امروزه با تأثیر دنیای مد و شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از افراد سعی دارند تا جای ممکن چهره خود را زیباتر و فرم بدن خود را جذاب‌تر کنند. درگذشته تقاضا برای این موارد کمتر بود و همچنین روش‌های زیباسازی نیز محدودتر بود، اما امروزه با افزایش تقاضا و به لطف پیشرفت تکنولوژی، روش‌های بیشتری در اختیار افراد قرارگرفته است.

یکی از این روش‌ها تزریق ژل به قسمت‌های صورت و بخش‌هایی از بدن می‌باشد. یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد که قصد تزریق ژل را دارند این است که برای این کار باید به چه پزشکی مراجعه نمایند و یا حتی اینکه تزریق ژل توسط افراد غیرمتخصص یا افراد متخصص چه تفاوتی دارند. در این مقاله بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.
 

تزریق ژل

امروزه بانوان بسیاری به فکر انجام تزریق ژل در اجزای صورت و بدن خود هستند. تزریق ژل باعث افزایش برجستگی و حجم اجزای صورت می‌شود. برجستگی و افزایش حجم در نقاطی از صورت یا بدن زنان، به آنان جذابیت انکارناپذیری می‌دهد که باعث شده است آنان را به فکر انجام این کار بیاندازد.

تزریق ژل تنها برای افزایش حجم و برجستگی انجام نمی‌پذیرد. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که دارای صورت لاغر و یا لب‌های باریک هستید می‌توانید با انجام تزریق ژل به‌ صورت خود زیبایی بیشتری ببخشید. شما با تزریق ژل می‌توانید فرم صورت و یا لب‌های خود را تغییر دهید. چراکه انجام تزریق ژل برای فرم دهی و شکل‌دهی اجزای صورت و یا بدن کاربرد بسیاری دارد.

تزریق ژل در قسمت‌های مختلف از بدن انجام می‌گیرد. به‌طور مثال در نواحی صورت، چانه، لب، گونه، زاویه فک و ... تزریق ژل انجام می‌گیرد. شما می‌توانید با انجام تزریق ژل به ‌صورت و یا در قسمت‌های دیگر بدن خود، جذابیت خود را چند برابر کنید. یکی از دغدغه‌های افرادی که قصد تزریق ژل را دارند، پیدا کردن و انتخاب بهترین دکتر تزریق ژل است. درصورتی‌که افراد به هر دلیلی به پزشک غیرمتخصص رجوع نمایند، این عمل زیبایی نه‌تنها برای آن‌ها زیبایی و جذابیت بیشتر به ارمغان نخواهد آورد، بلکه ممکن است سلامت آن‌ها را نیز به خطر بیاندازد. پس این موضوع بسیار مهم است که افراد برای این کار باید به پزشکان متخصص و کلینیک‌های معتبر مراجعه نمایند.
 

چگونگی انجام تزریق ژل و نقش پزشک متخصص

در گام اول فردی که قصد انجام عمل تزریق ژل را دارد باید به پزشک متخصص رجوع کند و در این مرحله هرچه پزشک دارای تخصص بیشتری باشد می‌تواند او را بیشتر راهنمایی کند. همچنین در این مرحله پزشک متخصص با بررسی اطلاعات شما و در صورت نیاز با تجویز آزمایش‌های خاص و بررسی نتایج این آزمایش‌ها از حساسیت و عدم حساسیت فرد نسبت به مواد تزریقی مطلع می‌شود. اگر پزشک بدون اطلاع از عدم حساسیت فرد، عمل تزریق را انجام دهد و فرد نیز به این ماده حساسیت داشته باشید، این موضوع می‌تواند باعث بروز حساسیت در فرد شود.
 
در مرحله دوم و در جلسه تزریق دکتر پس از استریل کردن محل تزریق اقدام به تزریق می‌نماید یکی از مواردی که بسیار مهم است نوع ژل تزریقی است که انتخاب پزشک می‌تواند تأثیر بسزایی در انتخاب نوع ژل داشته باشد. ژل‌های مورداستفاده برای تزریق، انواع گوناگونی دارند؛ برخی از آن‌ها از کیفیت و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند و برخی دیگر به نسبت بی‌کیفیت به نظر می‌رسند؛ که هرچه ژل تهیه‌شده برای تزریق کیفیت بهتری داشته باشد، احتمال بروز عوارض پس از عمل تزریق را کاهش می‌دهد. همچنین نوع ژل می‌تواند در میزان ماندگاری اثرات تزریق ژل شما تأثیر زیادی داشته باشد و هرچه ژل انتخاب‌شده از کیفیت بهتری برخوردار باشد، میزان ماندگاری اثرات بیشتر خواهد بود.


 
همچنین اینکه پزشک چگونه عمل تزریق را انجام می‌دهد بسیار مهم است. به‌عنوان‌مثال برخی ژل‌ها را باید در عمق بیشتری تزریق کرد و برخی را در عمق کمتر. در اینجا تخصص فرد انجام دهنده تزریق ژل، بسیار مهم است و فرد تزریق کننده باید به این موضوع آشنا باشد که هر نوع ژل را در چه عمقی تزریق کند، به‌عنوان نمونه اگر برای تزریق ژلی نیاز باشد که به‌صورت عمقی تزریق شود، اما به‌صورت سطحی تزریق شود ماندگاری تزریق ژل می‌تواند بسیار کوتاه‌تر شود و تأثیر آن به‌زودی از بین برود.

 

مراقبت های پس از تزریق ژل

پس از مرحله تزریق نیز توصیه‌های پزشک متخصص می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. درنتیجه هر چه پزشک دارای تجربه بیشتری باشد، بهتر می‌تواند فرد را در مورد اقدامات مناسب و بایدها و نبایدهای پس از عمل تزریق راهنمایی کند و با توصیه‌های بهتر، ماندگاری اثرات تزریق ژل را افزایش دهد.
 

رابطه پزشک متخصص و عوارض ناشی از تزریق ژل

به‌طورکلی و همان‌طور که بیان شد، درصورتی‌که افراد به هر دلیلی ازجمله هزینه بالای پزشکان متخصص یا در دسترس نبودن آن‌ها به پزشک غیرمتخصص رجوع نمایند، این عمل زیبایی نه‌تنها برای آن‌ها زیبایی و جذابیت بیشتر به ارمغان نخواهد آورد، بلکه ممکن است سلامت آن‌ها نیز به خطر بیاندازد.

اگر فرد تزریق ژل را به یک پزشک آگاه یا یک جراح پلاستیک ماهر که از آناتومی ناحیه موردنظر به‌خوبی آگاه است بسپارد، عارضه خاصی برای او پیش نخواهد آمد و تنها چیزی که تجربه خواهد کرد، درد، قرمزی و کمی تورم است که این موضوع کاملاً طبیعی و عادی است و عموم افرادی که این کار را انجام می‌دهند، با چنین چیزی مواجه می‌شوند. همچنین باید متذکر شد که این موارد نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف می‌شوند. برای مثال هرگونه کبودی ایجادشده اطراف ناحیه تزریق، تورم و قرمزی حداکثر تا دو هفته به‌صورت کامل خوبی می‌شوند. متأسفانه برخی از افراد به دلیل مسائل مالی یا دسترسی به پزشک متخصص این کار را به افراد بدون مهارت و بی‌تجربه و غیرمتخصص می‌سپارند که این کار پیامدی جز به خطر انداختن سلامت خودشان و پدید آمدن عوارض جانبی نخواهد داشت.


سخن پایانی
تزریق ژل عملی است که فرد بر روی بدن و صورت خود انجام می‌دهد و در صورت ماهر نبودن فرد تزریق کننده می‌تواند بر روی سلامت فرد تأثیر بگذارد. این موضوع بسیار مهم است که اگر قصد انجام تزریق ژل را به هر نقطه از صورت یا هر بخش از بدن خود را دارید، حتماً به پزشک متخصص و کلینیک‌های معتبر رجوع کنید تا از عوارض احتمالی شدید بعد از عمل تزریق که معمولاً پس از تزریق توسط افراد غیرمتخصص روی می‌دهند در امان باشید. با مراجعه به بخش زیبایی مجله دکترتو اطلاعات جامعی درباره انواع روش های تزریق ژل بخوانید.