خوراک لوبیا قرمز با برنج


مواد لازم برای تهیه خوراک لوبیا قرمز با برنج

مواد غذایی

مقدار

سوسیس دودی

دو عدد

فلفل دلمه ای زرد

یک عدد

سیر

چهار حبه

پیاز سفید بزرگ

نصف یک عدد

بیکن

شش عدد

آرد

دو تا سه قاشق غذا خوری

عصاره بیف یا همان عصاره گوشت

یک چهارم پیمانه

کنسرو لوبیا قرمز

سه پیمانه

ادویه تند

دو قاشق چای خوری

برنج

دو پیمانه

جعفری تازه

کمی برای تزئین

نمک به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه برنج کته

مواد غذایی

مقدار

برنج

دو پیمانه

روغن مایع

یک قاشق غذا خوری

نمک

یک قاشق سر خالی


مواد لازم برای تهیه کنسرو لوبیا قرمز
 
مواد غذایی مقدار
لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز  چهار لیوان
پیاز دو عدد
گوجه فرنگی دو عدد
رب گوجه فرنگی دو قاشق غذا خوری
نمک به مقدار لازم
فلفل  به مقدار لازم
آب لیمو به مقدار لازم
آرد یک قاشق غذا خوری


طرز تهیه خوراک لوبیا قرمز با برنج

در این مطلب قصد داریم طرز تهیه خوراک لوبیا قرمز با برنج را آموزش دهیم.

از این غذا می توانید برای زمان هایی که به دنبال یک دستورالعمل متفاوت هستید استفاده کنید.

این غذا بسیار خوشمزه است و طعم خاص و بی نظیری دارد و تهیه آن هم بسیار راحت است.


مرحله اول: آماده کردن سوسیس های دودی

ابتدا یک ماهیتابه را روی شعله اجاق گاز می گذاریم تا داغ شود.

در این مرحله دو عدد سوسیس دودی را به صورت حلقه ای برش می زنیم.

بعد سوسیس های خرد شده را داخل ماهیتابه می ریزیم و کمی تفت می دهیم. نمی خواهیم سوسیس ها زیاد سرخ شوند فقط به اندازه ای که رنگ آن ها طلایی شود کافی است.

نکته ای که در سرخ کردن سوسیس ها حائز اهمیت است این است که شعله اجاق گاز باید کم باشد و سوسیس ها با حرارت بسیار پایین بپزند تا کاملا مغز پخت شوند و نسوزند.

بعد از این که سوسیس های دودی سرخ شدند آن ها را داخل یک سینی می ریزیم و با یک سلفون روی آن ها را می پوشانیم تا خیلی سرد نشوند.

بعد سوسیس های دودی سرخ شده را کنار می گذاریم و می رویم سراغ خرد کردن سبزیجات.


مرحله دوم: خرد کردن سبزیجات

یک عدد فلفل دلمه ای زرد را به صورت مکعب های کوچک خرد می کنیم .

برای خرد کردن فلفل دلمه ای نیاز نیست زیاد حساسیت به خرج بدهید چون زمانی که پخته می شوند تقریبا به یک شکل در می آیند و تغییر رنگ می دهند.

حدود چهار حبه سیر را پوست می گیریم و خیلی ریز خرد می کنیم.

بعد نصف یک عدد پیاز سفید بزرگ یا یک عدد متوسط را نیاز داریم. سر و ته پیاز را می بریم و پوست آن را می گیریم و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

سبزیجات خرد شده را کنار می گذاریم در ادامه باید برنج را آماده کنیم.


مرحله سوم: آماده کردن برنج

در این مرحله به دو پیمانه برنج نیاز داریم که به روش کته آن را می پزیم.

شاید درست کردن یک کته خوب کار ساده ای به نظر برسد. اما خیلی وقت ها می بینیم که کته های ما به هم چسبیده له یا سفت می شود. ترفند های مهم و ساده ای وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید برنج کته را به شکل قد کشیده خوش شکل و خوش طعمی بپزید.

اولین مرحله شستن برنج است برای اینکه موقع پختن به شکل دانه دانه باشد و به هم نچسبند و نهایتا سفید باشد دو تا سه بار شستن کافی است. برنج هایی که زود از هم وا می روند را نباید نم کنید و بلا فاصله بعد از شستن آن را بجوشانید. در این مرحله لزومی به اضافه کردن نمک به آب نیست.

نکته: از آب گرم برای نم کردن برنج استفاده نکنید، زیرا باعث له شدن در طول پخت می شود.

مرحله دوم انتخاب قابلمه درست است. باید ظرفی را انتخاب کنید که برنج شما تنها یک سوم آن را پر کند وگرنه به خاطر کوچک بودن قابلمه کته شما شفته می شود.

مرحله سوم اضافه کردن مقدار درست آب به برنج است. در این مرحله باید برنج شسته شده را به شکلی در قابلمه بریزید که بصورت یک دست ته ظرف را بگیرد. بعد انگشتان را روی سطح برنج بگذارید و شروع به اضافه کردن آب کنید، آن قدر آب بریزید تا به یک بند انگشت شما برسد.

مرحله چهارم وقت اضافه کردن نمک و روغن است. حتماً نمک را قبل از قرار دادن قابلمه روی حرارت اضافه کنید، چون باعث می شود دانه های برنج حالت خودشان را نگه دارند و وا نروند. روغن را فراموش نکنید، روغن به نچسبیدن دانه های برنج به هم کمک می کند. دقت کنید که زیاد بودن روغن باعث شفته شدن کته شما می شود.

در مرحله پنجم پخت کته باید قابلمه را روی شعله ای متناسب با اندازه آن قرار دهید و حرارت را بالا ببرید تا شروع به جوشیدن کند. سپس شعله را کم کنید (نه مثل دم کردن) و در قابلمه را بگذارید تا آب برنج تمام شود. وقتی آب برنج تمام شد سوراخ هایی در سطح آن ایجاد می شود و مقدار کمی آب ته برنج می ماند. حالا باید دم کنی را روی در قابلمه بگذارید.


نکته: در طول جوشیدن برنج از هم زدن آن خودداری کنید چون برنج شفته می شود. بعد از تمام شدن آب چند دانه از آن را امتحان کنید اگر مغز آن هنوز خشک است باید تقریباً یک فنجان آب جوش درون قابلمه بریزید تا باز هم جوش بخورد.

مرحله ششم دمکش کردن برنج است که قلق خودش را دارد. برای بهتر دم کشیدن باید برنج ها اطراف را در وسط قابلمه جمع کنید و با انتهای قاشق چند سوراخ روی آن درست کنید تا به دم کشیدن بهتر کمک کند. حالا حرارت را خیلی کم کنید و بیست دقیقه منتظر باشید تا حسابی دم بکشد.




مرحله چهارم: سرخ کردن بیکن ها

در این مرحله شش عدد بیکن را به قطعات کوچک برش می زنیم و داخل ماهیتابه سرخ می کنیم.

استفاده از بیکن در این غذا به این دلیل است که می خواهیم از آن به عنوان یک طعم دهنده پایه استفاده کنیم و سبزیجاتمان را در روغن آن سرخ کنیم.

بیکن ها دارای چربی های بسیار خوشمزه ای هستند که این روغن از سرخ کردن آن ها به دست می آید.

از بیکن های سرخ شده هم در آخر برای تزئین غذا استفاده می کنیم.

بعد از این که بیکن ها سرخ شد آن ها را از ماهیتابه خارج می کنیم به شکلی که روغن آن در ماهیتابه باقی بماند.

بعد زیر ماهیتابه را خاموش می کنیم تا روغن بیکن نسوزد.


مرحله پنجم: سرخ کردن سبزیجات

مجددا زیر ماهیتابه را روشن می کنیم تا روغن بیکن کمی داغ شود بعد فلفل دلمه ای و پیاز را داخل مایتابه می ریزیم و بعد از این که کمی سرخ شدند سیر را اضافه می کنیم و هم می زنیم تا همه سبزیجات به خوبی سرخ شوند و بوی آن ها بلند شود.

نکته: زمانی که سیر را اضافه می کنید زیر گاز را کم کنید چون همانطور که می دانید سیر خیلی سریع می سوزد.


مرحله ششم: آماده کردن سس سبزیجات

در این مرحله برای این که یک سس غلیظ و با کیفینت داشته باشیم حدود دو تا سه قاشق غذا خوری آرد روی سبزیجات می ریزیم و هم می زینم تا کاملا روی سبزیجات را بگیرد.

نکته: آرد با عث می شود که سس غلیظ تر شود و آب سبزیجات و روغن ته ماهیتابه را جذب خود می کند.

در ادامه یک چهارم پیمانه عصاره بیف یا همان عصاره گوشت به مواد داخل ماهیتابه اضافه می کنیم و هم می زنیم تا کاملا ترکیب شوند و یک مایع یک دست و غلیظ درست شود.


مرحله هفتم: آماده کردن کنسرو لوبیا قرمز

در این مرحله حدودا سه پیمانه کنسرو لوبیا قرمز نیاز داریم که میتوانید از کنسرو لوبیا قرمز آماده استفاده کنید یا اینکه با دستور العمل زیر آن را خودتان در خانه تهیه کنید که مطمئنا ما روش دوم را پیشنهاد می کنیم.

قبل از تهیه کنسرو لوبیا بهتر است لوبیا ها را به مدت چند ساعت در مقداری آب خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید.

پیاز ها را خلالی خرد کرده و در داخل روغن تفت دهید تا طلایی شود حال نصف پیاز داغ ها را کنار گذاشته و نصف دیگر آن را به همراه گوجه فرنگی های ریز شده تفت داده تا زمانی که آب گوجه فرنگی ها تبخیر شود.

در مرحله بعدی لوبیا ها را آب کشی کرده و همراه گوجه فرنگی به مخلوط پیاز داغ و گوجه فرنگی سرخ شده اضافه کرده و به مدت چند دقیقه همه مواد را خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند سپس به مقدار پنج لیوان آب بر روی مواد ریخته در ظرف را ببندید و بر روی حرارت متوسط قرار دهید، سپس دو تا سه ساعت زمان دهید تا خوراک لوبیای شما خوب جا بیفتد.

در مرحله بعدی از طرز تهیه کنسرو لوبیا نصف دیگر پیاز داغ و کمی نمک و فلفل به خوراک لوبیا اضافه کرده و بگذارید با حرارت ملایم تا یک ساعت دیگر خوب بپزد اکنون کنسرو لوبیا آماده شده و می توانید از آن استفاده کنید.

نکته: در صورتی که تمایل داشتید خوراک لوبیا از غلظت بیشتری برخوردار باشد می توانید به مقدار یک قاشق غذا خوری آرد در مقداری آب حل کرده و در مرحله دوم پخت کنسرو لوبیا آن را اضافه کنید.  همچنین بسته به نوع لوبیا مدت زمان پخت می تواند بیشتر یا کمتر شود.

نکته: البته اگر کنسرو لوبیا قرمز را خودتا آماده می کنید این کار را باید از قبل انجام دهید تا هنگام پخت غذا معطل نشوید.


مرحله هشتم: اضافه کردن کنسرو لوبیا قرمز به سبزیجات سرخ شده

در این مرحله سه پیمانه کنسرو لوبیا را داخل ماهیتابه می ریزیم و هم می زنیم.

حالا دو قاشق چای خوری ادویه تند اضافه می کنیم و هم می زنیم.

دقت کنید که میزان تندی این غذا بستگی به ذائقه شما دارد پس می توانید ابتدا یک قاشق چای خوری ادویه تند اضافه کنید و اگر نیاز شد قاشق دوم را بریزید.

بعد کمی نمک اضافه می کنیم و دوباره هم می زنیم و میچشیم که مشکلی نداشته باشد.


مرحله نهم: سر هم کردن مواد آماده شده

در این مرحله دو پیمانه برنج آماده شده را به سس لوبیا قرمز و سبزیجات سرخ شده اضافه می کنیم هم می زنیم تا کاملا مخلوط شوند و همه برنج به سس آغشته شود.

بعد سوسیس های دودی سرخ شده را که در ابتدا آماده کرده ایم را به موادمان اضافه می کنیم و هم می زنیم تا به خوبی مخلوط شوند.


مرحله آخر: سرو و تزئین

مقداری از خوراک لوبیا قرمز و برنج را داخل ظرف مخصوص سرو می ریزیم و با کمی بیکن سرخ شده و جعفری تازه تزئین می کنیم.

امیدواریم از این دستور العمل تهیه خوراک لوبیا قرمز و برنج خوشتان آمده باشد و آن را درست کنید و از طعم و عطر آن نهایت لذت را ببرید.