تشخیص زگیل تناسلی

زگیل‌های تناسلی غالبا از روی ظاهر قابل تشخیص هستند. در برخی موارد اما باید نمونه برداری انجام شود.

گاهی اوقات پزشک برای اطمینان از تشخیص، نمونه کوچکی از ضایعه را به آزمایشگاه پاتولوژی می فرستد. در این مواقع معمولا تشخیص تیپ زگیل تناسلی اهمیت دارد.

مواردی که لازم است نمونه برداری از ضایعه انجام شود:
• ظاهر غیر طبیعی
• بیماران HIV مثبت
• زگیل های تیره رنگ
• پاسخ نامناسب به درمانهای قبلی
• عدم اطمینان از نوع ضایعه



هم چنین پزشک گاهی با در نظر گرفتن ریسک بالای بیماری های جنسی دیگر، ممکن است آزمایش خون برای ویروس HIV و سفلیس درخواست کند تا در صورت ابتلا، تشخیص و درمان زودرس آن ها نیز همزمان با زگیل تناسلی انجام شود.

اگر تشخیص زگیل تناسلی تأیید شود، لازم است شریک جنسی کنونی هم برای معاینه و ارزیابی توسط پزشک ویزیت شود. همچنین شرکای جنسی گذشته تا شش ماه قبل بهتر است از این موضوع آگاه شوند و برای ویزیت به پزشک مراجعه کنند.

تشخیص زگیل تناسلی مانند دیگر بیماری های جنسی، می تواند فرد را با مسائل روحی مواجه کند. به خصوص در زمان تشخیص بیماری برای اولین بار، احتمال دارد که فرد دچار مشکلاتی از قبیل افسردگی، اضطراب و کاهش کیفیت زندگی شود که صحبت با پزشک در این باره می تواند بسیار سودمند باشد.
 

آزمایش پاپ اسمیر 

زنان باید به صورت مرتب تحت آزمایش لگنی و پاپ اسمیر قرار بگیرند. با این آزمایش‌ها به سرعت و دقت پزشک در جریان تغییرات رخ داده در واژن و دهانه‌ی رحم خواهد شد، عامل اصلی این تغییرات زگیل‌های تناسلی و یا مراحل ابتدایی سرطان دهانه‌ی رحم است.

برای انجام آزمایش پاپ اسمیر پزشک از وسیله‌ای به نام اسپکولوم برای باز کردن دهانه‌ی واژن استفاده می‌کند تا بتواند به خوبی دهانه‌ی رحم را بررسی کند. بعد از آن به کمک وسیله‌ای که دارای طول مناسب باشد، مقداری از سلول‌های دهانه‌ی رحم را برمی‌دارد. این سلول‌ها در محیطی استریل به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند تا در زیر میکروسکوپ به دقت بررسی شوند.

میزان خطای آزمایش پاپ اسمیر و کولپوسکوپی چقدر است؟

خطای آزمایش پاپ اسمیر، حدود 40 درصد است؛ به همین دلیل خانمها باید هر سال این آزمایش را انجام دهند. به جای آزمایش پاپ اسمیر، خانمها می توانند کولپوسکوپی را انجام دهند که دقت آن بیش از 99 درصد است. اگر جواب آزمایش ابتلا به ویروس زگیل تناسلی مثبت بود، بهتر است 6 ماه بعد دوباره آزمایش بدهید.
 

چقدر احتمال دارد که فرد دوباره به زگیل تناسلی مبتلا شود؟

همانطور که گفتیم ویروس HPV انواع متفاوتی دارد. در صورتی که فرد به یک نوع از این ویروس مبتلا شده باشد و بعد از مدتی این ویروس از بدنش خارج شده باشد، انواع زیاد دیگری از ویروس زگیل تناسلی وجود دارد که ممکن است به آنها مبتلا شود. به علاوه ممکن است دوباره به همان نوع قبلی زگیل تناسلی مبتلا شود که البته احتمالش زیاد نیست.
 

آزمایش اچ‌پی‌وی

تنها چند نوع از اچ‌پی‌وی تناسلی با سرطان دهانه‌ی رحم مرتبط است. نمونه‌ای که در طی آزمایش پاپ اسمیر از دهانه‌ای رحم برداشته می‌شود، از نظر وجود احتمالی سویه‌هایی از ویروس که عامل ایجاد سرطان هستند به دقت بررسی خواهند شد.

این آزمایش معمولاً روی زنان سی سال به بالا انجام خواهد شد. این آزمایش برای زنانی در سنین پایین‌تر چندان کارایی ندارد، چرا که در آن‌ها ویروس اچ‌پی‌وی معمولا بدون نیاز به هیچ‌گونه درمانی به سرعت از بین خواهد رفت.
 

تشخیص و آزمایش HPV در مردان (زگیل تناسلی در مردان)

هم اکنور هیچ گونه آزمایش HPV برای آقایان و دیگر نقاط بدن (شامل دهان یا حلق) بجز دهانه ی رحم زنان که مورد تائید سازمان غذا و دارو آمریکا FDA باشد، وجود ندارد. سازمان غذا و دارو آمریکا FDA فقط آزمایش HPV برای دهانه ی رحم را تائید کرده است، زیرا دهانه رحمی تنها جایی می باشد که مثبت شدن نتیجه ی آزمایش HPV و رشد سلول های غیر طبیعی می تواند با  اقدام سریع و کولپوسکوپی درمان شود.

اگرچه ممکن است در مطالعات تحقیقاتی از آزمایش HPV برای یافتن ویروس HPV در مردان و دیگر نقاط بدن استفاده شود، اما روشی برای درمان این ویروس بعد از یافتن آن وجود ندارد. همچنین، دقت آزمایش HPV در مردان و دیگر نقاط بدن تحت تاثیر محل نمونه برداری و روش نمونه برداری قرار می گیرد.

درمان زگیل تناسلی

اگر زگیل‌های تناسلی ناراحتی خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کنند نیازی هم به درمان آن‌ها نیست. اما اگر فرد احساس خارش، سوزش یا درد داشته باشد و نگران انتقال عفونت باشد می‌تواند به پزشک مراجعه کند و پزشک با دارو و حتی جراحی مشکل را برطرف خواهد کرد.

با این همه زگیل‌های تناسلی معمولا بعد از درمان دوباره ایجاد خواهند شد و درمانی هم برای خود ویروس وجود ندارد.

توجه: برای درمان زگیل‌های تناسلی از داروهای بدون نسخه و بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. 
 

داروهای درمانی زگیل تناسلی 

این داروها مستقیماً بر روی زگیل تناسلی و روی پوست استعمال می‌شوند:

ایمی‌کیمود (Imiquimod) 
این پماد سیستم ایمنی بدن را قوی کرده و به آن کمک می‌کند تا با زگیل‌های تناسلی مبارزه کند. زمانی که این پماد روی پوست قرار دارد، باید از رابطه‌ی جنسی پرهیز کرد. زیرا که می‌تواند باعث جدا شدن کاندوم و یا ایجاد احساس ناخوشایند بر روی پوست شریک جنسی شود. 

پدوفیلین و پدوفیلوکس (Podophyllin and podofilox)
پدوفیلین دارای پایه‌ی گیاهی و تشکیل شده از رزین است و باعث تخریب بافت زگیل تناسلی خواهد شد، این دارو باید توسط پزشک بر روی زگیل‌های تناسلی زده شود.

پدوفیلوکس هم دارای ترکیبات مشابه است، با این تفاوت که در منزل هم قابل استعمال است. از این دارو در طول بارداری و برای زگیل‌های داخلی نباید استفاده کرد. عوارض جانبی این پماد سوزش خفیف و درد است. 

اسید تری کلرواستیک اسید (Trichloroacetic acid)
این دارو به نوعی زگیل‌های تناسلی را خواهد سوزاند و برای زگیل‌های داخلی هم قابل استفاده است. عوارض جانبی این دارو سوزش خفیف و درد است.

سینکاتکینز (Sinecatechins)
این پماد برای درمان زگیل‌های تناسلی خارجی و زگیل‌های موجود در اطراف و درون مقعد استفاده می‌شود. عوارض جانبی این دارو قرمزی پوست، خارش و سوزش و درد خفیف است. 

توجه: برای درمان زگیل‌های تناسلی از داروهای بدون نسخه و بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. 
 

جراحی برای درمان زگیل تناسلی

اگر زگیل‌های تناسلی بزرگ باشند، زگیل‌ها به دارو جواب ندهند و یا اگر فرد باردار باشد و با احتمال آن باشد که نوزاد در طی زایمان در معرض زگیل‌های تناسلی قرار گیرد، عمل جراحی انجام می‌شود. روش‌های مختلفی برای جراحی وجود دارد:
 

منجمد کردن با نیتروژن مایع یا کرایوتراپی برای برداشتن زگیل تناسلی

نیتروژن مایع باعث ایجاد تاول‌هایی در اطراف زگیل‌های تناسلی خواهد شد. به مرور زمان پوست بهبود پیدا کرده و پوست جدید ظاهر می‌شود. گاهی این جراحی چند بار انجام می‌شود تا درمان قطعی اتفاق افتد. مهم‌ترین عوارض جانبی این روش درد و تورم است. 

الکتروکوتر  

در این روش از ابزار مخصوصی برای سوزاندن زگیل‌های تناسلی استفاده می‌شود. بعد از انجام الکتروکوتری فرد احساس درد و تورم خواهد داشت. 
 

برداشتن زگیل تناسلی با جراحی

در این روش پزشک با کمک ابزارهای جراحی زگیل تناسلی را از روی پوست برمی‌دارد. در این روش از بیهوشی موضعی و یا عمومی استفاده شده و بعد از آن هم بیمار کمی احساس درد خواهد داشت. 
 

درمان با لیزر

در این روش برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی از لیزر با قدرت‌های مختلف استفاده می‌شود. بیمار بعد از انجام این روش با درد و زخم‌هایی بر روی پوست مواجه خواهد بود. 
 

چگونه برای ویزیت پزشک آماده شویم؟

شما احتمالا به پزشک عمومی مراجعه خواهید کرد، زنان احتمالا برای رفع مشکل خود به پزشک متخصص بیماری‌های زنان مراجعه می‌کنند.
 

چه کاری باید انجام دهید؟

لیستی شامل موارد زیر تهیه کنید:

علایم بیماری و زمان شروع آن‌ها – علایم خود را شرح داده و اگر شریک جنسی شما هم این علایم را دارد آن را هم با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

تاریخچه‌ای از فعالیت جنسی – پزشک باید در جریان زمانی که شما در معرض منابع احتمالی عفونت بوده‌اید، قرار گیرد. اگر به تازگی رابطه‌ی جنسی محافظت نشده و یا رابطه‌ی جنسی با فردی جدید داشته‌اید حتما پزشک خود را مطلع کنید.

سابقه‌ی بیماری‌ها – اگر بیمار هستید و تحت درمان قرار دارید حتماً پزشک خود را مطلع کنید

داروهای مصرفی – داروها، مکمل‌ها، ویتامین‌ها و دوز مصرفی آن‌ها را در اختیار پزشک قرار دهید.
 

پیشگیری از زگیل تناسلی

مهم ترین اصل در پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و ویروس HPV داشتن روابط محافظت شده و شریک جنسی ثابت و مشخص است. هم چنین تست پاپ اسمیر سالانه برای غربالگری و انجام کولپوسکوپی هر سه سال یکبار به تمامی خانم های بالای 22 سال و فعال از نظر جنسی توصیه می شود. واکسن گارداسیل می تواند در ابتلا به شایعترین تیپهای این بیماری بسیار موثر باشد.

نکته پایانی دربارۀ زگیل تناسلی

به یاد داشته باشید که تمام برآمدگی های پوستی در ناحیه تناسلی، الزاماً زگیل نیستند. بعضی برآمدگی های کوچک در افراد، طبیعی و جزئی از پوست آن هاست، در حالی که موارد دیگر ممکن است عفونت هایی مثل تبخال تناسلی باشند. در این باره می توانید مقاله تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی را مطالعه بفرمایید.

اغلب گونه های 6 و 11 ویروسHPV مسئول زگیلهای پوستی هستند که از انواع کم خطر آن محسوب می شوند. اما همانطور که گفته شد احتمال دارد انواع پرخطر مانند نوع 16 و 18هم با آنها همراه شوند. هنگامی که متوجه ضایعه ای مشکوک در اطراف نواحی جنسی خود شدید بهتر است هر چه زودتر به فکر نوبت گرفتن برای ویزیت پزشک باشید؛ در این صورت اگر مسئله مهمی نباشد، دیگر درگیری های فکری بیهوده نخواهید داشت و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد، به موقع درمان های لازم را دریافت می کنید.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت کلینیک رویای آبی
سایت دکتر متین ذاکرین