مواد لازم در تهیه قیمه چرخ کرده

۲ کیلو گوشت چرخ‌ کرده گوسفندی یا مخلوط

۳ عدد پیاز پوست کنده و نازک خردشده

۱۰ عدد سیب‌زمینی پوست کنده و خلالی خردشده

۳ لیوان لپه خام

هفت تا ۱۰ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

۱۲ عدد لیمو عمانی

یک قاشق غذاخوری دارچین

یک قاشق غذاخوری گلاب

یک قاشق غذاخوری شکر

نصف فنجان زعفران دم‌کرده

نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم


 

طرز تهیه

۱. لپه را از چند ساعت قبل در آب خیس کنید.

۲. مقداری روغن در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازهای خردشده را در آن بریزید و تفت دهید تا طلایی شوند.

۳. گوشت چرخ‌کرده را به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود. سپس رب گوجه فرنگی، زردچوبه و نمک را در قابلمه بریزید و خوب هم بزنید تا بوی خامی رب از بین برود.

۴. در یک قابلمه دیگر آب بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس لپه‌ها را در آب جوش بریزید و وقتی کف کردند، آن‌ها را آبکش کنید.

۵. دارچین و لپه‌های آبکش کرده را به مخلوط گوشت اضافه کنید و برای ۳ تا ۴ دقیقه تفت دهید.

۶. پس از ۳ تا ۴ دقیقه، حدود ۸ لیوان آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا خورش به جوش بیاید. سپس شعله گاز را کم کنید.

۷. لیمو عمانی‌ها را سوراخ کنید و در یک لیوان آب جوش بریزید. پس از ۱۰ دقیقه آن‌ها را دربیاورید و به خورش اضافه کنید.

۸. پس از گذشت یک ساعت، گوشت تقریبا پخته است و آب خورش کم شده است.

در این مرحله، زعفران، گلاب و شکر را اضافه کنید و خورش را برای نیم ساعت دیگر بپزید.

۹. سیب‌زمینی‌ها را در روغن داغ در ماهیتابه سرخ کنید.

۱۰. خورش شما آماده سرو است. آن را با سیب‌زمینی سرخ کرده تزئین کنید و با برنج به سر میز بیاورید.
 

نکات مهم برای طبخ قیمه چرخ‌ کرده لاهیجان

اگر پس از گذشت مدت زمان ذکرشده در اینجا خورش شما هنوز بیش از اندازه آبدار بود، می‌توانید شعله گاز را زیاد کنید تا آب خورش کمی تبخیر شود.

سیب‌زمینی‌ها را باریک خرد کنید. از ریختن چیپس خلالی روی خورش پرهیز کنید؛ زیرا بخشی از طعم خورش قیمه مجلسی به سیب‌زمینی سرخ کرده بستگی دارد.

شما می‌توانید دارچین و گلاب را از این دستور پخت حذف کنید. البته باید بدانید که قیمه نذری بدون عطر و بوی دارچین و گلاب، یک نذری کامل نیست.

گلاب را زود در غذا نریزید. ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت قبل از پایان پخت، بهترین زمان افزودن گلاب است.

برخی افراد علاوه بر رب از پوره گوجه فرنگی نیز استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید از فلفل سبز تند هم برای طبخ خورش قیمه چرخ‌کرده استفاده کنید. 1


 

خواص لپه

 
1. لپه برای جلوگیری از کم خونی
مقادیر زیادی اسید فولیک در لپه قرار دارد کمبود اسید فولیک به شدت به کم خونی و نقص های ویژه لوله عصبی در کودکان متولد نشده مرتبط است کم خونی مساله رایج به ویژه در بانوان است یک فنجان لپه هر روز بیش از 110 درصد مصرف مفید این ویتامین اصلی را تامین می کند.
 
2. لپه برای کمک به رشد
لپه حاوی پروتیین و یک فنجان لپه پخته شده شامل 11 گرم پروتئین است. پروتئین برای رشد و رشد منظم حیاتی است چون تمام قطعات سلول ها و بافت ها ، ماهیچه و استخوان ها را می سازد پروتیین می تواند برای درمان منظم و بازسازی سلول ها از طریق بدن ضروری باشد.
 
3. لپه برای کمک به کاهش وزن
لپه با وجود مقدار کمی کالری، کلسترول و چربی های اشباع شده سالم است اما حضور فیبر رژیمی افراد را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد متابولیسم را افزایش می دهد و احتمالات افزایش وزن را کاهش می دهد مواد غذایی یافت شده در لپه به انرژی قابل استفاده تبدیل می شوند تا به عنوان چربی ذخیره شود.
 
4. افزایش انرژی با لپه
ویتامین ب نیز درلپه وجود دارد ریبوفلاوین و نیاسین متابولیسم کربوهیدرات را افزایش می دهند و از ذخیره سازی چربی جلوگیری و سطح انرژی را افزایش می دهند این برای افرادی مناسب است که در آب و هوای خشک زندگی می کنند، کار فیزیکی انرژی را به سرعت کاهش می دهد.
 
5. لپه برای کمک به ایمنی
به طور معمول لپه نپخته در حفظ ویتامین سالم تر است و با توجه به ویتامین ث در این حبوبات، گزینه ای خوب برای جویدن است.

ویتامین ث می تواند تولید گلبول های سفید خون را تحریک کند و به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل کند در نتیجه سلامت کلی و ایمنی بدن را بهبود می بخشد.
 
6. لپه برای کاهش سطح کلسترول
لپه منبع خوبی از فیبر محلول هستند. در حقیقت، مصرف یک فنجان لپه در رژیم غذایی روزانه می تواند حدود 65 درصد از مقدار توصیه شده از فیبر را در رژیم غذایی تامین کند.

فیبر در کاهش سطح کلسترول (در کل کلسترول و کلسترول کم)مفید است. فیبر حاصل از لپه یک ماده ژل - مانند در بخش گوارشی را تشکیل می دهد.


 

خواص گوشت چرخ کرده گوسفندی

 
1. تقویت سیستم ایمنی بدن
به دلیل سلنیوم موجود در گوشت گوسفند که حاوی آنتی اکسیدان های فراوان می باشد می توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود از آن بهره بگیرید.

افزایش سیستم ایمنی بدن به مقابله بهتر با بیماری ها و باکتری ها کمک می کند.
 
2. افزایش سوخت و ساز بدن
اگر شما گوشت گوسفند را به صورت منظم میل کنید به کاهش وزن دست پیدا می کنید. گوشت قرمز دارای پروتئین زیاد و چربی کم می باشد.

به همین به کنترل وزن کمک می کند. مصرف گوشت گوسفند باعث می شود تا سوخت و ساز بدن شما زیاد شده و کالری بسوزانید.
 
3. افزایش انرژی بدن
گوشت گوسفند یک منبع عالی از انرژی می باشد. مصرف گوشت گوسفند به شما انرژی بسیار می رساند چرا که صد گرم از این گوشت دارای ۲۰۶ کیلوکالری انرژی می باشد که انرژی مورد نظر روزانه را تامین می کند. اگر فعالیت های سنگین و فکری زیادی انجام می دهید می توانید برای تقویت بدن خود گوشت گوسفند میل کنید.
 
4. سلامت و تقویت استخوان ها
گوشت گوسفند برای استخوان ها و دندان ها بسیار مفید می باشد چرا که دارای ترکیباتی از کلسیم است که باعث می شود رشد استخوان ها در کودک به درستی انجام شود. گوشت گوسفند دارای ۲۷۲ میلی گرم فسفر است.
 
5. خواص ضد سرطانی
گوشت گوسفند غنی از آهن ، ویتامین ب ، کولین و سلنیوم می باشد. کولین و سلنیوم موجود در این گوشت باعث می شود تا از حملات سلول های سرطانی در بدن پیشگیری کند. گوشت گوسفند دارای لینولئیک اسید می باشد که باعث می شود با تومورهای بدخیم مبارزه کند.
 
6. منبع غنی پروتئین
گوشت گوسفند به دلیل داشتن پروتئین بالا باعث می شود تا یک انتخاب پروتئینی عالی برای بدن باشد. صد گرم گوشت گوسفند دارای ۱۷ گرم پروتئین می باشد که بسیار عالی است. پروتئین برای عضله سازی مفید بوده و همچنین پروتئین باعث گوارش بهتر و تقویت بنیه بدن می شود.
 
7. منبع غنی انرژی
همانطور که گفته شده گوشت گوسفند دارای پروتئین و کالری زیادی می باشد که باعث می شود تا انرژی انسان در طول روز تامین شود. همچنین پروتئین زیاد این گوشت باعث می شود که کنترل وزن بهتری داشته باشید.
 
8. جلوگیری از ابتلا به کم خونی
کم خونی به دلیل کمبود گلبول های قرمز ایجاد می شود ، گوشت قرمز باعث افزایش گلبول های قرمز خون می شود که این امر باعث می شود تا اکسیژن مناسب به سلول های بدن رسیده و از کم خونی پیشگیری شود. 3

پی نوشت:
1.www.kojaro.com
2.www.namnak.com
3.www.parsiday.com