مواد لازم برای شربت بلوبری

بلوبری تازه: یک فنجان

شکر: یک فنجان

آب: یک فنجان

زعفران ساییده شده: ۱/۵ قاشق چایخوری
 

طرز تهیه شربت بلوبری در منزل

ابتدا شکر و آب را درون قابلمه ای مناسب بریزید و شکر را در مقداری آب حل نمایید سپس قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا شکر درون آب حل شود.

زعفران ساییده شده را درون مقداری آب جوش بریزید و آن را روی حرارت گاز قرار دهید تا دم بکشد و چند جوش بزند سپس زعفران را به محلول بیفزایید و اجازه دهید چند جوش بزند.



قابلمه را در مکانی مناسب قرار دهید تا شربت سرد شود سپس شربت را درون مخلوط کن بریزید و بلوبری تازه را درون مخلوط کن ریخته سپس به کمک دور تند مخلوط کن مواد را با یکدیگر ترکیب نمایید و بعد از اینکه مواد شربت یکدست شدند مقداری از تکه های میوه را به آن ها بیفزایید.

مخلوط شربت را درون بطری شیشه ای مناسب بریزید سپس بطری را درون یخچال قرار دهید. در این مرحله از طرز تهیه شربت بلوبری تکه های میوه روی بلوبری جمع می شوند و شما می توانید به راحتی میوه ها را جمع کنید و آن ها را در مکانی مناسب قرار دهید. توجه داشته باشید که بعد از گذراندن این مرحله ها نوشیدنی آماده است.

برای تهیه نوشیدنی بلوبری چند برگ نعناء را ته لیوان های سرو قرار دهید سپس آب لیموی تازه را در هر لیوان بچکانید و به کمک دسته قاشق چوبی نعناء را بکوبید و شربت را درون هر یک از لیوان ها بریزید. 1
 

خواص بلوبری

 
ضد سرطان
با توجه به اینکه طبق تحقیقات دقیق مرکز تغذیه انسانها (HNRCA USDA) بلوبری در میان تمامی میوه ها و سبزیجات، غنی ترین ماده غذایی است که آنتی اکسیدان دارد. بنابراین خاصیت ضد سرطانی این میوه بسیار قدرتمد است.

بنابراین در دفع رادیکال های آزاد که موجب انواع سرطان ها مثل سرطان ریه، مری، روده بزرگ، دهان، لوزالمعده و غیره می شوند بسیار قوی عمل می کند. ویتامین های A و C این میوه در خاصیت ضد سرطان بودن موثر هستند.
 
بهبود سلامت قلب
بلوبری میزان کلسترول بدن را کاهش می دهد. ویتامین های B و B6، پتاسیم، فولات و دیگر مواد غنی در این میوه می تواند سلامت قلب را تامین کند.
 
بهبود سلامت مغز
مصرف منظم تمشک آبی برای قدرت شناخت و تیز کردن حافظه نیز مفید است. این میوه همچنین برای ضعف های شناختی زنان نیز مفید است. می توانید خود بلوبری و یا آب بلوبری را به این مقصود میل کنید.
 
مسکن التهاب
آنتی اکسیدان باعث تسکین التهابات می شود. همچنین ویتامین های A و C نیز به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند.
 
تحکیم استخوان ها
جالب است که ترکیبات بلوبری شامل مواد مغذی زیادی همچون آهن، فسفر، منیزیم، کلسیم، روی، منگنز و ویتامین K می باشد که باعث تحکیم استخوان ها و اسکلت بدن شود. روزانه 7 تا 8 عدد از این میوه میل کنید و یک شبه دوپینگ در بدن خود ایجاد کنید.
 
بهبود مشکلات گوارشی
فیبر بالای موجود در تمشک آبی، مشکلات گوارشی را از بین می برد و آنرا به فعالیت استاندارد خود باز می گرداند. 2


 
درمان عفونت دستگاه ادراری
پیشگیری و درمان عفونت های ادراری از دیگر فواید بلوبری است. میوه هایی مثل سیب، انگور و تمشک آبی و دیگر میوه های آبدار برای این مشکل مفید هستند. توصیه می شود در این خصوص خوب است از آب بلوبری استفاده شود.
 
تثبیت فشار خون
خواص بلوبری باعث کاهش فشارخون می شود زیرا منیزیم، پتاسیم و کلسیم دارد. طبق تحقیقات، مصرف منظم 6 هفته از این تمشک آبی می تواند تاثیر مستقیم و مشهودی داشته باشد.
 
سلامت چشم
بلوبری دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین A است که می تواند به سلامت چشم و پیشگیری از بیماری شب کوری و ضعف بینایی کمک کند.
 
کالری پایین و مواد مغذی بالا
یک وعده بلوبری برابر با 1/2 فنجان می باشد. همواره خواص بلوبری برای لاغری، با توجه به کم کالری بودن آن، توانسته جلب توجه ویژه ای کند.

در یک فنجان کامل از بلوبری فقط 80 کالری وجود دارد. بنابراین مثلا اگر شما در یک رژیم 2000 کالری باشید، می توانید با این 80 کالری، 30% ویتامین C و 15% فیبر مورد نیاز خود را تامین کنید. خواص تمشک نیز برای لاغری عالی است زیرا در یک فنجان از تمشک فقط 60 کالری وجود دارد.
 
میان وعده تمشک آبی بخورید
میان وعده ها، نوبت های غذایی ای هستند که باید هوشمندانه انتخاب شوند و در غیر این صورت می توانند تاثیرات بسیار جدی ای روی افزایش وزن بگذارند.

پس سعی کنید حتما تغذیه هایی را برای میان وعده ها انتخاب کنید که زیر 100 کالری داشته باشند.

در این میان می توان به تمشک، سبزیجات خام، پاپ کورن بدون روغن، ماست و پنیر کم چرب اشاره کرد.
 
روش تاثیرگذاری خواص بلوبری برای لاغری
لاغری زمانی حاصل می شود که بدن شما کمتر از نیاز خودش کالری دریافت کند. مثلا اگر یک خانم 35 ساله با 80 کیلو زون، اگر ورزش نکند، 1720 کالری نیاز دارد و برای لاغری لازم است کالری دریافتی ایشان کمتر از میزان گفته شده باشد. در 100 گرم بلوبری فقط 57 گرم کالری است و 85% این تمشک آبی را آب تشکیل می دهد.

همچنین میزان فیبر بالای این میوه نیز در ایجاد احساس سیری در مدت زمان نسبتا زیاد و کاهش اشتهاء موثر است.
 
بلوبری و خاصیت ضد پیری و کاهش رگ های عنکبوتی
گاهی رگ های عنکبوتی و واریس زودتر از موعد سبز می شوند و ظاهری شکسته را برای افراد رقم می زنند.

رگ های عنکبوتی در حقیقت سیاه رگ های خونی ای هستند که گشاد شده اند و با نزدیکی به پوست، باعث پیری پوست می شوند.

این مشکل با توجه به ضعف عروق پوستی می تواند موجب شکاف هایی در پوست هم بشود. این اتفاق احتمالا خبر از یک روند پیری سریعتر دارد.

معمولا این اتفاق بر اثر کمبود اکسیژن در پوست رخ می دهد.

در این میان آنتی اکسیدان های تمشک آبی، می تواند رگ های خونی را شل کند و اثرات این مشکل را کاهش دهد.

بنابراین به منظور کاهش و پیشگیری از این مشکل، توصیه می شود ترکیبی از بلوبری، ماست و عسل را تهیه کنید و هر روز به مدت 15 دقیقه بر روی پوست خود استفاده کنید و سپس بشویید.
 
درمان سیاهی زیر چشم
یکی از مشکلات رایج سیاهی دور شچم است. همانطور که گفتیم، ویتامین های A و C در تمشک آبی بالاست و برای درمان این سیاهی مفید است.

گلوله ای از پنبه را با آب بلوبری خیس کنید و هر شب 10 دقیقه پیش از خواب آنرا بالای پلک بمالید.
 
رفع پوست خشک
از مهم ترین دلایل خشکی پوست، کمبود آب و فیبر بدن است. تمشک آبی سرشار از فیبر بوده و 85% آنرا آب تشکیل می دهد.

بنابراین استفاده از ماسک صورت بلوبری که در ادامه معرفی می شود، برای رفع خشکی پوست بسیار عالی خواهد بود. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.exireteb.com
3.www.beytoote.com