بیشتر کودکان شیرخوار از حدود 13 ماهگی شروع به راه رفتن می کنند، اما فرزند شما ممکن است حتی زودتر از موعد مقرر یعنی از 9 یا 10 ماهگی یا دیرتر یعنی 15 یا 16 ماهگی شروع به راه رفتن کند. بعضی از کودکان شیرخوار ابتدا شروع به حرکت یا گشت زدن در اطراف مبلمان کرده و سپس با سرعت کمی بیشتر شروع به راه رفتن می کنند و سایرین ممکن است با سرعت کمی کندتر شروع به یادگیری نحوه راه رفتن کنند. سرعت یادگیری نحوه راه رفتن از کودکی به کودک دیگر تفاوت خواهد داشت.
 

ایستادن

پیش از آنکه فرزندتان بتواند راه برود، نیاز دارد که نحوه بالا کشیدن خود به منظور قرار گرفتن به حالت ایستاده را بیاموزد. فرزند شما ممکن است در حدود 8 تا 10 ماهگی شروع به بالا کشیدن خود و قرار گرفتن به حالت ایستاده نماید. شما می توانید با نگه داشتن کمر فرزندتان در حالی که به کاناپه یا سایر مبلمان چسبیده است او را تشویق به ایستادن کنید. به منظور مفرح و شاد ساختن کار و حفظ علاقه فرزندتان به ایستادن، می توانید چند اسباب بازی مورد علاقه او را در گوشه مبلمان قرار دهید. با این کار او برای بالا رفتن از مبلمان یا محکم نگه داشتن گوشه مبل در حین ایستادن انگیزه پیدا می کند.
 

حرکت در امتداد مبلمان

زمانی که کودک نحوه بالا کشیدن خود و قرار گیری به حالت ایستاده را آموخت، امکان دارد به حرکت در امتداد مبلمان علاقه نشان دهد. این نوع راه رفتن که با کمک گرفتن از مبلمان انجام می شود به او نحوه حفظ تعادل را آموخته و نیز به تقویت بالا تنه و پایین تنه او کمک می کند. زمانی که کودک در امتداد مبلمان شروع به گشت زدن می کند، قدم هایی را از یک طرف به طرف دیگر برداشته تا مبلمان را دور بزند. در نهایت او سعی خواهد کرد دست خود را از روی مبل برداشته و بدون کمک قدم بردارد.
زمانی که کودک شروع به حرکت در اطراف مبلمان کرد، نحوه قرار دادن خود از حالت ایستاده به حالت نشسته را خواهد آموختزمانی که کودک شروع به حرکت در اطراف مبلمان کرد، نحوه قرار دادن خود از حالت ایستاده به حالت نشسته را خواهد آموخت. این مهارت به طور کلی در حدود 9 تا 10 ماهگی بدست می آید. می توانید زمانی که ایستاده است با قرار دادن یک اسباب بازی سرگرم کننده یا وسیله ای جالب توجه بر روی زمین، او را تشویق به قرار گیری به حالت چمباتمه نمایید. کودک برای بررسی اسباب بازی ممکن است سعی کند خم شده و آن را از روی زمین بردارد. در ابتدا امکان دارد برای قرار گیری به حالت نشسته تعادل خود را از دست داده و محکم بر روی زمین بنشیند اما با تمرین قادر خواهد شد بر روی زمین چمباتمه زده و اسباب بازی را برداشته و مجدداً به حالت ایستاده قرار گیرد. تمام این کارها یعنی بالا کشیدن خود و ایستادن، خم شدن بر روی زانو به حالت چمباتمه و مجدداً ایستادن و حرکت از این طرف به آن طرف مبلمان به فرزند شما کمک می کنند قدرت، تعادل و هماهنگی لازم برای راه رفتن را بدست آورد.
 

 اولین قدم های کودک

هنگامی که فرزندتان به راحتی قادر به بالا کشیدن خود و ایستادن، حرکت کردن به اطراف مبلمان و چمباتمه زدن شد، چالش بعدی او برداشتن اولین قدم خواهد بود. او ممکن است اولین قدم های خود را از 9 تا 10 ماهگی بردارد. به منظور ترغیب فرزند خود به برداشتن اولین قدم های خود، شاید بهتر باشد زمانی که در کنار مبلمان حرکت می کند، چند کلید یا اسباب بازی جالب توجه را نزدیک او به حالت آویز درآورید. او ممکن است سعی کرده خود را به اسباب بازی یا کلیدها رسانده و آنها را در دست گیرد و در این فرایند اولین قدم خود را بردارد.
 

 

نکات دیگری جهت کمک به کودک در شروع راه رفتن

* زمانی که کودک شروع به حرکت در اطراف مبلمان کرد، می توانید بر روی ترغیب او به حرکت در امتداد مبل و رساندن خود به صندلی نزدیک آن و سپس بازگشت به مبل کار کنید. یک صندلی در کنار کاناپه قرار دهید. ابتدا صندلی را بسیار نزدیک به کاناپه قرار دهید و کم کم آن را کمی دورتر بگذارید. همچنین می توانید یکی از اسباب بازی های مورد علاقه فرزندتان را بر روی صندلی قرار دهید تا ترغیب شود خود را به صندلی رسانده و آن را بردارد. او با تمرین یاد خواهد گرفت از صندلی به مبلمان و از مبل به صندلی بازگردد و امکان دارد که در نهایت قدمی برداشته و برای آنکه بر زمین نیفتد صندلی را بگیرد.
 
* نوعی اسباب بازی دارای چرخ و واگن یا چرخ واکر برای فرزند خود بخرید تا کودک از آن برای تمرین راه رفتن استفاده کند. چرخ واکر وسیله ای عالی برای وادار ساختن فرزندتان برای حرکت کردن به اطراف است. این وسیله به او کمک خواهد کرد بتواند تعادل خود را حفظ کرده و ماهیچه های خود را قوی سازد و شاید تنها به او اعتماد بنفسی که برای شروع به راه رفتن لازم دارد را ببخشد.



* از روروک استفاده نکنید. روروک با چرخ واکر یا وسیله چرخ داری که کودک آن را هل می دهد تفاوت می کند. روروک اسباب بازی محصوری است که دارای یک سینی یا ضربه گیر اطراف خود است و در انتهای آن چرخ وجود دارد. فرزندتان درون آن نشسته و به کمک چرخ ها، خود را به اطراف هل می دهد. روروک به کودک جهت راه رفتن کمک نمی کند و ممکن است در واقع او را از یادگیری نحوه راه رفتن نیز منصرف سازد. در واقع این وسیله در کانادا به دلیل مسائل ایمنی از تبلیغ، واردات، صادرات یا فروش منع شده است. آکادمی پزشک اطفال آمریکا نیز استفاده از روروک را مناسب ندانسته و در تلاش بوده است که مجوز منع استفاده  از آن را نیز در ایالات متحده بدست آورد اما هنوز موفق به انجام آن نشده است.
 


* دستان فرزند خود را در حین راه رفتن بگیرید. می توانید مقابل او زانو بزنید و دستانش را حین راه رفتن به اطراف خانه نگه دارید. به محض آنکه در راه رفتن با دو دست احساس راحتی کرد می توانید در حین تمرین راه رفتن سعی کنید تنها یکی از دستان او را نگه دارید. دیگر ترفندی که می توانید آن را امتحان کنید زانو زدن در مقابل او و در دست گرفتن دسته جارو (یا وسیله ای شبیه به آن) است تا کودک آن را گرفته و شروع به راه رفتن کند. اجازه دهید از دسته برای حفظ تعادل خود در حین تمرین راه رفتن استفاده کند.
 
* در صورتی که کودک در راه رفتن با کفش مشکل دارد، سعی کنید برای مدتی کفش های او را دربیاورید. کودکان شیرخوار گاهی اوقات در حفظ تعادل و یادگیری نحوه راه رفتن با کفش مشکل دارند. اکثر کودکان زمانی که پا برهنه هستند راحت تر راه می روند بنابراین کفش را برای بازی های خارج از منزل نگه دارید.
 

آیا راه نرفتن کودک جای نگرانی دارد؟

تمام کودکان به طور همزمان شروع به راه رفتن نمی کنند. بعضی از آنها به دلایل عدیده ای بسیار زودتر از دیگران شروع به راه رفتن خواهند کرد. هیچ دلیلی وجود ندارد که اگر فرزند شما زیر 18 ماهه است و هنوز راه نمی رود دچار نگرانی شوید. ممکن است متوجه شده باشید که فرزندتان در مراحل مهم رشدی تکلم و رشد زبانی در مسیر درست پیش رفته است اما با مراحل مهم رشد حرکتی خود کمی کندتر عمل می کند. بعضی از کودکان در مهارتهای زبانی از پیشرفت سریعتری برخوردارند و کودکان دیگر در مهارتهای حرکتی بهتر عمل خواهند کرد. تا زمانی که پیشرفت مداومی در مراحل مهم رشدی خود دارد، معمولاً نیازی به نگرانی نیست. با این حال در صورتی که فرزندتان 18 ماهه است و هنوز شروع به راه رفتن نکرده، باید با پزشک او صحبت کنید. پزشک ممکن است خدمات تداخل درمانی زودهنگام یا فیزیوتراپی را برای فرزند شما توصیه نماید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏