نان سیب زمینی


مواد لازم
زیره ۲ قاشق چای خوری
شکر ۱ قاشق چای خوری
خمیر مایه (از نوع فوری) ۲۰ گرم
شیر ۱۷۰ میلی لیتر
کره ۳۰ گرم
بهبود دهنده نان ۱/۴ قاشق غذا خوری
آرد ۵۰۰ گرم
سیب زمینی ۳۰۰ گرم
نمک ۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ ۱ عدد


طرز تهیه
زمان تهیه ۹۰ دقیقه
زمان پخت ۴۰ دقیقه

۱ ابتدا سیب زمینی‌ها را بشویید و با آب ونمک بپزید تا نرم شود سپس پوست آن را بگیرید و له کنید سپس آرد را با نمک و بهبود دهنده مخلوط کرده و۳ مرتبه الک کنید و در کاسه بزرگی بریزید.

۲ مایه خمیر فوری وشکر را با هم مخلوط کرده سپس تخم‌مرغ، شیر گرم، سیب زمینی له شده وکره و زیره را با هم مخلوط کرده وبه آرد اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید تا خمیر لطیفی بدست آید.

۳ خمیر را ۱۰ دقیقه ورز دهید سپس آن را درون ظرفی که چرب کرده‌ اید قرار دهید رویش را بپوشانید واجازه دهید در جای گرم یک ساعت استراحت کند وحجمش دو برابر شود.

۴ سینی فر را کاغذ بیندازید وکاغذ را چرب کنید. خمیر را پس از استراحت مجددا ورز دهید آن را به شکل توپ درآورید و در سینی قرار دهید کمی با دست آن را حالت دهید وبا چاقوی تیز روی خمیر را برش بزنید بدون آنکه خمیر رابه پایین فشار بدهید.

۵ روی آن را آب بمالید و دوباره نیم ساعت دیگر استراحت دهید.

۶ پس از استراحت دوم درفر از پیش گرم شده با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد وبه مدت ۴۰ دقیقه قرار دهید. می‌توانید روی نان را با زرده تخم مرغ رومال کنید. 1


نان سیب زمینی


مواد لازم
حدود ۵ تا ۶ عدد سیب زمینی متوسط
یک عدد تخم مرغ و یک زرده برای رومال
۱ ق. چ. بکینگ پودر
نمک و فلفل کمی
۱ تا ۲ ق غ روغن زیتون
۱۰۰ گرم +- آرد الک کرده
پنیر پارمزان یک پیمانه


طرز تهیه
سیب زمینی‌ها رو آبپز کنید و پوست بگیرید. پوره کنید و بعد خنک کنید. با روغن زیتون و تخم مرغ مخلوط کنید و نمک و فلفل بزنید. اکنون آرد رو کم کم اضافه کنید تا خمیر یکدستی بوجود بیاد و اگه لازم بود کمی آرد اضافه کنید، اما سفت نشه. از خمیر چونه درست کنید. پهن کنید و به اندازه دلخواه دربیارید. ضخامت زیاد نباشه. سینی رو چرب کنید و کاغذ بندازید. خمیر رو منتقل کنید و بین شون فاصله بذارید. با چنگال روی نونا خط بندازید. با زرده و کمی روغن مایع رومال درست کنید و رویه نون‌ها بمالید و از پنیر رنده شده کمی بپاشید. در صورت تمایل از کنجد و یا زعترویاسیاهدونه و شوید و ... روشون بپاشید.

فر رو از قبل روشن و داغ کنید و روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم و به مدت حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بپزید تا طلایی شوند. 2


نان سیب زمینی خوشمزه در فر یا تابه‌ای


مواد لازم
سیب زمینی: ۵۰۰ گرم
تخم مرغ: ۱ عدد
آرد سفید: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی
کره یا روغن زیتون: ۱ قاشق غذا خوری
نمک: ۱ قاشق چای خوری
زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم
پیازچه و جعفری: ساطوری شده، به میزان دلخواه
کنجد یا سیاه دانه: برای روی نان


طرز تهیه
مرحله اول
برای طرز تهیه نون سیب زمینی یا نان سیب زمینی با سبزیجات (به جای سبزیجات گفته شده از شوید خشک هم می‌توانید استفاده کنید) ابتدا سیب زمینی‌ها را در قابلمه یا بخارپز، آبپز کنید. بعد از آبپز شدن، پوست آنها را بگیرید و له یا رنده کنید. کره را اضافه کنید. نمک، فلفل و زردچوبه را به سیب زمینی و کره اضافه کنید.
تخم مرغ، پیازچه و شوید را به سیب زمینی‌ها اضافه کنید و مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.
 
مرحله دوم
آرد را به خوبی الک کنید و در چند نوبت به سیب زمینی اضافه کنید و هر بار ورز دهید. می‌توانید از همزن هم استفاده کنید.
ورز دادن را تا جایی ادامه دهید که خمیر به دستتان نچسبد. روی خمیر را با سلفون یا نایلون بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در دمای نسبتا گرم قرار دهید تا حجیم شود.
 
مرحله سوم
فر را روی دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. در سینی فر، کاغذ روغنی بیندازید. خمیر را از به شکل توپ‌های با اندازه دلخواه در آورید و در سینی بگذارید. خمیرها را با فاصله از هم قرار دهید. می‌توانید روی خمیرها را یک یا چند برش بزنید.
در یک ظرف جدا، تخم مرغ را بشکنید و به هم بزنید. با برس مخصوص روی نان‌ها را تخم‌مرغ بمالید. کمی کنجد روی خمیرها بریزید و سینی را به مدت ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید. بعد از ۲۰ دقیقه نان‌ها را از فر خارج کرده و اجازه دهید خنک شوند. نان سیب زمینی مجلسی شما آماده سرو است.

طرز تهیه نان سیب زمینی سرخ کرده در تابه و بدون فر
برای طرز تهیه نان سیب زمینی بدون فر و در تابه بعد از اینکه خمیرتان آماده شد و آن را استراحت دادید، روی سطح را آردپاشی کنید. خمیرها را به چانه‌های با اندازه مناسب تقسیم کنید و آن را روی سطح، باز کنید. در تابه روغن بریزید و اجازه دهید داغ شود. خمیرها را در تابه قرار دهید و سرخ کنید. هر دو طرف نان را سرخ کنید تا طلایی شود. وقتی هنوز نان‌ سیب زمینی‌تان داغ است، روی آن را کمی کره بمالید تا خوش‌طعم‌تر شود.

فوت و فن های طرز تهیه نان سیب زمینی در فر یا تابه
در طرز تهیه خمیر نان سیب زمینی می‌توانید از شیر یا آب هم استفاده کنید. برای این اندازه سیب‌زمینی، حدود یک لیوان دسته دار فرانسوی شیر لازم است. می‌توانید آب را با شیر جایگزین کنید.
 
اگر می‌خواهید نان سیب‌زمینی‌تان کمی شیرین باشد، در کنار نمک، از حدود ۱ قاشق چای خوری شکر هم استفاده کنید.
 
در طرز تهیه نان سیب زمینی، می‌توانید از کمی خمیر مایه هم استفاده کنید ولی در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. حدود ۲۰ گرم خمیر مایه کافی‌ است. 3


نان سیب زمینی


مواد لازم
آرد گندم 3 لیوان (450 گرم)
پودر خمیر مایه خشک 3 قاشق چایخوری
بیکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
شیر 1 1/3 لیوان (240 گرم)
روغن مایع 6 قاشق چایخوری
شکر 4 قاشق چایخوری
نمک 2 1/2 قاشق چایخوری
سیب زمینی متوسط 4 عدد
تخم مرغ 1 عدد
پیازچه 200 گرم
کره 50 گرم
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
پودر پاپریکا 1 قاشق چایخوری
فلفل قرمز 1/2 قاشق چایخوری
مغز تخمه آفتاب گردان 100 گرم


طرز تهیه
سیب زمینی را در قابلمه گذاشته و به اندازه ای که روی آن را آب بپوشاند، سر گاز بگذارید تا بپزد.

خمیر مایه، 100 گرم شیر ولرم (شیر گرمی که دست را نسوزاند)، بیکینگ پودر و 1 قاشق چایخوری شکر را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید. سپس 5 – 10 دقیقه این مخلوط را کناری قرار دهید تا خمیر مایه عمل کند( کف کند).

نکته
به این موضوع توجه کنید که یک بسته کوچک خمیر مایه تازه معادل 50 گرم وزن دارد و 3 قاشق چایخوری مایه خمیر تقریبا 12 گرم است. اگر در جایی زندگی می کنید که مایه خمیر را بصورت تازه می فروشند، یک بسته مخمر تازه 50 گرمی کافیست. توجه داشته باشید که مخمرها در اثر حرارت می میرند! پس اگر عجله کنید و مخمر را در شیر گرم بریزید، مایه خمیر شما عمل نخواهد آمد.

اگز شیر در دسترس ندارید، می توانید به جای آن از آب ولرم استفاده کنید.

گرمای آب یا شیر منوط به اینکه مایه خمیر شما خشک باشد تا تازه، فرق می کند. اگر مایه خمیر خشک بکار می برید، حرارت مناسب آب 39 درجه و اگر مایه خمیر تازه بکار می برید، حرارت آب 37 درجه مناسب است.

یک عدد تخم مرغ، باقی مانده شکر، روغن و یک قاشق چایخوری از نمک و باقی شیر را داخل کاسه دیگری بریزید و مخلوط کنید تا یکدست شوند. خمیر مایه را با چند قاشق آرد مخلوط کنید و به مواد تخم مرغی اضافه کنید، کمی هم بزنید تا مواد ترکیب شوند، سپس باقی مانده آرد را اضافه کنید.

پس از مخلوط کردن، مواد را با دست ترکیب کنید تا خمیر جمع شود. روی سطح کار آرد بپاشید و خمیر را روی سطح کار قرار دهید. خمیر را 10 دقیقه ورز دهید. ( مکرر روی سطح کار بکوبید و باز کنید). آنقدر ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید.

نکته
به خاطر نوع آرد ها، و پوک بودن یا پر بودن حجم آرد، ممکن است بعد از اضافه کردن آرد به خمیر و ورز دادن، خمیر هنوز کمی شل باشد و به دست شما بچسبد. پس باید کم کم، مقداری آرد به دست خود و روی خمیر بپاشید و دوباره ورز دهید تا جایی که خمیر حالت یکدست داشته باشد و به انگشتان شما نچسبد.

هنگام ورز دادن خمیر، دست خود را چرب کنید و سعی کنید با کف دست خمیر را ورز دهید و خیلی به آن چنگ نزنید.

داخل کاسه ای را کمی چرب کنید و خمیر را داخل کاسه قرار دهید. روی خمیر را بپوشانید تا خمیر شما رویه نبندد و در جای گرمی 1 ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر 2 برابر شود. پس از آماده شدن، پف خمیر را با فشار دست بگیرید.

حالا سیب زمینی های پخته را بکوبید تا بصورت پوره در آید. ادویه ها و نمک را به سیب زمینی اضافه کنید.

پیازچه ها را ریز خرد کنید و با کره کمی تفت دهید و سپس به سیب زمینی اضافه کرده و هم بزنید.

اگر پیازچه در دسترس نبود، از تره فرنگی و یا حتی یک پیاز معمولی نیز می توانید به همین صورت استفاده و جایگزین پیازچه کنید.

بعد از زمان استراحت خمیر، از خمیر گلوله‌هایی با اندازه یک نارنگی جدا کنید و چونه ها را با کف دست چند لحظه ورز دهید. روی سطح کار، مقداری آرد بپاشید. با وردنه چونه ای که از خمیر جذا کرده اید را با پهنای نیم سانت باز کرده، وسط آن از مایه سیب زمینی که آماده کرده اید بریزید و سپس اطراف خمیر را به روی قسمتی که سیب زمینی ریخته اید، آورده، و خمیر را مانند توپ کمی گرد کنید.

حالا خمیر را از طرفی که آن را روی هم آورده اید، به صورت وارونه، دوباره روی یک سینی که سطح آن را کمی آرد پاشیده اید، قرار دهید. این کار باعث می شود، خمیری که باز شده، مجددا خود را بگیرد و بسته شود.

همه چونه ها را یکی یکی به همین ترتیب باز کنید و در سینی قرار دهید و روی آن را با دستمال تمیز بپوشانید تا حدود پانزده دقیقه دیگر استراحت کند.

برای رو مال نان ها، یک قاشق غذاخوری آرد و نصف لیوان آب را در هم حل کرده و بگذارید تا جوش آمده و سپس سریع آن را خاموش کنید تا خیلی غلیظ نشود.

از محلول آرد و آب که برای رومال نان ها تهیه کرده اید، روی خمیر های نان بمالید. این کار باعث براق شدن نان می شود. روی نان ها، مغز تخمه آفتاب گردان بپاشید.

روی سینی فر یک کاغذ روغنی قرار داده و نان ها را با فاصله روی سینی بچینید. دقت کنید که نان ها باد کرده و بزرگ می شوند پس آن ها را نزدیک به هم نچینید.

فر را با حرارت 220 درجه سانتیگراد روشن کنید. یک ظرف آب نسوز، روی کف فر قرار دهید تا فضای فر مرطوب شده و نان های شما خشک نشوند.

اجازه دهید تا حدود 15 دقیقه دیگر یعنی تا زمانی که فر داغ می شود، نان ها مجددا استراحت کنند. سپس آنها را روی پنجره وسط فر قرار دهید تا حدود 15 دقیقه نان ها پخته و سطح آن طلایی شود.

اگر بعد از این زمان هنوز روی نان ها خوشرنگ نبود، از بالای فر با حرارت ملایم 3 دقیقه دیگر به نان ها زمان دهید تا خوشرنگ شوند. 4


نان سیب زمینی


مواد لازم (برای 20 نفر)
شیر ولرم: 1 پیمانه
تخم مرغ: 2 عدد کوچک
روغن: تقریبا نصف پیمانه (کمی کمتر)
سیب زمینی آبپز: 2 عدد نسبتا کوچک
نمک: نصف ق چ
شکر: نصف پیمانه
وانیل : 1 ق غ
پودر بادیان رومی : 1 ق غ ( اختیاری)
خمیر مایه فوری: 1 ق غ
آرد سفید قنادی : تقریبا 3 پیمانه (450 گرم)


 
تمام مواد نیم ساعت قبل استفاده از یخچال خارج شده باشند و سیب زمینی کمی گرم باشد

 طرز تهیه
1- سیب زمینی پخته، شکر ، روغن ، شیر ، وانیل ، نمک ، پور بادیان (دلخواه) و تخم مرغ را با میکسر خوب هم بزنید

2- بعد از میکس مواد بالا آنها را در ظرفی ریخته و خمیر مایه فوری رو اضافه کنید و هم بزنید

3- آرد رو الک کنید و کم کم به ‌مواد اضافه کرده و کامل به کمک دست میکس کنید
 
خمیر باید چسبنده باشه و نیاز نیست که یک جا جمع شود اما اگر احساس کردید خیلی شله چند قاشق دیگه آرد اضافه کنید تا سفتی خمیر مثل ویدئو زیر باشد
 
4- خمیر‌ رو بپوشونید و در جای نسبتا گرم حدود 1 ساعت استراحت بدید تا حجمش 2 برابر شود
 
5- به کمک 2 تا قاشق چرب از خمیر بردارید و روی کاغذ روغنی و سینی فر به صورت گرد بذارید
 
6- روی خمیر رو بپوشونید و دوباره 20 دقیقه استراحت بدید تا حجم خمیر زیاد شود
 
7- حالا زرده تخم مرغ + 1 قاشق شیر و زعفران دم کرده رو با هم ترکیب کنید و روی خمیر بمالید
 
8- به دلخواه می توانید روی خمیر کنجد، پرک بادام و یا سیاه دانه بپاشید
 
9- حالا سینی را داخل فر از قبل گرم شده با دمای 175 درجه سانتی گراد قرار ‌بدید تا بپزد
 
10- با توجه به قدرت و دمای فرها زمان متغیره می باشد اما حدودا 15 الی 20 دقیقه زمان پخت طول خواهد کشید 5


 پی نوشت:
1.www.sarashpazpapion.com
2.www.yjc.ir
3.www.blog.okcs.com
4.www.yotaab.com
5.www.photokade.com