پودینگ قهوه ایرلندی


مواد لازم (برای ۴ نفر)
نشاسته ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
شکر قهوه‌ای: یک چهارم فنجان + ۲ قاشق غذاخوری
نمک: خیلی کم
خامه سنگین: ۲ فنجان
پودر فوری اسپرسو: یک قاشق غذاخوری یا یک و نیم قاشق غذاخوری پودر قهوه فوری
عصاره وانیل: ۱ قاشق چایخوری
خامۀ روی پودینگ خامه سنگین: ۱ فنجان
شکر: یک چهارم فنجان + ۱ قاشق غذاخوری


راهنمای تهیه پودینگ قهوه ایرلندی
ابتدا نشاسته ذرت، شکر و نمک را با هم مخلوط نمایید.

خامه سنگین را اضافه کرده و روی حرارت بخار آب با همزن برقی بزنید تا نرم و غلیظ شود.

خامه را از روی حرارت برداشته و پودر اسپرسو را اضافه کنید و مخلوط نمایید.

پودینگ را به اندازه مساوی در ۶ لیوان ریخته و ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود.

برای تهیه خامه روی پودینگ خامه را با سرعت بالای همزن بزنید و در حین هم زدن شکر را یک قاشق یک قاشق به آن اضافه کنید تا پوک و غلیظ شود.

مقدار کمی پودر اسپرسو در حدی که بین دو انگشت جا بگیرد به خامه اضافه نمایید و روی پودینگ‌ها را با خامه پرکنید و در صورت تمایل با شکلات سکه‌ای تزئین کنید. 1


دسر قهوه


مواد لازم (برای 4 نفر)
قهوه آماده2.5 پیمانه
شکر5 قاشق سوپخوری
آب سرد8 قاشق سوپخوری
پودر ژلاتین¼ پیمانه


دستور تهیه دسر قهوه
مرحله اول
برای تهیه دسر قهوه لاکچری ابتدا آب سرد را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس پودر ژلاتین را به آن اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم تا با هم ترکیب شوند. در ادامه کاسه را کنار می گذاریم تا مخلوط ژلاتین به صورت اسفنجی شود.

مرحله دوم
در این مرحله کتری را پر زا آب می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش بیاید، سپس کاسه محتوی ژلاتین را روی بخار آب کتری قرار می دهیم و آرام مواد را هم می زنیم تا ژلاتین در آب حل و رقیق شود.

مرحله سوم
حالا شکر را به  قهوه آماده که داغ هست اضافه می کنیم و با قاشق آرام آن را هم می زنیم تا شکر کاملا در قهوه حل شود، سپس مخلوط شکر و قهوه را کنار می گذاریم و اجازه می دهیم تا کاملا خنک شود.

مرحله چهارم
در این مرحله قالب مورد نظرمان را با کمی روغن مایع چرب می کنیم تا هنگام خارج کردن دسر از قالب با مشکل روبرو نشویم. در ادامه قهوه خنک شده را با ژلاتین رقیق مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند.

مرحله پنجم
حالا مخلوط قهوه و ژلاتین را داخل قالب مورد نظرمان می ریزیم و روی آنرا به خوبی صاف می کنیم. در ادامه قالب را در یخچال قرار می دهیم تا دسر اماده می شود. حدود 4 تا 5 ساعت برای آماده شدن دسر زمان نیاز است.

مرحله ششم
پس از اینکه دسر آماده شده را از داخل یخچال خارج می کنیم و ظرف مورد نظرمان را روی قالب قرار می دهیم و قالب را برعکس می کنیم و دسر در ظرف قرار می گیرید و با انواع مغزیجات یا پاستیل آن را تزئین می کنیم.نوش جان 2


دسر با قهوه


مواد لازم برای قهوه
قهوه دو قاشق غذاخوری
شکر ۸ قاشق غذاخوری
پودر ژلانین  ۱و نیم قاشق غذاخوری
آب جوش : ۱و نیم لیوان

توجه داشته باشید که پودر ژلاتین را بروش بن ماری با بخار کتری و نصف لیوان آبی که در دستور هست مخلوط کرده  خوب هم بزنید  و به  حالت صاف و بدون پودر ژلاتین بدست آید.

مواد لازم برای کافی میکس یا نسکافه ی فوری
کافی میکس یا نسکافه دو بسته ۱۸ – ۲۰ گرمی
شکر ۴ قاشق غذاخوری
پودر ژلاتین ۱ و نیم قاشق غذاخوری
آب جوش ۱و نیم لیوان

توجه داشته باشید که پودر ژلاتین را بروش بن ماری با بخار کتری و نصف لیوان آبی که در دستور هست مخلوط کرده و آب کنید و ب حالت صاف و بدون نا خالصی  بدست آورید.

مواد لازم برای دسر پایه
شیر ۳ پیمانه    
خامه ۱۰۰ گرم 
شکر ۸ قاشق غذاخوری
پودر ژلاتین ۳ قاشق غذاخوری ( که ب روش بن ماری تهیه شده )

طرز تهیه
حالا دو ظرف گود برداشته ب صورت جداگانه قوه و شکر را باهم مخلوط کرده + ۱ لیوان ابی که اضافه مانده + ژلاتین اماده شده  که با نصف لیوان اب بروش بن ماری تهیه کردید.

پودر کافی میکس هم با شکر مخلوط کرده + ۱ لیوان آبی که اضاف آمده + ژلاتین اماده شده که با نصف لیوان آب بروش بن ماری تهیه کردید سپس آب را بترتیب به آنها می افزاییم.

وقتی که کاملا مواد با هم مخلوط شدن کف های روی مواد را بگیرید و در ظرف پیرکس یا در ظرف پلاستیکی مستطیل شکلمی ریزیم و بمدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال می گذاریم.



در این بین برای درست کردن ژله ی پایه دست به  کار می شویم.

شیر را با شکر روی حرارت ملایم قرار داده تا خوب باهم مخلوط شوند و دانه های شکر ا ز بین برود وقتی که خوب مخلوط شدند , شعله را خاموش کرده و کمی که از حرارت افتاد خامه را به  آن می افزاییم و بعد ژلاتین آب شده را می افزاییم و در یخچال قرار می دهیم تا کمی خنک شود و کمی نیم بند شود ( توجه داشته باشید که نیم بند شدن به معنای بسته شدن کامل نیست. در واقع جوری که مثل بستنی آب شده باشد  کمی غلیظ تر )  وقتی که قهوه و کافی میکس بسته شدن آنها را به  صورت مکعب های ریز برش می دهیم تا در ظرف و قالب مورد نظر بریزیم قالب مورد نظر را مجدد کمی نم می کنیم و در فریزر می گذاریم تا یخ بزند و بعد مکعب ها را بصورت ترکیبی در ظرف مورد نظر می ریزیم.



وقتی که کمی دسر پایه ( همان شیر و خامه) کمی غلیظ شد و بحالت نیم بند شد  آرام آرام روی مکعب ها ریخته تا فضای خالی بین آنها پر شود و تا سر لبه ی قالب دسر پایه میریزیم.



در یخچال ب مدت ۱ ساعت گذاشته تا کاملا ببند ( باز هم بستگی ب یخچال خودتون داره.

سپس بعد از بسته شدن آنها، با لبه ی چاقو کمی  آزاد کنید و براحتی از قالب جدا می شود.

اگر ظرفتان پیرکس بود و با لبه ی چاقو در نیامد، در سینی کمی آب گرم بریزید و کمی ظرف پیرکس را در اب گرم فرو ببرید.

و دسر که از ظرف جدا شد آن را برگردانید. 3


پی نوشت:
1.www.zibashahr.com
2.www.chishi.ir
3.www.mabanoo.ir