مواد لازم در پخت مربای انجیر

انجیر: یک کیلو گرم

شکر: هفتصد گرم

هل: دوازده عدد

آبلیمو: یک قاشق غذاخوری

گلاب: یک قاشق غذاخوری

آب: یک پیمانه
 

طرز تهیه مربای انجیر در منزل

برای تهیه مربای انجیر ابتدا انجیرها را شسته و چوب آنها را جدا نمایید.

سپس یک لیوان آب را با شکر مخلوط نموده و روی حرارت قرار دهید و بعد از اینکه جوش آمد انجیرها و هل را به آن اضافه نمایید و صبر کنید تا چند قل بزند.

سپس حرارت را کم نموده و اجازه دهید حدود نیم ساعت بجوشد تا مربا کاملا جا بیفتد.

بعد از گذشت این زمان آبلیمو و  گلاب را به آن اضافه نمایید و پس از گذشت حدود شش دقیقه حرارت را خاموش نمایید.

در این مرحله مربا انجیر شما آماده است و می توانید بعد از خنک شدن آن را نوش جان فرمایید.

در صورتی که از انجیر سبز استفاده نمایید، مربای شما ظاهری شبیه به مربای کیوی خواهد داشت.
 

نکات مهم در تهیه مربا انجیر

برای تهیه مربا از انجیر های بدون شکاف و سالم استفاده نمایید، در غیر این صورت در حین پخت دانه های انجیر بیرون ریخته و شکل ظاهری مربای انجیر شما مطابق میلتان نمی شود.

در صورت تمایل می توانید از گلاب بیشتری استفاده نمایید. به این صورت که به جای یک لیوان آب، از نصف لیوان گلاب و نصف لیوان آب استفاده نمایید.

بهتر است در روش تهیه مربای انجیر از انجیری استفاده نمایید که زیاد بزرگ نباشد و سایز متوسط داشته باشد و همچنین خیلی سفت و یا نرم نباشد.

به این دلیل که انجیر آب می اندازد بهتر است اجازه دهید شهد مربا حسابی قوام یابد و غلیظ شود، در ضمن برای جلوگیری از کپک زدن این مربای خوشمزه می توانید کمی دارچین به آن اضافه نمایید.


آموزش تهیه مربای انجیر سبز

مربای انجیر از جمله مرباهای مقوی، خوشمزه و پرطرفدار است که می توان با دستورهای متفاوتی آن را در منزل تهیه کرد.

در طرز تهیه دوم مربای انجیر از انجیرهای سبز استفاده می کنیم.

در دستور پخت این مربا به یاد داشته باشید که انجیرهای مورد استفاده باید به یک اندازه و متوسط باشند و نه باید زیاد رسیده و نرم باشند و نه زیاد کال و نارس.
 
مواد لازم
انجیر سبز: ۱ کیلو

شکر: ۲۸۰ گرم

چوب دارچین: به اندازه یک انگشت

هل: ۲ عدد

آب جوشیده: ۱/۳ پیمانه

آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

عصاره وانیل: ۱/۸ قاشق چایخوری

زعفران دم کرده: ۱/۴ قاشق غذاخوری
 

دستور پخت

در ابتدا باید انجیرها را خوب شستشو دهید و خشک کنید. دقت داشته باشید که دم آن ها را به قدری بگیرید که پوست انجیرها از هم باز نگردد.

درون ظرف لابی باید انجیرها را بریزید البته لابه لای آن ها باید شکر بریزید، بعد درون یخچال بگذارید تا هفت ساعت کامل بگذرد.

پس از حل شدن انجیرها در شکر باید ظرف را بر روی شعله اجاق گاز بگذارید تا به مدت یک ربع مخلوط انجیرها بپزد، دقت داشته باشید که سرریز نگردد.

کف های ایجاد شده روی مربا را به وسیله قاشق بگیرید و دور بریزید تا مربای شفافی داشته باشید.

پس از گذشت این زمان، نوبت اضافه کردن دارچین و هل می باشد(نیازی به پودر کردن دانه های هل نیست).

بعد یک سوم آب جوشیده شده را به مواد بیفزایید و یک ربع دیگر به آن زمان دهید تا با شعله متوسط به جوش آید.

در نهایت بعد از پخت مربا، عصاره وانیل، آبلیمو و زعفران دم کرده را بیفزایید و پس از ۵ دقیقه از روی حرارت مربا را بردارید و پس از اینکه کاملا سرد شد، درون ظرف های شیشه ای درب داری بریزید و درون یخچال نگهداری کنید. 1
 

علت شکرک زدن مربا چیست و با مربای شکرک زده چه باید کرد؟

دو عامل موثر در شکرک زدن انواع مربا عبارتند از:
 
۱. تاثیر میزان قند در شکرک زدن مربا
مقدار شکر در مربا معمولا برابر با میوه‌ای است که باید مربا شود، مگر اینکه میوه بسیار شیرین باشد.در اینصورت از مقدار شکر، اندکی کم می‌شود.

در هر صورت شهد شکر باید به غلظت معینی برسدکه قابل نگهداری باشد، یعنی در محیط آن موجودات زنده ذره بینی (میکرو ارگانیسم‌ها) نتوانند فعالیت کنند.

رسیدن به این درجه غلظت را “قوام آمدن” مربا می‌نامند.

شهد مربایی که قوام نیامده باشد، شل است و ممکن است کپک بزند. مربای کپک زده را باید جوشاند تا قوام بیاید.از طرف دیگر اگر آب مربا بیش از ظرفیت خود، شکر جذب کرده باشد پس از سردشدن شکرک می‌زند؛ یعنی مقداری از شکر آن متبلور می‌شود. به مربای شکرک زده باید کمی آب جوش و اندکی ترشی افزود و آن را جوشاند.

قند روی میوه اثر سفت کننده دارد، بنابراین بهتر است شکر را پس از پختن و نرم شدن میوه اضافه کنید.

برخی از میوه‌ها مانند توت فرنگی، هنگام پختن زود از هم می‌پاشند. اگر روی اینگونهمیوه‌ها شکر بپاشید و ۱ شبانه روز بخوابانید، شکل خود را بهتر حفظ می‌کنند.

شکر مربا باید کاملا پاک باشد تا شهد آن زلال در بیاید. اگر شکر، ناخالصی داشتهباشد باید شیره آن را بگیرید و صاف کنید.

البته این نکته را در نظر داشته باشیدکه اگر به جای شکر از شیره شکر استفاده می‌کنید، باید به اندازه آب آن از آب مربا کم کنید.

برای صاف کردن شیره شکر:یک عدد سفیده تخم مرغ را با یک لیوان شربت خنک خوب مخلوط کنید.

این مخلوط را پیش از جوشاندن شربت در آن ریخته و خوب هم بزنید.پس از جوشاندن شربت یک پارچه متقال در صافی فلزی قرار داده و شربت را از آن بگذرانید.
 
۲. تاثیر میزان ترشی در شکرک زدن مربا
وجود ترشی (اسید) در مربا گذشته از مزه مطبوع، این خاصیت را دارد که به اصطلاحآستانه تبلور قند را بالا می‌برد و مانع شکرک زدن شهد مربا می‌شود.

به همین دلیل به مربای غیر ترش هم معمولا اندکی ترشی می‌زنند.در آب لیمو و آب نارنج مقدار زیادی ترشی و انگم (پکتین یا لعلب) وجود دارد؛بنابراین راه ساده جبران کمبود ترشی و انگم میوه مربایی، اضافه کردن مقداریآبلیمو یا آب نارنج است. اما باید می‌دانیم که هر دوی این‌ها عطر و مزه خاصخود را دارند و اگر مقدار آن‌ها زیاد باشد، مزه مربا را تغییر می‌دهند.

جوهر لیمو (اسید سیتریک) ترشی مطلق است و اندکی از آن کمبود ترشی هرمیوه‌ای را جبران می‌کند و در جلوگیری از شکرک زدن مربا موثر است.

بهتر است آبلیموی تازه به مربا اضافه کنید و حتما لرد آن را صاف کنید یا اجازه دهید ته نشین شود.

ترشی جوهر انگور (اسید تارتاریک یا کرم تارتار) ملایم‌تر است و مقداری گسی دارد.

اضافه کردن این ترشی به مربا نیز از شکرک زدن مربا جلوگیری می‌کند.مخلوطی از جوهر لیمو و جوهر انگور، به ترشی میوه بسیار نزدیک است و می‌تواند بهترین افزودنی برای جلوگیری از شکرک زدن مربا باشد.

ممکن است شما از کلمه اسید قدری واهمه داشته باشید، ولی این واهمه زیادموجه نیست.

در همه مربا‌های فرنگی گران قیمت، مقداری اسید سیتریک،اسید تارتاریک و اسید مالیک (جوهر سیب) وجود دارد و زیانی هم به همراه ندارد. 2


خواص انجیر

 
۱‌. سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است
انجیر به دلیل آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، سلامتی بدن را بهبود می‌بخشد. اکسیداسیون تقریبا تمام بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با بیماری‌های مختلف مثل پیری زودرس و سرطان ارتباط دارد. مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان مثل انجیر به مبارزه با عارضه‌های ذکر شده کمک می‌کنند.

بعضی از انواع انجیرها آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند؛ با این حال تمام انواع این میوه‌ی تابستانی سرشار از پلی‌فنول‌های مختلف هستند و می‌توانند با استرس اکسیداتیو مبارزه کنند. مطالعات همچنین نشان می‌دهند که انجیر خشک شده منبع بهتری از ترکیبات پلی‌فنولی محسوب می‌شود و فعالیت آنتی‌اکسیدانی آن بیشتر از انجیر خام است.
 
۲. خواص ضدسرطانی دارد
به‌طور سنتی از انجیر برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله سرطان استفاده می‌شود. یک مطالعه در دانشگاه چین نشان داد بعضی از ترکیبات موجود در انجیر به از بین بردن پوشش سلول‌های سرطانی مختلف کمک می‌کنند.

اگرچه به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است، اما محققان به این نتیجه رسیده‌اند که انجیر به دلیل دارا بودن ترکیبات بیواکتیو می‌تواند با بیماری‌های مختلف مبارزه کند.
 
۳. بیماری‌های رایج را درمان می‌کند
هزاران سال است که انجیر برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌های رایج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

می‌توان بیش از ۴۰ نوع از بیماری‌های گوارشی، تنفسی و… را با انجیر درمان کرد. مطالعات نشان داده‌اند که انجیر یک میوه‌ی مفید برای درمان آنمی، سرطان، دیابت، بیماری کبدی، اختلالات پوستی، عفونت‌های دستگاه ادراری و… به شمار می‌رود.
 
۴. خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد
انجیر می‌تواند به‌عنوان یک ترکیب ضدباکتری و ضدقارچ عمل کند. بررسی انجام شده در دانشگاه مالزی نشان داد که عصاره‌ی انجیر می‌تواند با باکتری‌ها، قارچ‌ها و میکروب‌های مختلف مبارزه کند. مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که انجیر می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را تحریک کند.

به همین علت است که این میوه یک ماده‌ی غذایی عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود. انجیر برای مبارزه با بیماری‌های رایج گزینه‌ی خوبی است‌.
 
۵. منبع عالی پتاسیم، فیبر و مواد مغذی دیگر محسوب می‌شود
پتاسیم و فیبر دو ترکیب حیاتی در رژیم غذایی هستند که بسیاری از افراد آن‌ها را به اندازه‌ی کافی دریافت نمی‌کنند.

انجیر چه خشک باشد چه خام، فیبر بالایی دارد؛ به طوریکه حدود ۷ تا ۱۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی را برطرف می‌کند.

می‌توانید با خوردن انجیر، با سطح پایین پتاسیم مبارزه کنید. فیبر به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد و به دلیل ایجاد احساس سیری، در کاهش وزن مفید است.

پتاسیم در تمام سلول‌های بدن یافت می‌شود و به بدن کمک می‌کند درست عمل کند.

انجیر خشک منبع عالی منگنز، منیزیم و کلسیم محسوب می‌شود که بسیاری از ما آن‌ها را به اندازه‌ی کافی دریافت نمی‌کنیم.

می‌توانید انجیر را به‌عنوان یک میان وعده‌ی کم‌ کالری نوش جان کنید. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.persianv.com
3.www.digikala.com