درمان بیماری کبد چرب چیست؟

خط اول درمان کبد چرب معمولا کاهش وزن از طریق ترکیب رژیم غذایی و ورزش سالم است. از دست دادن وزن، شرایطی را که به بیماری کبدی چرب غیرالکلی کمک می کند، مطرح می کند.

در حالت ایده آل، از بین رفتن ۱۰ درصد وزن بدن مطلوب است، اما اگر حتی سه تا پنج درصد از وزن اولیه خود را از دست می دهید، بهبود در عوامل خطر می تواند آشکار شود. جراحی از دست دادن وزن نیز یک گزینه برای کسانی است که نیاز به از دست دادن مقدار زیادی از وزن است.

پزشک شما برای درمان کبد چرب ممکن است توصیه کند واکسیناسیون خود را علیه هپاتیت A و هپاتیت B دریافت کند تا از شما محافظت کند از ویروس هایی که باعث آسیب بیشتر کبد می شوند. برای افرادی که سیروز ناشی از استاتو هپاتیت غیر آلرژیک دارند، پیوند کبدی ممکن است یک گزینه باشد. نتیجه پیوند کبد در این گروه جمعیتی به طور کلی بسیار خوب است.

توصیه های مهم برای بیماران مبتلا به کبد چرب

* محدود کردن یا اجتناب از نوشیدنی های الکلی
* مدیریت کلسترول شما و کاهش مصرف قند و اسیدهای چرب اشباع شده
* کاهش وزن
* کنترل قند خون
* افزایش فعالیت بدنی
* استفاده از رژیم غذایی سالم
* کاهش تعداد کالری که هر روز مصرف می کنید می تواند به کاهش وزن و بهبود کبد کمک کند.
* کاهش یا حذف غذاهای چرب و مواد غذایی با قند بالا از رژیم غذایی
* غذاهای سالم تر از جمله میوه های تازه، سبزیجات و دانه های جامد را انتخاب کنید.
* گوشت قرمز را با پروتئین های حیوانی مانند گوشت مرغ و ماهی جایگزین کنید.

در نظر داشته باشید که کاهش ۵ درصد از وزن بدنتان می‌تواند برای بهبود آزمایش‌های کبدی غیرنرمال و کاهش چربی در کبد کافی باشد. کاهش ۷ تا ۱۰ درصد از وزن بدن می‌تواند مقدار التهاب و آسیب به سلول‌های کبدی را کاهش دهد و حتی ممکن است برخی از خطرات سیروز کبدی را از بین ببرد.

هدف کاهش وزن تدریجی از نیم تا یک کیلوگرم در طی یک هفته است؛ کاهش وزن سریع باعث وخیم‌تر شدن التهاب و فیبروز می‌شود.

توجه داشته باشید که ورزش ایروبیک (هوازی) منجر به کاهش چربی در کبد می‌شود و با شدت و نیرو، التهاب را کاهش می‌دهد که مستقل از کاهش وزن است.

عوارض جانبی کبد چرب

عوارض اصلی بیماری کبد چرب غیرالکلی سیروز کبدی است. سیروز در پاسخ به آسیب های کبدی، مانند التهاب رخ می دهد. همانطور که کبد سعی دارد التهاب را متوقف کند، ناحیه ای از زخم (فیبروز) تولید می کند. با ادامه التهاب، فیبروز گسترش می یابد تا بیشتر و بیشتر بافت کبدی را از بین ببرد. اگر این روند متوقف نشود، سیروز ممکن است منجر به:

* ایجاد مایع در شکم
* تورم رگ ها در مری شما (واریس مری) که می تواند پارگی و خونریزی داشته باشد
* سردرگمی، خواب آلودگی و بی حسی بودن (آنسفالوپاتی کبدی)
* سرطان کبد
* نارسایی کبدی شود.
 

جلوگیری از کبد چرب

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر آلرژی:

* رژیم سالم را انتخاب کنید یک رژیم سالم گیاهی را انتخاب کنید که غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات و چربی های سالم است.
* حفظ وزن سالم. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، تعداد کالری که هر روز مصرف می کنید را کاهش دهید. اگر وزن سالم داشته باشید، با انتخاب یک رژیم سالم و ورزش، آن را حفظ کنید.
* ورزش. به طور منظم در طول هفته ورزش کنید.
* از مصرف الکل خود داری کنید.
 

برای پیشگیری و درمان کبد چرب این غذاهای را نخورید

چای ، سرخ کردنی ، غذاهای چرب و پر حجم ، سیر داغ ، پیاز داغ ، آب همراه غذا ، دوغ همراه غذا ، تخم مرغ ، تنقلات شور ، دارو ، پفک ، یخمک ، روغن سرخ کردنی ، شیرینی ، غذای فریز شده ، نمک زیاد ، ترشیجات ، رب ، سس و...

روش‌های سالم نگه‌داشتن کبد

اگر بیماری ‌کبد چرب در شما تشخیص داده ‌شده‌ باشد باید تا حد امکان به سلامت کبد خود توجه‌ کرده و از هر چیزی که باعث آسیب به کبد می‌شود دوری‌ کنید.

برخی از نکات و مواردی که باید در هنگام بروز کبد چرب و یا برای پیشگیری از آن رعایت کنید را در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم

از مصرف بیش از حد الکل بپرهیزید. چه میزان از نوشیدن الکل بیش از اندازه است؟ بهتر این است که کلاً از نوشیدن الکل منصرف شوید و همیشه نوشیدن آن را کنار بگذارید. حتی استامینوفن (نوعی عنصر در تیلنول و برخی از داروهای سرد) اگر بیش از اندازه و به مدت طولانی استفاده شود مضر است؛ به خصوص اگر بیماری ‌کبد چرب و مصرف زیاد الکل هم داشته‌ باشید.

واکسناسیون برای محافظت کبد در برابر ویروس هپاتیت A و B

کنترل سایر شرایط بهداشتی که ممکن است کبد شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ همچنین بررسی سایر داروهای مصرفی از نظر تداخل دارویی، توسط پزشک، به درمان بیماری‌هایی مثل کبد چرب کمک می‌کنند.
 

درمان کبد چرب با توصیه های طب سنتی و تغذیه

1- اولین توصیه اصلاح تغذیه و شیوه زندگی است.کاهش مصرف گوشت چربی و مواد قندی و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات توصیه کلی بسیار مفید است.

2- جایگزینی گوشت با سویا جایگزینی شام با سالادی شامل هویج، کلم، کاهو، ترب، تربچه، سرکه، سیب، آبغوره، پرهیز از آب خوردن بین غذا، استفاده بیشتر از سیر، پیاز، سبزیجات تازه، لیموترش و سیب در رژیم غذایی روزانه بسیار مفید است.

3-هر روز خوردن یک مشت برگ زرد آلو

4- خوردن 7 برگ کاسنی یا یک استکان عرق کاسنی

6- یکی دیگر از شیوه های درمان کبد چرب و کاهش جذب چربی در بدن مصرف زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی است. افرادی که در طول هفته 2 تا 3 بار زنجبیل استفاده می کنند، می توانند از خواص درمانی آن در افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی ها بهره مند شوند. برای این منظور می توانید یک تکه زنجبیل را درون یک کاسه ماست رنده کرده و آن را بعد از صرف وعده های غذایی میل کنید.



7- نیم گرم زعفران را بخورند که هم پیشگیری است هم درمان

8- نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد. از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد.



9-خوردن یک لیوان آب لبو در صبح و شب در درمان فشار خون بالا موثر است. یکی از راه های درمان کبد چرب نوشیدن آب لبو است.

10-توت ها این میوه های خوشمزه که انواع مختلفی دارند یکی از منابع غنی انتی اکسیدان به شمار می روند .این نوع میوه ها غنی از آنتی اکسیدان است و کبد را ترمیم می کند. برای دفع چربی از سلول های کبد، از انواع توت ها استفاده کنید.

11- نوشیدن چای سبز یا استفاده از عصاره این گیاه دارویی تاثیر زیادی در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی ها در اطراف کبد دارد، ضمن آنکه می تواند به تسریع روند درمانی کبد چرب نیز کمک کند. افرادی که احتمال و استعداد ابتلا به این بیماری در آنها زیاد است مانند افراد چاق و کم تحرک می توانند با گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی روزانه خود از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند، به شرط آنکه در کنار نوشیدن چای سبز، رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه ها را در برنامه غذایی خود بگنجانند.



12- مصرف روزانه یک لیوان سرکه انگبین تاثیرات شفابخشی در درمان کبد چرب دارد و عرق کاسنی، عرق خارشتر، عرق بید و عرق شاه تره نیز مفید است.بعضی کارخانجات تولید دارو از بعضی از کنگرهای خاص خوراکی قرصی درست کردند که قرص متبی گفته می شود و قرص کنگ است این هم در درمان کبد چرب مفید است.
 

درمان کبد چرب در خانه با استفاده از خوراکی ها

علاوه بر روش های متداول برای درمان کبد چرب که اصولا توسط پزشکان تجویز می شود، برخی روش های دیگر درمانی نیز وجود دارد که طب سنتی و طب اسلامی در مورد آن نظر داده اند. این روش ها که عموما با عنوان درمان کبد چرب در خانه مورد توجه قرار می گیرند، برای درمان گرید 1 تا 2 و گاهی تا گرید 3 مناسب هستند. برای درمان سیروز کبدی به هیچ وجه نمی توانید روی این نوع درمان ها حساب باز کنید و حتما باید زیر نظر پزشک یا متخصص طب سنتی درمان شوید.

به طور کلی اگر قصد درمان کبد چرب در خانه را داشته باشید، باید برخی خوراکی ها و نوشیدنی ها را میل کنید. برخی از این خوراکی ها حکم دارو را دارند و برخی دیگر ممکن است به عنوان خوراکی های روزانه مورد استفاده قرار گیرند.

آنچه که مشخص است این است که رژیم غذایی مناسب برای مبارزه با این بیماری، شامل مواد خوراکی متنوعی است. شما باید میزان کالری دریافتی را کاهش داده و در عوض فیبر دریافتی روزانه خود را افزایش دهید. همچنین با حذف مواد غیرطبیعی و شیمیایی، باید به سراغ مواد طبیعی و تازه بروید. همچنین باید از خوراکی هایی استفاده کنید که ضد التهاب هستند و می توانند در ترمیم سلول های بدن برای شما مفید واقع شوند.

در ادامه تلاش کرده ایم تا به تعدادی از مواد خوراکی مناسب برای پیگیری روند درمان کبد چرب اشاره کنیم. اکثر این مواد برای درمان کبد چرب غیرالکلی مناسب و مفید هستند. با این حال برخی از آن ها برای کبدچرب الکلی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

کبد چرب را با سیر درمان کنید

سیر از جمله خوراکی هایی است که اثرات مثبتی بر روی درمان کبد چرب دارد. تحقیقات بیومدیکال پیشرفته انجام شده در انستیتوهای معتبر بین المللی نشان داده اند که مکمل پودر سیر برای کاهش وزن و کاهش چربی در بدن مفید است و به همین علت می تواند بر روی کبد چرب نیز اثرات مثبتی بگذارد. بهتر است چه پودر سیر و چه سیر تازه را به رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب اضافه کنید تا روند درمانی بهتری را طی کنند.
 

مواد طبیعی حاوی اسیدهای چرب امگا 3

تحقیقات بالینی انجام شده نشان می دهد که مواد طبیعی حاوی اسدیهای چرب امگا 3، میزان کلسترول HDL که کلسترول خوب نامیده می شود را افزایش می دهند و سطح چربی را متعادل می سازند. تحقیقات فعلی نشان می دهد که مصرف مواد سرشار از اسید چرب امگا 3، میزان چربی در کبد را کاهش می دهد. ماهی سالمون، ماهی ساردین، گردو و بذر کتان از جمله مواد طبیعی سرشار از امگا 3 هستند که برای بهبود کبد چرب مفید به نظر می رسند.
 

کلم بروکلی را دست کم نگیرید

خوشبختانه در سال های اخیر کرم بروکلی به سفره های ما ایرانی ها راه پیدا کرده است. کلم بروکلی از جمله مواد خوراکی مفیدی است که برای درمان کبد چرب معجزه می کند. البته تمامی سبزی ها برای سلامت کبد مفیدند؛ اما بروکلی برای کبد چرب توصیه شده است. هرچند تحقیقات انجام شده بر روی اثرگذاری بروکلی برای کبد چرب، مربوط به نتایج آزمایشگاهی بر روی موش های مبتلا به کبد چرب است؛ اما شواهد نشان می دهد که این اثرگذاری بر روی انسان نیز وجود دارد. بروکلی از تشکیل چربی در کبد جلوگیری می کند.
 

گردو بخورید، کبد چرب را درمان کنید

شاید متاسفانه به دلیل بالارفتن قیمت گردو مصرف این مغزیجات خوشمزه و پرخاصیت کم شده باشد؛ اما اثرگذاری گردو بر روی کبد چرب به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا سه در مجامع علمی به اثبات رسیده است. گزارشی که در سال 2015 از نتایج یک تحقیق علمی در مجله ای معتبر به چاپ رسید، نشان داد که گردو عملکرد کبد در افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی را بهبود می بخشد.
 

آووکادو، میوه ای برای کبد

اصلا انگار خداوند آووکادو را برای سلامت کبد آفریده است. این ماده مملو از چربی هایی است که ضرری برای بدن و کبد ندارند. همچنین مواد ضدالتهابی و فیبرهای محلول در آووکادو وجود دارد که به سلامت کبد کمک می کند. مصرف آووکادو برای کاهش استرس اکسیداتیو و تنظیم قند خون نیز کمک می کند که همگی برای کبد چرب مفید هستند.
 

درمان کبد چرب با زردچوبه

زردچوبه سرشار از پلی فنل است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که این مواد موجود در زردچوبه، احتمالا نقش عمده ای در درمان کبد چرب با زردچوبه داشته باشند. پلی فنل ها به ویژه در زمانی که سطح استرس سلولی بالا می رود، اثرات فوق العاده ای دارند و به همین علت می توان به صورت ویژه برای روند درمان بیماری روی آن حساب باز کرد.

خوشبختانه از گذشته تا به امروز از زردچوبه به عنوان یک ادویه پرکاربرد در آشپزخانه های ایرانی استفاده شده است. کدبانوهای ایرانی از زردچوبه به عنوان طعم دهنده و رنگ دهنده به غذا استفاده می کنند اما در واقع در حال پخش سلامتی و درمان بیماری در خانواده هستند.

استفاده از زردچوبه تنها به صورت ادویه در خانه مورد قبول نیست. برای درمان کبد چرب با زردچوبه باید از راهکارهای بیشتری استفاده شود. چای یا دمنوش زردچوبه از بهترین گزینه ها و مصرف زردچوبه به صورت کپسول نیز یکی از روش های فوق العاده توصیه شده در طب سنتی برای درمان کبد چرب است.

دمنوش زردچوبه برای کبد چرب

درمان کبد چرب با زردچوبه یک موضوع کاملا علمی است که به ویژه محققان طب سنتی در دانشگاه های معتبر بر روی آن تحقیقات گسترده ای انجام داده اند. با این حال استفاده از این ماده تنها به عنوان چاشنی غذا نمی تواند اثرات کافی داشته باشد. به همین علت از چای یا دمنوش زردچوبه برای درمان کبد چرب استفاده می شود. چای زردچوبه باعث پاکسازی کبد شده و می تواند برای دفع سموم کبد و برطرف کردن چربی کبد مفید باشد. چای زردچوبه البته تنها برای این بیماری مورد استفاده قرار نمی گیرد و از آن برای درمان سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع التهاب در بدن نیز استفاده می شود.

دمنوش زردچوبه برای درمان کبد چرب الکلی نیز مناسب است. اگر با مصرف الکل به کبد چرب میتلا شده اید، می توانید از دمنوش زردچوبه برای برطرف کردن این مشکل استفاده کنید.
 

طرز تهیه چای زردچوبه برای درمان کبد چرب

برای تهیه چای زردچوبه کافی است 2 تا 3 فنجان آب را در ظرف ریخته و روی گار قرار دهید. بگذارید تا کمی آب گرم شود. سپس 2 قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به این آب اضافه می کنیم و ده دقیقه این ترکیب را هم می زنیم. به این دمنوش می توانید عسل یا آب لیمو تازه اضافه کنید. این چای ساده زردچوبه برای درمان کبد چرب معجزه می کند.

برای اثرگذاری بیشتر چای زردچوبه، می توانید به این نوشیدنی زنجبیل یا دارچین اضافه کنید. اضافه کردن دارچین به چای زنجبیل آن را برای بهبود سیستم قلب و عروق و همچنین کاهش سطح قند خون مناسب می کند. می توانید به جای دارچین زنجبیل اضافه کنید تا علاوه بر این که این دمنوش برای درمان کبد چرب مناسب باشد، به کاهش التهاب به ویژه التهاب مفاصل نیز کمک کند.

کپسول زردچوبه برای درمان کبد چرب

یکی دیگر از روش های استفاده از زردچوبه برای درمان کبد چرب، درست کردن کپسول خانگی زردچوبه است. می توانید پوکه های کپسول را از عطاری ها خریداری کرده و زردچوبه اصل و باکیفیت را درون آن بریزید. میل کردن این کپسول ها با شربت عسل طبیعی می تواند در مدت چند ماه کبد چرب گرید 2 یا حتی گرید 3 را درمان کند.

فراموش نکنید که برای مصرف کپسول زردچوبه حتما از پزشک اجازه بگیرید تا با دیگر داروهای تجویز شده تداخل نداشته باشد.
 

سماق و اثرات ان بر روی بیماری کبد چرب

سماق سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان های موجود در سماق کمک می کنند تا این ماده با رادیکال های آزاد در بدن ما مبارزه کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان ها مواد مناسبی برای سم زدایی و چربی زدایی از کبد هستند. درمان کبد چرب با سماق از ان دست درمان های خانگی برای این بیماری است که می تواند به سرعت بر روی عوارض جانبی کبد چرب نیز اثر بگذارد.

برای مصرف سماق به منظور درمان کبد چرب، می توانید به صورت معمول آن را در کنار غذاهای مختلف میل کنید. حتما لازم نیست سماق را روی کباب بریزید. با تمامی غذاها می توان سماق مصرف کرد. علاوه بر این، دمنوش سماق و عسل نیز برای درمان کبد چرب معجزه می کند.

خداحافظی با کبد چرب به کمک دمنوش سماق

شاید برایتان جالب باشد که یکی از خوشمزه ترین دمنوش ها برای درمان کبد چرب، دمنوش سماق است. این دمنوش خوشمزه و پرطرفدار می تواند به درمان این بیماری و رفع بسیاری از مشکلات از جمله کلسترول بالای خون کمک کند. توجه داشته باشید که اگر می خواهید از دمنوش سماق برای درمان کبد چرب استفاده کنید، باید به سراغ سماق های رنگ نشده بروید. سماق رنگ نشده نه قهوه ای است و نه بنفش؛ بلکه رنگ قرمز روشن که به نارنجی متمایل است دارد. دمنوش سماق بسیار خوشرنگ و لعاب است و هر فردی را به خود جذب می کند.

برای تهیه دمنوش سماق و عسل می توانید مواد زیر را آماده کنید:
* سماق طبیعی بدون رنگ: 1 تا 2 قاشق غذاخوری
* آب: به میزان لازم
* عسل طبیعی: به میزان دلخواه

یک قوری تهیه کنید و 1 تا 2 قاشق غذاخوری سماق را درون آب جوش درون قوری ریخته و آن را روی سماور یا کتری قرار دهید. پس از گذشت زمان مناسب، آن را از روی کتری برداشته و پس از اینکه مقداری دمای آن کاهش پیدا کرد، عسل را به دمنوش سماق اضافه کنید. پس از اینکه سماق ته نشین شد می توانید آن را صاف کرده و برای درمان کبد چرب میل کنید.
 

درمان کبد چرب با بره موم

همانطور که در روش درمان کبد چرب با دارو اشاره کردیم، یکی از روش های درمان کبد چربف استفاده از ماده ای به نام بره موم است. بره موم که به چسب زنبور نیز شهرت دارد، ماده ای طبیعی تولید شده از صمغ و شیره درختان و گیاهان مختلف توسط زنبور عسل است. زنبورها صمغ درختان را با مقداری موم و آنزیم های بدن خود مخلوط کرده و ماده ای شگفت انگیز به نام بره موم تهی می کنند. این ماده، کابرد ضدعفونی کنندگی در کندو دارد؛ اما برای انسان ها از خاصیت ضدسرطانی و ضد التهابی گرفته تا درمان کبدچرب مورد استفاده است.

در سال های اخیر تحقیقات زیادی بر روی بره موم صورت گرفته که نشان می دهد این ماده تا چه اندازه برای درمان بیماری های مختلف مثل کبد چرب مفید باشد. خوشبختانه نتایج تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده که مصرف مداوم و البته هوشمندانه بره موم می تواند التهاب ایجاد شده در کبد را کاهش داده، آنزیم ها را متعادل تر کند و در نهایت به درمان کبد چرب منجر شود. البته تمامی این موارد تنها در صورتی اتفاق می افتد که مصرف بره موم به صورت ادامه دار و منظم انجام شود.

کبد چرب در گام ابتدایی از رسوب چربی در کبد جلوگیری می کند. این کار جلوی پیشرفت بیماری کبد چرب را می گیرد. در صورتی که مصرف این ماده ادامه پیدا کند، کم کم رسوب های قبلی نیز از بین رفته و کبد شرایط بهتری پیدا خواهد کرد. بره موم به ویژه برای درمان کبد چرب گرید 2 و همچنین گرید 1 مناسب است. برای درمان کبد چرب گرید 3 با بره موم باید میزان دوز آن توسط پزشک یا متخصص طب سنتی مشخص شود.

بره موم را می توان به روش های مختلفی مورد استفاده قرار داد. همانطور که گفته شد، شکل دارویی آن به صورت کپسول در داروخانه ها یا فروشگاه های معتبر عرضه کننده محصولات زنبور عسل موجود است. علاوه بر این، ترکیب عسل و بره موم نیز به عنوان یک محصول مجزا عرضه شده که می تواند برای درمان این بیماری معجزه کند. عسل بره موم دوز بالاتری از بره موم را نسبت به کپسول در خود جای داده و حتما باید با مشورت افراد آگاه در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.

روش مصرف بره موم برای درمان کبد چرب

بسته به نوع بره موم مصرفی بهتر است برای درمان کبد چرب گرید 2 و همچنین درمان کبد چرب گرید 1 به این صورت از بره موم استفاده کنید:

* کپسول بره موم ویژه درمان کبد چرب: هر 12 ساعت یک کپسول با یک لیوان شربت عسل
* عسل بره موم برای درمان کبد چرب: هر 12 ساعت یک قاشق مرباخوری – به صورت تنها یا مخلوط شده با آب جوشیده ولرم شده
 

درمان کبد چرب با خاکشیر

برخی خاکشیر را داروی معجزه گر کبد چرب می دانند. علت این موضوع این است که خاکشیر می تواند برای درمان کبد چرب کارهایی را انجام دهد که کمتر گیاهی توانایی اثرگذاری به این نحو را دارد. فرقی نمی کند که درمان کبد چرب با خاکشیر جوشیده یا خاکشیری که با آب مخلوط شده پیگیری شود. در هر صورت، خاکشیر می تواند اثرات شگفت انگیزی بر روی درمان کبد چرب داشته باشد.

خاکشیر قاتل کبد چرب است؛ البته این به شرطی است که از خاکشیر به صورت منظم و هوشمندانه برای مبارزه با کبد چرب استفاده شود. مدت زمان پاکسازی کبد با خاکشیر ممکن است طولانی شود؛ اما نباید ناامید شوید و مصرف این ماده طبیعی را متوقف کنید.

خاکشیر اسیدهای چرب مختلفی را درون خود جای داده است که از جمله آنها می توان به پالمتیک و لینوالینیک اشاره کرد. خواص مختلفی در کتاب های طب سنتی برای مصرف خاکشیر ذکر شده است که یکی از مهمترین آن ها درمان بیماری های کبدی است.

تحقیقات نشان داده که مصرف خاکشیر کمک می کند مکانیسم بدن برای چربی سوزی فعال شده و چربی های اضافه بدن سوزانده شود. در نتیجه شرایط برای پیشرفت کبد چرب نامطلوب بوده و به مرور زمان درمان این بیماری فراهم می شود. همچنین درمان کبد چرب با خاکشیر به این علت فراهم می شود که خاکشیر بر روی کلیه ها اثر می گذارد و دفع سموم و مواد زائد از بدن از طریق کلیه ها با سهولت انجام می شود. به همین علت می توان گفت که خاکشیر با اثرگذاری بر روی بهبود روند دفع سموم از کلیه ها، به درمان کبد چرب نیز کمک می کند.

درمان خانگی کبد چرب با خاکشیر یکی از بهترین و کاربردی ترین روش هایی است که برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار گرفته است. برای مصرف خاکشیر بهتر است 2 قاشق خاکشیر را درون آب ولرم ریخته و 2 ساعت قبل از صبحانه میل کنید. بهتر است در این 2 ساعت چیز دیگری نخورید. قطعا به مرور زمان اثرات خاکشیر بر روی کبد چرب را مشاهده خواهید کرد.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت نمناک
سایت ایران عسل