرد را الک کنید و داخل کاسه ای بریزید ، کره سرد را خرد کنید و به آرد اضافه نمایید سپس با کمک انگشتان دست مواد را ماساژ دهید و مخلوط کنید تا بافتی مانند خرده نان پیدا کند ( میتوانید از میکسر استفاده کنید اما استفاده از انگشتان دست بافت بهتری به شیرینی میدهد ).

مرحله دوم
تخم مرغ و شکر را داخل کاسه ای بریزید و 5 دقیقه با دور تند همزن بزنید تا کرم رنگ و یکدست شود سپس کم کم به مخلوط آرد و کره اضافه کنید و با لیسک به ارامی مخلوط کنید. جوش شیرین و سرکه را مخلوط کنید و به خمیر شیرینی اضافه نمایید. هم بزنید تا خوب مخلوط شوند سپس عسل را اضافه کنید و مخلوط کنید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید.

مرحله سوم
خمیر شیرینی آلمانی را با کمک دست به شکل گرد حالت دهید و داخل کیسه فریزر بگذارید ، هواگیری کنید و به مدت 30 دقیقه در دمای اتاق استراحت دهید ، پس از استراحت روی سطح کار مقداری آرد بپاشید و خمیر را نازک پهن کنید سپس خمیر را قالب بزنید ( میتوانید با استفاده از قالب های آماده خمیر را قالب بزنید یا با استفاده از چاقو به هر شکلی که دوست دارید خمیر را برش دهید ).

مرحله چهارم
داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید و خمیرهای قالب زده را با فاصله روی کاغذ بگذارید ، با استفاده از ابزار بخش میانی خمیر را سوراخ کنید ( روی نصف خمیرها را سوراخ ایجاد کنید ، این خمیرها مربوط به بخش بالای شیرینی و برای نمایش مارمالاد و زیبایی بیشتر هستند ، این سوراخ میتوانید به شکل قلبی کوچک نیز در مرکز  کار ایجاد شود).

مرحله پنجم
سینی را داخل فری که از قبل روشن کرده اید و گرم شده است به مدت 5 – 8 دقیقه قرار دهید تا شیرینی ها طلایی شوند ( این زمان بسته به دمای هر فر متفاوت میباشد ) ، پس از پخت شیرینی ها را از فر خارج کنید و کناری قرار دهید تا سرد شوند ، دو شیرینی را با استفاده از مارمالاد به هم متصل کنید سپس دو طرف شیرینی را در پودر قند بزنید و سرو کنید.

نکته ها 
میتوانید از مربا ، شکلات آب شده ، پودر نارگیل ، خلال پسته ، ترافل رنگی و … نیز برای تزیین این شیرینی استفاده کنید. شیرینی آلمانی خوشمزه را میتوانید تا چند روز در ظرف دربسته و در دمای اتاق نگهداری کنید ، این شیرینی گزینه مناسبی برای عید و جشن میباشد.1


شیرینی فنلاندی


مواد مورد نیاز برای تهیه شیرینی فنلاندی
کره‌ی نرم 150 گرم

پودر شکر 50 گرم

نمک یک‌هشتم قاشق چایخوری

اسانس بادام چند قطره

آرد 250 گرم

تخم‌مرغ همزده 1 عدد

خلال بادام 50 گرم

عسل 3 قاشق سوپخوری

پودر پسته به میزان لازم

طرز پخت شیرینی فنلاندی
فر را با دمای 180 درجه‌ی سانتیگراد گرم کنید و سینی شیرینی‌پزی را چرب نمائید، کره، پودر شکر، نمک و اسانس بادام را در کاسه‌ی مناسبی بریزید و مخلوط کنید.

حال آرد را کم‌کم بیفزائید و مخلوط کنید تا خمیر نرم و مناسبی به دست آید. آن‌گاه خمیر را در کیسه‌ی نایلونی بگذارید و یک ساعت در یخچال نگه دارید تا آماده‌ی مصرف شود.

سپس خمیر را روی سطح آرد پاشیده، به ضخامت تقریبی 2 میلیمتر باز کنید و با برشگر مربع شکل به اندازه‌ی 4 سانتیمتر قالب بزنید.

اکنون وسط نیمی از این مربع‌ها را با برشگر کوچکتری خالی کنید. خمیرهای کامل را در سینی بچینید، رویشان تخم‌مرغ بمالید و خمیرهای میان‌تهی را رویشان بگذارید.

در قسمت خالی خمیرها خلال بادام بریزید و سینی را به مدت 10 – 15 دقیقه در فر قرار دهید تا شیرینی فنلاندی ها بپزند.

اینک شیرینی فنلاندی ها را از فر در آورید و قدری عسل روی بادام‌ها بریزید و با پودر پسته بیارائید.2


شیرینی فلوگر


مواد لازم
آرد 125 گرم

کره 100 گرم

پودرقند 50 گرم

تخم مرغ 1 عدد

بکینگ پودر 1/2 قاشق چایخوری

وانیل 1/4 قاشق چایخوری

ژله مغزی 1/2 پیمانه

ترافل رنگی کمی برای تزئین

شکلات تخته ای 50 گرم

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول
موادی را که در تهیه این شیرینی به کار می بریم مثل تخم مرغ و کره را که در یخچال گذاشته ایم از یخچال بیرون آورده و در دمای محیط قرار می دهیم تا با محیط هم دما شود.

مرحله دوم
کره نرم شده را در کاسه همزن می ریزیم و پودر قند را به آن اضافه می کنیم. با دور تند این دو را  با هم به مدت 5 دقیقه مخلوط می کنیم.

مرحله سوم
تخم مرغ را می شکنیم و سفیده و زرده آن را از هم جدا می کنیم. زرده را همراه وانیل به مخلوط اضافه می کنیم و به مدت 2 دقیقه به دور تند هم می زنیم. همزن را خاموش کرده و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم
آرد را الک کرده و با بکینگ پودر مخلوط می کنیم و به تدریج به آن را به مخلوط اضافه کرده و با سرانگشتانمان مواد را با هم مخلوط می کنیم و خمیر درست می کنیم.

مرحله پنجم
مدتی خمیر را ورز می دهیم تا چسبندگی آن از بین برود بعد آن را در پلاستیک می گذاریم و در یخچال می گذاریم تا یک ساعت در آن بماند و استراحت کند. استراحت کردن خمیر شیرینی یوفکا باعث می شود موقع قالب زدن نتیجه بهتری حاصل شود.

مرحله ششم
روی سطح کار آرد می پاشیم و خمیر را از یخچال بیرون آورده و روی آن می گذاریم. روی خمیر هم کمی آرد می پاشیم و با وردنه آن را باز می کنیم. ضخامت خمیر باید کمتر از نیم سانتی متر شود. بعد با کاتر گل که معمولا در این نوع شیرینی از گل 4 یا 5 برگ استفاده می شود؛ خمیر را قالب می زنیم. بقیه خمیر هایی که بعد از قالب زدن باقی ماندند را هم جمع می کنیم و با وردنه باز می کنیم و دوباره قالب می زنیم.

مرحله هفتم
در این مرحله به قالب مینی تارت نیاز داریم که خیلی کوچک هستند. قالب ها را با کپسول کاغذی می پوشانیم و خمیر هایی که قالب زده ایم را در آنها قرار می دهیم. مرکز گل ها را با انگشت فشار می دهیم تا گود شود.

مرحله هشتم
قالب ها را در سینی فر می چینیم و بعد سینی را در یخچال می گذاریم. پس از 5 دقیقه خمیر ها خنک می شود و آن را بیرون آورده و در فر قرار می دهیم. فر را باید قبلا با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کرده باشیم تا شیرینی هایمان به خوبی بپزد.

مرحله نهم
وقتی که یک ربع الی 20 دقیقه گذشت شیرینی ها طلایی می شود و می توانیم آن ها را از فر بیرون بیاوریم. بعد از اینکه مدتی سینی فر را در هوای آشپزخانه قرار دادیم و شیرینی ها خنک شد آن ها را از قالب بیرون می آوریم.

مرحله دهم
حالا نوبت آن رسیده که وسط گل ها را با یکی از این سه مواد پر کنیم. یا باید شکلات تخته ای را ذوب کنیم یا از کرمفیل و یا از ژله مغزی استفاده کنیم. برای این کار هر کدام را در قیف می ریزیم و با کمک قیف وسط گل ها را پر می کنیم یا با قاشق این کار را انجام می دهیم.

مرحله یازدهم
شما می توانید برای تزئین بیشتر از کمی پودر پسته یا ترافل رنگی هم استفاده کنید و روی شیرینی بپاشید. شیرینی فلوگر درون ظرف در دار تا 2 ماه در فریزر و تا 20 روز در یخچال قابل نگهداری است. 3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.tasvirezendegi.com
3.www.mamifood.org