رازهاي شادي و آرامش در زندگي




اشاره

در دنياي پر اضطراب امروز ، آرامش و راحتي خيال نعمتي است که بسياري آرزوي آن را دارند اما براي رسيدن به آن تنها آرزو کافي نيست ، بلکه بايد قدم پيش نهاد و کاري کرد . آنچه در پي مي آيد برخي تکنيکهاي روان شناختي است . که ضمن کمک به رفع تشويش و نگراني ، آرامش و نشاط و شادي را در زندگي ما رونق مي بخشد .

راز اول : با خدا ارتباط برقرار کنيد

حداقل نياز انسان به روح خدايي ، مانند احتياج نوزاد به مادر است . به همان ميزان که جسم براي ادامه حيات به هوا و غذا نياز مند است ، روح و باطن نيز به هدايت الهي و روح رباني محتاج است . آرامش جان ، زميني حاصل خيز است که دانه هاي «خواست و نياز» در آن به خوبي مي رويد . نيازهاي به حق را ، در ياد خداوند که آرامش جان و قلب است بکاريد ، تا به خوبي تحقق يابند . خداوند همراه کسي است که او همراه خداوند باشد با توجه به خداوند و خواندن نامهاي او همراهي و پيشتيباني خدا را به سوي خود جلب کنيد . پس به خداوند توجه کنيد تا الهي شويد . به خدا توکل کنيد هرچه ارتباط شما با خدا، اين نيروي عظيم و خرد لايتناهي ، بيشتر شود ، آرامش و نشاط بيشتري را درخود تجربه مي کنيد و هرچه ارتباط شما با خدا محدود تر شود ترس و اضطراب بيشتري بر شما چيره مي شود . خداوند فرموده است اگر مرا ياري کنيد شما را ياري مي کنم و قدمهايتان را استوار مي گردانم يا خدا بودن يعني بر اساس قوانين الهي رفتار کردن، گناه نکردن ، کمک به ديگران ، نرنجاندن ديگران ، احترام به والدين و در واقع يار خدا بودن همان ياري کردن به خود است .

راز دوم : از آنچه هستيد راضي باشيد .

بدن وسيله زندگي است نه جوهر آن . آن قدر که ما انسان ها با ظاهر جسمي خود مشخص مي شويم يک درخت با تنه اش مشخص نمي شود . تجربيات ما بايد مثل درخت به ما شکل بدهد ولي اين کار را نمي کند فقط جوهره وجودمان است که با شرايط محيط از بين نمي رود ، شکسته نمي شود و يا در معرض ديد و بررسي ديگران قرار نمي گيرد . وجود داشتن پر معنا و پر مفهوم است من وجود دارم ، من هستم ، من اينجا هستم ، من در حال شدن هست ، تنها من هستم که زندگي را مي سازم و هرکدام از ما انسان ها در اين دنيا مأموريتي خاص داريم . با کمک به ديگران و مهرورزي به آنان باعث تکامل روحمان مي شويم . رسالت اصلي ما در اين دنيا بيدار شدن و بيدار کردن است و زندگي ما به منزله يک سفر است و هدف نيست . منظور از بيداري فعال شدن در همه ابعاد وجود و همه زواياي زندگي است . مانند بيداري جسمي ، فرهنگي ، اقتصادي ، سياسي ، اجتماعي و ... خلاصه در يک کلام بيداري الهي .

راز سوم : مثبت فکر کردن

ياد بگيريد که احساس هايتان را از طريق افکار مثبت مهار کنيد و به دقت افکارتان را زير نظر بگيريد و هنگامي که يک فکر منفي هجوم مي آورد ، خودتان را وارسي و به جاي آن يک فکر مثبت جايگزين کنيد . ذهن مثبت اوضاع مثبت را به خود جلب مي کند به خاطر داشته باشيد که عالم به نيات ما پاسخ مي دهد .
افکار و عقايد ما به صورت انرژي از وجودمان ساطع مي شود و به جهان بيرون راه مي يابد . و محيط سعي مي کند آنچه را مي خواهيم به ما هديه کند . راز توفيق آن است که ميزان انرژي خود را در جهت مثبت و صعودي افزايش دهيم تو براي خود و ديگران هميشه بهترينها را بخواهيم چرا که حتي اگر در مورد ديگران نيت بد و منفي داشته باشيم آثار مخرب آن گربانگير خودمان مي شود . چه زيباست که بهترين نيابت و آرزوها و افکار را براي خود و ديگران داشته باشيم تا به اوج آرامش و شادي برسيم .

راز چهارم : بر آرامش دروني تمرکز کنيد

در دل توفان هم آرامش ، نهفته است . مهم نيست که در هر زماني از روز چه اتفاقي بيفتد . هرچه مسايل به نظر مشکل و پر درد سر بيايند و هر چه قدر که بخواهيم کارهاي زيادي را در آن واحد ، انجام دهيم بايد فقط به خلوتگاه درون خويش برگرديم و آرامش دروني پيدا کنيم . براي دسترسي به خلوتگاه دروني چشمهايتان را ببنديد و روشنايي آرام و ملايمي را درون خود تصور کنيد . اين فضا جايي است که ضربان قلب شما به فرمان شما آرام مي تپد. به آن جا برويد و از دور دست استاد معنويتان از راه مي رسد در گوشتان زمزمه مي کند ؛ هرجا مي توانيد خوبي کنيد در هر چه مي توانيد به هر شکل که مي توانيد هر وقت که مي توانيد به همه اشخاصي که مي توانيد و تا زماني که مي توانيد نور سفيدي فضاي دلتان را آرام مي کند سپس بر اين آرامش حاصل شده تمرکز کنيد .

راز پنجم : قضاوت خود را به تأخير بيندازيد .

در اين جهان ، هيچ حادثه اي بر حسب تصادف اتفاق نمي افتد و در همه وقايعي که روي مي دهند لطف تو رحمت الهي نهفته است . تمام حوادث براي ما پيامهايي دارند که سبب تکامل روحمان مي شوند . مثلاً شما مي توانيد پيام آن حادثه به ظاهر بد را بعد از گذشت مدت زماني بفهميد و يا حتي ممکن است تا زماني که زنده هستيد متوجه نشويد . زيرا بسياري از اين وقايع ، فرا سوي درک ما و جزء اسرار الهي هستند و تلاش براي فهم حکمت خداوند با هوش محدودمان ، مانند سنجش اقيانوس با پيمانه است . همچنين در ذهن الهي ، از دست دادني اي وجود ندارد و اگر شما به ظاهر چيزي را از دست مي دهيد، معادل آن شي و يا حتي بالاتر از آن را به دست خواهيد آورد . و تمام اين اشياء وسيله اي براي تکامل و زيبايي شما هستند . بياييد کاملاً بپذيريم که در هر موقعيت نامطلوب ، نيکي پنهاني براي همه وجود دارد . ساقي هر چه ريزد لطف اوست .

راز ششم : صفتهاي مثبت خود را افزايش دهيد .

از غيبت ، تهمت و صفتهاي نسنجيده درباره افراد يا حوادث، حسادت ، کينه ، دروغ ، جرو بحث کردن با ديگران و خلاصه رنجاندن ديگران به شدت پرهيز کنيد ؛ زيرا کسي که با انجام دادن اين گونه اعمال تراکمي ، از نيروهاي منفي غذاب مي کشد، خودتان هستيد زماني که به ديگران خوبي و کمک مي کنيد تجمعي از نيروهاي مثبت به دور خودتان فراهم مي آوريد و اين نيروهاي مثبت باعث آرامش و شادي ما مي شوند . هنگامي که وضو مي گيريد الکتريسته هاي ساکن را به سطح بدن خود مي آوريد . آب نيز رسانا است و شما امواج الفا امواج آرامش بخش توليد مي کنيد با کشيدن مسح سر اين امواج را به کورتکس مغز انتقال مي دهيد و باعث مي شويد که ناحيه شلوغ ذهن آرام گيرد . با مسح پا امواج آلفا را در اندامهاي پائيني سرعت مي بخشيد . بيشترين منطقه اي که در کره زمين امواج آلفا دارد ، کعبه است زماني که شما نماز مي خوانيد و در جهت خانه خدا قرار مي گيرد و هفت قسمت بدن شما با زمين تماس پيدا مي کند ، امواجي را دريافت مي کنيد ، که باعث آرامش شما مي شوند ، براي افزايش نيروهاي مثبت خود مي توانيد در يک وان حمام ، پر از آب و نمک به مدت بيست دقيقه قرار بگيريد . در بطري هاي رنگي آب خوراکي بريزيد و به مدت دو ساعت در معرض نور شديد آقتاب قرار دهيد ، سپس آنها را در يخچال بگذاريد و در موقع لزوم بنوشيد . بدون کفش و جوراب روي چمن راه برويد زيرا طبيعت منبع انرژي نيروهاي مثبت است .

راز هفتم : به دستورات اخلاقي احترام بگذاريد .

از کنجکاوي کردن در زندگي ديگران دوري کنيد از خواندن نامه هاي شخصي و دفتر خاطرات محرمانه ديگران و گوش دادن به مکالمات خصوصي آنها اجتناب کنيد . بدون در زدن و اجازه گرفتن وارد هر مکاني نشويد سعي در اثبات درستي نظرات و عقايد خود به ديگران نداشته باشيد . تلاش نکنيد که به زور افکار و عقايد ديگران را تغيير دهيد ؛ زيرا در صورت رعايت نکردن اين دستورات آرامش خود برهم مي زنيد . به پدر و مادر خود نيکي کنيد با آنان با صداي بلند صحبت نکنيد .
بتي جي ايدي مي گويد : از زماني که شما به درگاه خداوند دعا مي کنيد اين دعاها به صورت شعاع هاي نوراني به طرف آسمان بالا مي روند . و فرشته ها براي اجابت به زمين مي آيند و لي در ميان اين شعاعهاي نوراني ، يکي از همه فوق العاده قطور تر و نوراني تر است و فرشتگان به محض مشاهده آن سريع به آن رسيدگي مي کنند . اين پرتو قدرتمند و خيره کننده ، مربوط به دعاي پدر و مادر در حق شماست دعاي مادرخالصانه ترين دعاهاست . چه زيباست به والدين خود از صميم قلب احترام بگذاريد و نيازهاي آنان را تأمين کنيد زيرا که مهر و نيکي به آنان سبب آرامش و نشاط در شما مي شود .

راز هشتم : حس ها را از يکديگر جدا کنيد .

اغلب ما به اين مسئله توجه چنداني نداشته ايم که حواس پنجگانه خود را از يکديگر تفکيک و آنها را به صورت مجزا از يکديگر حس کنيم ، ذهنتان را براي بالا بردن آگاهي حسي ، پژوهش دهيد امروز بر بينايي تمرکز کنيد ، فردا بر مزه ، روز بعد بر بويايي و ... مثلاً زماني که در حال دوش گرفتن در حمام هستيد قطرات آب را روي بدن خود احساس کنيد و از اينکه باعث تميزي و آرامش شما مي شود ، لذت ببريد . موقعي که در حال غذا خوردن هستيد فقط به طمع و مزه غذا تمرکز کنيد . وقتي در حال ريختن چاي در استکان هستيد به صداي ريزش آن گوش دهيد به اين ترتيب شروع به جدا کردن تجربيات حسي تان از يکديگر کنيد و از هر کدام لذت ببريد.

راز نهم : ديد جديدي پيدا کنيد .

پرهاي دم طاووس رنگارنگ هستند و هنگامي که از زوايه اي خاص به آنها نگاه مي کنيد ، درخشش و زيبايي بي نظيري دارند . خيلي از مسائل در زندگي هنگامي ارزش خود را نشان مي دهند، که از زاويه درست ديده شوند . ولي نگرش هاي مشابه و کليشه اي ، ديدن اين زيبايي ها را مشکل مي سازد . اگر به هر مسئله اي از زاويه اي درست نگاه کنيد در آن چيزهاي با شکوه و زيبايي خواهيد ديد . سعي کنيد همه چيز و همه کس را با چشمهاي تازه اي ببينيد که از طريق عادت تيره و تار نشده اند با اين روش شما مي توانيد ثروتهاي نامحدودي را کشف کنيد. به خاطر داشته باشيد که اگر از زاويه اي درست به تمام چيزها و اشخاص نگاه کنيد هر شخص يا هر شي ء از طرف خالقتان براي شما ارمغان و پيام زيبايي به همراه خواهد داشت.

راز دهم : وسايل اضافي را از محيط زندگيتان خارج کنيد.

اشياء درون خانه تان را لمس کنيد و از خودتان بپرسيد آيا به اين وسايل احتياج دارم ؟ کتابها را از درون قفسه بيرون بياوريد و ببينيد آيا دوباره قصد خواندن اين کتابها را داريد هر شي يادگاري را بررسي کنيد و از خودتان بپرسيد آيا هنوز لحظه اي را که اين شي به يادم مي آورد برايم مهم و با ارزش هستند ؟ لباسهايتان را باز کنيد و توجه کنيد که آيا به تمام اين لباسها احتياج داريد و از آخرين باري که آنها را پوشيده ايد چه قدر زمان مي گذرد و آيا دوباره تصميم به پوشيدن آنها داريد ؟ بعد از اين بررسي کامل که به عمل مي آوريد تمام وسايل و لباسهاي اضافي تان را به ديگران ببخشيد و يا آنها را حراج کنيد ؛ زيرا که هر شي انرژي خودش را دارد و اگر به کار نرود در خانه به آب راکد تبديل مي شود همچنين جاي مناسبي براي جوندگان و پشه ها مي گردند پس مراقب باشيد و بگذاريد انرژي آزادانه جريان يابد و آب جاري گردد. اگر کهنه اي را نگه داريد تازه ها جايي براي تجلي خويش نمي يابند . پس براي چرخش انرژي و پيشرفت در زندگي تان وسايلي را که احتياج نداريد از محيط خارج سازيد .

منابع:

قرآن کريم
نهج البلاغه
محمد تقي فلسفي ، «اخلاق»
ديل کارنگي : «آيين زندگي»
مرتضي مجتهدي : «اسرار موفقيت»
جعفر سبحاني : «رمز پيروزي مردان بزرگ»
دار الحديث : «حديث زندگي»
ساموئل اسمايلز : «اعتماد به نفس»
امانوئل کانت : «تعليم و تربيت»
پاول ويلسون «کتاب کوچک آرامش»
هربرت بنس «آرامش بيکران»

منبع: فصلنامه ي يادگاران ماندگار 13