مواد لازم کیک موز و گردو

شیر : ۱ پیمانه

روغن مایع : ۱/۲ پیمانه

تخم مرغ : ۲ عدد

آرد سفید : ۲ پیمانه

بیکینگ پودر : ۲ قاشق چایخوری

موز : ۱ عدد

وانیل : ۱/۴ قاشق چایخوری

پودر گردو : به میزان لازم

شکر : ۱ پیمانه


 

طرز تهیه کیک موز و گردو

برای پخت کیک موز و گردو خوشمزه، ابتدا فر را بر روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا به خوبی داغ شود.

سپس گردو ها را خرد کنید و گردوهای خرد شده را در درون مقداری آب خیس کنید. تخم مرغ ها را به همراه شکر در درون ظرف مناسبی بریزید.

مخلوط شکر و تخم مرغ را هم بزنید تا به رنگ کرم در آیند و کشدار شوند.

سپس روغن را به مخلوط شکر و تخم مرغ زده شده اضافه کنید و موز را با کمک چنگال در درون ظرفی مناسبی به شکل پوره در آورید.

سپس پوره های موز را نیز به همراه وانیل به مایع کیک بیافزایید و با کمک همزن دوباره مایع کیک را هم بزنید.

در مرحله بعد آرد و بیکینگ پودر را ۳ بار الک کنید.

مخلوط آرد را به صورت آرام آرام به مایع کیک اضافه کنید و با هر بار اضافه کردن آرد مقداری شیر نیز به مایع کیک اضافه کنید و با کمک لیسک مایع کیک را به صورت آرام آرام هم بزنید.

 سپس گردو خرد شده را به مایع کیک اضافه کنید.

ته قالب فر و اطراف آن را چرب کنید (می توانید از کاغذ روغنی نیز برای پوشاندن قالب فر استفاده کنید) سپس مایع کیک را در درون قالب فر بریزید.

قالب فر را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در درون فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.

دستور پخت کیک موز و گردو به پایان رسید می توانید از طعم و مزه این کیک خوشمزه به عنوان میان وعده سالم و مقوی در کنار سایر اعضای خانواده تان لذت ببرید.
 
در طرز تهیه کیک موز و گردو می توانید یک لایه از مایع کیک را در درون قالب فر بریزید سپس یک لایه گردو خرد شده بر روی مایع کیک ریخته و دوباره همه مایع کیک را بر روی لایه گردو خرد شده بریزید. 1
 

علت چسبیدن کیک به قالب چیست؟

داغ بودن کیک و قالب در زمان خارج کردن کیک از قالب.

هنگام ریختن مواد کیک، قالب را به خوبی تمیز نکرده اید.

چرب نکردن اطراف و زیر قالب هنگام ریختن مواد کیک.

بالا بودن دمای فر و سوختن کف کیک باعث چسبیدن آن به قالب می شود.

عدم استفاده از کاغذ روغنی در کیک هایی که شکلات فراوانی دارد مانند کیک خیس و کیک شکلاتی باعث چسبیدن کیک به قالب می شود.

خمیر شدن کیک باعث چسبیدن آن به قالب می شود و برای جلوگیری از خمیر شدن باید کیک را در جایی قرار دهید که هوا جریان داشته باشد.
 

طرز جدا کردن کیک از قالب تفلون

قالب های تفلون با توجه به جنس آن ها خیلی کم به کیک می چسبد، ولی برای اطمینان بیشتر شما مقداری کف آن را چرب کنید و بعد از پخت کیک حدود 5 الی 10 دقیقه به کیک استراحت دهید تا سرد شود و سپس شروع به خارج کردن آن کنید.
 

طرز در آوردن کیک از قالب فلزی

اگر از قالب فلزی استفاده می کنید باید ابتدا با کمی روغن آن را چرب کنید و سپس مقداری از آرد را به تمام قسمت های قالب ریخته و دقت شود که نباید آرد زیاد ریخته شود و برای مطمئن شدن به اینکه آرد به اندازه ریخته شده چند ضربه به قالب بزنید تا آرد اضافی آن خارج شود.
 

روش درآوردن کیک از قالب میان تهی

خارج کردن کیک از قالب میان تهی نیز به مانند قالب فلزی می باشد فقط باید بعد از سرد شدن کیک با یک چاقو اطراف کیک را به آرامی از قالب جدا کنید و سپس قالب را برگردانید تا به راحتی کیک از قالب خارج شود.
 

نحوه جدا کردن کیک از قالب سیلیکونی چگونه است؟

پخت کیک در قالب های سیلیکونی از یک نظر بسیار راحت تر از بقیه قالب ها می باشد چون نیازی به چرب کردن و پخش کردن آرد به قالب را ندارد فقط باید بعد از پخت کیک حدود 5 الی 10 دقیقه صبر کنید تا کیک سرد شود تا به راحتی از قالب کنده شود. 2


 

خواص موز

 
لاغری و کاهش وزن
موز دارای ویژگی های متعددی است که می تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند، موز کالری پایینی دارد، دارای مواد مغذی و فیبر فراوان است، چربی ندارد و می تواند اشتها را کاهش دهند.

بنابراین اگر فردی که دارای اضافه وزن است موز را به برنامه غذایی خود اضافه کند کالری مصرفی کاهش پیدا کرده و به طور طبیعی لاغر می شود.
 
چاقی و افزایش وزن
همانطور که موز برای کاهش وزن مفید است می تواند برای چاقی و افزایش وزن هم مفید باشد؛ اگر موز را با شیر ترکیب کنید یعنی شیر موز بخورید استفاده کنید به سرعت باعث افزایش وزن می شود.
 
دیابت و قند خون
موز غنی از نشاسته و فیبری به نام پکتین می باشد که پس از هر وعده ی غذایی سطح قند خون را کاهش می دهد.

علاوه بر این موز از شاخص گلیسمی پایین می باشد و این به این معنی است که موز نباید موجب افزایش شدید قند خون در افراد سالم شود با این حال دیابتی ها نباید از موز در وعده ی صبحانه استفاده کنند.

مقاومت به انسولین یکی از عوامل خطر عمده برای ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 می باشد، مطالعات متعدد نشان داده نشاسته موجود در موز حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد.

بد نیست بدانید که زیاده روی در خوردن موز می تواند باعث افزایش قند خون در افراد دیابتی شود.

توجه داشته باشید که افراد دیابتی بهتر است قبل از مصرف موز با پزشک خود مشورت کنند.
 
معده و دستگاه گوارش
مصرف موز برای درمان سوزش سردل و ریفلاکس معده مفید است. موز حاوی فیبر غذایی بالایی است که به بهبود هضم غذا و جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کند. 3


 

خواص گردو

 
تقویت حافظه و تمرکز
متخصصان می‌گویند که خوردن روزانه گردو باعث تقویت حافظه شده و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد؛ تحقیقات در دانشگاه کراچی نشان داده که مقادیر بالای اسید‌های چرب امگا ۳ و ویتامین E موجود در گردو به تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز کمک کرده و خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می‌دهند.
 
نوزادان و کودکان
بسیاری از متخصصان سلامت توصیه می‌کنند که گردو را به عنوان تقویت کننده مغز به رژیم غذایی نوزادان و کودکان خود اضافه کنید.

مغز گردو غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ است که به درمان اختلالات رفتاری و بیش فعالی کودکان کمک می‌کند.

فراموش نکنید که گردو ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود پس توصیه می‌کنیم که قبل از استفاده از مغز گردو برای نوزادان و کودکان با پزشک متخصص مشورت کنید.
 
لاغری و کاهش وزن
تحقیقات انجام شده در دانشگاه لومیا لیندا، کالیفرنیا نشان داده که مصرف ۳۵ گرم گردو در روز باعث افزایش وزن قابل توجهی در افراد نمی‌شود بلکه مصرف گردو متابولیسم بدن را بهبود بخشیده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می‌باشد.

گردو همچنین به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی و پروتئین‌هایی که دارد به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری، کاهش وزن و کاهش چربی شکم می‌شود.
 
یبوست
مقادیر بالای فیبر موجود در گردو به بهبود حرکات روده و افزایش عملکرد آن‌ها کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می‌باشد.
 
کبد چرب
گردو به دلیل مقادیر بالای اسید‌های چرب سالم موجود در آن به سم زدایی کبد کمک کرده و برای درمان بیماری‌هایی مانند کبد چرب مفید است.
آرژنین موجود در مغز گردو هم به حذف آمونیاک از کبد کمک می‌کند.
 
نقرس
مصرف روزانه گردو به دلیل مقادیر کم پورین که دارد به سم زدایی بدن و دفع اسید اوریک اضافی خون کمک کرده و نقرس را درمان می‌کند.
 
استرس و افسردگی
گردو حاوی مقادیر بالای اسید‌های چرب امگا ۳ می‌باشد و تحقیقات نشان داده که این اسید‌های چرب اشباع نشده با بهبود عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی به افزایش میزان هورمون‌های سروتونین و دوپامین در خون کمک کرده و به پیشگیری و درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کنند. 4

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.coca.ir
4.www.iribnews.ir