اعتياد ، ناقوس تباهي (1)

نویسنده : دكتر محمدجعفرطالب پور




1 ) اعتياد و مقدمه اي كوتاه

اعتياد و مصرف مواد مخدر و روانگردان ، با تمام زشتي ها و نهايت تيرگي اش، از واقعيات جامعه كنوني ماست. البته در نگاهي كلان و نگرشي گسترده ، بايستي اين امر را از جلوه هاي ناپسند زندگي بشر در تمام جهان امروز دانست . اگرچه قدمت و پيشينه تاريخي اين پديده طولاني و كهن است . ليكن بايد اعتراف نمود كه شيوع ، گستردگي و تنوعي كه امروز در بحث اعتياد مشاهده مي گردد ، حقيقتاً بي سابقه و شگفت آور است . منجلابي كه دنياي باصطلاح مدرن امروزين را فراگرفته و مظاهر آزاردهنده اعتياد و عواقب تهديدكننده آن كه دورنماي زندگي بشر كنوني را تيره و تار نموده است ، براستي نگران كننده و في الواقع دور از شأن انسان است .
اگرچه اين واقعيت تلخ ريشه در عوامل و علل مختلفي دارد كه به برخي از آنها اشاره خواهد شد ، اما جاي تأسف است كه وضعيت كنوني اعتياد در جهان يكي از نتايج و ره آوردهاي گرايش انسان به مدرنيسم و تكاپوي بشر در رسيدن به آرمان « زندگي مدرن » است ؛ آرماني كه در حقيقت غفلت و دوريانسان از حقيقت و راستي و محروميت از بهشت معنويت است . نبايد فراموش نمود كه يكي از مهمترين علل رويكرد افراد بويژه جوانان به گرفتاريهايي چون اعتياد و … ، احساس خلاء و پوچي و فقدان آرامش است كه همگي ارمغان ضعف و سستي ارزشهاي اخلاقي ، ايمان و معنويت است .
در ايران نيز عليرغم پايبندي ايرانيان سربلند به ارزشهاي ملي و ايراني و نيزآموزه هاي ارزشمند ديني و اسلامي و با داشتن پيشينه كهن تاريخي و هويت افتخارآميز ايراني و اسلامي ، بنا به دلايل متعددي چون موقعيت جغرافيايي و استراتژيكي ، شرايط زيربنايي اقتصادي و اجتماعي ، ساختار ويژه و فاسدحكومتي در دوران ستمشاهي، استبداد و استعمارزدگي ، عوامل برون مرزي و … ديو شوم اعتياد از ديرباز دركمين بوده و هست.
بررسي سير تاريخي پيدايش ، گسترش و شيوع اعتياد در ايران ، برآورد هزينه هايي كه به جاي صرف در راه آباداني و پيشرفت ميهن ، در مسير تأمين و مصرف مواد مخدر به هدر رفته ، شناخت وضعيت كنوني اعتياد در ايران از حيث تعداد معتادان ، نوع مواد مصرفي و تركيب سني و جنسي آن و همچنين در نظر گرفتن واقع بينانه بهره و راندمان تلاش و عملكرد حاكميت در مبارزه و... همگي مؤيد آن است كه بايد اهتمام ملي و رويكرد دولت ، بر نقطه ثقل « پيشگيري از اعتياد » متمركز گردد و طبيعي است كه در استراتژي «پيشگيري از اعتياد» موضوع « آموزش » و بالا بردن سطح آگاهي جامعه بويژه خانواده ها و نسل جوان از واقعيتها ، عواقب و عوارض اعتياد كليدي و حياتي است . در اين گفتار سعي در اين راستاست

2 ) اعتياد و چهره اي متفاوت

در سالهاي اخير ، چهره اعتياد از دو جنبه واضحاً تغيير يافته است :
اولاً، برخلاف گذشته كه درصداندكي از افراد جامعه را معتادان تشكيل مي دادند ، درحال حاضر اين ميزان بوضوح افزايش يافته است و اين فزوني ، شديداً نگران كننده است .
ثانياً ، از يكطرف تركيب سني معتادان بگونه اي تغيير يافته است كه دامنه اعتياد ، عمدتاً قشر جوان را هدف گرفته است و از سوي ديگر زنان بويژه دختران جوان كه تا قبل از اين درصد كمتري از معتادان را تشكيل مي دادند ، به نحو افزايش يافته اي در معرض ابتلاء به اعتياد قرار گرفته اند .
اين تغييرات از آن جهت ناخوشايند و دلهره آور است كه گرفتاري نسل جوان جامعه در گرداب اعتياد به معناي فلج شدن و از كارافتادن بخش عمده نيروي فعال ، كارگشا ، بانشاط و آينده ساز ماست . گرفتاري بانوان نيز عواقب ناگوار اخلاقي و خانوادگي اعتياد را تشديد خواهد نمود . علاوه بر اين ، فزوني تعداد معتادان ، منجر به هدف رفتن هزينه و بودجه و سرمايه ملي خواهد شد كه صرف تهيه ، توزيع و مصرف مواد مخدر و نيز صرف مبارزه با اعتياد و درمان معتادان خواهد شد .
فلذا موفقيت كشورمان در جهاد مقدس كسب استقلال ، پيشرفت و آباداني ايران در گرو توجه ويژه به مبحث اعتياد و كنترل آن است .

3 ) اعتياد ، دشمن خطرناك

بايد چشمان واقع بين خود را باز كنيم و همچون كبك سر در برف فرو نبريم ! بايد بپذيريم كه اعتياد ، دشمن خطرناك و در كمين نسل كنوني و آينده جامعه ماست و عاملي تهديد كننده مي باشد . بايد اقرار كرد كه اعتياد حتي در سطوحي مانند « امنيت ملي » ، « استقلال و تماميت ارضي » ، « پيشرفت علمي و تكنولوژيك » ، «محروميت زدايي » و … نيز مؤثر و تهديد كننده است.
چرا اعتياد تا اين حد ، حائز اهميت و خطرناك است . مگر اين معضل جهاني در كشور ما چه ويژگي خاصي دارد؟
فراموش نكنيم كه :
ـ در سالهاي اخير با تنوع شگفت آور و روز افزون موادمخدر و ظهور موادمخدر و اعتيادآور نوپديد مواجه هستيم . مواد جديد ، طيف عوارض و تاثيرات جسمي و روحي شگرف ، گسترده و غير قابل پيش بيني و حتي ناشناخته اي دارند.گسترش هولناك موادي مانند قرصهاي اكستازي ، موادتوهم زا ، LSD ، شيشه و . . . از اين نمونه است 0
ـ برخلاف گذشته دستيابي به مواد روانگردان و اعتيادآور كاملاً سهل و آسان گرديده است و اينگونه مواد براحتي در دسترس مي باشند .
ـ عوامل زمينه اي كه مي توانند سبب گرايش جوانان به مواد روانگردان و اعتيادگردند ، مانند عوامل اقتصادي ، بيكاري ، بحرانهاي روحي مرتبط با سن و بلوغ و تنشهاي گسترش يافته خانوادگي ، فزوني
خانواده هاي پرخطر ، تهاجم فرهنگي ، وضعيت معيشتي و. . . از مشكلاتي هستند كه جامعه ما با آنها دست و پنجه نرم مي نمايند.
ـ اراده مافياي قدرتمند بين المللي كه از پشتيباني همه جانبه كانونهاي قدرت و استكبار بهره مند است ، آنست كه بهر نحوي آسيب هاي مرتبط با اعتياد را در جامعه ايران رواج دهد . و از اين فرايند بعنوان راهبردي كارا در به زانو درآوردن ملت ايران استفاده مي نمايد .
ـ امپراطوري هاي بزرگ خبري و تبليغاتي كه اتفاقاً آنها هم در خدمت منافع دشمنان ايران قدم برمي دارند ، در ترويج اعتياد در ميان جوانان ايراني برنامه ريزي مي نمايند .
- در همسايگي ايران كانونهاي بزرگ توليد و عرضه موادمخدر قرارگرفته اند و كشورمان ايران بر سرشاهراه اصلي قاچاق و ترانزيت موادمخدر قرار گرفته است .
ـ بنا بدلايل مختلفي راه حلها ، دستور العملها و برنامه هايي كه تاكنون بعنوان راهبرد كشورمان در مبارزه با اعتياد بوده اند ، چندان موفقيت آميز نبوده و راندمان ايده آلي داشته اند .
ـ جامعه ما از يكطرف تا حدودي از اصل مهم « پيشگيري از اعتياد » غافل بوده و بيشتر به مبارزه با قاچاق و معتادان و درمان درصد اندكي از آنان پرداخته ، از سوي ديگر به امرآموزش و ارتقاء سطح آگاهيهاي عمومي جامعه بويژه جوانان كم توجه بوده است.
ـ امروزه مواد ممنوعه مخدر ، توهم زا و روانگرداني در دسترس همگان است كه مصرف آنها كاملاً سهل و آسان است و گاه احتياج به هيچگونه شرايط ويژه و وسايل و تجهيزاتي خاصي ندارد .
ـ دستهاي پنهان و سودجو چنان توطئه و برنامه ريزي نموده اند كه بتدريج موادمخدر سنتي كه بالنسبه عوارض و خطركمتري دارند ، گران و دور از دسترس گردند و در عوض مواد نوپديدي كه شديداً اعتيادآور بوده و ايجاد وابستگي مي نمايند و عوارض فوق العاده خطرناكي دارند ، ارزانتر و سهل الوصول تر شوند .
ـ موادمخدري كه اخيراً عرضه و توليدو پخش مي شوند برخلاف موادقديمي كه تكرار مصرف آنها باعث ايجاد وابستگي مي گرديد ، حتي ممكن است با يكبار مصرف نيز باعث اعتياد و وابستگي شوند.

4) اعتياد و زنگ خطر !!

چه بخواهيم و چه نخواهيم زنگ خطر اعتياد زده شده است . اعتياد پشت در خانه همه ماست ، اگر تاكنون وارد نشده باشد !! پس بهتر است چشمان خود را باز كنيم ، گوش به زنگ باشيم و حقايق را ناديده نگيريم . اگر چه آمارهاي موجود تلخ و دردناك است ، ولي چاره اي جز بيان و باور آنها نيست .
بهتر است نكته اي را به ياد داشته باشيم : برخلاف تصور عموم ، مصرف سيگار و عادت به كشيدن آن و ديگر محصولات دُخاني ، جزو طيف اعتياد محسوب مي گردد . نيكوتين كه ماده اصلي توتون و تنباكو است جزو
مواد اعتيادآور محسوب مي گردد ! لذا بايد به آمار معتادان ، تعداد افراد سيگاري را نيز افزود ! بايد در بررسي اعتياد و موادمخدر از مصرف دخانيات و عوارض آنها نيز سخن گفت ! با اين فرض ، دانشمندان ، اعتياد را مانند كوه يخي ميدانند كه در ميان اقيانوسي واقع شده و تنها بخش بيروني و ظاهري آن ديده مي شود ، در حالي كه قسمت اصلي و بمراتب بزرگتر آن درون آب و نامريي است!
آيا ميدانيم كه :
ـ مرگ ومير ناشي از مصرف دخانيات در جهان ، حداقل پنج ميليون نفر در سال است؟
ـ حدود ششصد هزار نفر از دانش آموزان ايراني مستقيماً در معرض گرايش و ابتلاء به دخانيات قرار دارند؟
ـ حداقل 12 درصد افرادي كه 15 تا 69 سال سن دارند ، سيگاري اند ؟
ـ بيش از 7% افراد سيگاري زير 40 سال دارند ؟
ـ در كشورمان ، سالانه حدود 33 تا 34 ميليارد نخ سيگار مصرف مي شود؟ ( برخي آنها تا 50 ميليارد نخ سيگار نيز ذكر نموده اند!)
ـ تا چندي قبل تنها 25% سيگار مصرفي كشورمان توليد شركت دخانيات بوده و مابقي سهم قاچاق و واردات غيرقانوني سيگار بوده است؟
ـ 90 تا 95 درصد مبتلايان به سرطان ريه و 50% مبتلايان به بيماري سرطان مثانه ، سيگاري اند؟
ـ در سالهاي اخير بسياري از مواد ممنوعه به عنوان مواد افزودني و همراه ، به سيگار اضافه گرديده اند؟
ـ كوبائي ها در قديم ، پيكانها و نيزه هاي خود را به شيره توتون آغشته مي كردند و كمتر كسي بود كه پس از اصابت چنين پيكان و نيزه اي به بدنش ، زنده بماند؟
ـ دولت استعمارگر انگليس در زمان قاجار ، براي سلطه بر اركان سياسي و اقتصادي ايران از ابزار موادمخدر و دخانيات بهره مي برده است؟
ـ حداقل 30% جمعيت معتادان كشورمان را جوانان تشكيل مي دهند؟
ـ بيشترين مرگ و مير بي خانمانها و كارتن خوابها ، مربوط به معتادان است؟
ـ طبق آمارهاي رسمي، يكي از علل مهم افزايش طلاق درخانواده هاي ايراني ، اعتياد يكي از زوجين مي باشد؟
ـ اعتياد تزريقي ،عامل بخش مهم و قابل توجهي از موارد ابتلاء به ايدز در جهان است؟
ـ در حال حاضر هنوز هم اعتياد تزريقي اصلي ترين عامل انتقال ايدز در ايران است؟
ـ حداقل 16% جمعيت 12 هزار نفري مبتلايان به ويروس ايدز در ايران ، معتادان تزريقي اند ؟ ( البته تعداد واقعي كل موارد ابتلاء به ويروس ايدز در ايران را تا هشتاد هزار نفر تخمين مي زنند ! ) .
ـ ريسك واحتمال آلودگي به ويروس ايدز در ميان معتادان تزريقي بيش از 25% است؟
ـ بسياري از معتادان ، نخستين بار در سنين 13 تا 19 سالگي و يا اوايل دهه سوم عمر مصرف را تجربه و شروع مي نمايند؟
ـ وجود والدين معتاد ، زمينه مناسبي براي اعتياد فرزندان فراهم مي سازد؟
ـ سالانه معتادان ايراني بودجه هنگفتي از سرمايه مملكت را صرف تهيه و مصرف مواد مخدر مي نمايند ؟
ـ هزينه بالاي اعتياد باعث مي گردد كه تعدادي از معتادان براي تامين هزينه تامين مواد ، دست به هركاري حتي اعمال جنايتكارانه و روسپيگري و خودفروشي بزنند ؟
ـ با پولي كه معتادان جهت تهيه موادمخدر مي پردازند ، مي توان صدها كلاس درس ، چندين باب بيمارستان و … احداث نمود ؟
ـ ريسك خودكشي و ديگركشي در معتادان به موادافيوني بمراتب بيشتر از جمعيت عادي است ؟
ـ احتمالاً حشيش و مشتقات آن ، پرمصرف ترين ماده ممنوعه در سراسر دنيا است ؟!
ـ پرمصرف ترين مشتق ترياك، هروئين است كه حدود دو برابر قوي تر از مرفين مي باشد؟
ـ بيشتر مصرف كنندگان و معتادان داروهاي آرامبخش را افراد زير 40 سال تشكيل مي دهند ؟
ـ كوكايين يكي از خطرناكترين موادمخدر و اعتيادآور است و وابستگي رواني به كوكايين ممكن است حتي پس از يكبار مصرف نيز ايجاد گردد ؟
ـ در سال 1991 ميلادي حدود 1/8 درصد مردم آمريكا حداقل يك بار از مواد توهم زا استفاده كرده بودند ؟
ـ استعمال هروئين يكي از دلايل شكست سربازان آمريكائي در ويتنام بوده است زيرا حدود شصت هزار نفر از اين سربازان معتاد به هروئين بوده اند؟
ـ …
ادامه دارد ....
ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : talebpour1353