در بیشتر کشورها چیزکیک یکی از کیک‌های اصلی به‌حساب می‌آید. در ویترین بیشتر قنادی‌ها، خودنمایی می‌کند. خیلی‌ها خانگی‌اش را می‌پزند و در دورهمی‌هاشان سرو می‌کنند.خلاصه انواع چیزکیک یا کیک پنیر در دنیا محبوبند.

شاید باورتان نشود که در ۱۳۹۰ میلادی رسپی چیزکیک را در یک کتاب آشپزی انگلیسی نوشته بودند. اما از قرن پانزدهم نام این دسر را رسما کیک پنیر گذاشتند.

کیک پنیری به دو روش کلی پخته می‌شود. چیز کیک تو فری و چیز کیک یخچالی یا بدون فر. اما سبک‌های مختلفی هم دارد که نگاهی به آنها می‌اندازیم.


چیز کیک کلاسیک


مواد لازم
کره۲۰۰ گرم

بیسکوئیت .یک و سه چهارم پیمانه

شکر ۳/۴ قاشق چای خوری

نمک۱۱۰ گرم

پنیر خامه ای ۱ قاشق چای خوری

پوست لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری

آب لیمو ترش

۴ عدد بزرگ تخم مرغ

۱ پیمانه خامه ترش

طرز تهیه
از قبل فر را با حرارت ۱۹۰ درجه سانتی گراد گرم کنید.برای تهیه لایه بیسکویتی، یک قالب گرد (کمربندی به قطر ۲۲ سانتی متری و ارتفاع ۸ سانتی متر) را با کره چرب کنید.بیسکویت ها را در غذا ساز بریزید و چرخ کنید. کره ی آب شده، یک چهارم پیمانه شکر و یک چهارم قاشق چای خوری نمک را به آن ها اضافه کنید و دوباره بزنید تا خوب باهم ترکیب شوند.خمیر به دست آمده را در کف ودر صورت تمایل (تا حدود دو نیم سانتی متر) از دیواره ی قالب پخش کنید و با پشت و کناره های لیوان آن را فشار دهید.خمیر را برای ۱۲ تا ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید، تا سفت شود. سپس آن را روی توری قرار دهید تا خنک شود. درجه حرارت فر را روی ۱۶۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. یک کتری آب را بجوشانید.برای تهیه لایه ی پنیر، پنیر خامه ای (به دمای محیط) را با درجه ی متوسط همزن برقی بزنید تا نرم و پفدار شود. به تدریج شکر را به آن اضافه کنید و بزنید.رنده ی پوست لیمو، آب لیمو و نصف قاشق چای خوری نمک را به سایر مواد اضافه کنید و با هم ترکیب کنید.تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه کنید و بعد از اضافه کردن هر کدام مواد را خوب هم بزنید. مواد پاشیده شده به کناره های ظرف را هم تمیز کرده و با سایر مواد ترکیب کنید.خامه ترش را به مواد اضافه کنید و با هم بزنید.قالب را تا نیمه در فویل آلومینیومی بپیچید. ترکیب پنیر را در قالب بریزید و قالب را در سینی فر قرار دهید. آب جوش را در سینی فر،تا ارتفاع نیمی ازقالب، بریزید. سینی فر را در فر قرار دهید و آن را برای یک ساعت و ۴۵ دقیقه بپزید.قالب را از آب خارج کنید و بگذارید تا برای ۲۰ دقیقه خنک شود. با چاقو کناره های کیک را از قالب جدا کنید و بگذارید تا کاملا خنک شود.چیز کیک را چند ساعتی در یخچال بگذارید و آن را سرد سرو کنید.1


چیز کیک شکلاتی


مواد لازم
شیر ۲/۳ لیوان

شکلات تخته ای ۱۰۰ گرم

پنیر خامه ای ۲۰۰ گرم

پودر ژلاتین ۱ قاشق غذا خوری

خامه‏ ۲۰۰ گرم

کره ۱۰۰ گرم

پودر قند ۱ قاشق غذا خوری

بیسکویت شکلاتی ۲۵۰ گرم

طرز تهیه
بیسکوییت های شکلاتی ، پودر قند و کره را داخل میکسر بریزید و بزنید تا یکدست شود ( بجای استفاده از میکسر میتوانید بیسکوییت ها را خوب بکوبید سپس با کره نرم شده و پودر قند مخلوط کنید ).

کف قالب کاغذ روغنی بیندازید سپس مخلوط بیسکوییتی را ته قالب خوب پهن کنید ، خوب فشار دهید و پرس کنید تا مواد یکدست و منسجم شوند سپس به مدت ۱ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا سفت شود.

تکه های شکلات و شیر را داخل کاسه ای بریزید و روی بخار آب قرار دهید تا شکلات آاب شود ( روش بن ماری )

ژلاتین را نیز داخل کاسه ای بریزید و چند قاشق آب روی ان بپاشید ( هم نزنید ) و روی بخار آب قرار دهید تا ژلاتین حل شود.

پنیر خامه ای را داخل کاسه ای بریزید و با همزن بزنید تا یکدست شود

سپس مخلوط شکلات و شیر را اضافه کنید ، کمی هم بزنید سپس ژلاتین حل شده را اضافه و مخلوط کنید.

خامه را جداگانه داخل کاسه ای بزنید تا خودش را بگیرد سپس در انتها خامه را به مایه چیز کیک اضافه نمایید.

قالب چیز کیک را از یخچال خارج کنید سپس مایه چیز کیک را روی بیسکوییت هایی که سفت شده است بریزید و با قاشق صاف کنید

سپس قالب را به مدت ۳-۵ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا بسته شود.

پس از اینکه چیز کیک شکلاتی بسته شد از قالب خارج کنید ( قبل از جدا کردن با چاقو دور چیز کیک را از قالب جدا کنید ) ، روی چیز کیک را با سس شکلات و پودر گردو تزیین و سرو نمایید ( برای سس شکلات باید شکلات تلخ و همان مقدار کره و کمی پودر قند را مخلوط و روی حرارت بخار آب حل کنید ).

سایر نکات چیز کیک شکلاتی
بجای 1 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین میتوانید از 2 ورقه ژلاتینی بزرگ یا 4 ورقه ژلاتینی کوچک استفاده کنید ، بجای بیسکوییت شکلاتی از بیسکوییت ساده و سبوسدار نیز میتوانید استفاده کنید.2


چیزکیک نوتلا

چیزکیک نوتلا بدون پخت نیازی به پختن ندارد و لایه زیری آن از مخلوط بیسکویت اوریو و کره تهیه می شود. بعد از آن یک کرم پنیری با طعم نوتلای خوشمزه و در آخر هم خامه و شکلات “چیزکیک نوتلا” را کامل می کند.

مواد لازم برای چیزکیک نوتلا بدون نیاز به پخت
بیسکویت اورئو یا شکلاتی 12 عدد

کره ذوب شده 3 ق غ

پنیر خامه ای نرم 225 گرم

نوتلا یا شکلات صبحانه دو سوم فنجان

عصاره وانیل 1 ق چ

خامه فرم گرفته 225 گرم

خامه فرم گرفته

شکلات

فندق تست خرد شده

طرز تهیه چیزکیک نوتلا بدون نیاز به پخت
پودر بیسکویت و کره را با هم مخلوط کرده و به طور مساوی کف ظرفهای مورد نظر پرس کنید .

پنیر خامه ای و نوتلا را با هم ترکیب کرده با همزن بزنید تا نرم شود . وانیل را اضافه کرده مخلوط نمایید .

خامه را با قاشق چوبی یا لیسک به صورت دورانی با مواد پنیری مخلوط نماید و با قیف به اندازه ی مساوی داخل ظرفها را پر کنید .

در صورت تمایل برای تزئین چیزکیک نوتلا از خامه فرم گرته ، شکلات و فندق خرد شده استفاده نمایید .

نکات تکمیلی در مورد چیزکیک نوتلا
چیزکیک نوتلا جزو کیک و شیرینی - انواع کیک میباشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 20دقیقه

چیزکیک نوتلا را می توانید در وعده میان وعده - دسر - سرو کنید .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .3


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.sarashpazpapion.com
3.www.namnak.com