راهنماي جيبي کاربرد داروهاي ژنتيک ايران






علم پزشکي يکي از شاخه‌هاي پوياي دانش بشري است که دامنه اطلاعات آن به سرعت در حال افزايش و تغيير و تحول است. به همين دليل، کتب مرجع اين رشته در فواصل کوتاهي مورد تجديدنظر قرار مي‌گيرند و اطلاعات موجود در آنها به تناسب دانش روز، تغيير يافته و در بعضي موارد دگرگون مي‌شود. به موازات اين پيشرفت حيرت‌آور، هر روز اطلاعات تازه‌اي در مورد داروهاي جديد، انديکاسيون‌هاي جديد درماني براي داروهاي موجود، تداخلات دارويي، پروتکل‌هاي جديد درماني و... منتشر مي‌شود و به مدد تکنولوژي‌هاي پيشرفته و شبکه جهاني اينترنت، به سرعت در اختيار همه علاقه‌مندان در اقصي نقاط جهان قرار مي‌گيرد.
خوشبختانه در ساليان اخير با تلاش مسوولان و نظرخواهي گسترده از انجمن‌هاي علمي و تخصصي پزشکي، تعداد زيادي از داروهاي جديد به فهرست داروهاي رسمي ايران افزوده شده. در نتيجه، در تجديدنظر پنجم اين کتاب، بيش از 880 دارو و 2300 فرآورده دارويي بر مبناي مصوبات شوراي بررسي و تدوين داروهاي ايران تا پايان سال 1386 گردآوري و تنظيم شده است. در اين تجديدنظر، اطلاعات مربوط به 40 داروي جديد به مجموعه قبلي افزوده شده و اطلاعات ساير داروها نيز به روز شده است. همچنين از تجديدنظر چهارم و به مناسبت انتشار صد و پنجاه‌هزارمين جلد کتاب راهنماي جيبي کاربرد داروهاي ژنتيک ايران، اقدام به تهيه لوح فشرده بانک اطلاعات الکترونيک داروهاي ژنريک ايران کرده که همراه با کتاب عرضه مي‌شود. نصب اين نرم‌افزار روي رايانه شخصي به کاربر اين امکان را مي‌دهد تا به راحتي اطلاعات مورد نياز خود را بر اساس نام ژنريک و يا اسامي تجاري جستجو کند. به منظور دسترسي سريع و آسان به اطلاعات مورد نظر از تمهيدات مختلفي نظير طبقه‌بندي الفبايي داروها، استفاده از علايم و نشانه‌ها، رنگ‌ها و قلم‌هاي متنوع استفاده شده تا خواننده محترم بتواند اطلاعات موردنظر خود را با صرف کمترين زمان ممکن به دست آورد.
اطلاعات باليني موجود در اين کتاب‌ها بر مبناي آخرين تاليفات و تحقيقات پزشکي تهيه و تنظيم شده است. در تجديدنظر جديد علاوه بر اضافه شدن داروهاي جديد و به روز کردن اطلاعات ساير داروها، اسامي تجاري داروهاي ساخت داخل کشور نيز به فهرست اسامي تجاري افزوده شده است. اخيرا بر مبناي دستور العمل وزارت بهداشت و درمان، کليه شرکت‌هاي داخلي موظف شده‌اند تا براي داروهاي توليدي خود اسامي تجاري تعيين و ثبت کنند. به همين منظور، اين اسامي نيز به فهرست اسامي تجاري افزوده شده است. علاوه بر موارد فوق، اطلاعات مفيدي نظير اطلاعات داروهاي گياهي، پروتکل‌هاي رايج شيمي‌درماني، راهنماي تجويز آنتي‌بيوتيک‌ها، دياليز و داروها، جداول سازگاري داروها و... نيز در ضميمه‌هاي کتاب آورده شده است.
منبع:www.salamat.com