پوست نرم، صاف و درخشان






آب با پوست چه مي‌کند؟

همه ما به 8 ليتر آب در روز نياز داريم ولي خودمان به کنار، آيا پوست ما هم به نوشيدن آب نياز دارد؟
محتواي آب پوست زنده (اپيدرم و درم) تقريبا 80 درصد است. در صورتي كه محتواي آب پوست طبيعي باشد، پوست نرم، صاف، قابل ارتجاع و درخشان است. در حالت طبيعي، حركت مداوم آب از لايه‌هاي عمقي پوست به طرف لايه‌هاي سطحي وجود دارد و در نهايت اين آب از سطح پوست تبخير مي‌شود.
هنگامي كه پوست به علت‌هايي اعم از عوامل داخلي يا خارجي نتواند اين ميزان آب را حفظ كند، پوست خشك به وجود مي‌آيد.

عوامل خارجي

از عوامل خارجي که باعث به وجود آمدن پوست خشک مي‌شوند، مي‌توان مواجهه با آب و هوا يا باد گرم را نام برد. از طرف ديگر، شستن زياد از حد پوست سبب از بين رفتن لايه‌هاي چربي محافظ پوست شده و پوست را خشك مي‌كند. مواجهه پوست با بعضي از مواد نيز از دسته عوامل خارجي محسوب مي‌شود. مشاغلي كه در آنها تماس مداوم با مواد شوينده و پاك‌كننده وجود دارد (مانند جراحان و تكنسين‌هاي آزمايشگاه) نيز فرد را مستعد پوست خشك مي‌سازد. همچنين درمان‌هايي كه براي آكنه انجام مي‌شود اگر به‌صورت بي‌رويه و بيش از حد اعمال شود، مي‌تواند پوست خشك ايجاد کند. عامل ديگر مربوط به توانايي پوست در نگهداري رطوبت پوست است.

انتخاب مرطوب‌كننده مناسب

مرطوب‌كننده‌ها به اشكال گوناگون امولسيون مايع، پماد و كرم ديده مي‌شوند كه محتواي چربي و آب در اين موارد با هم فرق مي‌كند. مهم‌ترين نكته در انتخاب يك مرطوب‌كننده توجه به نوع پوست است كه ممکن است خشك، چرب، معمولي و مختلط باشد. بايد هميشه نوع پوست را روي پوست تميز تشخيص داد. براي پوست‌هاي خشك بايد از مرطوب‌كننده‌هاي حاوي چربي استفاده كرد و استفاده صرف از جاذب‌الرطوبه‌ها كافي نيست. درباره پوست‌هاي چرب نيازي به استفاده از مرطوب‌كننده نيست مگر در برخورد با آب و هواي گرم يا سرد. درباره پوست معمولي بايد از مرطوب‌كننده‌اي كه ميزان چربي كمتري داشته باشد، استفاده كرد. درباره پوست مختلط در منطقه T-zone (قسمت پيشاني، بيني و چانه) نبايد در اين محل‌ها كه چرب‌تر از ساير نقاط صورت است از مرطوب‌كننده استفاده کرد. نكته ديگر اين است كه با افزايش سن، نياز پوست به مصرف مرطوب‌كننده بيشتر مي‌شود و ممكن است پوستي كه پيش از اين نيازي به مصرف اين ماده نداشته، پس از گذشت چند سال خود را ناگزير از مصرف آن ببيند.
عوامل ديگري كه روي انتخاب مرطوب‌كننده اثر مي‌گذارند، عبارتند از: حالت و چگونگي مرطوب‌كننده زيرا ماده‌اي كه خيلي چرب يا چسبنده باشد براي مصرف‌كننده خوشايند نيست. مورد ديگر، افزودني‌هايي مانند رايحه است كه مي‌تواند تحريك‌كننده يا ناخوشايند باشد. بعضي از افراد به علت حساسيت، نمي‌توانند از مواد حاوي رايحه استفاده كنند. اين افراد بايد با تجويز پزشك موادي را استفاده کنند كه در اصطلاح به آنها هيپوآلرژيك گفته مي‌شود. مورد ديگر افزودن ضد آفتاب به مرطوب‌كننده است. اگر مرطوب‌كننده براي غروب و شب استفاده مي‌شود نيازي نيست كه حاوي ضد آفتاب باشد. از طرف ديگر، به طور معمول استفاده از يك لوسيون مرطوب‌كننده زير ضد آفتاب در صورتي كه قرار است فرد چند ساعت در معرض آفتاب قرار بگيرد، توصيه مي‌شود. مواد ديگر يا افزودني‌هاي دلخواه و رنگ‌دهنده‌ها مانند آلانتوئين، ژلاتين، ويتامين‌ها و پروتئين‌ها هستند كه مزيت خاصي به مرطوب‌كننده نمي‌بخشند و تاكنون مستندات علمي به‌دست نيامده كه نشان‌دهنده تاثير اين موارد روي فرآيند پيري باشد.

راهنماي مصرف

به عنوان يك قاعده نبايد پوست خشك را زياد (و به خصوص با صابون) شست. همچنين اين افراد بايد از برخورد با آب وهواي خشن خودداري كنند. به طور معمول، استفاده از مرطوب‌كننده پس از شستن صورت توصيه مي‌شود و بايد آن را وقتي هنوز پوست كمي رطوبت دارد، استفاده كرد و به آرامي روي پوست پخش کرد. ماساژ زيادي توصيه نمي‌شود و ممكن است پوست را حساس كند.
نكته: از آنجا كه مرطوب‌كننده‌ها حاوي ميزان زيادي آب هستند، نبايد بلافاصله پس از مصرف آنها در معرض هواي سرد قرار گرفت. بهتر است 20 تا 30 دقيقه پيش از برخورد با هواي سرد (براي مثال زمستان)، هواي گرم يا باد، مرطوب‌كننده را مصرف كرد و در موارد مذكور، استفاده از مرطوب‌كننده‌هاي چرب اولويت دارند.

مرطوب‌كننده دست

كارخانه‌هاي سازنده ترجيح مي‌دهند به علت وسعت بدن يا دست اين مرطوب‌كننده‌ها را به شكل مايع و لوسيون بسازند و گاهي مي‌توان از آنها در حمام استفاده كرد كه يك لايه نازك مرطوب‌كننده روي بدن تشكيل مي‌دهند. يك تفاوت بين مرطوب‌كننده‌هاي دست و مرطوب‌كننده‌هاي صورت و بقيه بدن اين است كه در مرطوب‌كننده‌هاي دست به علت شستشوي مداوم دست‌ها به طور مثال از چربي بيشتري استفاده مي‌شود كه به آساني با شستن دست‌ها زدوده نشود.

خصوصيات يک مرطوب‌كننده ايده‌آل

* رنگ و بوي مناسب و شفافيت و جلاي خوب و ظاهر كاملا يكنواخت
*عدم ايجاد حساسيت و آلودگي ميكروبي و قارچي هنگام مصرف
* قوام وغلظت مناسب
* قابليت پاك شدن سريع پس از شستشو و عدم ايجاد ظاهر چرب در پوست پس از مصرف
* قابليت جذب پوستي سريع پس از مصرف و ماساژ در پوست
منبع:http://salamat.com