مواد لازم شربت زعفران

شکر 1 کیلوگرم

آب 2 پیمانه

گلاب 1 پیمانه

گل زعفران دم کرده ½ قاشق چایخوری
 

دستور تهیه شربت زعفران

 
مرحله اول
ابتدا آب را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

در همین حین زعفران را می سابیم و پس از اینکه آب جوش آمد، زعفران سابیده شده را داخل آب جوش می ریزیم و حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم.
 
مرحله دوم
حالا درب قابلمه را قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در همین حالت بماند تا زعفران به طور کامل دم بکشد و رنگ بدهد.

پس از گذشت ۲۰ دقیقه گلاب و شکر را به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم با حرارت ملایم شکر حل شود.


 
مرحله سوم
پس از اینکه شکر حل شد حرارت را کمی بیشتر می کنیم تا شربت به قوام برسد. حدود ۱۰ دقیقه تقریبا برای قوام آمدن شربت نیاز است.

برای اینکه متوجه شویم شربت به قوام رسیده است، یک قاشق غذاخوری شربت از شربت بر می داریم.
 
مرحله چهارم
سپس صبر می کنیم تا خنک شود، سپس بین دو انگشت خود تست می کنیم اگر کشدار بود یعنی شربت به قوام رسیده است ولی اگر آبکی بود شربت باید مدت بیشتری روی حرارت بماند تا غلظتش بیشتر  شود و به قوام برسد.
 
مرحله پنجم
پس از اینکه شربت اماده شد اجازه می دهم در دمای محیط خنک شود، سپس انرا در ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم.

نکته مهم در مورد شربت زعفران این است که باید به اندازه مصرف تهیه شود چون اگر مدت طولانی بماند رنگش می پرد. 1
 

خواص زعفران

 
تقویت خلق و خو
زعفران به دلیل ترکیبات فعالش که اثرات زیادی در سیستم غدد درون ریز ما دارد، بسیار شناخته شده است.

با خاصیت اعجاب برانگیز، این ادویه با تاثیر بسیار مفید در تحریک ترشح هورمون‌های خاصی که باعث خوشحالی ما می‌شود باعث بهبود روحیه کلی ما خواهد شد.
 
عملکرد سالم اعصاب
عملکرد‌های سالم عصبی توسط بدن شما بسیار مورد نیاز است. اگر عملکرد عصبی سالم داشته باشید، از بسیاری از بیماری‌های ناشی از عملکرد ضعیف سیستم عصبی مانند مشکلات کنترل مثانه، از بین رفتن عملکرد عضلات و ... جلوگیری می‌شود. مصرف زعفران باعث بهبود سلامت عصبی شما می‌شود.

دلیل این امر این است که این ادویه حاوی مقادیر زیادی ویتامین B، به خصوص ویتامین B۶ است.

ویتامین B۶ به سیستم عصبی ما کمک می‌کند تا عملکرد یکنواختی داشته باشد. بنابراین، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی که ناشی از عملکرد ضعیف عصبی هستند، کاهش می‌یابد.
 
بهبود گردش خون
اگر می‌خواهید سلامت متابولیسم خود را حفظ نموده یا بهبود ببخشید، مصرف زعفران ایده خوبی خواهد بود.

زعفران برای بهبود گردش خون در بدن بسیار ضروری است. بنابراین، باعث افزایش سوخت و ساز بدن و درمان اختلالات کلیه، مثانه و کبد می‌شود.
 
ارتقای عملکرد سلول
زعفران حاوی مواد مغذی زیادی است که بر روی عملکرد‌های مختلف از جمله عملکرد سلول شما تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

مواد مغذی مانند پتاسیم و منیزیم برای تحریک رشد سلول و ترمیم آسیب‌های اطراف بافت‌ها بسیار مفید هستند؛ بنابراین جای تعجب ندارد که زعفران برای ترمیم عملکرد سلولی بدن شما واقعاً مفید است.


 
بهبود دستگاه گوارش
به عنوان یک منبع گیاهی، جای تعجب نیست که زعفران برای بهبود و حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید باشد.

به طور خاص، زعفران به دلیل وجود ترکیبات مختلفی که به عنوان ضد اختلال عمل می‌کند، برای دستگاه گوارش و تحریک هضم بسیار مناسب خواهد بود.
 
درمان سرما خوردگی
زعفران طبیعتی گرم دارد بنابراین می‌توان برای درمان سرماخوردگی از آن استفاده نمود. 2
 
خواص زعفران برای کودکان
اکثر مراجع  علمی متخصص معتقدند تنها غذایی که در زیر ۶ ماهگی ،نوزاد مجاز به مصرف آن است شیر مادر است.

اما پس از آن کم کم باید به کودک غذای کمکی داده شود ،معمولا توصیه می شود از نمک رب و ادویه در غذای کودک استفاده نشود.

این امر باعث می شود غذا رنگ و طعم دلنشینی نداشته باشد و کودک از خوردن آن امتنا نماید.

افزودن مقدار بسیار بسیار ناچیز و کم زعفران حل شده در آب می تواند باعث زیبایی ظاهری غذا برای کودک شده و به دلیل عطر فوق العاده آن اشتهای کودک را تقویت کند.
 
خاصیت زعفران برای تنظیم کلسترول
در مطالعه ای که اخیرا انجام شد، از خواص زعفران می توان برای کاهش سطح کلسترول در بدن استفاده کرد.

کلسترول بد موجود در بدن انسان  ،مشکلات زیادی در بدن انسان از جمله بیماری قلبی و دیابت را ایجاد می کند که به عنوان عامل اصلی مرگ و میر  در جهان به شمار می آید.
 
خواص زعفران برای جلوگیری از کم خونی
یکی از مواد مهم و و لازم برای سلامتی بدن  انسان ها آهن است. کمبود آهن می تواند باعث اختلالی به نام کم خونی شود که منجر به ضعف بدن، سردرد شدید ، خستگی  و غیره می شود. زعفران مقداری آهن برای بدن فراهم می کند که می تواند بدن را از ابتلا به کم خونی محافظت نماید.
 
خواص زعفران برای تقویت بینایی
دانشمندان و محققان علوم پزشکی می گویند: راز پیشگیری از نابینایی در سال های پیری، درمصرف زعفران نهفته است.

محققان طی بررسی های خود مشخص کردند که مصرف روزانه این گیاه در غذا به تولید سلول های حساس چشمی، که برای دید ضروری هستند، کمک شایانی  می کند.

به گزارش تایم آو ایندیا، مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که یک رژیم غذایی حاوی زعفران می تواند از چشم ها در برابر آسیب های ناشی از نور درخشان خورشید محافظت کرده و پیشرفت بیماری های ژنتیکی مانند التهاب رنگدانه ها را کم کند.

محققان همچنین یافتند که طلای سرخ تاثیر ملموس و مفیدی  در افراد مبتلا به تخریب ماکولای چشم وابسته به سن دارد که رایج ترین  علت نابینایی در کهنسالی است.
 
فواید زعفران برای بهبود ام اس
دانشمندان طی بررسی های بسیار زیاد به نقش موثر زرپران در بهبود افسردگی و نیز بیماری  ام اس پی برده اند.

سایت ایمپورو ام اس واکینگ، بیان میکند : طلای سرخ حاوی ماده ای به نام «کروسین» است که از سلول های مغزی در محیط های کشت آزمایشگاهی و سایر مدل های مبتلا به ام اس، مراقبت و محافظت می نماید.

این ماده در واقع از آسیب دیدن سلول هایی که غلاف میلین را در مغز تولید می کنند، جلوگیری می کند و مانع از آسیب رساندن به آنها می گردد.
 
خواص زعفران در پیشگیری از سرطان 
بی تردید سرطان یکی از بیماری های مهلک در سراسر جهان است و به تنهایی منجر به  مرگ بیش از 7 میلیون نفر در هر سال می شود.

به گفته کارشناسان علم پزشکی، بهترین راه برای جلوگیری از رشد سرطان در هر فرد، استفاده از مواد طبیعی یا مصنوعی است تا مانع رشد آن در بدن انسان شود.

استفاده از گیاهان، سبزیجات و ادویه جات در طب سنتی در سطح جهانی به عنوان یکی از مهمترین راه هایی است که می توان از شیوع آن جلوگیری کرد.

زعفران، توجه بسیاری از گروههای تحقیقاتی را به دلیل خواص مهم شیمیایی آن به خود منعطف کرده است.

در میان 150 ترکیب فرار و سایر ترکیبات مختلف غیر فرار موجود در آن، اکثر آنها قبلا شناسایی شده اندکه در پیشگیری از سرطان  مفید وموثر هستند.

مطالعات نشان داده است که استفاده مداوم از زرپران می تواند رشد و توسعه تومورهای ماوس را متوقف کند که از سلول های سرطانی مختلف به وجود می آیند. 3

پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.iribnews.ir
3.www.zafaranic.com