دلمه، غذایی متعلق به خاورمیانه و مناطق اطراف آن مانند کشورهای حوزه بالکان، قفقاز، روسیه و آسیای مرکزی است که از دیرباز در ایران طبخ می‌شده است. دلمه از گیاهان و سبزیجاتی چون برگ انگور یا مو، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، قارچ پیاز، تره فرنگی، انواع کدو و بادمجان تهیه می‌شود که با مواد مختلفی چون انواع گوشت (قرمز، مرغ و ماهی)، پیاز، رب گوجه فرنگی، برنج، حبوبات و انواع ادویه پر می‌شوند و در نهایت در سسی متشکل از نمک، ادویه‌جات، گوجه فرنگی رنده شده یا رب، آلو، برگه زردآلو و غیره پخته می‌شوند.


دلمه پیاز


مواد لازم
پیاز 5عدد
گوشت 100گرم
لپه 100گرم
برنج 100گرم
نمک به مقدارلازم
جعفری 100گرم
رب 1قاشق غذاخوری

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول
ابتدا پیاز ها را تمیز بشویید.حالا پوست خارجی پیاز ها را بگیرید.قسمت فوقانی را ببرید.قسمتی از وسط پیاز را با چاقو در بیاورید.این کار را برای این انجام می دهیم که پیاز آماده شود تا بتوانیم مواد دلمه را در داخل آن قرار دهیم.

مرحله دوم
وقتی پیاز ها را آماده کردین.گوشت را با مقداری آب و نمک بگذارید بپزد.سپس لپه را هم با مقداری آب بگذارید بپزد.باید گوشت و لپه مقداری بپزند که زیر دندان له بشود.جعفری را هم خرد کنید.

مرحله سوم
حالا پیاز های که آماده کردین را با گوشت و لپه پخته شده پر کنید.مقداری جعفری و نمک هم اضافه کنید.حالا برنج را هم در داخل پیاز ها اضافه کنید.

مرحله چهارم
وقتی داخل پیاز ها آماده شد پیاز ها را در قابلمه مناسبی قرار بدهید.مقداری آب و رب روی این دلمه پیاز ها ریخته و بگذارید تا کاملا بپزند و مورد استفاده قرار بگیرند.دوستان مامی فودی دلمه ها انواع بسیاری دارند که هرکسی بر اساس ذائقه خود به یک نوع دلمه علاقه دارد.شما هم میتوانید انواع دلمه ها را تهیه و میل کنید.البته که درست کردن دلمه پیاز کاری آسان است که زحمت بسیاری ندارد.اما زمان پخت در تهیه دلمه پیاز بسیار قابل توجه است که دلمه ها وا نرود پس سعی کنید که زمان را مد نظر قرار دهید و کاملا دقت خودتان را بالا ببرید.امیدوارم که از این طرز تهیه خوشتان آمده باشد و در کنار دوستان و خانواده لذت ببرید.1


دلمه فلفل گیاهی


مواد لازم
آب ۲ لیوان(۴۰۰ میلی لیتر)
هویج رنده شده ½ پیمانه
پیاز خرد شده ¼ پیمانه
بلغور ¾ پیمانه
کشمش پلویی ۳/۱ پیمانه
فلفل دلمه ای ۴ کوچک یا دو عدد بزرگ
پنیر موتزارلا رنده شده ¾ پیمانه
آب ½ پیمانه
خلال بادام یا گردوی خرد شده برشته ۲ قاشق سوپ خوری

طرز تهیه
عصاره سبزیجات یا مرغ، هویج و پیاز را در یک قابلمه بزرگ میریزیم و روی حرارت قرار میدهیم تا به جوش آمده.. سپس حرارت را کم میکنیم تا به مدت ۵ دقیقه بپزد. بلغور و کشمش را اضافه کرده.

قابلمه را از روی حرارت برمیداریم. درب آنرا بسته و به مدت ۵ دقیقه کنار میگذاریم.

در این فاصله، فلفلها را از قسمت بالا جدا کرده و داخل آنرا خالی میکنیم.

پنیر رنده شده را به مخلوط بلغور اضافه میکنیم و مخلوط را به طور مساوی داخل فلفلها میریزیم.

فلفل ها را داخل یک قابلمه مناسب قرار داده، ½ پیمانه آب را اضافه کرده و میگذاریم بجوشد.

سپس حرارت را کم میکنیم. فلفل ها را در قابلمه در بسته به مدت ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که فلفل ها نسبتا نرم شده.

حرارت به داخل دلمه ها نفوذ کند، حرارت میدهیم و در هنگام سرو با بادام یا گردو تزیین میکنیم.2


دلمه کدو سبز با پنیر


مواد اولیه
کدو سبز (کوچک) ۳ عدد
روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
نمک به مقدار لازم
پنیر خامه ای (پنیر ادویه دار) ۱/۲ فنجان

طرز تهیه
کدو ها را از طول به ورقه های نازک کات کنید و سپس سر و انتهای کدو را کات کنید.

کدو ها را روی سینی منقل قرار دهید و با فرچه مخصوص روی آنها روغن زیتون بمالید و روی آنها نمک بپاشید. سینی را روی منقل قرار دهید و دمای منقل را روی متوسط تنظیم کنید و هر دو طرف کدو ها را کباب کنید تا نرم تر شوند.

کدو ها را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شوند، سپس ۱/۲ قاشق چای خوری از پنیر را روی هریک از کدو ها پخش کنید سپس کدو ها را لوله کنید و آنها را به وسیله خلال دندان محکم ببندید و بعد میتوانید آن ها را سرو کنید.

نکته
از این مقدار مواد اولیه حدودا ۱۵ عدد دلمه بدست می آید.


دلمه فلفل ایتالیایی


مواد لازم برای ۶-۴ نفر
گوشت چرخ‌کرده: ۴۰۰ گرم
برنج: یک‌دوم پیمانه
فلفل دلمه‌ای قرمز: ۶ عدد
روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
سیر: ۲ حبه ساطوری
پیاز متوسط: یک عدد ساطوری
لوبیا سبز آب‌پز: ۱۰۰ گرم خرد شده
نمک و فلفل: به میزان لازم
گوجه‌فرنگی متوسط: ۴ عدد خرد شده
پودر سیر: یک قاشق چای‌خوری
پودر پیاز: ۲ قاشق چای‌خوری
سرکه: یک‌چهارم پیمانه
آویشن: یک قاشق چای‌خوری
شکر: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه
برای تهیه سس گوجه‌فرنگی، پودر سیر،‌ یک دوم پیمانه آب، پودر پیاز،‌ سرکه و شکر را ۳۰ دقیقه در یک قابلمه کوچک روی شعله متوسط بجوشانید. در صورت نیاز کمی آب اضافه کنید و در ۵ دقیقه آخر پودر آویشن را اضافه کرده و نمک و فلفل آن را اندازه کنید.

برنج را به همراه یک پیمانه آب و یک قاشق چای‌خوری نمک ۲۰ دقیقه بجوشانید، سپس آبکش کرده و کنار بگذارید.

روغن را در یک تابه روی شعله متوسط داغ کرده و پیاز و سیر را ۳ دقیقه تفت دهید، سپس گوشت را اضافه کرده و تفت دادن را ۵ دقیقه دیگر ادامه دهید تا رنگ گوشت عوض شود. لوبیا را اضافه کرده و نمک و فلفل آن را اندازه کنید.

سر فلفل‌ها را بریده و داخل آن را خالی کنید. فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد داغ کنید. در یک کاسه، برنج را با مایه گوشت و یک‌چهارم پیمانه از سس گوجه‌فرنگی را مخلوط کرده و نمک و فلفل آن را اندازه کنید. داخل فلفل‌ها را با مایه گوشت و برنج پر کنید و در فلفل‌ ها را ببندید.

یک ظرف نسوز را چرب کنید. سس گوجه‌فرنگی را کف آن ریخته و فلفل‌ها را در آن بچینید. دلمه‌ها را ۵۰ دقیقه در فر بپزید و هر ۱۵ دقیقه از سس گوجه‌فرنگی روی آن بریزید.


نکته
در صورت تمایل می‌توانید مقداری پنیر موتزارلای رنده شده با مایه برنج مخلوط کنید.3


پی نوشت:
1.www.mamifood.org
2.www.kiashpaze.ir
3.www.ashpaziha.com