کاپ کیک یا کیک فنجانی به نوعی کیک کوچک تک نفره گفته می‌شود که در قالب‌های فویلی یا کاغذی به شکل فنجان و یا در خود فنجان پخته شده و معمولاً روی آن‌ها با استفاده از آیسینگ یا خامه تزیین می‌شود.

ایده پختن کیک‌های فنجانی و کوچک برای اولین بار در سال 1796 در کتاب آشپزی American Cookery توسط امیلیا سیمونز ارائه شده است او در کتاب خود به پختن نوعی کیک با بافت نرم و سبک داخل فنجان‌های کوچک اشاره‌ کرده است؛ با این حال نام کاپ کیک برای اولین بار در سال 1828 به وجود آمد آن هم وقتی که الیزا لسلی نویسنده و متخصص مشهور آشپزی، کتاب آشپزی خود به نام Receipts را که شامل اولین دستور تهیه کیک فنجانی بود منتشر کرد.

در اوایل قرن نوزدهم دو تعریف متفاوت برای کیک فنجانی وجود داشت.

در چندین قرن پیش، قبل از اینکه قالب‌های مافین به طور گسترده در دسترس مردم قرار بگیرند؛ کیک‌ها اغلب در فنجان‌های سفالی پخته می‌شدند و نام خود را از فنجانی که در آن پخته می‌شدند می‌گرفتند. این تعریفی است که امروزه هم به کار می‌رود. در حال حاضر به هر کیک کوچکی که هم اندازه فنجان باشد کاپ کیک گفته می‌شود.

اما در تعریف دیگر، کیک فنجانی اشاره به کیکی داشت که مواد تشکیل دهنده آن با استفاده از یک فنجان استاندارد وزن می‌شد. اما سال‌های بعد، هنگامی که استفاده از یک اندازه واحد برای مواد تشکیل دهنده کیک به طور محکم در آشپزخانه‌های خانگی تثبیت شد این دستور العمل‌ها به نام کیک یک، دو، سه، چهار شناخته شدند به این دلیل که آن‌ها از چهار ماده شامل: یک فنجان کره، دو فنجان شکر، سه فنجان آرد، و چهار تخم‌ مرغ تشکیل می‌شدند.

در این مطلب طرز تهیه کاپ کیک هویج با طعم و دستور های متفاوت را آموزش می دهیم.
 

کاپ کیک هویج و پرتقال


مواد لازم
آرد ۱۲۵ گرم

پکینگ پودر۲/۱ قاشق مرباخوری

پودر دارچین۲/۱ قاشق مرباخوری

نمک۸/۱ قاشق مرباخوری

کره نرم شده۱۱۵ گرم

شکر قهوه ایی۱۱۵ گرم

تخم مرغ۲ عدد

هویج،رنده ریز شده۱۷۵ گرم

آب پرتقال۱۱۰ میلی لیتر

گردو خرد شده۲۰ گرم

طرز تهیه
فر را با درجه ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.و قالب مافین را کاغذ روغنی بیاندازید.سپس کره و شکر و وانیل را با همزن برقی به مدت یک دقیقه بزنید تا یکدست شود.سپس تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه کرده و پس از افزودن هر کدام ۳۰ ثانیه بزنید.هویج و آب پرتقال را اضافه و در حد مخلوط شدن بزنید.سپس مخلوط آرد و پکینگ پودر و دارچین و نمک در سه مرحله در مواد الک کنید و با لیسک مخلوط کنید.در پایان گردو را اضافه و مخلوط کنید.از مواد با قاشق یا قیف داخل قالب بریزید به طوری که دو سوم ارتفاع کاسه ها با مواد پر شود.قالب را در فر به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید.1


کاپ کیک زردآلو و هویج


مواد لازم برای حدود  18 عدد
روغن مایع 80 میلی‌لیتر (یک‌سوم پیمانه)

شکر  100 گرم

تخم‌مرغ 1 عدد

هویج ریز رنده کرده 1 پیمانه

گردوی آسیاب کرده 40 گرم

آرد 110 گرم

بیکینگ‌پودر یک‌دوم قاشق چایخوری

مخلوط هل و دارچین یک‌دوم قاشق چایخوری

قیسی نرم (ریز خرد کرده) 1 قاشق سوپخوری

مواد لازم برای کرم پنیرو لیمو
پنیر ماسکارپونه 90 گرم

کره نرم شده 30  گرم

پوست لیمو (رنده کرده) 1 قاشق چایخوری

پودر شکر الک کرده حدود  200 گرم

روش تهیه
فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید و قالب‌های کاپ کیک را با کپسول‌های کاغذی بپوشانید. آن‌گاه روغن، شکر و تخم‌مرغ را با همزن برقی بزنید تا صاف و یکدست شود و بعد هویج و گردو را به آن بیفزائید. سپس مخلوط الک کردة آرد، بیکینگ‌‌پودر و ادویه را همراه با قیسی درون مایه بریزید و هم بزنید. حالا مایة فراهم کرده را در قالب‌ها بریزید و کاپ کیک‌ها را به مدت تقریبی 20 دقیقه در فر بپزید. همینکه کاپ کیک‌ها خنک شدند، رویشان را با کرم پنیر و قیسی خرد کرده بیارائید.

روش تهیه کرم پنیر و لیمو
پنیر و کره را اندکی با همزن برقی بزنید تا صاف و یکدست شود. آن‌گاه پوست لیمو را بیفزائید و بعد پودر شکر را کم کم درون کرم بریزید و مخلوط کنید.2


کاپ کیک هویج و آناناس


مواد لازم برای تهیه کاپ کیک هویج و آناناس
کره 120 گرم

شکر قهوه ای 100 گرم

آرد 120 گرم

هویج رنده شده 170 گرم

آناناس خرد شده نصف پیمانه

تخم مرغ 2 عدد

شیر 3 قاشق سوپ خوری

بیکینگ پودر 1 قاشق مربا خوری

دارچین 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه کاپ کیک هویج و آناناس
شکر قهوه ای و کره را که به دمای محیط رسیده باشد درون همزن می ریزیم و 3 دقیقه با مخلوط می کنیم. سپس تخم مرغ ها را دانه دانه اضافه می کنیم. دارچین و آرد را با فاصله اضافه می کنیم و هم می زنیم. شیر را بتدریج به مواد اضافه می کنیم. میوه ها را که حتما باید آب آن ها گرفته شده باشد درون ظرف ریخته و آن ها را با هم مخلوط می کنیم. سپس با قاشق مواد را درون قالب می ریزیم و درون فر با دمای 175 درجه قرار می دهیم. پس از 45 دقیقه کاپ کیک هویج و آناناس خوشمزه ما آماده است.3


کاپ کیک هویج با رویه پنیر خامه ای


مواد لازم
روغن مایع: یک سوم پیمانه

شکر قهوه‌ای روشن: یک دوم پیمانه

تخم مرغ: یک عدد

هویج رنده شده: یک پیمانه فشرده

گردوی ریز خرد شده: یک سوم پیمانه

آرد: سه چهارم پیمانه یا 110 گرم

بیکینگ پودر: یک قاشق چای خوری

مخلوط جوز و دارچین: یک دوم قاشق چای خوری

مغز تخم کدو، ریز خرد شده: یک قاشق سوپ خوری

گردوی ریز خرد شده (برای روی کیک): یک قاشق سوپ خوری

قیسی ریز خرد شده: یک قاشق سوپخوری

مواد برای رویه پنیر خامه‌ای
پنیر خامه‌ای نرم: 90 گرم

کره نرم: 30 گرم

پودر شکر: 240 گرم یا یک و یک دوم پیمانه

رنده پوست لیموترش: یک قاشق چای خوری

طرز تهیه
فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. داخل قالب‌های مافین کاغذ مخصوص کیک یزدی یا مافین بگذارید.

روغن و شکر را بزنید و تخم مرغ را اضافه کرده و با همزن بزنید تا غلیظ و کرمی شود، سپس هویج، گردو، آرد، بیکینگ‌پودر و جوز و دارچین را به آن افزوده و در حد مخلوط شدن هم بزنید و بعد در قالب‌ها ریخته و حدود 20 دقیقه در فر بپزید و بگذارید تا خنک شود.

در این لحظه برای تهیه رویه، پنیر خامه‌ای، کره، پودر شکر و رنده پوست لیمو را بزنید تا یکدست شود و داخل قیف ریخته و روی کیک‌ها را با آن تزیین نمایید، در پایان روی آن مغز کدو، و قیسی بپاشید.4


پی نوشت:
1.www.cookingostad.com
2.www.zendegionline.ir
3.www.jamejamonline.ir
4.www.manoelite.com