دسر آلبالویی قالبی


مواد لازم برای قسمت آلبالویی
آب آلبالو ۳ پیمانه
نشاسته ذرت ۴ قاشق غذاخوری
کره ۱ قاشق مرباخوری

برای قسمت ساده
شیر ۱ لیتر
آرد ۲ قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت ۲ قاشق غذاخوری
شکر ۱ پیمانه
وانیل ۱/۴ قاشق چایخوری


طرز تهیه
۱- آب آلبالو را داخل قابلمه بریزید. سپس نشاسته ذرت و کره را به آن اضافه کرده و روی حرارت ملایم با هم خوب مخلوط کنید. تا زمانی که مخلوط غلیط شود، آن را هم بزنید. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید تا کمی خنک شود.

۲- قالب مورد نظر خود را کمی خیس کنید. سپس مخلوط شربت آلبالو را داخل آن بریزید و اجازه دهید تا کاملا خنک شود.

۳- برای درست کردن قسمت ساده ی دسر آلبالو، شیر، آرد، نشاسته ذرت را به همراه شکر و کمی وانیل داخل قابلمه بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس آن را روی حرارت ملایم هم بزنید تا غلیظ شود. سپس آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید تا کمی خنک شود.

۴- مخلوط ساده را روی مخلوط آلبالویی داخل قالب بریزید و بعد از آن که کاملا خنک شد، قالب را به مدت ۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید.

۵- دسر را از قالب خارج کرده و در ظرف مورد نظر خود سرو کنید.

نکات کلیدی طرز تهیه دسر آلبالو
می توانید از قالب های سیلیکونی در طرح های متنوع و زیبا استفاده کنید و به راحتی دسر را از داخل قالب سیلیکونی بیرون بیاورید. برای بیرون آوردن قالب می توانید چند ثانیه ته قالب را روی بخار آب و یا داخل آب ولرم قرار دهید. سپس آن را برگردانید و دسر را خارج کنید.

می توانید داخل مخلوط آلبالو چند عدد آلبالوی بدون هسته بیندازید و جلوه و طعم بهتری به دسر آلبالویی بدهید.

 می توانید تعداد لایه های دسر آلبالویی را به دلخواه بیشتر کنید. 1


دسر آلبالو بیسکویتی

مواد لازم (۴ تا ۶ نفر)
1/2 پیمانه آب آلبالو طبیعی. یا صنعتی
2 پیمانه آب
2 قاشق غذاخوری نشاسته ذرت
2 قاشق غذاخوری آرد سفید
4 قاشق غذاخوری شکر
2 بسته بیسکویت پتی بور ترجیحا"یک بسته ساده یک بسته شکلاتی


مراحل تهیه
ابتدا در یک قابلمه مناسب آرد و نشاسته و شکر رو با هم خوب مخلوط میکنیم تا در ادامه کار، مواد گلوله نشوند

وقتی مواد جامد رو خوب مخلوط کردیم دو لیوان آب و آب آلبالو رو روی مخلوط میریزیم و هم میزنیم و روی حرارت قرار میدهیم تا غیظ بشه

وقتی مخلوط آلبالویی غلیظ شد کنار میدازیم‌تا کمی از حرارت بیافته

نکته : بجای آب آلبالوی طبیعی از آب آلبالو صنعتی و یا شربت آلبالو هم میشه استفاده کرد(برای خوشرنگ تر شدن سس آلبالویی من از چند قطره رنگ خوراکی قرمز استفاده کردم که قابل حذفه)

حالا در یک ظرف مناسب چهار گوش یا مستطیل یک ردیف بیسکویت میچنیم روی مواد رو با سس آلبالویی بوسیله لیستک کاور میکنیم مجدد یک ردیف بیسکویت دیگه اگر بیسکویت دو رنگ باشه یکی درمیان از دو رنگ بیسکویت استفاده کنید خیلی قشنگتر میشه مجدد سس آلبالویی ادامه بدید تا مواد تمام بشه حدود ۳ تا ۵ ردیف بیسکویت و سس با این مواد میشه بستگی به اندازه قالبتون داره بعد به مدت ۳ ساعت در یخچال قرار بدید تا دسرمون ببنده البته هرچه زمان بیشتری در یخچال نگهدارید هنگام برش زدن دسرمون شکیل تر و زیباتر خواهد شد 2


دسر خامه ای آلبالو مخصوص ترکیه


مواد لازم
تخم مرغ ۲ عدد
شکر ۱ استکان
بکینگ پودر ۱ پاکت
کاکائو ۱قاشق
ارد ۳ قاشق

کرم
شیر ۱ لیتر
شکر ۱ لیوان
ارد ۲ قاشق
نشاسته ۲ قاشق
وانیل ۱ پاکت
کرم شانتی هم زده شده ۱ پاکت

سس
آلبالو نیم کیلو
شکر ۳ قاشق
نشاسته ۱ قاشق
آرد ۱ لیوان

طرز تهیه
در کاسه تخم مرغ ها را ریخته و شکر را ریخته و با همزن خوب هم میزنیم آرد و کاکائو را ریخته و هم می زنیم و در ظرف گردی که بتوان آن را در فر گذاشت می ریزیم در فر ۱۸۰ درجه از قبل گرم شده قرار می دهیم .
 
برای درست کردن کرم این دسر در قابلمه شیر را ریخته شکر و ارد و نشاسته و وانیل راریخته و خوب هم میزنیم و مرتب هم زده تا بجوشد و قوام دار شود سپس از حرارت برداشته و میگذاریم سرد شود سپس کرم شانتی هم زده شده ریخته و با میکسر هم می زنیم.
 
هسته آلبالو را گرفته و در قابلمه می ریزیم. نشاسته و آب و شکر ریخته و هم میزنیم تا بپزد. وقتی کمی از گرمای فر رفت کرم را ریخته و در یخچال گذاشته تا سرد شود و سس آلبالو را رویش می ریزیم 3


دسر فرانسوی کلافوتی آلبالو


مواد لازم (برای 6 نفر)
کمی وانیل
35 قاشق غذا خوری شیر
به اندازه یک فندق کره(برای چرب کردن ظرف)
600 گرم گیلاس با هسته
70 گرم آرد
کمی نمک
110 گرم شکر پودر شده
3 عدد تخم مرغ
4 قاشق غداخوری خامه
10 گرم شکر برای تزیین


طرز تهیه دسر فرانسوی کلافوتی آلبالو
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت 45 دقیقه

برای تهیه یک کلافوتی معطر به وانیل، شیر را با وانیل مخلوط کنید. فر را از قبل با حرارت 180 درجه سانتی گراد گرم کنید، آلبالو ها را خوب بشویید و دم آنها را جدا نمایید. کف ظرف پیرکس مربعی شکل به اندازه ی 20 در 20 سانتی متر را کره بمالید و آلبالو ها را روی آن قرار دهید در یک کاسه گود، آرد، نمک و 110 گرم شکر را با هم خوب مخلوط کنید و تخم مرغ ها را یکی یکی به مواد اضافه کرده و سپس شیر سرد را اضافه نمایید سپس خامه را نیز به مایع کلافوتی اضافه نمایید. مایع را بر روی آلبالو ها بریزید به صورتی که سطح آنها را کامل بپوشاند و به مدت 45 تا 50 دقیقه در فر قرار دهید تا روی آن طلایی شود. مابقی شکر را هنگامی که کلافوتی را از فر در آوردید، بر روی آن پخش کنید، کلافوتی را ولرم میل کنید. همجنین در صورتی که تمایل دارید کلافوتی شما رژیمی باشد، می توانید خامه را حذف کرده و به جای آن 10 قاشق غذاخوری شیر اضافه نمایید. همچنین می توانید هسته های آلبالو ها را در آورید و به جای آلبالو از میوه های دیگری نظیر گیلاس، آلو، گوجه و یا میوه های فصل استفاده نمایید.  4


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.cookpad.com
3.www.irannaz.com
4.www.drfarahnak.com