لازانیای کدو حلوایی و اسفناج


مواد لازم برای تهیه سس بشامل
مواد غذایی مقدار
کره نرم شده سه قاشق غذا خوری
آرد سه قاشق غذا خوری
شیر سه پیمانه
نمک یک قاشق چای خوری
جوز هندی کمی
سیر له شده دو حبه

مواد لازم برای تهیه لازانیا با سس کلاسیک ایتالیایی
مواد غذایی مقدار
کدو حلوایی پخته دویست و پنجاه گرم
اسفناج بخار پز دویست و پنجاه گرم
گوجه فرنگی رنده شده پنج عدد
کره نرم شده پنجاه گرم
رب گوجه فرنگی یک قاشق غذا خوری
نمک به مقدار لازم
فلفل سیاه تازه سابیده شده به مقدار لازم
سس بشامل نیم لیتر
پنیر پارمسان دو قاشق غذا خوری
لازانیا یک بسته
پنیر پیتزای رنده شده صد و پنجاه گرم


طرز تهیه لازانیای کدو حلوایی و اسفناج

در این مطلب طرز تهیه یک لازانیای خوشمزه با کدو و اسفناج را به شما عزیزان آموزش می دهیم. سس این لازانیا یک سس کلاسیک ایتالیایی است که از مواد خیلی خوشمزه و ساده تهیه می شود و به دلیل موادی که  تشکیل دهنده آن هستند قیمت مناسبی دارد و نیز بسیار مقوی است.

مرحله اول: آماده کردن سس بشامل
برای تهیه این غذا ابتدا سس بشامل را درست می کنیم که یکی از مواد اولیه اساسی در تهیه این لازانیای خوشمزه است. پس داخل یک ماهیتابه بزرگ سه قاشق غذا خوری کره می ریزیم وقتی کره شروع کرد به آب شدن و کف کردن سه قاشق غذا خوری آرد اضافه می کنیم و خوب با کره هم می زنیم و اجازه می دهیم به مدت یک دقیقه بپزد.

بعد به آرامی سه پیمانه شیر را اضافه می کنیم و مدام هم می زنیم تا سس بجوشد و غلیظ  شود. این دقیقا همان چیزی است که ما لازم داریم یک سس غلیظ و مخملی.

زمانی که به این مرحله رسید یک قاشق چای خوری نمک و کمی جوز هندی اضافه می کنیم، بعد دو حبه سیر له شده نیز به سسمان اضافه می کنیم و هم می زنیم تا یک مخلوط صاف و یک دست داشته باشیم، حالا سس بشامل ما آماده است و می توانیم آن را در سسی که قرار است برای لازانیا تهیه شود استفاده کنیم.


مرحله دوم: آماده کردن سس لازانیا
بعد از آماده کردن سس بشامل نوبت درست کردن سس لازانیا است. برای این کار ابتدا دویست و پنجاه گرم کدو حلوایی را با کمی آب مرغ و نمک می پزیم تا کاملا نرم شود و بعد دویست و پنجاه گرم اسفناج را بخار پز می کنیم (تا طعم و رنگ زیبای آن حفظ شود).

توجه: کدو حلوایی را می توانید رنده کنید و بعد با آب مرغ بپزید ولی پیشنهاد می کنیم که به صورت نگینی یا مکعب های کوچک خرد کنید و بعد بپزید در این صورت قشنگ تر خواهد بود. اگر گیاه خوار هستید و نمی خواهید از پروتئین حیوانی برای پختن کدو حلوایی استفاده کنید می توانید آن را با کمی سیر و ادویه مورد علاقه تان بپزید.

برای خوشمزه تر کردن این سس پنجاه گرم کره را داخل ماهیتابه ای که قبلا روی حرارت گذاشته ایم تا داغ شود می ریزیم.

نکته: به جای کره می توانید از روغن زیتون استفاده کنید.

بعد از این که کره آب شد یک قاشق غذا خوری سر پر رب گوجه فرنگی به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رنگ رب باز شود. در این فاصله که رب تفت می خورد اسفناج و کدو حلوایی را داخل غذا ساز می ریزیم و به صورت پوره در می آوریم (حدودا سی و پنج ثانیه طول می کشد).

توجه: اگر وقت کافی برای تهیه این غذا دارید می توانید اسفناج بخار پز شده را به صورت خیلی ریز ساطوری کنید در غیر این صورت می توانید از غذاساز برای خرد کردن آن استفاده کنید.

در فاصله ای که غذاساز روشن است و کدو حلوایی و اسفناج را به شکل خمیر در می آورد پنج عدد گوجه فرنگی رنده شده را به مخلوط رب و کره اضافه می کنیم و تفت می دهیم بعد از اینکه گوجه فرنگی های رنده شده خوب تفت خوردند و عطر کره بلند شد کمی نمک و فلفل سیاه تازه سابیده شده به آن اضافه می کنیم و مخلوط اسفناج و کدو حلوایی را در آن می ریزیم و هم می زنیم و حرارت را کمی زیاد می کنیم تا مواد بپزند و شروع به حباب زدن کنند.

نکته: توجه کنید که از مقدار کمی نمک استفاده می کنیم چون هم کدو حلوایی با آب مرغ پخته شده و هم برای تهیه این غذا از پنیر پارمسان استفاده خواهیم کرد که در صورت استفاده زیاد از نمک غذا شور خواهد شد و از طرفی هم نمک برای فشار خون بالا مضر است.

وقتی مواد پختند سس تغییر رنگ می دهد در این مرحله باید سس بشامل را بریزیم بعد مواد را هم می زنیم و برای خوشمزه تر شدن سس باید دو قاشق غذا خوری پنیر پارمسان اضافه کنیم.

نکته: راز درست کردن لازانیا با ماهیتابه آبدار بودن سس آن است.

نکته: اگر پنیر پارمسان در دسترس نیست می توانید از پنیر سنتی که سمت آذربایجان است و به صورت خشک است و پودر می شود و نمکی هم هست استفاده کنید و اگر نه به پنیر پارمسان و نه به پنیر سنتی دسترسی ندارید می توانید از پنیر فتا صبحانه استفاده کنید. اگر رژیم خاصی دارید از پنیر بدون نمک و رژیمی استفاده کنید.

مرحله سوم: اضافه کردن لازانیا به سس
حالا پاکت لازانیا را باز می کنیم و ادویه همراه آن را به سس اضافه می کنیم و هم می زنیم و بعد شعله آن را خیلی خیلی کم می کنیم و در این مرحله ورقه های لازانیا را داخل سس می چینیم به این ترتیب که یک لایه به صورت مورب می چینیم و روی آنها را باسس می پوشانیم و از جهت دیگر یک لایه دیگر می چینیم و این روند را ادامه می دهیم تا جایی که تقریبا تمام فضای ماهیتابه با لازانیا پر شود.

نکته: ورقه های لازانیا را نباید زیاد فشار دهیم تا به هم بچسبند.

نکته: اگر غلظت سس به اندازه کافی نباشد یعنی خشک باشد نمی توانیم آن طور که می خواهیم ورقه های لازانیا را در آن قرار دهیم و به این ترتیب لازانیای خشکی خواهیم داشت.

نکته: لازانیا از نوع تازه است و نیازی نیست که آن ها را بپزیم و آب آنها را بگیریم.

بعد از چیدن ورقه های لازانیا حالا صد و پنجاه گرم پنیر پیتزای رنده شده را روی سس می ریزیم تا کاملا سطح آن را بپوشاند.

نکته: اگر رژیم دارید می توانید به اندازه خیلی کم در حد دو قاشق غذا خوری از پنیر پیتزا استفاده کنید. از سایر پنیرهای رژیمی نیز می توانید استفاده کنید.

مرحله آخر: سرو غذا
بعد از ریختن پنیر پیتزا در ماهیتابه را می گذاریم و اجازه می دهیم به مدت ده دقیقه بپزد بعد در ماهیتابه را بر می داریم و ده الی دوازده دقیقه دیگر صبر می کنیم  تا آماده شود و آب اضافی سس بخار شود و کاملا خودش را بگیرد حالا لازانیا با سس کلاسیک ایتالیایی ما آماده است و می توانیم آن را سرو کنیم. می توانید با ماهیتابه مستقیم سر میز ببرید و اجازه دهید که هر کس به مقداری که دوست دارد از آن میل نماید.



امیدواریم از این دستور خوشمزه راضی باشید و آن را درست کنید و از خوردن آن در کنار عزیزانتان نهایت لذت را ببرید.