يادي از استاد شهيد علامه مرتضي مطهري رحمت الله عليه





سيزدهم بهمن ماه سال 1298 فريمان ميزبان نوزادي شد که او را مرتضي ناميدند. سيزده سال بعد مرتضي طلبه حوزه علميه شد و در سال 1316 تبراي ادامه تحصيل علوم ديني به قم مراجعت کرد و در محضر درس اساتيدي چون امام خميني (ره)، آيت الله العظمي بروجردي و علامه سيد محمد حسين طباطبايي شرکت نمود. سال 1331 بود که به تهران مهاجرت کرد و شروع به تدريس در دانشکده معقول و منقول (الهيات و معارف اسلامي) دانشگاه تهران نمود ودر همان زمان به همکاري با مجامع اسلامي و کانونهاي مذهبي پرداخت. در پانزدهم خرداد ماه 42 دستگير و راهي زندان شد و يکسال پس از آن به صلاحديد امام خميني (ره) با جمعيت هاي مؤتلفه اسلامي آغاز به همکاري نمود. پس از چندي حسينيه ارشاد تهران را تأسيس کرد که گام مؤثري در جهت سازماندهي جوانان بود. در سال 1348 به دليل انتشار اعلاميه اي مبني بر جمع آوري کمک به آوارگان فلسطين راهي زندان شد . سال 1354 بود که رژيم به دليل احساس خطري که از جانب شهيد مطهري مي نمود ايشان را ممنوع المنبر اعلام کرد. دو سال بعد در سال 1356 استاد اقدام به پايه گذاري جامعه روحانيت مبارز تهران نمود. در سال 1357 در سفري به پاريس مسؤوليت تشکيل شوراي انقلاب از سوي امام (ره) به ايشان واگذار شد. او که پاره تن اما بود در ارديبهشت ماه 1358 پس از سالها تلاش در جهت اعتلاي کلمه الله به دست گروه فرقان به شهادت رسيد. نامش بلند و يادش جاويد.

شهيد مطهري در کلام بزرگان

آثارش بدون استثناء خوب است (سخنان امام خميني درباره ايشان ) خدمتي که مرحوم مطهري به نسل جوان و ديگران کرده است ، کم کسي کرده است. آثاري که از او هست ، بي استثناء همه ي آثارش خوب است و من کس ديگري را سراغ ندارم که بتوانم بگويم : « بي استثناء آثارش خوب است». ايشان بي استثناء آثارش خوب است ، انسان ساز است ، براي کشور خدمت کرده است . در آن حال خفقان خدمت هاي بزرگ کرده است اين مرد عاليقدر.
خداوند به حق رسول اکرم (ص)، او را با رسول اکرم (ص) محشور بفرمايد.

ايدئولوژي اسلامي بدون هيچ گرايش انحرافي (آيت الله خامنه اي)

مرحوم استاد شهيد مطهري با صراحت ايدئولوژي اسلامي متکي به متون اسلامي و بدون هيچ گرايش به چپ و راست را مطرح مي نمود.
مرحوم شهيد مطهري از اول حساسيت عجيبي روي تفکر التقاطي داشت و آن وقت که همه با تفکرات التقاطي برخوردهاي سطحي داشتند او با کمال سختگيري در مقابل اين تفکر مي ايستاد و آن را مردود مي شمرد که در اين زمينه نمونه هاي بي شماري از ايشان به ياد دارم . در همان جلسه اي که گفتم قرار شده بود که شرکت کنندگان هرکدام که آمادگي دارند متني را به عنوان زمينه جهان بيني اسلام تهيه کنند. چند نفر متني تهيه کردند از جمله آن چند نفر يک من بودم . در اين متن ويژگي هاي انديشه اسلامي را ذکر کرده بودم : انديشه اسلامي ، ضد استعماري، ضد استبدادي و درآخر اضافه کرده بودم انديشه اسلامي ضد الحادي است . يادم نمي رود که ايشان از اين قسمت خيلي خوششان آمده بود و بارها به خود من گفتند که اين نکته ضد الحادي نکته دقيق و بسيار ظريفي بود که شما مطرح کرديد زيرا هر انديشه اي هر فصلي از فصول جهان بيني که اندک گرايش به زمينه هاي تفکر الحادي داشته باشد جزء جهان بيني اسلامي نيست .

نماز شب ( آيت الله خامنه اي)

ايشان هنگامي که به مشهد آمدند گاهي اوقات به منزل ما وارد مي شدند، البته ايشان در مشهد آشنا داشتند و جا و مکان هم داشتند ، منتهي به خاطر علاقه اي که من به ايشان داشتم و خودشان هم اين علاقه را مي دانستند ، مستقيماً به منزل ما مي آمدند ، اتاقي که ايشان شبها مي خوابيدند با يک در فاصله داشت با اطاقي که من شب مي خوابيدم ايشان هميشه وقت خواب مقيد بود به خواندن قرآن نيمه شب ، صداي ايشان را شنيدم که در هنگام تهجد و نماز شب خواندن گريه مي کردند. البته نماز شب خوان زياد داريم. اما نماز شب خواني که درآن نيمه شب با آن حال اشک بريزد و گريه کند کم داريم . بعدها از دوستان قديمي ايشان مثل آقاي منتظري و ديگران شنيديم که ايشان از همان زمان طلبگي هم نماز شب مي خوانده و اهل تهجد بوده اند.
مبازرات سياسي (آيت الله خامنه اي ) تا سال 49 و 50 خيلي مسائل انحرافي در محيط مبارزه به چشم نمي خورد . وقتي که منافقين دستشان را رو کردند و نوشته هاي ايدئولوژيک آنها کم کم پخش شد آقاي مطهري بيش از همه حساسيت نشان داد چون من به ياد دارم که در سال 51 تلاش فراواني شد که امام را وارد کنند که اين حرکت جوانها را تاييد کنند که به نام «مجاهدين» و ... بودند اما امام سخت ابا کردند و يک بار کتابهاي مجاهدين را خوانده بودند و گفته بودند اينها همان حرفهاي لنين و اراني است پس حرفهاي شما کدام است؟ مرحوم مطهري در معرفي اينها به امان نقش داشتند و خودشان آنقدر حساسيت نشان دادند تا عملاکنار کشيدند و آنوقت مجاهدين ايشان را متهم کردند به اينکه سازشکارند و اهل مبارزه نيستند و حال اينکه کنار کشيدن ايشان حساسيت ايشان را نشان مي داد و موثر و مفيد هم واقع شد و ايشان در آن موقع کار ايدئولوژيکشان را زياد کردند .
و اثرش اين بود که در سه چهار سال بعد حقانيت حرکت ايشان روشن شد و حرکت صحيح اسلامي دوباره از سال 54 رو به رشد رفت و کم کم خط امام تبلور يافت .
منبع:سايت شهيد مطهري