کیک صبحانه دورنگ


مواد لازم
آرد سفید: دو لیوان

آرد سفید: سه ق غ

بکینگ پودر: نصف ق چ

روغن: نصف لیوان

شکر: یک لیوان

تخم مرغ: چهار عدد

پودر کاکائو: سه ق غ

وانیل: یک ق چ

ماست یا شیر: یک لیوان

طرز تهیه
تخم مرغ ها را داخل کاسه بشکنید. وانیل و شکر را به آن افزوده و با همزن برقی، هم بزنید تا کاملا کرم رنگ شود.
 
بعد از آن ماست یا شیر را اضافه کنید. همزن را دوباره روشن کنید تا ماست یا شیر با موادی که قبلا مخلوط شده بودند، دوباره مخلوط شوند.
 
آرد را چند بار الک کنید تا سبک شود. بکینگ پودر را به آرد اضافه کنید.
 
آنها را با هم مخلوط کرده و به تدریج به مواد داخل کاسه اضافه کنید تا گلوله نشود. با قاشق مواد را هم بزنید تا خمیر یکنواخت ایجاد شود.
 
مایه آماده شده را به دو قسمت تقسیم کرده و هر بخش از مایه را داخل دو کاسه مشابه از نظر اندازه بریزید.
پودر کاکائو را به یکی از کاسه ها اضافه کرده و هم بزنید. به ظرف دیگر هم سه قاشق غذاخوری آرد سفید اضافه کنید. هم بزنید تا مواد داخل هر کاسه با هم مخلوط شوند. این سه قاشق آرد را فراموش نکنید؛ چون در این صورت تناسب آرد رعایت نشده و ترکیب ها به هم می خورد.
 
از قالب گرد استفاده کنید تا طرح قشنگ تر مشخص شود. کف قالب، کاغذ روغنی بیندازید.
 
سه قاشق غذاخوری از مایه بدون کاکائو، وسط قالب بریزید. سه قاشق غذاخوری از مایه کاکائو را وسط مایه معمولی بریزید. این کار را به همین شکل تکرار کنید تا مایه تمام شود. نیازی به حرکت دادن قالب برای پخش شدن مایه نیست. بعد از تمام شدن مایه، با کمک خلال دندان از مرکز کیک به سمت بیرون خط بکشید تا از چند نقطه، طرح روی کیکی ایجاد شود.
 
فر را روی حرارت 180 درجه سانتی گراد گرم کنید. قالب را به مدت 30 دقیقه داخل فر بگذارید. 20 دقیقه اول به هیچ وجه در فر را باز نکنید تا پف کیک نخوابد اما 30 دقیقه بعد از پختن کیک می توانید وضعیت آن را بررسی کنید. اگر خلال دندانی که مرکز کیک وارد می کنید، تمیز بیرون آمد، یعنی این که کیک پخته است. در غیر این صورت آن را 10 دقیقه دیگر داخل فر بگذارید.
 
سپس آن را از فر درآورده و بگذارید خنک شود. آن را برش زده و میل کنید.

نکته
در زمان زدن مواد داخل هر کاسه، هم زدن را مساوی انجام دهید. در غیر این صورت پف کیک می خوابد.

از هر وسیله ای برای ریختن مایه داخل قالب استفاده می کنید، برای هر دو مایه از آن استفاده کنید.

مایه باید حداکثر سه چهارم قالب را پر کند.1


کیک آلبالو


مواد لازم کیک آلبالو
آرد قنادی۲٫۵ لیوان

تخم مرغ۳ عدد

شکر۱ لیوان

ماست½ لیوان

روغن مایع½ لیوان

آلبالو بدون هسته۱ لیوان

بکینگ پودر۱ قاشق مرباخوری

وانیل¼ قاشق چایخوری

دستور پخت کیک آلبالو
مرحله اول
برای تهیه کیک آلبالوی خوشمزه ابتدا تخم مرغ را به همراه وانیل و شکر داخل یک کاسه جادار مخلوط می کنیم تا کرمی رنگ و حجیم شوند. در ادامه ماست و روغن را به ترتیب اضافه می کنیم و هر کدام را ۳۰ ثانیه مخلوط می کنیم.

مرحله دوم
در این مرحله آرد را به همراه بکینگ پودر مخلوط می کنیم و سه مرتبه الک می کنیم، سپس کم کم به مواد اضافه می کنیم و با لیسک به صورت دورانی مخلوط می کنیم تا پف تخم مرغ ها نخوابد. حالا قالب مورد نظرمان را با کاغذ روغنی پوشش می دهیم.

مرحله سوم
در صورتی که کاغذ روغنی در دسترس نداشته باشیم می توانیم از روغن جدا کننده کیک نیز استفاده کنیم. حالا نیمی از مایه کیک را داخل قالب می ریزیم، سپس آلبالوها را در آرد می غلطانیم و به ترتیب روی مایه کیک می چینیم.

مرحله چهارم
در ادامه باقیماند مایه کیک را روی آلبالوها می ریزیم، سپس کیک را در طبقه وسط فری که از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کرده ایم قرار می دهیم. حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان برای پخت آلبالو نیاز است.

مرحله پنجم
پس از گذشت ۴۵ دقیقه یک خلال دندان در مرکز کیک فرو می کنیم، اگر چیزی از مایه کیک به خلال دندان نچسبید یعنی کیک ما اماده است. در پایان کیک را در ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم با آلبال یا شربت آلبالو تزیین می کنیم.2


کیک بادام با شربت عسل و چای سبز


مواد لازم برای کیک بادام با شربت عسل و چای سبز
کره نرم شده 1/2 پیمانه

شکر 3/4 پیمانه

بادام پوست کنده 3/4 پیمانه

تخم مرغ 3 عدد

کرم تارتار 1/2 قاشق چایخوری

پودر وانیل 1 قاشق چایخوری

آرد 1/2 پیمانه

بیکینگ پودر 1 قاشق چایخوری

چای سبز کیسه ای 6 عدد

عسل 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه
برای پوست کندن بادام خام ، اول مقداری آب جوش روی بادام بریزید و حدود 5 دقیقه در ظرف بادام را ببندید تا پوست آنها شروع به جدا شدن کند. بعد خیلی راحت با دست پوست بادام را جدا کنید و بگذارید چند ساعت در هوای آزاد خشک شوند.

بعد بادام پوست کنده را همراه با یک چهارم شکری که برداشتید آسیاب کنید (میتوانید از غذاساز استفاده کنید).

فر را از قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید. یک قالب کیک گرد متوسط را هم چرب کنید یا کاغذ روغنی بکشید و کنار بگذارید. کره را که به دمای اتاق رسیده همراه با نصف شکر با همزن به خوبی بزنید.

زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا کنید. زرده ها را به مخلوط کره اضافه کنید و 3-4 دقیقه دیگر هم بزنید تا مایه سبک شود و رنگ روشنی پیدا کند. سپس وانیل و بادام آسیاب شده را نیز اضافه کنید و هم بزنید تا با بقیه مواد مخلوط شوند.

سفیده های تخم مرغ را به طور جداگانه با همزن بزنید تا شبیه به کف شود. کرم تارتار را نیز به آن بیافزایید و به هم زدن ادامه دهید تا فرم بگیرد.

آرد و بیکینگ پودر را در کاسه دیگری الک کنید. سفیده تخم مرغ و مخلوط آرد را در سه مرحله به تدریج به مایه اضافه کنید و هر بار مخلوط کنید اما به هیچ وجه زیاد هم نزنید.

مایه را در قالب گردی که آماده کردید بریزید و حدود نیم ساعت در فر بپزید تا خلال دندان از کیک تمیز بیرون بیاید. از زیاد پختن کیک خودداری کنید. بعد از 10 دقیقه خنک شدن کیک را از قالب خارج کنید و با خلال دندان تعدادی سوراخ روی آن ایجاد کنید تا در مرحله بعد سس در کیک جذب شود.

برای تهیه شربت عسل و چای سبز، اول یک چای غلیظ با 2/3 پیمانه آب جوش و 6 عدد چای سبز کیسه ای تهیه کنید (مقدار چای تهیه شده باید حدود نصف پیمانه باشد). چای سبز و عسل را با هم روی حرارت مخلوط کنید تا عسل کاملاً در چای حل شود.

شربت را از روی حرارت بردارید و روی کیک بریزید. 20 دقیقه قبل از سرو کیک صبر کنید تا شربت به خوبی جذب شود.3


پی نوشت:
1.www.bartarinha.ir
2.www.chishi.ir
3.www.irancook.ir