نان همبرگر کنجدی


مواد لازم
خمیر مایه ۲ قاشق چای خوری
تخم مرغ ۱عدد
کره نصف فنجان
آرد سفید ۴ فنجان
کنجد برای تزیین
زرده تخم مرغ ۱عدد
شیر ولرم ۱و نیم فنجان
شکر ۳ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه 
ابتدا مایه خمیر با یه مقدار اب خیلی کم مخلوط کنید یه جای گرم بگذارید تا حجمش دوبرابر شود وبعد شیر ولرم، شکر و خمیر مایه را مخلوط کرده و به مدت ۱۰ دقیقه کناری بگذارید؛ پس از این مدت کره، نمک و ۱ عدد تخم مرغ را با هم مخلوط کرده و اضافه کنید.

آردی را که چند بار الک کرده اید قاشق قاشق به مواد اضافه کنید و آرام مخلوط کنید فقط تا حدی باید آرد بریزید که خمیر لطیفی داشته باشید

خمیر را درون کاسه ای که چرب کرده اید به مدت ۱-۲ ساعت استراحت دهید تا حجمش دو برابر شود، وقتی حجم خمیر ۲ برابر شد یعنی آماده قسمت کردن و قرار دادن در فر است.

خمیرها را به قسمت های ۵۰ یا ۱۰۰ گرمی تقسیم کنید، ته سینی فر را چرب کنید یا کاغذ روغنی بیاندازید و خمیرها را گرد کنید و درون سینی فر قرار دهید سپس ۱ زرده تخم مرغ را روی خمیرها بزنید و مقداری کنجد روی آنها بپاشید و ۱۵ دقیقه استراحت دهید.

نان ها را در طبقه وسط فری که از قبل با دمای ۱۸۰ سانتیگراد روشن کرده اید تا گرم شود به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه قرار دهید ( این زمان بستگی به درجه حرارت و نوع فر دارد )، بهتر است هر از ۱۰ دقیقه نان ها را چک کنید.

نکته
موقع کردن خمیر وقتی خمیر به دست می چسبد دست ها را بشویید تا با اضافه کردن آرد بیشتر سبب سنگین شدن خمیر و سفت شدن نان نشوید، در مراحل اول مخلوط کردن ارد از قاشق استفاده کنید و در مراحل آخر خمیر را با دست ورز دهید. 1


نان پستو


مواد لازم برای نان پستو
آرد سفید 2 پیمانه
بیکینگ پودر 1 و 1/2 قاشق چایخوری
جوش شیرین 1/2 قاشق چایخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
باترمیلک 1 پیمانه
تخم مرغ بزرگ 1 عدد
روغن زیتون 1/4 پیمانه
دانه کاج بوداده 1/2 پیمانه
پنیر پارمزان رنده شده 1/2 پیمانه
ریحان خرد شده 3 قاشق غذاخوری


طرز تهیه
فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کنید. یک قالب لوف متوسط را با اسپری روغن یا چند قطره روغن زیتون چرب کنید.

دانه‌های کاج را به صورت یک لایه روی یک سینی فر بریزید و حدود ۵ دقیقه در فر قرار دهید تا طلایی رنگ شود. سپس از فر خارج کنید و کنار بگذارید.

در کاسه بزرگی، آرد، بیکینگ پودر، جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید. در کاسه دیگری هم تخم مرغ را بشکنید. سپس باترمیلک و روغن زیتون را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید.

مواد مایع را روی مواد خشک بریزید و هم بزنید، فقط در حدی که با هم مخلو شوند. سپس دانه‌های کاج بوداده را همراه با پنیر پارمزان رنده شده و برگ‌های ریحان خرد شده اضافه کنید. مواد را با یک لیسک زیر و رو کنید. اما بیش از حد هم نزنید چون در این صورت مایه چسبنده می‌شود.

خمیر تهیه شده را داخل قالب لوف بریزید. قالب را حدود ۴۵-۵۰ دقیقه در فر قرار دهید تا نان پستو پخته شود. برای اطمینان از پخته بودن نان یک خلال دندان داخل آن فرو کنید. اگر خلال موقع بیرون آمدن از نان تمیز بود، نان شما آماده است. 2


نان سنگک خانگی


مواد لازم برای نان سنگگ
آب نیم گرم : ۲/۵ پیمانه
آرد کامل :۲پیمانه
مایه خمیر فوری : ۱ قاشق غذاخوری
کنجد برای روی نان
نمک ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع به میزان لازم


طرز پخت نان سنگک خانگی
برای تهیهٔ نان سنگک به تعدادی سنگ‌ریزه هم نیاز دارید تا شکل و شمائل نان را به نمونه‌ای نزدیک کنید که از نانوایی می‌خرید. البته اگر بخواهید امکان حذف سنگ از فرایند پخت‌وپز هم وجود دارد ولی سنگ‌ها می‌توانند بافت و شکل نان را اصیل‌تر و جذاب‌تر کنند. برای شروع فرایند پخت نان خانگی باید کاسه‌ای در اندازهٔ متوسط بیاورید و مایه خمیر را به همراه یک-چهارم پیمانه آب ترکیب کنید. بگذارید که این ترکیب به اندازهٔ ۵ دقیقه به حال خود بماند. نمک و یک و نیم پیمانه آب را هم به آن اضافه کنید و اجازه بدهید که حدود ۱۰ دقیقهٔ دیگر هم بماند. سپس به‌تدریج، آب و آرد باقی‌مانده را به آن اضافه کنید. همهٔ اینها را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا خمیری یکدست ایجاد شود.

کاسه‌ای بزرگ‌تر بیاورید و کف آن را با روغن چرب کنید. حالا خمیر را به این کاسه منتقل کنید و روی آن را با پارچه مرطوب بپوشانید. بگذارید تا خمیر یک شب در ظرف بماند و پُف کند. البته جایی که ظرف را قرار می‌دهید باید گرم و تاریک باشد.

اگر فِر آشپزی در اختیارتان است، درجهٔ آن را روی بیشترین دما تنظیم کنید. اگر سنگ‌های کوچک دارید هم باید آنها را روی سطح سینی فر بگذارید تا به‌ اندازه کافی داغ شوند. زمانی که فر در حال داغ‌شدن است، دست‌هایتان را با روغن چرب کنید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خمیر را ورز دهید. برای اینکه خمیر چسبندگی نداشته باشد، می‌توانید محیطی را که روی سطح آن، مشغول ورزدادن نان هستید هم چرب کنید. سپس از خمیر، شش چانه بگیرید. یعنی خمیر را به قسمت‌های کوچکی درآورید که در نانوایی به چانه معروف است.

هر چانه را پهن و صاف کنید، به‌طوری‌که ضخامت خمیر به حدود ۲ سانتی‌متر برسد. یادتان باشد که لازم نیست نان به‌شکلی دقیقا یکپارچه صاف و پهن شود. اگر خمیر نان سنگک دارای پستی‌ها و بلندی‌هایی باشد، ظاهر آن بهتر خواهد شد و به شکل اصلی آن در نانوایی‌ها شباهت بیشتری پیدا می‌کند. دانه‌های کنجد را هم روی خمیر نان بپاشید.

نان را به مدت‌ یک‌ دقیقه در فر بپزید و بعد آن را برگردانید و طرف دیگر را برای حدود ۳ دقیقه بپزید. سپس دوباره نان را بگردانید و بگذارید تا سطح اولیهٔ آن ۲ دقیقهٔ دیگر پخته شود. بعد از این مراحل‌، نان را از فِر بیرون بیاورید و سنگ‌ها را از آن جدا کنید. 3


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.irancook.ir
3.www.seeiran.ir