مواد مورد نیاز در تهیه مربای انگور

۵۰۰ گرم شکر

۵۰۰ گرم انگور

۳ لیوان آب

۱ قاشق سوپ خوری آبلیمو

۱ قاشق چای خوری وانیل
 

طرز تهیه مربای انگور لذیذ

داخل ظرفی از جنس تفلون و یا لعاب دار آب و شکر را ریخته و بگذارید تا بجوشد.

پس از جوشیدن ۲ – ۳ تا جوش بزند و از روی حرارت برداشته و از صافی عبور دهید.

برای بار دوم شربت به دست آمده را بر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و غلظت بیشتری پیدا کند.

در این مدت انگورها را شسته و دانه دانه کرده و انگورهای دانه بزرگ تر را دو نیم نمایید.

صبر می کنیم تا شربت در حال جوش غلظت مورد نظر را به دست آورد، انگورهای دانه شده را به آن اضافه کرده و زمان می دهیم تا شربت قوام بگیرد.

در مرحله پایانی آبلیمو و وانیل را به مربا افزوده و مجددا پس از ۲ – ۳ جوش شعله زیر ظرف مربا را قطع کرده و پس از خنک شدن درون ظرفی مخصوص می ریزید.


 

چند نکته طلایی

برخی هسته های انگور را جدا نمی کنند چون خاصیت آنتی اکسیدانی انگور از هسته و پوست آن حاصل می شود، اما در صورت تمایل اگر مزه ی آن مورد علاقه تان نیست، می توانید هسته های انگور را جدا نمایید. اما بهتر است که از انگورهای بدون دانه استفاده کنید.

میوه های سالم و بدون لکه را برای تهیه مربا انتخاب کنید.

چنانچه شربت مربا غلظت لازم را پیدا نکند، یا شکر مربا کم باشد، مربا کپک می گردد.

در مرحله پایانی آبلیمو را به مربا بیافزایید، تا موجب تغییر رنگ آن به تیرگی نشود.

در طول انجام مراحل تهیه مربا درب ظرف را نباید بست چون رنگ مربا را بد رنگ می کند.

در صورتی که مقدار استفاده ی آبلیمو در مربا کمتر از حد لازم باشد، بعد از گذشت کمی شاهد شکرک زدن مربا خواهید بود.

نوع انگوری که مورد استفاده قرار می دهید، مطرح نیست اما در صورت استفاده از هر نوع انگور از نوع بدون هسته آن استفاده نمایید که می توان انگور عسگری را پیشنهاد نمود.

هنگام ریختن مربا درون شیشه، مقدار شربت را زیادتر در نظر بگیرید تا میوه ها بر روی یکدیگر جمع نشده و له نشوند.

میزان استفاده از شکر به سلیقه شما بستگی دارد، اما بهتر است با توجه به گسترش بیماری مبتلا بودن افراد به دیابت، شیرینی مربا کمتر باشد. 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از:
در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.


از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید. در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد. شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید. 2


 

خواص انگور

 
1. درمان آسم
انگور ارزش درمانی دارد و از گذشته در درمان آسم استفاده می‌شده است. علاوه‌ بر آن، قدرت مرطوب‌کنندگی انگور چنان بالاست که می‌تواند رطوبت ریه‌ ها را افزایش بدهد و از حملات آسمی بکاهد.
 
۲. تقویت استخوان ها
یکی از خواص انگور تقویت استخوان‌هاست. انگور منبع بی‌نظیری از ریزمغذی‌هایی چون مس، آهن و منگنز است و وجود تمامی این ریزمغذی‌ها برای تشکیل و استحکام استخوان مهم هستند. افزودن انگور به رژیم غذایی روزانه، جلوی بروز مشکلات مربوط به افزایش سن، ازجمله پوکی استخوان را می‌گیرد. وجود منگنز در بدن بی‌نهایت ضروری است و به سوخت‌وساز پروتئین، کلاژن سازی و عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند.
 
۳. پیشگیری از بیماری قلبی
انگور مقدار اکسید نیتریک موجود در خون را، که جلوی تشکیل لخته خون در بدن را می‌گیرد، افزایش می‌دهد. علاوه‌بر‌آن، آنتی اکسیدهای انگور از اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) که موجب گرفتگی رگ‌های خونی شده و دلیل اصلی بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی است، جلوگیری می‌کند.

همچنین انگورها مقدار بسیار زیادی فلاونوئید دارند که نه‌تنها علت اصلی رنگ انگور هستند، بلکه آنتی اکسیدان‌های قوی‌ای نیز به‌حساب می‌آیند.

دو نوع اصلی آنتی اکسیدان‌های انگور، رسوراترول (resveratrol ) و کوئرستین (quercetin)، می‌توانند عملکرد رادیکال‌های آزاد و اثرات مضر کلسترول بد خون روی رگ‌های خونی را خنثی کنند.

درضمن، این دو نوع فلاونوئید آنتی اکسیدانی مانند پاک‌کننده‌ها عمل می‌کند، از تجمع پلاکتی می‌کاهد و سموم موجود در خون را فیلتر می‌کند.
 
۴. درمان میگرن
درمان میگرن یکی دیگر از خواص انگور است. آب انگور رسیده، درمان خانگی مهمی برای میگرن به‌حساب می‌آید.

برای درمان میگرن باید صبح‌ها کمی آب انگور خالص و بدون ترکیب با آب معمولی، نوشید.

آب انگور و عصاره‌ی دانه‌ی انگور سردردهای میگرنی را درمان می‌کنند. سردردهای میگرنی دلایلی مختلفی مانند عدم تعادل شیمیایی بدن، خواب کم، تغییرات آب‌ و هوایی یا کمبود مواد مغذی در بدن می‌تواند داشته باشد. آنتی‌اکسیدان‌های این میوه به درمان دردهای میگرنی می‌پردازد.
 
۵. درمان یبوست
انگورها برای درمان یبوست و برطرف کردن آن، بسیار مؤثرند. آنها در دسته‌ی خوراکی‌های ملین قرار دارند، زیرا حاوی اسید ارگانیک، قند و سلولز هستند.

همچنین با تنظیم عملکرد ماهیچه‌های روده و معده، یبوست مزمن را درمان می‌کنند. انگورها غنی از فیبرهای نامحلول هستند و پس از مصرف، هنگام عبور از مجرای گوارشی دست‌نخورده باقی می‌مانند. وقتی حجم فیبر افزایش می‌یابد، تشکیل مدفوع و خروج آن از بدن به‌راحتی انجام می‌شود.

اما هنگام وجود مدفوع آبکی یا اسهال، از مصرف انگور باید پیشگیری کرد. فیبر نامحلول نمی‌تواند آب مدفوع را به خود جذب و آن را خشک کند.

انگور، فیبر محلول چندانی ندارد.
 
۶. تسکین سوء‌ِهاضمه
خواص انگور تنها به موارد بالا خلاصه نمی‌شود. انگور نقش مهمی در بدهضمی دارد. این میوه از حرارت بدن می‌کاهد و سوء‌ِهاضمه و سوزش معده را درمان می‌کند. همچنین انگور به‌دلیل اینکه «خوراکی سبکی» است، هنگام درمان سوء‌ِهاضمه بیش از درمان‌کننده‌های دیگر به‌کار گرفته می‌شود.
 
۷. کاهش خستگی
آب انگور سفید و روشن، بخشی از آهن موردنیاز بدن را تأمین می‌کند و از خستگی می‌کاهد. کم خونی مشکل اساسی بسیاری از افراد است که با خوردن انگور می‌توانند سطح آهن و مواد معدنی بدن را در حدمتعادل نگه‌ دارند. کمبود آهن، فرد را دچار ضعف و خستگی می‌کند و از کارایی ذهن او می‌کاهد.

آهن ماده‌ی معدنی مهمی است که روی تعدادی از عملکردهای بدن اثر می‌گذارد. اما آب انگور تیره نه‌تنها به مقدار آهن موجود در بدن چیزی اضافه نمی‌کند، بلکه از سطح آن هم می‌کاهد. همچنین نوشیدن آب انگور به‌سرعت به فرد انرژی می‌دهد.
 
۸. کنترل دیابت
اخیرا در تحقیقی درباره‌ی خواص انگور مشخص شده که عصاره‌ی آب انگور هیپرگلیسمی (افزایش قند خون) را مهار می‌کند و می‌تواند در کنترل دیابت مؤثر باشد.3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com