نمک خاصيت ضد افسردگي دارد

نويسنده:محمد صادق کريمي




محققان مي گويند :نمک به طور طبيعي خلق را بهبود مي بخشد و مصرف مقدار مناسب آن مي تواند براي بهبود روحيه مفيد باشد .
پژوهشگران دريافته اند که مردم حتي با وجودي که مي دانند مصرف نمک زياد خطرناک و براي سلامتي آنها مضر است اما معمولاً براي بهبود خلق و روحيه شان کمي بيشتر نمک به غذاي خود اضافه مي کنند.
محققان دانشگاه يووا در پژوهش جديدي دريافتند که نمک مي تواند به عنوان يک ماده طبيعي ضد افسردگي عمل کند . شرح اين تحقيق در مجله «روانشناسي و رفتار »به چاپ رسيده است .
محققان مي گويند؛آزمايش روي موشها نشان داد ؛موشهايي که با کمبود نمک در بدنشان مواجه هستند اغلب از انجام فعاليتهايي که به طورطبيعي از آنها لذت مي برند ،سرباز مي زنند و اين اکراه در واقع نشانه افسردگي است . اما از سوي ديگر اين کارشناسان هشدار دادند که مصرف زياد نمک باعث افزايش فشارخون مي شود و خطرناک است.
به گفته متخصصان ،بدن براي کار کردن به سديم نياز دارد که درترکيب با کلريد نمک را تشکيل مي دهد اما مصرف اين ماده بايد درحد متعادل و بدون زياده روي باشد چون خوردن زياد نمک باعث بالارفتن فشارخون مي شود ودرنتيجه خطر سکته مغزي و حمله قلبي افزايش مي يابد. بر همين اساس آژانس استانداردهاي غذايي انگليس اعلام کرده است که هر فرد بزرگسال به طور متوسط نبايد بيشتر از 6گرم در روز نمک مصرف کند .
تحقيقات نشان مي دهد :حدود سه چهارم از نمکي که وارد بدن ما مي شود ازطريق مصرف غذاهاي آماده و حاضري است که در سوپرمارکت ها و رستورانها سرو مي شوند.
نتايج اين تحقيق بار ديگر بر ضرورت رعايت رژيم غذايي سالم و متعادل تأکيد مي کند .
منبع:نشريه راه موفقيت،شماره 14