پودینگ نان و موز کاراملی


مواد لازم برای تهیه بستنی وانیلی
مواد غذایی مقدار
شکر سه چهارم پیمانه
شیر یک پیمانه
نمک کمی
لوبیای وانیل یک عدد
وانیل مایع یک قاشق چای خوری
زرده تخم مرغ پنج عدد
خامه چهارصد میلی لیتر

مواد لازم برای تهیه موز کاراملی
مواد غذایی مقدار
موز یک عدد
شکر قهوه ای دو قاشق غذا خوری
کره نرم شده یک قاشق غذا خوری
عصاره وانیل یک قاشق چای خوری

مواد لازم برای تهیه پودینگ نان
مواد غذایی مقدار
نان باگت یا نان فرانسوی یک عدد
شکر قهوه ای دو قاشق غذا خوری
شیر صد میلی لیتر
تخم مرغ یک عدد
خامه هفتاد گرم
نمک کمی
پودر دارچین یک قاشق چای خوری


طرز تهیه پودینگ نان و موز کاراملی

در این مطلب قصد داریم یک دسر خوشمزه و لذیذ به نام پودینگ نان با موز کاراملی را به شما دوستان عزیز آموزش دهیم. این دسر را در روز های گرم سال می توانید به صورت سرد همراه با بستنی میل بفرمایید و در روز های سرد سال به صورت گرم و با مقداری بستنی نوش جان کنید. این دسر بسیار خوشمزه است و اگر دوست دارید با دستور پخت آن آشنا شوید همراه ما باشید.

مرحله اول: آماده کردن بستنی وانیلی
اولین کار برای درست کردن این دسر تهیه بستنی وانیلی است که قرار است کنار پودینگ نان و موز سرو شود اگر وقت کافی برای درست کردن بستنی ندارید می توانید آن را به صورت آماده تهیه کنید در غیر این صورت می رویم سراغ درست کردن بستنی وانیلی. برای این کار ابتدا داخل یک ظرف نسوز سه چهارم پیمانه شکر، یک پیمانه شیر و کمی نمک می ریزیم و روی شعله قرار می دهیم تا  این مواد خوب حل شوند. وقتی ترکیب داخل ظرف به جوش آمد، ظرف را از روی شعله بر می داریم در ادامه یک عدد لوبیای وانیل را از وسط نصف می کنیم و دانه های آن را می تراشیم و به همراه غلاف آن به موادمان اضافه می کنیم در این مرحله در ظرف را می گذاریم و جهت پخش شدن عطر و بوی وانیل یک ساعت منتظر می مانیم. پس از گذشت یک ساعت دوباره ظرف را روی حرارت می گذاریم تا گرم شود. در این میان چند قالب یخ را داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم و چهار صد میلی لیتر خامه را داخل یک کاسه کوچک دیگر ریخته و آن را روی یخ ها می گذاریم حالا خامه را با استفاده از هم زن دستی خوب هم می زنیم تا صاف و یک دست شود.

در یک ظرف دیگر پنج عدد زرده تخم مرغ می ریزیم و با استفاده از هم زن دستی آن ها را هم می زنیم  بعد به زرده های زده  شده مقداری از شیر داغ را اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم  در این قسمت ترکیب زرده های تخم مرغ با شیر داغ را به ظرف محتوی شیر اضافه می کنیم.

حالا  ظرف را مجدد روی شعله می گذاریم و برای جلوگیری از پخته شدن زرده های تخم مرغ مواد را با قاشق چوبی یا سیلیکونی هم می زنیم.

در این مرحله به وسیله پشت قاشق غلظت مایع را تست می کنیم  با انگشت روی آن خط می اندازیم اگر خط از بین نرفت یعنی مایع ما شبیه کاسترد شده و ما به غلظت مورد نظر دست یافته ایم.

حالا کاسترد را به وسیله صافی روی خامه ریخته و در عین حال هم می زنیم تا کاسترد خنک شود.

در این مرحله یک قاشق چای خوری وانیل مایع را اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

حالا یک ظرف در دار برمی داریم و ترکیب را داخل آن می ریزیم برای این که بستنی خودش را بگیرد ظرف  را یک روز (شب تا صبح) در فریزر می گذاریم.

صبح ظرف را بیرون آورده و پوست وانیل را از داخل آن برداشته و ظرف را دوباره در فریزر می گذاریم.

پس از گذشت دو ساعت ظرف را از فریزر در آورده، با یک چنگال هم می زنیم و دوباره به فریزر برمی گردانیم.

این کار را نه بار با فاصله زمانی بیست دقیقه تکرار می کنیم با اتمام عملیات تکرار، طرز تهیه بستنی وانیلی پایان یافته و بستنی ما حاضر است.

مرحله دوم: کاراملی کردن موز
بعد از درست کردن بستنی وانیلی نوبت کاراملی کردن موز است پس برای این کار یک ماهیتابه کوچک را روی حرارت می گذاریم تا داغ شود بعد یک قاشق غذا خوری کره نرم شده داخل آن می ریزیم و صبر می کنیم تا کره کف کند بعد دو قاشق غذا خوری شکر قهوه ای به کره اضافه می کنیم و اجازه می دهیم شکر کمی آب شود در این مرحله تکه های یک عدد موز را (که به چهار قسمت تقسیم شده) به آن اضافه می کنیم و حدودا دو دقیقه صبر می کنیم تا بجوشد و حباب هایی اطراف تکه های موز ظاهر شود در این مرحله یک قاشق چای خوری عصاره وانیل اضافه می کنیم و ماهیتابه را از روی حرارت برمی داریم.

مرحله سوم: آماده کردن پودینگ نان
در این مرحله باید پودینگ نان را آماده کنیم برای این کار یک عدد نان باگت یا نان فرانسوی را به صورت مکعب های کوچک برش می دهیم و در یک کاسه با سایز متوسط می ریزیم حالا در یک کاسه دیگر مایع کاسترد را درست می کنیم برای این کار ابتدا دو قاشق غذا خوری شکر قهوه ای  می ریزیم بعد صد میلی لیتر شیر به آن اضافه می کنیم و با همزن دستی هم می زنیم تا شکر کاملا در شیر حل شود (در این مرحله می توانید کمی هم وانیل اضافه کنید بستگی به سلیقه شما دارد) بعد تخم مرغ را به ترکیب شیر و شکر اضافه می کنیم و هم می زنیم وقتی تخم مرغ شروع می کند به حباب زدن یعنی زمان اضافه کردن خامه است پس در این مرحله هفتاد گرم خامه و کمی نمک اضافه می کنیم. خوب هم می زنیم تا همه مواد خوب باهم ترکیب شوند وقتی اولین نشانه های حباب زدن را مشاهده کردیم به این معنی است که ترکیب کردن مواد خوب پیش رفته و کارمان را درست انجام دادیم.

نکته: باید توجه کنید که خامه سنگین است و اگر اول خامه و تخم مرغ را ترکیب کنید این حل شدن به کندی انجام می شود و بوی  ضحم تخم مرغ باقی خواهد ماند.

حالا مایع کاسترد آماده است و آن را کم کم به نان خرد شده اضافه می کنیم تا کاملا جذب شود باید دقت کنیم که نان ها خیس بخورند ولی مایع کاسترد نباید از تکه های نان چکه کند (میزان جذب مایع کاسترد بستگی به نوع نان دارد) در آخر یک قاشق چای خوری پودر دارچین به نان ها اضافه می کنیم و هم می زنیم حالا نان های مرطوب شده با مایع کاسترد را به ماهیتابه ای که موز کاراملی در آن قرار دارد اضافه می کنیم و روی موز کاراملی را با نان می پوشانیم و با پشت قاشق فشار می دهیم تا کاملا منجسم شوند حالا ماهیتابه را داخل فر با دمای چهار صد درجه فارنهایت به مدت بیستو پنج تا سی دقیقه می گذاریم تا بپزد.

نکته: توجه کنید  که نان در مرحله پخت کمی پف می کند پس نگران نباشید.

وقتی نان طلایی قهوه ای شد از فر بیرون می آوریم و در یک سینی برمی گردانیم و برش می زنیم و داخل بشقابی که می خواهیم سرو کنیم می چینیم.

مرحله آخر: سرو و تزئین
حالا یک برش از این پودینگ نان و موز را به همراه بستنی وانیلی که کمی روی آن موز کاراملی به همراه شربت آن ریخته ایم میل می کنیم.

امیدواریم از این دستور خوشتان آمده باشد و آن را درست کنید و در کنار اعضای خانواده نوش جان کنید و لذت ببرید.