نان چای قزوین


مواد لازم
آرد 500 گرم
پودر قند 150 گرم
کره یا روغن جامد صاف شده 250 گرم
زرده تخم مرغ 2 عدد
ماست 90 گرم
بیکینگ پودر 1/4 قاشق چایخوری
پودر هل 1 قاشق چایخوری

برای رومال شیرینی
زرده تخم مرغ 1عدد
زعفران غلیظ دم کرده 1 قاشق چایخوری
ماست 1 قاشق چایخوری
کنجد یا پودر پسته برای تزیین


طرز تهیه
مرحله اول:
ابتدا پودر قند را خوب الک کنید. سپس روغن جامد یا کره را در در دمای محیط بگذارید تا کمی ذوب شود. پودر قند و روغن را در یک کاسه ی نسبتا بزرگ بریزید. به مدت 4 دقیقه روغن و پودر قند را با همزن برقی بزنید تا مواد حجیم و کرمی رنگ شود. از لیسک برای جمع کردن مواد از اطراف ظرف کمک بگیرید.

مرحله دوم:
تخم مرغ ها را بشکنید و زرده های تخم مرغ را به مخلوط روغن و پودر قند اضافه کنید. سپس هل را در کاسه بریزید و به مدت 1 الی 2 دقیقه مواد را خوب بهم بزنید. وقتی مواد کاملا یک دست شد همزن برقی را خاموش کنید و کاسه را در کناری بگذارید.

مرحله سوم:
در کاسه ی دیگری ماست بریزید و بیکینگ پودر را به آن اضافه کنید. ماست را خوب بهم بزنید تا بیکینگ پودر به طور کامل در آن حل شود. چند ثانیه صبر کنید تا ماست کمی پف کند. حالا مخلوط ماست را به کاسه ی محتوی مایه شیرینی نان چای بیفزایید. با همزن برقی مواد را بهم بزنید در حدی که ماست به خوبی با بقیه مواد ترکیب شود.

مرحله چهارم:
آرد را به کمک الک به مایه شیرینی اضافه کنید. اول مقداری از آرد را الک کنید و به کمک همزن برقی کمی هم بزنید. سپس بقیه آرد را کم کم اضافه کرده و با قاشق یا لیسک مابقی آرد را مخوط کنید.

مرحله پنجم:
سطح کار را آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. خمیر را به آرامی ورز دهید تا کاملا یک دست شود. ورز دادن خمیر را تا حدی ادامه دهید که وقتی آن را فشار میدهید شکل بگیرد و از هم پاشیده نشود. مراقب باشید که خمیر را بیش از حد ورز ندهید، چون در این صورت خمیر به روغن می افتد و نان چایی خراب می شود.

مرحله ششم:
خمیر را در کیسه ی فریزر بگذارید یا روی کاسه ای را که خمیر در آن است بپوشانید. نیم ساعت خمیر را در محیط خنک بگذارید تا استراحت کند و شیرینی نان چای شما با کیفیت تر شود.

مرحله هفتم:
برای تهیه رومال شیرینی نان چای قزوینی ابتدا یک کاسه ی کوچک بردارید و ماست و زرده ی تخم مرغ را در آن با هم مخلوط کنید. برای خوش رنگ تر شدن شیرینی ها زعفران دم کرده را به مخلوط اضافه کرده و خوب بهم بزنید.

مرحله هشتم:
در این مرحله باید فر را روشن کنید تا در دمای 170 درجه سانتی گراد گرم شود. خمیر را روی میز بگذارید و با وردنه آن را تخت کنید. بهتر است ضخامت خمیر حدودا نیم تا یک سانتی متر باشد. برای راه راه شدن شیرینی ها میتوانید از وردنه شیار دار یا چنگال استفاده کنید. سپس به کمک انواع کاترهای شیرینی، خمیر را برش بزنید. سعی کنید خمیر را خیلی حرکت ندهید تا به روغن نیفتد.

اگر احساس می کنید این کار برایتان سخت است، قطعات کوچک تری از خمیر جدا کنید و بعد با کاتر برش بزنید تا جدا کردن شیرینی ها از خمیر آسان تر باشد.
روی سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و نان چای ها را به کمک کاردک در آن قرار دهید.

مرحله نهم:
به کمک یک فرچه ی تمیز روی تمام شیرینی ها را رومال بمالید. سپس برای دور دوم این کار را تکرار کنید تا شیرینی های بهتری داشته باشید. روی تمام شیرینی ها را پودر پسته یا کنجد بپاشید.

مرحله آخر:
شیرینی ها را به مدت 20 الی 25 دقیقه در فر بگذارید تا قهوه ای روشن شوند. شیرینی نان چای را از فر خارج کنید و پس از خنک شدن آن ها را در ظرف سرو بچینید. نوش جان. 1


چای چورکی زنجان


مواد لازم
آرد قنادیحدود 4 لیوان
تخم مرغ2 عدد
شیر½ لیوان
روغن مایع½ لیوان
شکر1 لیوان پُر
بکینگ پودر1 قاشق مرباخوری
وانیل¼ قاشق چایخوری
خمیر مایه1 قاشق چایخوری
پودر هل½ قاشق چایخوری

مواد لاز م رومال
زعفران دم کرده1 قاشق مرباخوری
زرده تخم مرغ1 عدد
روغن مایع1 قاشق چایخوری


دستور پخت
مرحله اول
برای تهیه چای چورگی به روش سنتی زنجان ابتدا تخم مرغ ها را داخل کاسه ای بزرگ می شکنیم و با همزن برقی خوب می زنیم تا کاملا زرده ها با سفیده ها مخلوط شود و بعد شکر را اضافه می کنیم.

مرحله دوم
سپس بلافاصله شیر را نیز می افزاییم و مجددا با دور تند همزن مواد را مخلوط می کنیم تا شکر کاملا حل شود.سپس بیکینگ پودر را به همراه وانیل،پودر هل و خمیر مایه به آرد اضافه می کنیم و از الک رد می کنیم.

مرحله سوم
سپس کم کم به مواد می افزاییم و با قاشق مواد را خوب زیر و رو می کنیم تا کاملا مخلوط شود.به هیچ عنوان یکدفعه آرد را اضافه نمی کنیم چون شاید آرد کمتری برای منسجم شدن خمیر نیاز باشد و زیاد اضافه کردن آن باعث سفت شدن خمیر می شود.

مرحله چهارم
بعد دستمان را با کمی روغن مایع چرب می کنیم و خمیر را جمع می کنیم. توجه داشته باشید که نیاز به ورز دادن زیاد نیست چون به روغن می افتد همین که مواد مخلوط شوند و خمیر نسبتا یکدست و لطیف باشد کافی است.

مرحله پنجم
خمیر ممکن است به دست بچسبد نگران نباشید بعد از  استراحت کردن خمیر دیگر به دست نمی چسبد. سپس کاسه را چرب می کنیم و خمیر را داخل آن قرار می دهیم و روی کاسه را با سلفون می پوشانیم.

مرحله ششم
حالا در جای گرمی قرار می دهیم تا به مدت 1 ساعت خمیر استراحت کند و منسجم شود.خمیر بعد از زمان استراحت حجم دار نمی شود و فقط منسجم می شود.روی صفحه کار کمی آرد می پاشیم و خمیر را روی آن قرار می دهیم.

مرحله هفتم
سپس به قسمت های کوچک تقسیم می کنیم و با دست به صورت بیضی فرم می دهیم و با وردنه روی خمیر می کشیم تا به ضخامت نیم سانت و طول 10 سانتیمتر بشود و داخل سینی آن ها را قرار می دهیم.

مرحله هشتم
در این مرحله همه قسمت های خمیر را به همین صورت فرم می دهیم و فرچه را داخل روغن مایع می زنیم و روی خمیرها را با فرچه رومال می کنیم. بعد تخم مرغ را می شکنیم و زرده آن را از سفیده جدا می کنیم.

مرحله نهم
سپس زعفران دم کرده را به زرده اضافه می کنیم و با قاشق خوب مخلوط می کنیم و با فرچه داخل آن می زنیم و روی خمیرها می کشیم..فر را روشن می کنیم و روی 200 درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا 15 دقیقه گرم شود.

مرحله دهم
سپس با چنگال روی خمیرها خط هایی به صورت یکنواخت ایجاد می کنیم تا زمان پخت زیباتر شوند و در آخر کمی کنجد نیز روی خمیرها می پاشیم. بعد از اینکه فر به خوبی گرم شد، سینی را داخل فر قرار می دهیم.

مرحله یازدهم
در این مرحله ظرفی را نیز آب می کنیم و داخل فر قرار می دهیم تا درون فر رطوبت ایجاد شود. 12 دقیقه بعد نان چای ها به طور کامل پخته اندف سپس گریل را روشن می کنیم تا 2 دقیقه طلایی شوند و فر را خاموش می کنیم.

مرحله دوازدهم
سپس 10 دقیقه بعد از داخل فر سینی نان ها را خارج می کنیم تا از حرارت کامل بیفتند و با چای این نان چای چورگی را نوش جان کنید و برای نگهداری، داخل نایلون یا پارچه ای نان ها را قرار می دهیم تا خشک نشوند. 2


نون چایی توتکی (نان محلی شهر ساوه)


مواد لازم
1 کیلو آرد تقریبا
1 پیمانه روغن جامد آب شده
1 ق س خمیر مایه
1/2 پیمانه آب ولرم
1 پیمانه شکر
1 عدد تخم مرغ
1 پیمانه ماست

مواد رومال
2 عدد زرده تخم مرغ
1/4 پیمانه شکر
زعفران غلیظ


مراحل تهیه
ابتدا یک قاشق چایخوری شکر را به آب ولرم اضافه کرده هم می‌زنیم بعد پودر خمیر مایه را اضافه می کنیم آروم هم می‌زنیم در ظرف را بسته در جای نسبتا گرمی استراحت می‌دهیم تا خمیر مایه عمل کنه ‌پف کند.

در ظرف دیگری تخم مرغ، روغن جامد آب شده و خنک شده، ماست به دمای محیط رسیده و شکر را با هم زن یا مفتول می‌زنیم تا خوب مخلوط شوند.

خمیر مایه عمل اومده را به مواد تخم مرغی اضافه می کنیم و در آخر آرد را در چند مرحله اضافه می کنیم تا خمیر بدست آید.

روی خمیر را پوشانده یکی دو ساعت استراحت می دهیم تا حجمش دو برابر شود و پف کند بعد از استراحت خمیر را پانچ (با مشت فشرده می کنیم) یکم ورز می‌دهیم تا هوای بینش خارج بشه از خمیر گلوله هایی اندازه تخم مرغ برداشته به شکل بیضی باز می کنیم.

داخل سینی آلومینیومی یا گالوانیزه می‌چینیم و رومال می‌زنیم و کنجد می پاشیم داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۱۷۰ درجه ۲۵ تا ۳۰ دقیقه می پزیم تا زمانی که زیر و روی نان طلایی شود. نوش جان 3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.chishi.ir
3.www.cookpad.com