کلوچه سیب و جو دوسر با طعم دارچین


مواد لازم
آرد شیرینی: ۱ و ۱/۴ پیمانه (۱۷۷ گرم)
جو دوسر پرک: ۱ و ۱/۴ پیمانه
جوش شیرین: ۱/۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین: ۱ قاشق چایخوری
نمک: ۱/۴ قاشق چایخوری
کره: ۱/۲ پیمانه (۱۱۳ گرم) نرم شده
شکر قهوه‌ای روشن: ۳/۴ پیمانه (۱۶۰ گرم)
تخم مرغ: ۱ عدد بزرگ
سیب گرانی اسمیت: ۱ پیمانه نگینی شده
کلوچه سیب و جو دوسر با طعم دارچین

طرز تهیه
فر را با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۵ درجه سلسیوس روشن کنید. کف یک سینی مخصوص کلوچه را با یک لایه سیلیکونی یا کاغذ مخصوص فر، بپوشانید. (لایه سیلیکونی مخصوص سینی فر در فروشگاه‌های معتبر آنلاین به فروش می‌رسد).

آرد، جو دوسر، دارچین، جوش شیرین و نمک را با ویسک دستی به مدت ۲۰ ثانیه هم بزنید، سپس کنار بگذارید.

در کاسه همزن برقی، قطعه خمیرگیر را نصب کنید، کره و شکر قهوه‌ای را با هم بزنید تا زمانی که مخلوط شوند. اگر همزن کاسه‌ای ندارید همزن دستی هم کار شما را راه می‌اندازد. حالا تخم مرغ و اسانس وانیل را هم اضافه کرده و هم بزنید.

سیب‌ها را در کاسه‌ای ریخته، روی آن‌ها آبلیمو بریزید. حالا مخلوط آرد را به ترکیب تخم مرغ و کره اضافه کنید و مخلوط کنید تا زمانی که کاملا ترکیب شوند، سپس سیب را هم اضافه کرده و مخلوط کنید.

با استفاده از قاشق اسکوپ بستنی یا با استفاده از ۲ قاشق معمولی به صورت همزمان، خمیر را روی سینی فر بگذارید. بین آن‌ها ۲ اینچ فاصله جا بگذارید، چون آن‌ها بعدا داخل فر پهن می‌شوند.

سینی کلوچه را در فرگرم شده قرار دهید، بگذارید حدود ۱۴ تا ۱۵ دقیقه بماند.

پس از این زمان کلوچه‌ها را از داخل فر خارج کنید و همانطور که در سینی هستند بگذارید مقداری خنک شوند. اگر در این زمان به آن‌ها دست بزنید، خرد می‌شوند. بعد از گذشت چند دقیقه آن‌ها را روی توری خنک کننده بگذارید تا به طور کامل خنک شوند.

نکات مهم
از سیب‌های شیرین برای این کلوچه استفاده نکنید، شکر کلوچه خودش به اندازه کافی هست.

سیب‌ها را نگینی ریز کنید تا هم بهتر در کلوچه پخته و نرم شوند و هم مزه آن در همه کلوچه‌ها پخش شود.

لیمو را هرگز حذف نکنید، این ماده باعث می‌شود سیب‌ها براق شوند و طعم آن‌ها را هم بهتر می‌کند.

به هیچ عنوان از جو دوسر فوری استفاده نکنید. جو دوسر پرک طعم و بافت مناسبی برای کلوچه ایجاد می‌کند.

اندازه آرد باید مناسب باشد بهتر است برای اطمینان بیشتر از دقت کار از ترازوی آشپزخانه استفاده کنید.

برای گذاشتن خمیر توی سینی از اسکوپ استفاده کنید تا سایز کلوچه‌های شما یکدست باشد.

بهترین کار استفاده ازکلوچه همراه کردن آن با شیر گرم است.

برای نگهداری کلوچه‌ها، آن‌ها را در ظرفی در بسته و در کابینت نگهداری کنید.

خیلی مهم: اگر اولین بارتان است کلوچه می‌پزید بهتر است توجه داشته باشید که کلوچه به این صورت است که وقتی آن را از فر خارج می‌کنید بسیار شل به نظر می‌رسد و موقع خنک شدن شکل خود را به دست می‌آورد بنابراین بیش از اندازه آن را در فر نگه ندارید وگرنه تبدیل به سنگ خواهند شد. البته کلوچه جو دوسر نسبت به سایر کلوچه‌ها بافت نسبتا منسجم‌تری دارد.1


کلوچه جو دوسر شکلاتی


مواد لازم
کره: ۱/۲ پیمانه (۱۱۳ گرم)
شکر: ۱ و ۳/۴ پیمانه (۳۵۰ گرم)
پودر کاکائوی تیره: ۱/۳ پیمانه (۳۲ گرم)
شیر: ۱/۲ پیمانه (۱۲۰ میلی لیتر)
اسانس وانیل: ۱ قاشق چایخوری
کره بادام‌زمینی کرمی: ۲/۳ پیمانه (۱۶۰ گرم)
جو دوسر فوری: ۳ پیمانه (۲۷۵ گرم)، جو دوسر پرک معمولی استفاده نکنید

طرز تهیه
ابتدا کف دو سینی فر را کاغذ مخصوص فر بگذارید یا اینکه فقط روی کابینت آشپزخانه کاغذ فر را پهن کنید و یا حتی می‌توانید ۲۹ قالب کاپ‌کیک را آماده کنید.

شکر، کره، پودر کاکائو و شیر را داخل قابلمه‌ای با اندازه مناسب بریزید و با هم ترکیب کنید.

قابلمه را روی حرارت متوسط گاز بگذارید و از ابتدا شروع کنید به بهم زدن مخلوط. محتویات قابلمه را گرم کرده و مرتب بهم بزنید تا موقعی که به جوش برسد. وقتی که کاملا جوش آمد، هم زدن را کنار گذاشته و بگذارید ۱ دقیقه بجوشد.

آن را از روی حرارت برداشته و فورا به آن وانیل، کره بادام‌زمینی و اوتمیل (جو دوسر فوری) اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

با استفاده از یک قاشق مخصوص برداشتن بستنی یا دو قاشق بزرگ، هر بار به اندازه ۲ قاشق غذاخوری از این مخلوط را برداشته و روی کاغذ روغنی بگذارید.

بگذارید کلوچه‌ها روی کاغذ روغنی خنک شوند سپس از خوردن آن‌ها لذت ببرید. اگر می‌خواهید سریعتر سرد شوند آن‌ها را داخل یخچال بگذارید. کلوچه‌ها را پس از آماده شدن در دمای اتاق و در ظرفی در بسته نگهداری کنید.2


کلوچه جو خانگی بدون فر


مواد لازم
تخم مرغ 2 عدد
آرد سفید 1.5 پیمانه
جوش شیرین 1/2 قاشق چایخوری
بکینگ پودر 1/2 قاشق چایخوری
پودر دارچین 1 قاشق چایخوری
نمک 1/2 قاشق چایخوری
کره 1 پیمانه
شکر قهوه ای 1 پیمانه
شکر سفید 1/2 پیمانه
جو دو سر پرک 3 پیمانه
کشمش 1 پیمانه
وانیل 1.5 قاشق چایخوری
گردو 1 پیمانه

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول
 ابتدا آرد سفید را دو الی سه بار الک می کنیم تا از خالص بودن آن مطمئن شویم بعد در داخل ظرف مناسب و نسبتا بزرگی می ریزیم و جوش شیرین و بکینگ پودر و نمک و پودر دار چین را اضافه می کنیم و مواد را چند بار با هم زن دستی زیر و رو کرده و هم می زنیم تا خوب با هم مخلوط شوند حال مواد خشک ترکیبی را آماده کنار می گذاریم.

مرحله دوم
 بعد در ادامه کره را اگر در فریزر است به مدت 30 دقیقه در دمای اتاق نگه می داریم تا نرم شود بعد در داخل کاسه هم زن برقی قرار می دهیم و شکر قهوه ای را به همراه شکر سفید اضافه می کنیم و روی دسته هم زن قطعه خمیر گیر را نصب می کنیم و مواد را به مدت 2 الی 3 دقیقه هم می زنیم تا خوب با هم مخلوط شده و کاملا یک دست شوند.

 مرحله سوم
 سپس تخم مرغ ها را یکی یکی در دو مرحله اضافه می کنیم و در فاصله دو مرحله خوب هم می زنیم تا تخم مرغ ها کاملا با سایر مواد ترکیب شوند و بعد وانیل را نیز اضافه نموده و یک دقیقه دیگر مواد را هم زده تا حسابی مواد با هم ترکیب گردند.

 مرحله چهارم
 بعد در ادامه مواد مخلوطی آرد را در طی دو الی سه مرحله اضافه می کنیم و بعد از هر مرحله به مدت یک دقیقه مواد را خوب هم می زنیم تا در آخر خمیر یک نواختی حاصل شود.

مرحله پنجم
 حال مغز گردو ها را در داخل نایلون زیپ داری می ریزیم و چند بار وردنه را روی آن خوابانیده و رد می کنیم تا کمی خرد شود.
سپس مغز گردو خرد شده را به همراه جو دو سر پرک و کشمش به خمیر مایه اضافه کرده و مجددا مواد را هم می زنیم تا خوب مواد با هم مخلوط شوند.

 مرحله ششم
 در این مرحله به جای فر از قابلمه نچسب و مناسبی استفاده می کنیم آن را روی حرارت اجاق گاز گذاشته و دمای شعله را ملایم می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا گرم شود بعد از 5 دقیقه پخش کنی زیر قابلمه قرار دهید.

مرحله هفتم
 باید خمیر مایه مواد مخلوطی به صورتی باشد که بتوانیم با اسکوپ توپ هایی در اندازه های 40 گرمی درست کنیم سپس در فاصله های یکسان و مرتب کف قابلمه نچسب می چینیم.

اگر احیانا خمیر مایه شما چسبناک بود و قابل شکل دهی نبود خمیر مایه را به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار می دهیم و بعد از آن با استفاده از دو قاشق مواد را بر داشته و کف قابلمه قرار دهید.

حال بعد از زمان مقرر کلوچه های جو دو سر پرک با کشمش و گردو آماده است که کمی صبر می کنیم تا از حرارت آن ها کاسته شود بعد روی توری فلزی می چینیم تا خنک شوند.

این کلوچه های خوشمزه و مقوی برای کودکان و جوانان فعال و کسانی که در طول روز فعالیت سنگین دارند و خیلی به عنوان میان وعده و یا حتی می تواند جایگزین صبحانه شود مناسب بوده و فوق العاده انرژی زا می باشد.3


پی نوشت:
1.www.parsine.com
2.www.bartarinha.ir
3.www.mamifood.org