مواد لازم برای 8 نفر در تهیه قیمه کدو سبز

گوشت (خورشتی) 250 گرم

پیاز 1 عدد

لپه‎ 1 استکان

کدو سبز 1 کیلوگرم

رب گوجه ‌فرنگی 2 قاشق غذا خوری

گرد لیمو به مقدار لازم

زعفران (آبکرده و غلیظ) 1 قاشق سوپ خوری

نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

سیب زمینی (اختیاری) 2 عدد


 

طرز تهیه

1-در ابتدا پیاز را نگینی خرد کرده و سرخ می کنیم. سپس گوشت را که از قبل شسته و خشک کرده ایم اضافه کرده و به همراه پیاز تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد.

2-لپه را شسته و بعد از خشک کردن به گوشت اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا بوی خامی لپه از بین برود. زردچوبه و رب را در این مرحله اضافه می کنیم.

3-لازم است که رب را تفت دهیم چون باعث لعاب دار شدن خورش می شود. ۳ تا ۴ لیوان آب روی آن ریخته و به محض این که جوش آمد حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم با حرارت ملایم خوب بپزد. کدو را از قبل شسته و از وسط دو نیم کرده یا حلقه حلقه برش می دهیم و داخل روغن کمی سرخ می کنیم.

۲۰-4 دقیقه قبل از این که ظرف را از روی حرارت برداریم کدوهای سرخ شده را روی خورش چیده و زعفران آب کرده، گرد لیمو یا آب لیمو، فلفل سیاه و نمک را اضافه می کنیم و می گذاریم تا خورش آماده شود.سیب زمینی ها را خرد کرده و سرخ میکنیم و روی خورش آماده شده میریزیم.

5-برای شفاف شدن خورش و سلامت گوشت بهتر است گوشت خرد شده را در ظرفی ریخته و روی آن آب سرد بریزیم و روی حرارت قرار دهیم. به محض این که جوش آمد، کف و خونابه گوشت را بیرون ریخته و روی آن آب گرفته و سپس با پیاز سرخ می کنیم.

6-حتما لپه را از شب قبل خیس کرده و آب آن را ۳مرتبه عوض کنید و اگر فراموش کردید آن را ۲بار جوشانده و آبش را خالی کنید تا نفخ آن گرفته شود.

7-اگر لپه قبل از پختن خوب تفت داده شود له نمیشود. 1


 

خواص لپه

 
لپه برای کمک به ایمنی
به طور معمول لپه نپخته در حفظ ویتامین سالم تر است و با توجه به ویتامین ث در این حبوبات، گزینه ای خوب برای جویدن است.

ویتامین ث می تواند تولید گلبول های سفید خون را تحریک کند و به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل کند در نتیجه سلامت کلی و ایمنی بدن را بهبود می بخشد.
 
لپه برای کاهش سطح کلسترول
لپه منبع خوبی از فیبر محلول هستند. در حقیقت، مصرف یک فنجان لپه در رژیم غذایی روزانه می تواند حدود 65 درصد از مقدار توصیه شده از فیبر را در رژیم غذایی تامین کند.فیبر در کاهش سطح کلسترول (در کل کلسترول و کلسترول کم)مفید است. فیبر حاصل از لپه یک ماده ژل - مانند در بخش گوارشی را تشکیل می دهد.
 
لپه برای کاهش ریسک سرطان
لپه حاوی ایزو فلاون ها هستند که خطر توسعه انواع سرطان ها، به ویژه سرطان پستان و پروستات را کاهش می دهند. اساسا،ایزوفلاون ها نوعی از استروژن گیاهی هستند، بنابراین آن ها هورمون ها را در بدن تقلید می کنند مطالعات نشان داده است که دایدزین غنی در ایزوفلاوین ها نیز برای کاهش گرگرفتگی در زنان یائسه می باشد لپه نیز حاوی مقادیر بالایی از کومسترول هستند.
 
لپه برای تنظیم سطح قند خون
علاوه بر کاهش سطح کلسترول، مقدار فیبر بالا در لپه به تنظیم سطح قند خون کمک می کند فیبر محلول در غذای کم گلیسمیک میزان جذب قند را کاهش می دهد و در نتیجه به انتشار تدریجی گلوکز و افزایش قند خون کمک می کند. با این حال، انرژی کافی را تامین می کند. بنابراین برای افرادی که دیابت دارند خوب است.
 
افزایش انرژی با لپه
ویتامین ب نیز در لپه وجود دارد ریبوفلاوین و نیاسین متابولیسم کربوهیدرات را افزایش می دهند و از ذخیره سازی چربی جلوگیری و سطح انرژی را افزایش می دهند این برای افرادی مناسب است که در آب و هوای خشک زندگی می کنند، کار فیزیکی انرژی را به سرعت کاهش می دهد.
 
لپه برای کاهش حساسیت سولفوریک
حساسیت سولفوریک را می توان با علائمی چون ضربان قلب، سردرد، اسهال، حالت تهوع و هم چنین با غذاهایی که حاوی سولفوریک هستند تجربه کرد.

معمولا،سولفوریک به عنوان نگهدارنده در غذاهای فرآوری شده مثل کالاهای پخته شده، چیپس سیب زمینی، نشاسته، سرکه و غیره اضافه می شوند افرادی که مبتلا به آسم هستند بیشتر در معرض حساسیت سولفیت هستند لپه مملو از مواد معدنی به نام مولیبدنوم است که به سم زدایی کمک می کند.
 
سلامت قلب و عروق با مصرف لپه
لپه حاوی فیبر رژیمی، پتاسیم و کلسترول پایین هستند که به حفظ قلب سالم کمک می کنند پتاسیم با کاهش فشار خون، فشار قلب را کاهش می دهد فیبر رژیمی تعادل کلسترول را حفظ می کند و مانع بیماری می شود. 2


 

خواص کدو سبز

 
چربی سوزی، لاغری و کاهش وزن
کدو سبز حاوی مقادیر بالایی آب و فیبر و مقادیر بسیار کم کربوهیدرات و کالری است که باعث افزایش چربی سوزی بدن شده و با کاهش اشتها به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.
 
دیابت و قند خون
کدو سبز مقادیر کمی کربوهیدرات و قند دارد و به دلیل شاخص گلیسمی پایین برای پیشگیری از دیابت مفید می باشد، علاوه بر این الیاف پلی ساکاریدی موجود در کدو سبز از جمله پکتین به تنظیم قند خون افراد دیابتی کمک می کنند.
 
کبد و کبد چرب
کدو سبز یکی از سبزیجاتی است که مقادیر بالایی سدیم دارد، سدیم بدن را قلیایی کرده و به سم زدایی کبد و درمان کبد چرب کمک می کند.

بهتر است کدو سبز خام را با پوست (در صورت ارگانیک بودن) در سالاد استفاده کنید تا بهتر کبد را سم زدایی کند.
 
زخم معده و دستگاه گوارش
کدو سبز حاوی مقادیر بالایی آب است که باعث بهبود هضم غذا شده، به درمان زخم معده کمک می کند، خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر را کاهش می دهد و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

همچنین کدو سبز به راحتی هضم می شود و چون مقادیر بالایی فیبر دارد می تواند به بهبود حرکات روده و درمان یبوست و اسهال کمک کند.
 
سرماخوردگی
کدو سبز یک منبع عالی ویتامین C و ویتامین A است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا پیشگیری می کند.
 
فشار خون
کدو سبز حاوی مقادیر بالایی پتاسیم است که به کاهش فشار خون بالا کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی را کاهش می دهد.
 
کلسترول و چربی خون
ویتامین C، بتا کاروتن و همچنین محتوای فیبر بالای کدو سبز باعث کاهش کلسترول و چربی خون بالا می شوند و خطر ابتلا به آترواسکلروزیس و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.
 
چشم
کدو سبز حاوی مقادیر بالایی ویتامین C، منگنز، بتا کاروتن، لووتیان و زاکسنتین می باشد که برای سلامت چشم ها و پیشگیری از ژنراسیون ماکولا، آب مروارید و گلوکوم مفید می باشد.
 
آسم
مقادیر بالای ویتامین C و مس موجود در کدو سبز خواص ضد التهابی داشته و می توانند به درمان آسم و کاهش علائم آن کمک کنند. 3

پی نوشت:
1.www.7ganj.ir
2.www.namnak.com
3.www.coca.ir