کیک خیس موز و گردو

کیک خیس شکلاتی، پرتقالی و زعفرانی از جمله محبوب‌ترین کیک‌ها برای پذیرایی و سرو در مهمانی و دورهمی هستند. کیک خیس موزی به خاطر بافت نرم و در عین حال منسجم و همچنین طعم و عطر بی‌نظیر موز نیازی به خامه‌کشی ندارد و همین مسئله روند کار را بسیار آسان می‌کند.

مواد لازم
آرد: ۲ و ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ: ۴ عدد
شیر موز: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
موز: ۱ عدد
روغن مایع: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل: نوک قاشق چایخوری
شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گردو خرد شده: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
بیکینگ پودر: ۲ قاشق چایخوری

طرز تهیه
مرحله اول
رای درست کردن کیک خیس موز و گردو ابتدا فر را روشن کنید و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. در این فاصله مایه کیک را آماده کنید. تخم مرغ، شکر و وانیل را با هم مخلوط کنید. این کار را به مدت ۱۰ دقیقه با همزن دستی یا برقی روی دور متوسط انجام دهید. سپس شیرموز و روغن مایع را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شود.

مرحله دوم
حالا آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط و ۳ بار الک کنید. بعد از سه بار الک کردن باید مقدار آرد ۲ و ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار باشد. ترکیب آرد بیکینگ پودر را به تدریج به مایه کیک اضافه کنید و حین اضافه کردن با لیسک مرتب هم بزنید تا آرد گوله نشود. موز و گردوی خرد شده را هم به عنوان فیلینگ کیک به مایه کیک خیس موزی اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید.

مرحله سوم
کف و دیواره‌های قالب کیک را چرب کنید و کف قالب کاغذ روغنی بیندازید. بهترین نوع قالب برای درست کردن انواع کیک خیس قالب کمربندی است، چون کیک خیلی راحت از این قالب‌ها جدا می‌شود. مواد مایه کیک خیس موزی را در قالب کمربندی بریزید. قالب را به مدت ۴۰ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید تا بپزد. در صورت تمایل کیک خیس موزی را با به خصوص اگر به عنوان کیک تولد استفاده می‌کنید با خامه فرم گرفته قنادی یا شکلات آب کرده تزیین کنید.
 
کیک موز و گردو را به جای درست کردن در قالب کیک در قالب کاپ کیک هم می‌توانید درست کنید تا کاپ کیک موز و گردو داشته باشید.1


کیک خیس زعفرانی

کیک زعفرانی به دلیل شکل ظاهری زیبا و طعم و عطر لذیذ آن، می تواند به عنوان یک دسر عالی و خوشمزه برای وعده عصرانه و یا در مهمانی ها مورد استفاده قرار گیرد.

مواد لازم
تخم مرغ/ ۳ عدد
شکر/ یک و نیم پیمانه
شیر/ یک دوم پیمانه
گلاب/ یک دوم پیمانه
روغن/ یک دوم پیمانه
آرد/ دو و نیم پیمانه
بکینگ پودر/ ۲ قاشق چای خوری
زعفران آب کرده/ یک چهارم پیمانه
وانیل/ یک هشتم قاشق چای خوری

مواد لازم برای شربت
آب/ یک چهارم پیمانه
شکر/ ۲ قاشق غذا خوری
پودر هل/ یک هشتم قاشق چای خوری

آموزش طرز تهیه کیک خیس زعفرانی
قبل از تهیه کیک، باید همه مواد را به مدت نیم ساعت در دمای محیط و بیرون از یخچال قرار دهید. سپس تخم مرغ ها را درون ظرفی شکسته و به همراه وانیل هم بزنید، شکر را به تدریج اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه، تخم مرغ ها را هم بزنید تا حجم آن دو برابر شده و کشدار و کرم رنگ شود.

در مرحله بعد زعفران آب کرده را اضافه کرده و ۵ دقیقه دیگر هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. سپس روغن، گلاب و شیر را به ترتیب اضافه کرده و با اضافه کردن هر کدام، مخلوط را هم بزنید.

آرد را به همراه بیکینگ پودر الک کرده و کم کم اضافه کنید، سپس به وسیله لیسک یا همزن خاموش، از یک جهت هم بزنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.
قالب مورد نظر خود را چرب کنید، در کف آن، کاغذ روغنی را پهن کرده و مواد کیک خیس زعفرانی را داخل آن بریزید، سپس به مدت ۴۵ دقیقه در درون فر که در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کرده اید، قرار دهید. برای اطمینان از پخته شدن کیک، می توانید با استفاده از یک خلال دندان و یا چنگال، مغز پخت شدن آن را چک کنید. برای اینکه روی کیک هم بپزد، می توانید به مدت ۵ دقیقه، حالت گریل فر را روشن کنید. اکنون کیک زعفرانی آماده شده، آن را از فر خارج کرده و بگذارید، خنک شود.

در مرحله بعدی از طرز تهیه کیک خیس زعفرانی ، به سراغ تهیه شربت می رویم، آب، شکر و پودر هل را بر روی حرارت قرار دهید تا شربت مقدار کمی غلیظ شود (در تهیه این شربت، نیازی به غلظت زیاد شربت نیست)، تا جایی که کمی از حالت آبکی در آید. سپس بر روی کیک با خلال دندان و یا چنگال، سوراخ هایی ایجاد کنید. شربت سرد شده را با قاشق بر روی کیک سرد بریزید، به طوری که کیک کمی نرم و خیس شود، مواظب باشید که آنقدر نریزید که کیک خمیر شود. اکنون می توانید کیک را با  خامه یا شکلات آب شده، تزیین کرده و میل نمایید.2


کیک خیس قابلمه ای


مواد لازم
آرد -۲ پیمانه
تخم مرغ – ۳عدد
شکر – ۱ فنجان
شکلات تخنه ای – ۲۰ گرم
پود کاکائو – ۲ قاشق غذا خوری
شیر – ۱/۵ فنجان
روغن – ۱ فنجان
بکینگ پودر – ۲ قاشق غذا خوری
وانیل – نصف قاشق غذا خوری

طرز تهیه
قبل از آماده کردن مواد کیک قابلمتون رو گرم کنید.

بهتره از قابلمه ای استفاده کنید که براتون استفاده ندارد،

البته هیچ اتفاقی برای قابلمه نمی افتد ،

البته اگر خوب شسته و خشک شده باشد ،

تفلون هم استفاده نکنید،

قابلمه ای رو انتخاب کنید که از قالب بزرگتر باشد.

یک پایه فلزی یا هر شیء نسوزی رو کف قابلمه بگذارید تا قالب مستقیم کف قابلمه قرار نگیرد ،

به مدت۱۰ الی ۱۵ دقیقه بگذارید قابلمه کاملا گرم شود.

شیر، شکر، روغن ،شکلات وپودر کاکائورو باهم مخلوط و روی حرارت بگذارید.

بعد از اینکه کمی گرم وشکر حل شد ۱لیوان از این ماده رو بردارید و به الباقی سه تا تخم مرغ و وانیل رو اضافه کنید و هم بزنید.

آرد و بکینگ پودر رو مخلوط و الک کنید و کم کم به موادتون اضافه کنید تا یکدست شود.

داخل قالبتون رو چرب کنید و مواد را داخل قالب بریزید و سریع داخل قابلمه که کامل گرم شده بگذارید .

حتما روی پایه قرار بگیردو دم کنی روی در قابلمه گذاشته و به مدت حدودا نیم ساعت روی حرارت متوسط قرار بگیرد ،

با خلال دندان تست کنید اگر کیک به آن نچسبد آماده شده است ،

بعد از اینکه پخت داخل قالب برش بزنید یا با سیخ چوبی حفره ایجاد کنید و آن یک لیوان سس شکلاتی رو همه از حفره های ایجاد شده روی کیک بریزید همونطور که داغه و اجازه بدید کامل به خورد کیک برود.

فراموش نکنید که از هر قالبی به جز پلاستیکی هم میتونید استفاده کنید.

مواد لازم برای روی کیک
شیر نصف پیمانه
شکر نصف پیمانه
روغن ۱ سوم پیمانه
پودر کاکائو ۳ ق

همه مواد رو با همزن هم میزنیم وقتی کیک سرد شد روی آن میریزیم.3


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.arga-mag.com
3.www.taroot-rangi.com