يک کارت گرافيکي حرفه اي براي کاربران Adobe CS4
يک کارت گرافيکي حرفه اي براي کاربران Adobe CS4
يک کارت گرافيکي حرفه اي براي کاربران Adobe CS4
شرکت Adobe يکي از مشهورترين توليد کنندگان نرم افزار که محصولات بسيار معتبري نظير Premiere , Photoshop و زرادخانه کاملي از مجموعه هاي ايجاد مضمون را درتملک خود دارد، درآخرين عرضه محصولات خود (Adobe Creative Suite 4) سرانجام تصميم گرفت تا از قدرت GPU بهره برداري نمايد. بطور شگفت انگيزي، اين شرکت تا زمان عرضه مجموعه نرم افزارهاي گرافيکي Adobe CS4عملاً امپراطوري خود در حوزه نرم افزارهاي گرافيکي را صرفاً با تکيه بر قدرت چشمگيري پردازش CPUسيستمها برپا کرده بود. عليرغم پيشرفتهاي چشمگيري که در در زمينه عملکرد و زير ساختار در بازارGPU بدست آمدند، نرم افزارهاي جديدتر نوشته نشده بودند .صرفنظر ازسرعت کارت گرافيکي که شما در اختيار داشتيد، هيچ چيز نمي توانست نرم افزارهاي اين شرکت را سريعتر ازپردازنده هائي با سرعت کلاک بالاتر، حافظه بيشتر و يا درايوهاي ديسک سخت سريعتر اجرا نمايد. تا کنون، کارتهاي گرافيکي در دنياي Adobe چيزي غير از يک عنصر ثانويه به حساب نمي آمدند، البته به استثناء چند فيلتر سفارشي که بجاي استفاده از پردازنده گرافيکي براي هدف درنظر گرفته شده براي آن (شتابدهي گرافيکي On-Screen)، ازاين قطعه سخت افزاري براي نمايش خروجي خود استفاده مي کردند. با عرضه مجموعه جديد CS4، بازي به کلي تغيير کرد و اين حرکت با اواکنشهاي نسبتاً قابل ملاحظه اي مواجه گرديد. بسياري از نرم افزارهاي کاربردي در مجموعه جديد Adobe(خصوصا ًBridge ,Effects ,Acrobat ,Pre miere ,Photoshop ,After) اکنون از شتابدهي GPU پشتيباني مي کنند. ازسوي ديگر، اضافه شدن شتابدهي GPU به اين ترکيب عملاً "داروي تمام دردها" براي همه مشکلات عملکردي به حساب نمي آيد و درعين حال بطور ناگهاني تمام پردازش گرافيکي را به GPU منتقل نمي کند. اين نرم افزار هاي کاربردي که فشار قابل ملاحظه اي را بر سيستمهاي ميزبان خود وارد مي نمايند، هنوز برنامه هائي هستند که در يک دنياي 2 بعدي زندگي مي کنند. در واقع، سطح بسيار اندکي از تعامل 3 بعدي واقعي در اين برنامه ها وجود دارد که معمولاً در حوزه تخصص GPUها قرار مي گيرند، با اينحال از طريق بهره گيري از، Adobe Open GL مي تواند بطور کارآمدي از GPU سيستم شما براي شتابدهي برخي از ترسيمات 2 بعدي بر روي نمايشگرتان استفاده نمايد. اگر سيستم شما داري يک پردازنده گرافيکي باشد (که احتمال بسيار قوي هست)، نرم افزارهاي مهم مجموعه CS4 تا حدودي بر روي آن سريعتر اجرا خواهند شد، البته به شرط آنکه ويژگيهاي شتابدهي GPU و ترسيمات Open GL را فعال کرده باشيد. اين موضوع درعين حال به معناي آن است که شرکتهاي توليد کننده کارتهاي گرافيکي مي توانند تأثير مثبت محصولات مشخص خود بر عملکرد Adobe CS شما را به نمايش بگذارند، فرصتي که تا کنون بخاطر طبيعت مجموعه نرم افزارهاي Adobe بسيار محدود بوده است. اينکه يک GPU سريعتر تا چند اندازه به بازدهي شما کمک خواهد کرد و يا شتابدهي GPU در چه بخشي از جريان کاري روزمره شما نقش خواهد داشت، پرسشهاي مهمي هستند که ما تلاش مي کنيم در اين مقاله به آنها پاسخ دهيم.
NVIDIA مطمئن است که يک بازار قطعي براي شتاب دهنده هاي Adobe وکود دارد و اولين حرکت آنها در اين حوزه نيز محصولي است که در مقاله حاضر به بررسي آن خواهيم پرداخت: Quadro CX. اين محصول يک کارت فرعي نيست که براي کار با کارت گرافيکي استاندارد شما در نظر گرفته شده باشد، بلکه يک کارت گرافيکي کامل حرفه اي براي ايستگاه هاي کاري است که از طريق يک نرم افزار ويژه براي شتابدهي انواع خاصي از مضمون با مجموعه Adobe CS لينک مي شود. اين وضعيت درست همانند شرايطي است که کارتهاي گرافيکي Quadro FXبراي نرم افزارهاي ايجاد مضمون 3 بعدي فراهم مي کنند. Quadro CX محصول جديدي است که ساير بخشهاي بازار هنوز تا حدودي در مورد نحوه برخورد با آن گيج هستند، اما NVIDIAاولين گام خود را به سمت اجراي سريعتر نرم افزارهاي Adobe از طريق GPUهاي خود برداشته است. حال بايد ببينيم که اين شرکت تا چه اندازه در تلاش خود موفق بوده است.
جزئيات فني محصول حرفه اي جديد GT200عبارتند از:
- پردازنده گرافيکي GT200
- فرآيند توليد 65 نانومتري
- سرعت کلاک 602: GPUمگاهرتزي
- 192 پردازنده جريان
- پشتيباني از Shader Model 4.0وOpenGL3.0
- سرعت کلاک حافظه: 800 مگاهرتز
- کنترلر حافظه 384 بيتي
- پهناي باند حافظه:76 گيگابايت برثانيه
- اينترفيس PCI Express2.0x16
- سيستم خنک کنندگي مسي دو اسلاتي
- طراحي PCBکارت با طول استاندارد (نيازي به EATX ندارد )
- 2 خروجي Displayport و1 خروجي DL-DVI
- خروجي Stereoscopic
- سازگار با Genlock/Framelock
- کانکتور2-Way Nvidia SLI Multi-GPU
- پشتيباني از سيستمهاي عامل ويندوز XP/Vista32/Vista64 لينوکس 64/32 بيتي وSolaris
اگر اين مشخصات براي شما آشنا هستند، دليل خوبي دارد. Quadro CX در قالب کنوني خود يک کپي کامل از کارت گرافيکي حرفه اي Quadro FX4800است. هر دو کارت از همان واحد پردازش گرافيکي GT200با 192 هسته، 1/5 گيگابايت حافظه برخوردارند. NVIDIAبطور کارآمدي با توليد يک PCB و يک GPU توانسته است دو خط مهم از محصولات خود را تحويل دهد. ما هيچ مشکلي با اين موضوع نداريم، البته ماداميکه مجموعه ويژگيها و قيمت بطور مناسبي در نظر گرفته شوند.
سيستم خنک کننده بر يک پنکه واحد تکيه دارد که درسمت راست کارت تعبيه شده و هوا را به درون بدنه کارت کشيده، آن را از روي GPU و تراشه هاي حافظه عبور داده و سپس از سمت چپ کارت به بيرون مي فرستند. کارت به يک پوشش با طراحي خاص براي جريان هوا مجهز است که به حرکت اين هواي خنک در مسير منايب کمک مي نمايد. سيستم خنک کننده کارت بطور پيش فرض بسيار کم صدا است، حتي تحت فشارهاي کاري سنگين. در طول بخش عمده اي از آزمايشهاي ما، پنکه کارت Quadro CX با سرعتي کمتر از 1500 دور در دقيقه مي چرخيد که باعث مي شد صداي آن تقريباً غير قابل شنيدن باشد اين موضوع مطمئناً يک نکته مثبت براي محيطهاي ايستگاه کاري به حساب مي آيد. اگر يک تراشه غول آساي GT200 براي راضي کردن اشتياق شما در زمينه خرد کردن پيکسلهاي کافي نيست، مي توانيد ايستگاه کاري خود را به دو کارت Quadro CX در يک پيکر بندي SLI مجهز نمائيد. بسيار بعيد به نظر مي رسد که مشتريان احتمالي Quadro CX تمايلي به استفاده از اين عملکرد داشته باشند و حتي بسيار بعيدتر به نظر مي رسد که نرم افزارهاي کاربردي Adobe حتي بتوانند از کارتهاي متعدد در يک پيکربندي SLI بهره گيري نمايند (درحال حاضراين برنامه ها چنين قابليتي ندارند)، اما به هر حال اين قابليت در اختيار شما قرار گرفته است و مي توانيد از آن براي مقاصد ديگري استفاده کنيد.
- Acrobat9: پردازش بزرگنمائي نمايش صحفات توسطGPU، حرکت در سطح PDF از طريق ترسيمات OpenGL.
- Photoshop CS4: بزرگنمائي روان (Animated)، حتي درسطوح غير استاندارد بزرگنمائي. چرخش روان تصاوير بزرگ. شتابدهي سخت افزاري شبکه هاي پيکسلي. پردازش تبديل رنگ بر روي GPU. ترسيم قلم مبتني برGPU
- Bridge CS4: پيش نمايش و نمايش تصاوير از طريق ترسيمات OpenGLشتابدهي شده است. نمايشهاي اسلايد و بازبيني ها اکنون مي توانند افکنها را با سرعت بيشتري نشان دهند.
- After Effects CS4: کنترلهاي عميق ميدان 3بعدي، حالتهاي Blendin، تنظيمات، افکتها، هموار سازي (Anti-Aliasing)، محوي حرکت (Blending) و سايه ها مي توانند براي دستيابي به عملکرد سريعتر بر عهده GPU گذاشته شوند.
- Flash CS4: افزايش سرعت پخش ويديو از طريق انتقال بار کاري به GPU. شتابدهي GPU در نرم افزارهاي کاربردي Flash، قابليتهاي اين برنامه در زمينه کارهاي 3 بعدي واقعي را نيز در بر مي گيرد، هر چند که هنوز کاملاً از اين توانائي بهره گيري نشده است.
- premiere pro: افکتهاي Refractio، Page Curl، و Ripple توسط GPUشتابدهي مي شوند. کد گذاري/ راندوي خروجي مبتني بر GPU با بهره گيري از RapiHD H.264 plugin (تا 10 برابر سريعتر).
همانطورکه مي بينيد، بسياري از نرم افزارهاي کاربردي مجموعه CS4 از طريق انتقال بار کاري به GPU با بهبود کارآئي با افزايش سرعت مواجه مي شوند. البته اين موضوع تمام نرم افزارهاي و قابليتهاي کامل آنها را در بر نمي گيرد و ما در حال حاضر تنها شاهد تعامل GPU با بخشهاي خاصي از اين مجموعه هستيم. در واقع اين وضعيت کم و بيش يک پايه قابل اعتماد براي عرضه هاي بعدي است تا بطور کار آمد تري ازGPU بهره برداري نمايند. ما اطمينان داريم که درمجموعه CS5 شاهد خواهيم بود که ويژگيهاي بيشتري به GPU سپرده مي شوند و يا اساساً براي GPU طراحي خواهند شد.
نکته مهمي که بايد به آن توجه داشته باشيد، اين است که پشتيباني از شتابدهي GPU درمجموعه Adabe CS4 تنها به کارت Quadro CX محدود نمي شود. هرسيستمي با يک GPU مدرن (درسطح +DX9) و قابليت پشتيباني از OpenGL مي تواند اين ويژگيها را فعال کرده و شاهد ارتقاء عملکرد کدگذاري رسانه مبتني بر GPU در نرم افزار کاربردي premiere pro فعلاً به Quadro CX اختصاص دارد. اما اجازه بدهيد ببينيم که وضعيت در تجربه دنياي واقعي چگونه خواهد بود.بعنوان کاربران جدي Photoshop و عکاساني که اساساً تصاويرRAW را با تفکيک پذيريهاي بالا تهيه مي کنند، تأثيرات شتابدهي GPU درAdobe Bridge
بلافاصله قابل توجه بود و يقيناً به روان شدن عملکرد سيستم ما کمک مي کرد. در مورد شتابدهي GPU در Photoshop CS4، احساس تأثير آن تا حدودي تصادفي بود. بعضي ازجنبه هاي اين نرم افزاريا شتابدهي GPU تا حدودي سريعتر به نظر مي رسيدند. اما در بعضي از موارد نيز فعال نمودن اين قابليت عملاً باعث مي شد که تأخيرها اندکي افزايش پيدا کنند. همچنين بايد اشاره کنيم که تعداد اسناد باز شتابدهي شده با OpenGL به حافظه با فريم قابل دسترسي محدود خواهد بود. براي مثال با يک کارت GeForce GTX280 يک گيگابايتي 18 سند شتابدهي شده OpenGL مي توانند بطور همزمان باز باشند. اگر قبل با يک سيستم سريع با پردازنده قدرتمند 2 يا 4 هسته اي کار مي کرده ايد، احتمالاً افزايش چشمگيري را در عملکرد مشاهده نخواهيد نمود. با اينحال اگر از يک سيستم کند تر استفاده مي کنيد، انتقال بار کاري به GPU يقيناً به عملکرد سيستم شما کمک خواهد کرد، خصوصاً زمانيکه با فايلهاي بزرگي سر و کار داريد. اين يک نهائي براي عملکرد کند Photoshop به حساب نمي آيد، اما مي تواند در بعضي از موارد مفيد باشد.
- پردازنده 4 هسته اي 66 ( 2/Intel Croe i7 920 گيگابايتي)
- مادربرد Asus p6T با چيپ ست Intel X58
- درايو ديسک سخت 150 گيگابايتي Western Digital Veloci Raptor SATA-II, 10,000RAM
- درايو اپتکال Plextor DVD+/-RW sERIAL ATA
- منبع تغذيه Corsair HX620W Modular
- سيستم عامل Microsoft Windows Vista Ultimate x64 Edition
- کارت گرافيکي Nvidia GeForce 9600 GT 512MB
- کارت گرافيکيNvidia Quadro FX 4800 1.5 GB
- کارت گرافيکي Nvidia QuadroGX1.5GB
- کارت گرافيکيATI FirePro V8700 1 GB
که بار کاري را به GPU منتقل مي کند، فوق العاده سريع است. درميان کارتهاي شرکت کننده دراين آزمايش، Quadro CX تنها مدلي است که توانائي بهره گيري ازPlug-in مذکور را دارد و ما شاهد آن هستيم که زمان کد گذاري بطور چشمگيري بر روي کارت کاهش مي يابد. آزمايش کد گذاري 1080P ما يک کارت کاهش تقريباً 50 درصدي را در زمانهاي کد گذاري نشان مي دهد که اگر شما در حال راندوي مضموني با مدت بيش از چند دقيقه باشيد، يک مزيت فوق العاده به حساب مي آيد. اگر بخواهيد مضموني را با دامنه بيش از يک ساعت راندو کنيد، اين تفاوت عملکرد يقيناً Quadro CX را به يک ضرورت براي شما تبديل خواهد نمود. اگر از Plug-inاستفاده نکنيد، کارت Quadro CX عملکرد مشابه با ساير کارتها را به نمايش خواهد گذاشت زيرا کدگذاري کاملاً بر روي CPU سيستم انجام خواهد شد (به همين دليل است که ساير کارتها در هر دو شکل نتايج تقريباً يکساني را بدست آورده اند). با اينحال، Quadro CX به همراه RapHD Plugin
ثابت کرده کرد که انتقال بار پردازش به GPU مي تواند يک جهش شگفت انگيز در زمينه سرعت کدگذاري ويديوئي باشد.
Quadro CX اساساً يک کارت Quadro FX 4800 به حساب مي آيد، که بازار هدف آن تغيير کرده و به همراه يک Plu-gin کد گذاري H.264 براي Premiere pro CS4 بسته بندي شده است. اگر قرار است به هر حال يک کارت گرافيکي سطح بالاي ايستگاه کاري را انتخاب کنيد واز کاربران جديPremiere proهستيد، احتمالا Quadro CX بهترين گزينه براي شما خواهد بود. با اينحال، اکثرکاربران CS4 به اين نوع قدرت گرافيکي سطح بالا نيازي ندارند و درنتيجه، مي توانند ازکارت ارزانتري براي شتابدهي محصولات Adobeاستفاده کنند. در شرايط اقتصادي کنوني، عرضه اين کارت بعنوان يک شتابدهنده CS4 با قيمتي در حدود 1700 دلار بسيار دشوار خواهد بود، حتي اگريک کارت ايستگاه کاري فوق العاده قدرتمند در وراي تمام مزاياي CS4 باشد. با اينحال، ما NVIDIA را بخاطر تلاش براي ايجاد يک بازار جديد با شابدهنده هاي Adobe CS تحسين مي کنيم و کاملاً اطمينان داريم که وقتي Adobe مقدار بيشتري از بار پردازشي نرم افزارهاي کاربردي خود را به GPU منتقل کند، محصولاتي نظير Quadro CX ارزش بسيار بالاتري پيدا خواهند کرد. Adobe تنها سطح آنچه که GPU قادر است در رابطه با وظايف مربوط به ويديو و تصوير انجام دهد لمس کرده و ما بيش بيني مي کنيم که با عرضه مجموعه CS5 يا CS6، ويژگيهاي فوق العاده جذابي معرفي خواهندشد که يک CPU سطح بالا را به ضرورت تبديل مي کنند زيرا مزاياي عملکردي شگفت انگيزي را درمقايسه با هرCPU فراهم خواهد نمود. با اينحال، درشرايط کنوني مجموعه CS4 در اکثر مواقع نمي تواند از تمام قدرت کاري ارائه شده توسط Quadro CX بهره گيري کند. اگر شما يک ايستگاه کاري قديمي در اختيار داريد و ازساختار گرافيکي مجتمع با يک کارت گرافيکي قديمي تر استفاده مي کنيد، اضافه شدن يک GPU جديد تر سازگار بطور قابل ملاحظه اي به عملکرد CS4 و کل سيستم شما خواهد کرد (البته اگر ايستگاه کاري قديمي تر شما يک اسلات PCI Express x 16 آزاد داشته باشد). اين انتخاب يقيناً يک ارتقاء آسان تر در مقايسه مقايسه با خريد يک پردازنده، زير سيستم حافظه جديد و يا خريد يک سيستم کامل خواهد بود. با اينحال، اين شرايط بطور آشکارا بخش بسيار کوچکي از بازار را تشکيل مي دهد و تکيه بر اين مشتريان احتمالاً به خط CX اجازه نمي دهد تا قلمروي بازاري خود را در مدت کوتاهي گسترش دهد.
درنهايت، Quadro CX با در نظر گرفتن ميزان شتابدهي GPU ارائه شده توسط CS4 در شرايط کنوني، تا حدودي جلوتر از زمان خودش است. اين يک کارت فوق العاده قدرتمند است که عملکرد عالي را فراهم مي کند، اما گزاره ارزشي آن با توجه به قيمت بالائي که دارد چندان توجيه پذير به نظر نمي رسد. شايد بهتر بود NVIDIAکارت Quadro CX را در قالب بسيار ارزانتري و احتمالاً با يک GPU نسبتاً ضعيف تر معرفي مي کرد، خصوصاً با در نظر گرفتن شرايط اقتصادي که شرکتهاي طراحي و توليد در حال حاضر با آن درگير هستند. با تمام اين موارد، ما بسيار خوشحال خواهيم شد که شاهد ادامه و موفقيت خط محصولات Quadro CX باشيم زيرا نرم افزارهاي (غير 3 بعدي) شتابدهي شده توسط GPU در حال تبديل شدن به يک بازار بزرگتر و بزرگتر هستند که اين خط محصولات گرافيکي به آساني مي تواند آنها را پشتيباني نمايد.
- کدگذاري فوق العاده سريع ويديوي H.264 راي premiere pro با بهره گيري از قدرت GPU
- عملکرد عالي در وظايف کلي ايستگاه کاري
- نوپز پائين سيستم متنوع و انعطاف پذير
- شتابدهي CS4 در حال حاضرمحدود است.
منبع:ماهنامه کامپيوتري بزرگراه رايانه شماره 119
NVIDIA مطمئن است که يک بازار قطعي براي شتاب دهنده هاي Adobe وکود دارد و اولين حرکت آنها در اين حوزه نيز محصولي است که در مقاله حاضر به بررسي آن خواهيم پرداخت: Quadro CX. اين محصول يک کارت فرعي نيست که براي کار با کارت گرافيکي استاندارد شما در نظر گرفته شده باشد، بلکه يک کارت گرافيکي کامل حرفه اي براي ايستگاه هاي کاري است که از طريق يک نرم افزار ويژه براي شتابدهي انواع خاصي از مضمون با مجموعه Adobe CS لينک مي شود. اين وضعيت درست همانند شرايطي است که کارتهاي گرافيکي Quadro FXبراي نرم افزارهاي ايجاد مضمون 3 بعدي فراهم مي کنند. Quadro CX محصول جديدي است که ساير بخشهاي بازار هنوز تا حدودي در مورد نحوه برخورد با آن گيج هستند، اما NVIDIAاولين گام خود را به سمت اجراي سريعتر نرم افزارهاي Adobe از طريق GPUهاي خود برداشته است. حال بايد ببينيم که اين شرکت تا چه اندازه در تلاش خود موفق بوده است.
مشخصات
جزئيات فني محصول حرفه اي جديد GT200عبارتند از:
- پردازنده گرافيکي GT200
- فرآيند توليد 65 نانومتري
- سرعت کلاک 602: GPUمگاهرتزي
- 192 پردازنده جريان
- پشتيباني از Shader Model 4.0وOpenGL3.0
- سرعت کلاک حافظه: 800 مگاهرتز
- کنترلر حافظه 384 بيتي
- پهناي باند حافظه:76 گيگابايت برثانيه
- اينترفيس PCI Express2.0x16
- سيستم خنک کنندگي مسي دو اسلاتي
- طراحي PCBکارت با طول استاندارد (نيازي به EATX ندارد )
- 2 خروجي Displayport و1 خروجي DL-DVI
- خروجي Stereoscopic
- سازگار با Genlock/Framelock
- کانکتور2-Way Nvidia SLI Multi-GPU
- پشتيباني از سيستمهاي عامل ويندوز XP/Vista32/Vista64 لينوکس 64/32 بيتي وSolaris
اگر اين مشخصات براي شما آشنا هستند، دليل خوبي دارد. Quadro CX در قالب کنوني خود يک کپي کامل از کارت گرافيکي حرفه اي Quadro FX4800است. هر دو کارت از همان واحد پردازش گرافيکي GT200با 192 هسته، 1/5 گيگابايت حافظه برخوردارند. NVIDIAبطور کارآمدي با توليد يک PCB و يک GPU توانسته است دو خط مهم از محصولات خود را تحويل دهد. ما هيچ مشکلي با اين موضوع نداريم، البته ماداميکه مجموعه ويژگيها و قيمت بطور مناسبي در نظر گرفته شوند.
سخت افزار
سيستم خنک کننده بر يک پنکه واحد تکيه دارد که درسمت راست کارت تعبيه شده و هوا را به درون بدنه کارت کشيده، آن را از روي GPU و تراشه هاي حافظه عبور داده و سپس از سمت چپ کارت به بيرون مي فرستند. کارت به يک پوشش با طراحي خاص براي جريان هوا مجهز است که به حرکت اين هواي خنک در مسير منايب کمک مي نمايد. سيستم خنک کننده کارت بطور پيش فرض بسيار کم صدا است، حتي تحت فشارهاي کاري سنگين. در طول بخش عمده اي از آزمايشهاي ما، پنکه کارت Quadro CX با سرعتي کمتر از 1500 دور در دقيقه مي چرخيد که باعث مي شد صداي آن تقريباً غير قابل شنيدن باشد اين موضوع مطمئناً يک نکته مثبت براي محيطهاي ايستگاه کاري به حساب مي آيد. اگر يک تراشه غول آساي GT200 براي راضي کردن اشتياق شما در زمينه خرد کردن پيکسلهاي کافي نيست، مي توانيد ايستگاه کاري خود را به دو کارت Quadro CX در يک پيکر بندي SLI مجهز نمائيد. بسيار بعيد به نظر مي رسد که مشتريان احتمالي Quadro CX تمايلي به استفاده از اين عملکرد داشته باشند و حتي بسيار بعيدتر به نظر مي رسد که نرم افزارهاي کاربردي Adobe حتي بتوانند از کارتهاي متعدد در يک پيکربندي SLI بهره گيري نمايند (درحال حاضراين برنامه ها چنين قابليتي ندارند)، اما به هر حال اين قابليت در اختيار شما قرار گرفته است و مي توانيد از آن براي مقاصد ديگري استفاده کنيد.
شتابدهي CS4
- Acrobat9: پردازش بزرگنمائي نمايش صحفات توسطGPU، حرکت در سطح PDF از طريق ترسيمات OpenGL.
- Photoshop CS4: بزرگنمائي روان (Animated)، حتي درسطوح غير استاندارد بزرگنمائي. چرخش روان تصاوير بزرگ. شتابدهي سخت افزاري شبکه هاي پيکسلي. پردازش تبديل رنگ بر روي GPU. ترسيم قلم مبتني برGPU
- Bridge CS4: پيش نمايش و نمايش تصاوير از طريق ترسيمات OpenGLشتابدهي شده است. نمايشهاي اسلايد و بازبيني ها اکنون مي توانند افکنها را با سرعت بيشتري نشان دهند.
- After Effects CS4: کنترلهاي عميق ميدان 3بعدي، حالتهاي Blendin، تنظيمات، افکتها، هموار سازي (Anti-Aliasing)، محوي حرکت (Blending) و سايه ها مي توانند براي دستيابي به عملکرد سريعتر بر عهده GPU گذاشته شوند.
- Flash CS4: افزايش سرعت پخش ويديو از طريق انتقال بار کاري به GPU. شتابدهي GPU در نرم افزارهاي کاربردي Flash، قابليتهاي اين برنامه در زمينه کارهاي 3 بعدي واقعي را نيز در بر مي گيرد، هر چند که هنوز کاملاً از اين توانائي بهره گيري نشده است.
- premiere pro: افکتهاي Refractio، Page Curl، و Ripple توسط GPUشتابدهي مي شوند. کد گذاري/ راندوي خروجي مبتني بر GPU با بهره گيري از RapiHD H.264 plugin (تا 10 برابر سريعتر).
همانطورکه مي بينيد، بسياري از نرم افزارهاي کاربردي مجموعه CS4 از طريق انتقال بار کاري به GPU با بهبود کارآئي با افزايش سرعت مواجه مي شوند. البته اين موضوع تمام نرم افزارهاي و قابليتهاي کامل آنها را در بر نمي گيرد و ما در حال حاضر تنها شاهد تعامل GPU با بخشهاي خاصي از اين مجموعه هستيم. در واقع اين وضعيت کم و بيش يک پايه قابل اعتماد براي عرضه هاي بعدي است تا بطور کار آمد تري ازGPU بهره برداري نمايند. ما اطمينان داريم که درمجموعه CS5 شاهد خواهيم بود که ويژگيهاي بيشتري به GPU سپرده مي شوند و يا اساساً براي GPU طراحي خواهند شد.
نکته مهمي که بايد به آن توجه داشته باشيد، اين است که پشتيباني از شتابدهي GPU درمجموعه Adabe CS4 تنها به کارت Quadro CX محدود نمي شود. هرسيستمي با يک GPU مدرن (درسطح +DX9) و قابليت پشتيباني از OpenGL مي تواند اين ويژگيها را فعال کرده و شاهد ارتقاء عملکرد کدگذاري رسانه مبتني بر GPU در نرم افزار کاربردي premiere pro فعلاً به Quadro CX اختصاص دارد. اما اجازه بدهيد ببينيم که وضعيت در تجربه دنياي واقعي چگونه خواهد بود.بعنوان کاربران جدي Photoshop و عکاساني که اساساً تصاويرRAW را با تفکيک پذيريهاي بالا تهيه مي کنند، تأثيرات شتابدهي GPU درAdobe Bridge
بلافاصله قابل توجه بود و يقيناً به روان شدن عملکرد سيستم ما کمک مي کرد. در مورد شتابدهي GPU در Photoshop CS4، احساس تأثير آن تا حدودي تصادفي بود. بعضي ازجنبه هاي اين نرم افزاريا شتابدهي GPU تا حدودي سريعتر به نظر مي رسيدند. اما در بعضي از موارد نيز فعال نمودن اين قابليت عملاً باعث مي شد که تأخيرها اندکي افزايش پيدا کنند. همچنين بايد اشاره کنيم که تعداد اسناد باز شتابدهي شده با OpenGL به حافظه با فريم قابل دسترسي محدود خواهد بود. براي مثال با يک کارت GeForce GTX280 يک گيگابايتي 18 سند شتابدهي شده OpenGL مي توانند بطور همزمان باز باشند. اگر قبل با يک سيستم سريع با پردازنده قدرتمند 2 يا 4 هسته اي کار مي کرده ايد، احتمالاً افزايش چشمگيري را در عملکرد مشاهده نخواهيد نمود. با اينحال اگر از يک سيستم کند تر استفاده مي کنيد، انتقال بار کاري به GPU يقيناً به عملکرد سيستم شما کمک خواهد کرد، خصوصاً زمانيکه با فايلهاي بزرگي سر و کار داريد. اين يک نهائي براي عملکرد کند Photoshop به حساب نمي آيد، اما مي تواند در بعضي از موارد مفيد باشد.
پيکربندي سکوي آزمايش
- پردازنده 4 هسته اي 66 ( 2/Intel Croe i7 920 گيگابايتي)
- مادربرد Asus p6T با چيپ ست Intel X58
- درايو ديسک سخت 150 گيگابايتي Western Digital Veloci Raptor SATA-II, 10,000RAM
- درايو اپتکال Plextor DVD+/-RW sERIAL ATA
- منبع تغذيه Corsair HX620W Modular
- سيستم عامل Microsoft Windows Vista Ultimate x64 Edition
- کارت گرافيکي Nvidia GeForce 9600 GT 512MB
- کارت گرافيکيNvidia Quadro FX 4800 1.5 GB
- کارت گرافيکي Nvidia QuadroGX1.5GB
- کارت گرافيکيATI FirePro V8700 1 GB
عملکرد راندوي OpenGL در Cinebench R10
کد گذاري ويديو درPremiere pro
که بار کاري را به GPU منتقل مي کند، فوق العاده سريع است. درميان کارتهاي شرکت کننده دراين آزمايش، Quadro CX تنها مدلي است که توانائي بهره گيري ازPlug-in مذکور را دارد و ما شاهد آن هستيم که زمان کد گذاري بطور چشمگيري بر روي کارت کاهش مي يابد. آزمايش کد گذاري 1080P ما يک کارت کاهش تقريباً 50 درصدي را در زمانهاي کد گذاري نشان مي دهد که اگر شما در حال راندوي مضموني با مدت بيش از چند دقيقه باشيد، يک مزيت فوق العاده به حساب مي آيد. اگر بخواهيد مضموني را با دامنه بيش از يک ساعت راندو کنيد، اين تفاوت عملکرد يقيناً Quadro CX را به يک ضرورت براي شما تبديل خواهد نمود. اگر از Plug-inاستفاده نکنيد، کارت Quadro CX عملکرد مشابه با ساير کارتها را به نمايش خواهد گذاشت زيرا کدگذاري کاملاً بر روي CPU سيستم انجام خواهد شد (به همين دليل است که ساير کارتها در هر دو شکل نتايج تقريباً يکساني را بدست آورده اند). با اينحال، Quadro CX به همراه RapHD Plugin
ثابت کرده کرد که انتقال بار پردازش به GPU مي تواند يک جهش شگفت انگيز در زمينه سرعت کدگذاري ويديوئي باشد.
عملکرد مدلسازي/ بافت گذاري در نرم افزارهاي کاربردي سه بعدي
عملکرد OpenGL ايستگاه کاري
عملکرد بازيها
مصرف برق
جمع بندي
Quadro CX اساساً يک کارت Quadro FX 4800 به حساب مي آيد، که بازار هدف آن تغيير کرده و به همراه يک Plu-gin کد گذاري H.264 براي Premiere pro CS4 بسته بندي شده است. اگر قرار است به هر حال يک کارت گرافيکي سطح بالاي ايستگاه کاري را انتخاب کنيد واز کاربران جديPremiere proهستيد، احتمالا Quadro CX بهترين گزينه براي شما خواهد بود. با اينحال، اکثرکاربران CS4 به اين نوع قدرت گرافيکي سطح بالا نيازي ندارند و درنتيجه، مي توانند ازکارت ارزانتري براي شتابدهي محصولات Adobeاستفاده کنند. در شرايط اقتصادي کنوني، عرضه اين کارت بعنوان يک شتابدهنده CS4 با قيمتي در حدود 1700 دلار بسيار دشوار خواهد بود، حتي اگريک کارت ايستگاه کاري فوق العاده قدرتمند در وراي تمام مزاياي CS4 باشد. با اينحال، ما NVIDIA را بخاطر تلاش براي ايجاد يک بازار جديد با شابدهنده هاي Adobe CS تحسين مي کنيم و کاملاً اطمينان داريم که وقتي Adobe مقدار بيشتري از بار پردازشي نرم افزارهاي کاربردي خود را به GPU منتقل کند، محصولاتي نظير Quadro CX ارزش بسيار بالاتري پيدا خواهند کرد. Adobe تنها سطح آنچه که GPU قادر است در رابطه با وظايف مربوط به ويديو و تصوير انجام دهد لمس کرده و ما بيش بيني مي کنيم که با عرضه مجموعه CS5 يا CS6، ويژگيهاي فوق العاده جذابي معرفي خواهندشد که يک CPU سطح بالا را به ضرورت تبديل مي کنند زيرا مزاياي عملکردي شگفت انگيزي را درمقايسه با هرCPU فراهم خواهد نمود. با اينحال، درشرايط کنوني مجموعه CS4 در اکثر مواقع نمي تواند از تمام قدرت کاري ارائه شده توسط Quadro CX بهره گيري کند. اگر شما يک ايستگاه کاري قديمي در اختيار داريد و ازساختار گرافيکي مجتمع با يک کارت گرافيکي قديمي تر استفاده مي کنيد، اضافه شدن يک GPU جديد تر سازگار بطور قابل ملاحظه اي به عملکرد CS4 و کل سيستم شما خواهد کرد (البته اگر ايستگاه کاري قديمي تر شما يک اسلات PCI Express x 16 آزاد داشته باشد). اين انتخاب يقيناً يک ارتقاء آسان تر در مقايسه مقايسه با خريد يک پردازنده، زير سيستم حافظه جديد و يا خريد يک سيستم کامل خواهد بود. با اينحال، اين شرايط بطور آشکارا بخش بسيار کوچکي از بازار را تشکيل مي دهد و تکيه بر اين مشتريان احتمالاً به خط CX اجازه نمي دهد تا قلمروي بازاري خود را در مدت کوتاهي گسترش دهد.
درنهايت، Quadro CX با در نظر گرفتن ميزان شتابدهي GPU ارائه شده توسط CS4 در شرايط کنوني، تا حدودي جلوتر از زمان خودش است. اين يک کارت فوق العاده قدرتمند است که عملکرد عالي را فراهم مي کند، اما گزاره ارزشي آن با توجه به قيمت بالائي که دارد چندان توجيه پذير به نظر نمي رسد. شايد بهتر بود NVIDIAکارت Quadro CX را در قالب بسيار ارزانتري و احتمالاً با يک GPU نسبتاً ضعيف تر معرفي مي کرد، خصوصاً با در نظر گرفتن شرايط اقتصادي که شرکتهاي طراحي و توليد در حال حاضر با آن درگير هستند. با تمام اين موارد، ما بسيار خوشحال خواهيم شد که شاهد ادامه و موفقيت خط محصولات Quadro CX باشيم زيرا نرم افزارهاي (غير 3 بعدي) شتابدهي شده توسط GPU در حال تبديل شدن به يک بازار بزرگتر و بزرگتر هستند که اين خط محصولات گرافيکي به آساني مي تواند آنها را پشتيباني نمايد.
محاسن:
- کدگذاري فوق العاده سريع ويديوي H.264 راي premiere pro با بهره گيري از قدرت GPU
- عملکرد عالي در وظايف کلي ايستگاه کاري
- نوپز پائين سيستم متنوع و انعطاف پذير
معايب:
- شتابدهي CS4 در حال حاضرمحدود است.
منبع:ماهنامه کامپيوتري بزرگراه رايانه شماره 119
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}