مواد لازم برای تهیه ی آش اسفناج

400 گرم اسفناج

1/2 پیمانه برنج خام

1/2 پیمانه عدس خام

1/2 پیمانه لوبیا سفید خام

8 لیوان آب

6 قاشق غذاخوری کشک

2 الی 3 قاشق مرباخوری سیر دار

پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ برای تزیین

نمک به مقدار لازم


 

مراحل تهیه آش اسفناج

برای تهیه این آش مثل روال پخت اکثر آش ها باید ابتدا حبوباتش رو بپزیم پس برنج، عدس و لوبیا سفید رو با کل مقدار آبی که داشتیم داخل قابلمه میریزیم. برنج و عدس زود میپزن و نیازی به خیس کردنشون نیست ولی بهتره تا لوبیا سفید رو از شب قبل خیس کنیم تا همراه برنج و عدس همزمان بپزه و برنج و عدس برای پخت کامل لوبیا له نشن. برای خوش طعم تر شدن آش بهتره نصفی از کل مقدار سیر داغ رو هم از ابتدا برای پخت حبوبات اضافه کنیم.
 
ریختن حبوبات در قابلمه برای پخت
تا حبوبات میپزن، میتونیم اسفناج رو خرد کنیم و از اونجایی که بهتره تا اسفناج داخل این آش مشخص باشه نباید ریزش کنیم و بهتره درشت تر باشه.
 
خورد کردن سبزی
بعد از حدود یک الی دو ساعت کل حبوبات هم پختن و نرم شدن.
 
پختن حبوبات
حالا اسفناج رو به حبوبات اضافه کرده و مابقی سیر داغ رو هم میریزیم.
 
اضافه کردن سبزی به آش
بعد از اضافه کردن اسفناج کشک رو هم داخل آش میریزیم و اجازه میدیم تا آش جا بیوفته.
 
اضافه کردن کشک
بعد از حدود نیم ساعت آش رو تست میکنیم و در صورتی که به نمک یا کشک بیشتری احتیاج داشت اصافه میکنیم. در ریختن نمک دقت کنین چون کشک به خودی خود شوره.
 
پختن سبزیجات
در نهایت برای یک ساعت دیگه به آش زمان میدیم تا اسفناج بپزه و مزه مواد به هم بره و آش مفیدمون جا بیوفته.
 
جا افتادن آش
حالا آش ما آماده سرو کردنه … نوش جان. 1


ارزش غذایی اسفناج

انر‍‍‍ژی 20 کالری

آب 90 گرم

پروتئین 3 گرم

چربی 0/3 گرم

مواد نشاسته ای 3/5 گرم

کلسیم 90 میلی گرم

فسفر 50 میلی گرم

آهن 3/2 میلی گرم

سدیم 70 میلی گرم

پتاسیم 470 میلی گرم

ویتامین آ 6000 واحد. 2


 

خواص دارویی و درمانی اسفناج برای سلامتی

 
لاغری و کاهش وزن
پروتئین موجود در اسفناج متابولیسم بدن را افزایش می دهد، هچنین تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای فیبر و تیلاکویید موجود در اسفناج باعث کاهش اشتها و کاهش پرخوری در افراد شده و به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.
 
جنین و زنان باردار
مقادیر بالای فولات موجود در اسفناج برای رشد مناسب سیستم عصبی جنین مفید است. همچنین مقادیر بالای ویتامین A موجود در اسفناج برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار و  رشد ریه در جنین مورد نیاز است.

آهن موجود در اسفناج برای درمان کم خونی و علائم آن در زنان باردار مفید است. اسفناج حاوی مقادیر بالایی فیبر است که باعث بهبود حرکات روده شده و یبوست و بواسیر یا هموروئید در زنان باردار را درمان می کند.

اسفناج حاوی گلیکولپیدی است که به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می کند و درد بدن و درد های حاملگی را کاهش می دهد.

مصرف اسفناج به دلیل وجود پتاسیم باعث کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری و پیشگیری از پره اکلامپسی در زنان باردار می شود.

فیتو استروژن های موجود در اسفناج باعث تقویت پستان و افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می شود.
 
نوزادان و کودکان
اسفناج یکی از بهترین منابع مواد معدنی ضروری برای رشد و تکامل نوزادان و کودکان است، کلسیم و منیزیم موجود در اسفناج هر دو برای رشد استخوان ها ضروری هستند و آهن و پتاسیم موجود در اسفناج برای رشد مغز مفید است.

اسفناج حاوی مقادیر بالایی فیبر است که مشکلات گوارشی و یبوست را در نوزادان و کودکان درمان می کند.

کرم روده یکی از مسائل بهداشتی است که اغلب کودکان به آن دچار می شوند، اسفناج دارای خواص آنتی هولمتیک است و برای درمان کرم روده مفید می باشد.
 
دیابت و قند خون
اسفناج حاوی مقادیر بالایی استروئیدهای محافظتی به نام فیتوکدستروئید ها می باشد که متابولیسم گلوکز را افزایش می دهند و به کاهش قند خون بالا در افراد دیابتی کمک می کنند.

مقادیر قابل توجه اسید آلفا لیپوئیک و فیبر موجود در اسفناج حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و برای درمان دیابت مفید می باشد.
 
کبد و کبد چرب
اسفناج حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات، آب و آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت کبد مفید هستند، تحقیقات نشان داده که سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج برای سم زدایی از کبد و درمان کبد چرب مفید هستند.
 
فشار خون
اسفناج حاوی مقدار زیادی پتاسیم و منیزیم است که باعث کاهش فشار خون بالا می شود، همچنین مقادیر بالای فولات موجود در اسفناج با گشاد کردن رگ های خونی باعث بهبود جریان خون و کاهش فشار خون بالا می شود.
 
معده، زخم معده و دستگاه گوارش
اسفناج خاوی مقادیر بالایی فیبر است که به بهبود هضم غذا، درمان معده درد و زخم معده و بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.
 
یبوست
مواد مغذی موجود در اسفناج برای درمان سندرم روده تحریک پذیر مفید هستند و مقادیر بالای فیبر موجود در اسفناج به حرکات منظم روده کمک کرده و یبوست را درمان می کند.
 
سرطان
مطالعات نشان داده که سبزیجات برگ سبز از جمله اسفناج حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند نئوکسانتین و ویولاکسانتین و کاروتنوئید هستند که از انواع سرطان و تومور پیشگیری می کنند.

همچنین کلروپلاست و کلروفیل موجود در اسفناج باعث کاهش آسیب رادیکال های آزاد در بدن شده و برای درمان سرطان مفید هستند.
 
قلب و بیماران قلبی
اسید نیتریک موجود در اسفناج گردش خون را بهبود بخشیده و با کاهش فشار خون بالا به درمان بیماران قلبی کمک می کند. همچنین اسفناج از بیماری های آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته ی قلبی پیشگیری می کند.
 
سرماخوردگی
اسفناج حاوی مقادیر بالایی ویتامین A و ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای درمان بیماری های باکتریایی و ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلونزا مفید هستند.
 
چشم
اسفناج حاوی مقادیر بالای ویتامین A می باشد که برای حفظ سلامتی شبکیه، ماکولا و قرنیه چشم مفید هستند.

کاروتنوئید های لوتئین و زاکسنتین موجود در اسفناج از بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولار پیشگیری می کند. 3

پی نوشت:
1.www.2nafare.com
2.www.beytoote.ir
3.www.coca.ir